יוצר התכנים, עמרי קרן לפידות (Omri Keren Lapidot) פרסם באתר CineD מאמר מעניין על שנת 2023 הבוחן את המגמות של השנה במבט היסטורי. הוא כותב למרות שדמוקרטיזציה אינה מגמה חדשה, 2023 ראתה תנועה והתקדמות משמעותית בתחום זה. אבולוציה טכנולוגית ומהפכות הביאו תכונות של תקשורת המונים ליותר ויותר מכשירים ואנשים, והולידו קולות מגוונים ומגוונים יותר. בין אם מדובר במצלמות היברידיות עם היכולות המתרחבות שלהן, סמארטפונים מתקדמים, כלומר ה- אייפון 15 פרו | מקס, או ההשפעה העמוקה של תמונות שנוצרו בינה מלאכותית – ל-2023 היה הכל.

הדמוקרטיזציה עומדת בליבת הצילום ומהווה גם כוח מניע בסיסי מאחורי כל הישג טכנולוגי ותקשורתי מאז שחר הציוויליזציה. במאמר זה לא נרחיק לכת כמו מערת שובט או קויבה דה לאס מאנוס, וגם לא נדון בהמצאת הדפוס, אבל נסקור את הדרך של הצילום והקולנוע לקראת דמוקרטיזציה של ידע וסוכנות. הדמיה צילומית הרחיבה את טווח ההבעה הבינונית, אך חשוב מכך – אפשרה לבלתי מיומנים ללכוד (ככל הנראה) השקפות אובייקטיביות על העולם שלנו. בעוד שידע אופטי וכימי ספציפי היה קיים שנים לפני 1829, רק אז הכל הצטבר לתהליך אחד שיצר תמונה צילומית קבועה.

גדול. עכשיו כולם יכולים לעשות את זה.
לא הייתי שם בשחר המאה ה-19, אבל אני יכול להניח בבטחה שציטוטים מסוג זה היו די נפוצים. פתאום לא נדרשו כישורים מיוחדים כדי "לצייר" נוף מפורט. כל מה שהיה צריך לעשות זה לשים את ידם על לוחות מתכת, כמה בורות כימיקלים, חדר חושך נייד, מצלמה ענקית ופרד אחד או שניים. לא עוד התמחויות בבית המלאכה של הצייר המקומי, משכללים את כישוריו לשלמות. אבל הדברים עמדו להחמיר הרבה יותר…

Kodak Brownie. קרדיט: Alan Levine/Flickr.com

אתה לוחץ על הכפתור, אנחנו נעשה את השאר.
הסלוגן הזה כנראה מקיף את רוב המאמר הזה. אפשר לטעון שאפילו רוב הצילום מצלם את ההתקדמות הטכנולוגית לאורך השנים. הוגה על ידי קודאק של ג'ורג' איסטמן בשנת 1900 בקירוב, חולל מהפכה. הסלוגן צורף ל"בראוני", סדרת המצלמות המוכוונות לצרכן של קודאק. (אני לא אכנס לעומק טכני, בעיקר מכיוון שזה חסר טעם). הבראוני היה פשוט כמו הסלוגן: היית מקבל אותו מראש עם סרט גליל, היה לו שחרור תריס ומיקוד מוגבל מאוד, קביעות חשיפה מראש ועינית בסיסית וזה בערך הכל. לאחר שסיימת עם הגליל, המצלמה נשלחה למעבדה של קודאק ברוצ'סטר, ניו יורק יחד עם דמי השירות. זמן לא רב לאחר מכן, הוא נשלח בחזרה עם ההדפסים וגליל סרט טרי.
בדיוק כפי שהמצאת הצילום פתחה את המדיום התיאורי הוויזואלי להרבה יותר אנשים שדורשים הרבה פחות מיומנות והכשרה, הבראוני שווקה סיפורים חזותיים בשיווק המוני. זוהי פעולת הדמוקרטיזציה של הסוכנות בבסיסה.

גדול. עכשיו כולם יכולים לעשות את זה. (2.0)
ובכן, זו תמצית העניין. דמוקרטיזציה פירושה שכל אחד יכול לעשות את זה (לפחות בתיאוריה). אני מניח שאף אחד לא יטען שאנחנו רואים היום יותר אנשים המאפשרים סיפור חזותי מאי פעם (מה שכנראה עדיין יהיה נכון בכל פעם שתקרא את המאמר הזה). אז למה אני מדבר על 2023? האם היו התפתחות מדעית משמעותית השנה? או אולי, איזו טכנולוגיה משבשת ברצינות? דרך חדשה לדמיין את העולם? ובכן, התשובה היא, כמו פעם, מסובכת. למרות שלא היו מהפכות ספציפיות, 2023 ראתה התכנסות מעניינת של טכנולוגיות. אטען שבעוד שכולם אבולוציוניים, ההתכנסות ביניהם עשויה להתגלות מהפכנית. בואו נשבור את זה.

היבולים הטובים ביותר של 2023
בשנת 2023 הושקו כמה ציוד צילום וצילום סטילס יוצא דופן. בנימה אישית, אני תוהה מתי נפסיק להשתמש בחלוקה הזו של תמונות תנועה/סטילס לגבי ציוד, אבל זה כבר סיפור אחר. צצו מצלמות היברידיות חדשות וחזקות, הכוללים מקודדים טובים יותר, טווח דינמי, רזולוציות ויכולת תפעול טובה יותר. חשוב עוד יותר: המחירים נמוכים מאי פעם עבור רמת ביצועים זו. אפל הכריזה על האייפון 15 וצילמה איתו אירוע שלם.

דימויים שנוצרו בינה מלאכותית עשו קפיצת מדרגה עצומה, ויצרו מבול של ויזואליות שהולכת ומשתפרת, ושליטה טובה בהרבה על התהליך היצירתי, ומצד שני – נעשה מאמץ עצום להבטיח את האותנטיות של תמונות מבוססות מציאות. נתחיל עם המצלמות הייעודיות, נעבור לטלפונים חכמים ונרד בבור הארנב של הוויזואליות היצירתית

מצלמות של 2023 – תחנות כוח היברידיות

ראינו לא מעט התפתחות בתעשיית המצלמות השנה. Alpha a9 III של סוני  וה- GFX100 II של פוג'י קיבלו את רוב תשומת הלב, אבל עד כמה שהם מרשימים, כשה-a9 III עומד על כמעט 6,000 דולר, וה-GXF100 II מעל 7,000 דולר, אני חושד שלא תהיה לכך השפעה משמעותית על דרך הדמוקרטיזציה.

החלקה במורד העלות – ניקון מילאה את ההבטחה לגרסה קלה יותר, קטנה יותר ובמחיר סביר יותר של ה-Z9 המהפכני שלהם בצורתה- Z8. ב-3,670 דולר בלבד, ניתן לצלם ב8k או 120 תמונות בשניה ב4k. חיישן ה-CMOS המוערם מאפשר מהירויות קריאה מהירות אפילו ברזולוציית8k , וטווח דינמי נרחב. המצלמה מספקת גם מקודדים שונים, החל מה-H.265 היעיל ועד ProRes 422  ופנסוניק מראים יכולות מרשימות יותר עם N-Raw עם מצלמת Lumix S5iiX. למרות שהוא אולי לא מהיר כמו Z8, הוא מתהדר בכמה תכונות רציניות. המצלמה הקטנה והחדישה הזו יכולה לצלם סרטוני 6k בקצב של 30 תמונות בשנייה בהקלטה פנימית h.265 או לרשום את המידע על כונן SSD חיצוני ב ProRes 422 או ב ProRes RAW  מוניטור מקליט של Atomos או של BlackMagic למרות שהיא לא חיית מהירות, המצלמה הזו בשווי 2,000 דולר מכסה את רוב הצרכים של יוצר הסרטים העצמאיים. ה-LUMIX עוסק לא רק ברשימת המפרט, הוא כולל גם כמה מכלי האינדיקציה הטובים ביותר בסגמנט ההיברידי. צורת גל, וקטורסקופ ועוד יסייעו בחשיפה מדויקת. המצלמה כוללת גם את מה שהוא כנראה המאוורר האקטיבי החלק והמיושר ביותר, החבוי בתוך המנסרה הפסבדו.

פנסוניק היו אדיבים כדי לספק שתי גרסאות מוקטנות של Lumix S5iiX לאחר התפשרות על גודל החיישן ה Lumix G9 II מספק מפרט די דומה ומוסיף כמה אפשרויות להילוך איטי, כמו אפשרות הקלטה 4k הקצב של 120 תמונות בשנייה דרך ביניים מפתיעה בין שני ה-LUMIX היא ה-X-S20 של פוג'י, עם חיישן APS-C בעל יכולת 6k, אלגוריתמים חדשים של מיקוד אוטומטי ומערכת ייצוב מוקטנת.

למרות שאינה היברידית כשלעצמה, Cinema Camera 6K של BlackMagic היא בין הכלים הקולנועיים הזולים יותר הזמינים. בא משורה ארוכה של מצלמות פורצות דרך, האיטרציה הנוכחית של היצרן האוסטרלי מספק שילוב דומה של תכונות מהשורה הראשונה בתקציב מצומצם ובגודל קומפקטי. המצלמה של השנה משמיטה את הסיומת "פוקט" אבל נשארת די קומפקטית. למרות שאיננה מצלמת Full Frame הדקה ביותר, היא בין מצלמות הקולנוע Full Frame הייעודיות הקומפקטיות ביותר בסביבה, ובניגוד למצלמות "קופסאות" אחרות, היא דורשת ציוד מינימלי עד ללא תוספת וכמעט מוכנה לצלם מחוץ לקופסה. Cinema Camera 6K שמה הרבה מאוד כוח יצירת סרטים ליותר ויותר ידיים על ידי הורדת רף המחירים עבור תכונות ואיכויות מקצועיות כאלה. אבל בכל הנוגע למצלמות מהבחינה הזו, כמה כלים יוצאים רחוק יותר…

מלכי המחיר-ביצועים – הסמארטפונים

כעת, לאחר שאנו מכירים את ההיסטוריה של הצילום ואת התפתחות המדיום מנקודת מבט של דמוקרטיזציה, הדיון על שכיחות מצלמות הסמארטפונים מעורר תחושה קלה של דז'ה וו. כמעט כל הטיעונים נגד עליית התוכן מבוסס הסמארטפונים נראים כמו העתקים של טיעונים המכוונים נגד אבולוציות טכנולוגיות בצילום. שאלות פופולריות בימינו סובבות סביב היכולת של סמארטפונים ומערכות המצלמות שלהם להחליף מצלמות מקצועיות. האם זה יקרה בקרוב? ישנן תשובות ספקולטיביות שונות לשאלה זו.

סמארטפונים רבים יכולים לצלם סרטונים הגונים אבל ה  אייפון 15 פרו | מקס הוא קצת שונה. נכון למועד כתיבת שורות אלו זהו הטלפון החכם היחיד המסוגל להקליט ProRes או פורופיל שטוח log ולייצא את הזנת הווידאו ל-SSD חיצוני מתוך יציאת ה-USB-C המעודכנת החדשה שלו. זה, יחד עם כמה שיפורים מרשימים במודולי המצלמה, מעמידים את המכשיר הספציפי הזה בליגה משלו לגבי הקלטת וידאו מקצועית.

האם זה אומר שסמארטפונים יכולים כעת להחליף מצלמות מקצועיות? ובכן, זו שאלה עם מספר תשובות ספקולטיביות. מקודדים ואיכות קבצים הם לא הפרמטרים היחידים שלפיהם אנו שופטים מצלמה. מקרים בהם יוצר קולנוע מקצועי מחליף את הסט המקצועי שלו בסמארטפון הם עדיין נדירים. תרחיש כזה אינו נפוץ עקב בעיות שונות בזרימת עבודה, איכות תמונה, עומק שדה (עם כל הכבוד ל"מוד הקולנועי המשתפר ללא הרף" האם זה אומר שסמארטפונים יכולים כעת להחליף מצלמות מקצועיות? ובכן, זו שאלה עם מספר תשובות ספקולטיביות. קודקים ואיכות קבצים הם לא הפרמטרים היחידים שלפיהם אנו שופטים מצלמה. מקרים בהם יוצר קולנוע מקצועי מחליף את הסט המקצועי שלו בסמארטפון הם עדיין נדירים. תרחיש כזה אינו נפוץ עקב בעיות שונות של זרימת עבודה, איכות תמונה, עומק שדה (עם כל הכבוד ל"מצב הקולנוע" המשתפר ללא הרף), וכו'. עם זאת, תחומים רבים שפעם דרשו ציוד מקצועי כבר לא דורשים זאת. . תחומים כמו עיצוב פנים, סגנון חיים, תוכן חינוכי וכו' שבעבר דרשו עבודה מקצועית, עשויים לדרוש כעת לא יותר מכמה צילומי סמארטפון מוצלחים שפורסמו ברשתות החברתיות. גדול. עכשיו כולם יכולים לעשות את זה…

האם אנחנו בכלל צריכים מצלמה בסוף 2023?

עד עכשיו אני מניח שיישומים מבוססי בינה מלאכותית אינם זקוקים להקדמה נוספת. עם ההתפתחות המהירה הבזק שלהם, זה נראה טיפשי להזכיר את היישומים השונים הזמינים מכיוון שרשימה כזו תהיה מיושנת ככל שתתפרסם. מה שנשאר קבוע הוא היכולת לשרבט הנחיה, ותמונה נוצרת תוך שניות. אין צורך במצלמה ואין צורך בתאורה. האם זה יהפוך את פעולת הצילום בפועל למיושנת? הייתי אומר שזה יכול, אבל לא כל כך מהר.

אני מאמין שהיום שבו אני פשוט אצטרך להנחות משהו כמו "עשה לי סרט מאפיה קלאסי של סקורסזה בכיכובם של בראד פיט, מרגוט רובי, ברוס וויליס, ג'יימס ארל ג'ונס הצעיר וגרסה בת 70 של טיילור סוויפט" קבל את יצירת המופת שלי, המועמדת לאוסקר, לא בדיוק מעבר לפינה. אפילו לא קליפ פרסומת שנוצר במלואו. אבל אני אוהב איך זיהוי נושאים מאיץ את העבודה שלי. אני אוהב את העובדה שאם אני רוצה תמונה מרובעת שתתאים למסגרת של 16:9, אני כבר לא צריך לחתוך אותה מכיוון שההרחבה הגנרטיבית נמצאת ממש בהישג יד. זה גם המקרה עם כתוביות שנוצרו אוטומטית וחיתוכים המבוססים על מחיקת טקסט. השלב הבא הוא שינוי קל בטקסט שיחול על הדובר המצולם. תרגום אוטומטי ודיבוב תואם אינם כל כך רחוקים

אז כמו שסמארטפונים לא יחליפו ישירות ציוד מקצועי ליצירת סרטים, בינה מלאכותית  לא תחליף ישירות את יצירת הסרטים. זה יאיץ, וכבר עושה זאת, יזרז את זרימות העבודה, יקצץ בעלויות ויספק ליותר ויותר אנשים כלים רבי עוצמה לסיפור. זה לא תמיד דבר טוב, בלשון המעטה.

גדול. עכשיו כולם יכולים לעשות את זה. (3.0)
ובכן, האם זה עניין של סיכוי טהור שרוב הטיעונים נגד עלייתם של אלגוריתמים ויישומים יוצרי תוכן נראים כמו העתקים של טיעונים נגד כל מדיה מבוססת טכנולוגיה חדשה? שוב נמתח קו מקביל בין המהפכות הללו, שמהותן היא יצירה מהירה של תוכן יצירתי בשפע – כלים חדשים לא יחליפו ישירות כלים ישנים. בינה מלאכותית לא תחליף את העיפרון, המקלדת, המצלמה או המיקרופון, אבל היא בהחלט תאפשר לנו להשתמש בכלים האלה פחות וליצור הרבה יותר תוכן, אולי אפילו באיכות גבוהה יותר, בזמן קצר יותר ובהרבה מאמץ אנושי מופחת. זו דמוקרטיזציה, לטוב ולרע.

למקור המאמר