Jeff Greenberg עוסק בפוסט פרודקשין מאמצע שנות התשעים, ומעורב באין ספור פרויקטים שונים בתחומי הבידור, פרסום, וידאו מקצועי/תדמיתי וקולנוע. בין לקוחותיו בתחומי הפוסט וההדרכה כוללים את 4 הרשתות הגדולות בארה"ב, קונאן אובריין, לטרמן, אי אס פי אן, צבא ארצות הברית ומבחר לקוחות מרשימת ה-Fortune 500.


ג'ף גרינברג הינו מרצה מבוקש בארה"ב ומחוצה לה, הוא מתמחה בהרצאות פוסט בנושאי עריכה, אפקטים, תיקוני צבעים, הפקות HD, תהליכי עבודה, דחיסה וקידוד, פתרון בעיות ועוד…


ג'ף מוסמך על ידי החברות המובילות בתחום בינהם: אדובי, אביד, אפל ואוטודסק.


 


מזה 8 שנים הוא מרצה בסמינר הפוסט בתערוכת NAB ובתערוכות אחרות בינהן Post Production World New York, הסמינר הממשלתי שלאביד ותערוכת CES.


 


אי אפשר בלי שאלה על הפיינל קאט החדש שיצא לא מזמן, מה דעתך?


אני לא חושב שהפיינל החדש הוא צעצוע. אני חושב שבמקום ללכת בדרך הקלה של שדרוג התוכנה הקודמת לפלטפורמת 64 ביט והוספת כלים, הם בחרו בדרך המאתגרת ומלאת התעוזה, לשנות מן היסוד דרכי עבודה מקובלות בכדי לפתור סוגיות שעורכים מתחבטים בהן במשך שנים. כמעט כל עורך שאני מכיר (ובעיקר בעולם שבו כל עורך שני הוא one-man-show) מתחבט בענייני הגדרות עריכה נכונות, ניהול מדיה ושמירה על פשטות ויעילות של טיימליין בעריכות מורכבות.


התשובה של אפל היתה לקחת צעד אחורה ולנסות להבין ולפרש מחדש את המושג המורכב שהוא עריכה.


אני חושב שמוקדם מדי לקבוע אם FCPX הוא מוצר טוב או רע. צריך להמתין לפחות 90 יום, בהם אלפי עורכים ינסו להשתמש בתוכנה, לעבוד איתה, לשנוא אותה ולאהוב אותה, לפני שאפשר יהיה לגבש דעה. יש יותר מדי אנשי פוסט ברשת שממהרים לפרסם שהתוכנה איומה או נהדרת.


אפל היא חברה שהוכיחה את עצמה בעבר, היא מוציאה מוצר חדש, ולאט לאט משפרת ומעדכנת אותו לשלמות. אין ספק שבעוד 18 חודשים, בעדכון הגדול הבא של התוכנה, יפתרו רוב אם לא כל הבעיות שלה. השאלה היא האם כדאי להמתין, האם באמת מדובר במוצר שיהיה כל כך טוב? והאם בסופו של יום זה מוצר שנוכל להרוויח באמצעותו כסף.


 


כיצד הגעת לעסוק בפוסט פרודקשין ובהדרכה?


הגעתי לפוסט כמו כולם בערך, במקרה. בכלל הלכתי ללמוד מדעי המחשב ומתמטיקה. אחרי שנה מתסכלת עזבתי ופניתי להתנסות בחיים האמיתיים, התגלגלתי בין כמה עבודות מספר שנים וחזרתי ללמוד, הפעם רפואה, בין קורסי החובה היה לי קורס בקולנוע בו היינו רואים סרטים ודנים בהם. התאהבתי בתחום, וחבר ללימודים הציע שאולי כדאי לי להחליף תואר. שבועיים אחרי זה כבר הייתי רשום בקורס לקולנוע.


היו לי חברים שעבדו בלוס אנג׳לס והם סידרו לי עבודת התמחות לקיץ, אלה היו הימים הראשונים של אביד בתעשייה ומהר מאוד, עבודות ההתמחות הפכו לעבודות קבועות במספר בתי פוסט. שאבי חלה מספר שנים לאחר מכן, חזרתי לחוף המזרחי לחפש עבודה קרובה יותר לבית ורחוקה מהלחצים המטורפים של עולם הפוסט וההפקה.


המנטור שלי מתקופת הלימודים, שנשאר חבר טוב עד היום, רמז שיש לי כישרון מולד ללמד אנשים ושאולי כדאי שאציץ בכיוון. כאשר ראיתי את המודעה של FMC (רשת בתי ספר ללימוד תוכנות מקצועיות בארה״ב) לא היססתי וניגשתי לראיון עבודה, ומאז שנת 2000, הוא קיבל אותי לעבודה יום לאחר מכן, ואני מרצה בFMC מאז.


 


האם אתה מספיק לערוך בכלל עם כל ההרצאות? מה היה הפרוייקט האחרון שערכת?


קשה להרצות בכמויות שאני מרצה, לנהל חיים נורמליים, ולהספיק גם לערוך בתעשייה. שאני עורך כיום זה מאחת משתי סיבות, או שאני מרגיש להט כלפי פרויקט מסויים ונשאב אליו מתוך אמונה ורצון. או שמביאים אותי לפתור בעיות שאחרים לא הצליחו, אני cleaner, גורם לבעיות להעלם. הפרוייקט האחרון שערכתי היה טריילר לסדרת סמינרים שהרצתי בה, זה לא קל לערוך את עצמך…


 


מה היית עושה עם לא היית עובד בתחום הפוסט והדרכות?


אני חושב שהייתי רוצה להיות מפעיל סטדיקאם, אני חושב שזה משלב טכניות ואומנות בצורה מיוחדת. אם לא בתחום, אז בטח משהו ביזמות טכנולוגית, להביא מוצרים ושירותים שנראים לי נכונים לאנשים.


 


שלוש עצות למתחיל בפוסט


כשהתחלתי בפוסט הפתרונות היו כל כך יקרים שלא הייתה ברירה אלה להתחיל ממצב של התלישות/שוליה. כיום ניתן לבצע ב2,000 דולר את מה שלא היה ניתן התחילת דרכי ב100,000 דולר. הטעות הנפוצה היא לחשוב שכלים נהדרים הופכים אותך לעורך ואיש וידאו נהדר, רחוק מכך, לרובנו נדרשות לפחות 10,000 שעות עבודה לפני שנוכל להצהיר על עצמנו שאנחנו נהדרים. אני ממליץ על ספרו של מלקולם גלדוול  – מצויינים, בנושא הזה.


עצה שנייה תהיה לדעת לקבל ביקורת, אבל לא רק, לדעת ממי לקבל ביקורת. לא כולם יודעים או צריכים לבקר. אחת הטעויות שאני זוכר היטב מתחילת דרכי הייתה לבקש ביקורת מחברים קרובים, שאל אף הפתיחות והישירות שלהם, לא תמיד תרמו לי משהו בביקורת שלהם.


ולבסוף, תשיגו לכם מנטור. מור דרך, מישהו מנוסה שאתם סומכים עליו שיכול לתת עצה נכונה, אל תחשבו שאתם יודעים הכל על תחום לבד. אפילו היום, לפחות פעם בחודש אני מקדיש לשיחת טלפון עם מורה שלי מתקופת הלימודים, העצות שלו היום לא פחות חדות משהיו אז.


 


כאיש אביד, האם לדעתך בעקבות ההשקה של FCPX תהיה נהירה לAVID?


אני בהחלט חושב שיהיו הרבה אנשים שיעזבו את פיינל קאט בעקבות הגרסה האחרונה, קצת קשה לי עם הקיטלוג, אני לא איש של חברה מסויימת. אני עורך ומחנך. אנשים תמיד פחדו משינויים, וזה מוזר כי החיים הם שינויים מתמידים, לדעתי צריך לדעת להתאים את עצמך לשינויים ולא להיות מותאם על ידיהם. זה ההבדל בין אסטרטגית התקפה למול אסטרטגית הגנה.


אני חושב שבעקבות ההכרזה על FCPX ובעיקר בעקבות איך שאפל  התייחסה לשוק המקצועי, אנשים יאבדו אמון באפל. זה מצחיק בעיניי, כי אפל היא לא דת, וצרכנות היא לא דת. אני חושב שהרבה אנשים ימצאו בחברות האחרות את מה שהם צריכים בעקבות זאת.


 


מה תהיה המהפכה הבאה בתחום לדעתך?


אני יכול להגיד לך מה המהפכה הבאה לא תהיה בעיניי, תלת מימד וסטראוסקופיה, אני מאמין שחסרות כמה שנים טובות, אולי דורות, לפני שזה יהיה כלי סיפורי ראוי ולא גימיק.


אני מאמין שהמהפכה הבאה היא שילוב של שלושה דברים. 


שיפור באיכות החומרים המצולמים שאנחנו עובדים איתם. רזולוציות מעל HD דחיסות נמוכות ועומקי צבע של 10 ביט ומעלה הופכים היום נגישים יותר ויותר ומאפשרים תוצר סופי שנראה טוב יותר ומקצועי יותר.


סאונד. לטעמי אין מספיק פרויקטים שמסיימים בצליל היקפי למרות הנגישות. מוזר בעיניי שלא שמים לזה תשומת לב גדולה יותר. הרי ידוע בתחום שלנו שסאונד הינו 50% מהחוויה הסופית.


ולבסוף, אחת הנקודות הבעייתיות בנוגע למדיה דיגיטלית הוא הכמויות העצומות של חומר שאנחנו מקליטים. ברוב לא נשתמש, חלק לא נראה אפילו, איך נדע מה לשמור? מה חשוב לארכב? אני חושב שהרעיון של אפל לגבי אינדקסים אוטומטים שמזהים אנשים וסוגי שוטים הם התחלה טובה בכיוון. חשוב וחיוני לדעת מהר מה לונג שוט, מה מדיום, חוץ, פנים תקריב וכו׳. גם לאדובי יש כלים דומים לזיהוי שוטים, וכלי חיפוש הטקסט שלהם הוא צעד גדול בכיוון הנכון, למרות שלצערי אני לא חושב שהוא עובד בעברית.


אני רוצה לצלם באיכות 2k ב10 ביט, בזול, ולערוך אותו בשילוב צליל היקפי, ובתמיכה של כלים חכמים שיעזרו לי לנהל ולעבוד עם כל המידע הזה.


 


שלושה סרטים שראית לאחרונה ושאתה רוצה לציין מסיבות מקצועיות


אווטאר, למרות הקלישאות בתסריט והתלת המאולץ והמוגזם, חייבים להודות שההישג הויזואלי הוא מדהים, בעיקר הטכנולוגיה שהשתלבה בעשייה שלו. הכל נראה נכון, הכל עשוי מושלם. אני ממליץ לראות את סרט מאחורי הקלעים שלו כדי להבין את גודל ההישג.


שני יהיה סדרה ולא סרט, אימפריית הפשע (וגם משחקי הכס) הן סדרות שעשויות ברמה שלפני כן נשמרה רק לסרטים עתירי תקציב, וכל זאת מבלי לפגוע במשחק המושלם ובבימוי המלוטש, ראוי לציין אותן על כך.


השלישי הוא הסרט התחלה, השילוב בין אפקטים של פוסט לאפקטים מצולמים היה עוצר נשימה בעיני. ראיתי אותו פעמיים, אולי צריך עוד פעם בשביל כזה סרט ג ד ו ל.


 


האם דיזולבים הם באמת כל כך גרועים?


דיזולבים הם נהדרים. אבל אני פשוט לא מצליח למצוא את המעבר ווייפ בצורת כוכב בפיינל קאט החדש (:


 


בנימה אישית


אני מכיר את ג'ף כ4 שנים. ראיתי אותו מרצה בארץ ובחו"ל מספר פעמים ואפילו הייתי מסייע בסמינרי הסמכה שהעביר בNAB. מעבר להערכה המקצועית העצומה שאני רוכש לו כמרצה (הוא לטעמי אחד המרצים הטובים והמבדרים שראיתי בעולם הפוסט המקצועי), אני מכיר אותו ברמה היותר פרטית, ויכול להעיד שמדובר באדם נהדר עם תפישת עולם מעניינת ביותר. אני ממליץ בחום לכל מי שאוהב פוסט (ומשתמש באביד או פיינל) ויש לו הזדמנות לשמוע את ג'ף מרצה, להירשם ולא להחמיץ אותה. זה יכול רק להשתלם.


 


האתר של ג׳ף גרינברג