דרור לבנדיגר ואלירן קנולר בחנו את 10 עדשות ו5 פנסי תאורה עם מצלמת FS7 של סוני, התוצאות לפניכם:


הצלם דרור לבנדיגר, ועמיתו אלירן קנולר – לקחו על עצמם עבודתם מחקר לא פשוטה, לבדוק ולהשוות בין מוצרים בתחומים ספציפיים: עדשות שונות, פנסים שונים, פרופילי צבע והתחום הדינמי של ה- FS7  החדשה של סוני.


דרור מחזיק בתואר שני בצילום קולנוע של AFI (המוסד האמריקאי הגבוה לקולנוע) אותו סיים בהצטיינות ובפרסים בין לאומיים ביניהם פרס קודאק עבור הצילום של הסרט  LA CERCA וחמשה פרסי צילום אמריקאים נוספים. בין עבודותיו: "האגדה על ניקולאי", זוכה פרס הסרט הדוקו הטוב פסטיבל ירושלים, במאי-דוד אופק, "השיעור" זוכה פרס הסרט הדוקו הטוב פסטיבל חיפה, במאית-ענת צרויה, "נו אקזיט" זוכה פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר פסטיבל ירושלים, במאי-דרור סבו. 


אלירן בוגר המחלקה לקולנוע בית ברל, זוכה פרס וולגין לסרט הקצר הטוב ביותר, מלגת קרן שרת לבוגרי בתי ספר לקולנוע, בוגר סדנאות תל אביב לוס אנג'לס וזוכה פרס חביב הקהל בדוק אביב על הסרט "הטקס" (שנעשה עם אבי וייסבלאי) מתמחה בסרטי טלווזיה, דוקו, תדמית, קליפים, פרומואים ופרסומות (בין השאר צילם את "קצרים", במרוץ למליון, הסרטים הדקומנטארים "הטקס", "הטוקבקיסטים", "תחשוב פפוקורן" וסיפור קפקאי,  קליפים ליוני בלוך ופרסומות לדור אלון ופאנטה, בימים אלה מצלם סדרה על תולדות הקולנוע הישראלי לעלמה הפקות). 


השניים ערכו את הטסטים על ה FS7  החדשה של סוני (דרור רכש את המצלמה בעקבות הבדיקה…) ולהערכתו של דרור " FS7  תחזיק זמן ממושך בשוק". הוא מניח שצלמים רבים יעברו למצלמה זו, אם כי "היא לא תחליף את האלקסה או את RED". כל הבדיקות בוצעו באולפן של אוטופיה, באדיבותו של הבעלים איווי טבצ'י. לניתוח התוצאות הם נעזרו באמן הצבע רון בן מאיר שבדק את הנתונים בשילוב עם מערכת הצבע Baselight באולם ההקרנה של סינפוסט.


מבחן העדשות:


"לקחנו מאוטופיה 10 עדשות מסוגים שונים – מעדשות לצילום סטילס ועד עדשות צילום קולנוע, מעדשה של 1,000 דולר ועד עדשות של 53,000 דולר. המצלמה הייתה FS7 . השתמשנו בתאורה זהה לכל העדשות. הצילום כלל לוח כיול כושר הפרדה וצילום פנים על מנת לבחון את גווני העור.  מיקמנו פנס תאורה מאחורי נושא הצילום כדי לבדוק כיצד העדשה מתמודדת עם FLARE – תופעה שמתרחשת בשל מקור אור אחורי חזק. כל חומרי הגלם הוקלטו בפורמט XAVC I, ובפרופיל צבע REC709. יכולת ההפרדה ועיבוד הצבע נבדקו ב- Baselight על ידי ביצוע תקריב על ריבועי התדר (ראו תמונה) . ריבועי 102 מצינים כושר הפרדה טוב יותר מריבועי 94 שצופים בקווים האנכיים והאופקיים – וכך ניתן לקבוע מהו כושר ההפרדה.


להלן התוצאות:




























































עדשה


 


 


 


Angenieux 28-76 2.6T – העדשה הטובה והיקרה ביותר (53,000 דולר). עדשה מדהימה. כושר הפרדה מעולה בעלת רזולוציה גבוהה אבל לא חדה מידי. מייצרת סקין טון מאוד עדין וקצת חם.


 


 


 



Canon EF 17-55 2.8F– העדשה הפופולרית ביותר בארץ לצילומי דוקו, לצערנו הפיקה תוצאות מאכזבות. החדות וכושר ההפרדה אינם טובים, רמת האיטום לאבק בעדשה זו היא נמוכה ולכן במשך הזמן הדבר יכול לפגוע באיכות התמונה בשל כניסת אבק לעדשה. 


 


 



SAMYANG 50mm T1.5 – כושר הפרדה טוב אך רגישה מאוד לפלייר וחדה מידי לטעמנו.


 


 



ZEISS 50mm F/1.4 – כושר הפרדה טוב מאוד, עדשה חדה ביותר. לדעתנו עדיפה על ה- SAMYANG


 


 



CANON 24-105 F4 FE – מתמודדת עם פלייר פחות טוב מעדשות פריים. יותר חדה ויפה מהקנון 17-55 ומעדשת הקיט של סוני-28-135


 


 


 


CANON 24-105 F4 FE – ביחד עם  Speedboster (מתאם אופטי שנמצא בין העדשה למצלמה שגורם לפריים להיות יותר גדול. בדומה שמצלמים עם אותה עדשה על קנון 7D לאומת 5D)  כאשר משתמשים בעדשה זו עם ה Speedboster מקבלים תמונה חדה ויפה יותר אילולי השתמשנו ב Speedboster.


 


 


 


FUJINON Cabrio 19-90 LP T2.9 –בעלת servo ניתן לראות את ההפרדה גם אופקי וגם אנכי בנתון 102. רגישה קצת לפלייר, עדשה יפה סה"כ. 


 


 



Canon 17-120 LP T2.95 – בעלת servo. ניתן לראות את ההפרדה גם אופקי וגם אנכי בנתון 102, אורך מוקד מצויין שמאפשר טווח עבודה מאוד נוח ללא צורך בעדשות נוספות.


 


 



ZEISS CP 50mm T1.5 – עדשה יפה מאוד וחדה,  ניתן לראות את ההפרדה גם אופקי וגם אנכי בנתון 102, הפלייר מתפזר על כל המסך. בעדשות אלו ניתן להחליף את המאונט בין PL,EF,F,E 


 


 



SONY 28-135 F4 – עדשת הקיט שמגיעה עם המצלמה ניתן לראות את ההפרדה גם אופקי וגם אנכי בנתון 102, יקרה יחסית (2500$) לקנון 24-105 ולקנון 17-55. רזולוציה שלה דומה לקנון 24-105 אבל לא מספיק רחבה. המנוע של הזום לא נוח לשימוש. 


 


 


 


 


מסקנות


"לו בחנו רק את איכות העדשה והתעלמנו מהמחיר ומנוחיות השימוש – הזוכה הגדולה היתה Angenieux. לצילום דוקו ה- CANON 17-120 LP 2.95T היא העדשה העדיפה כיוון שהיא מספיק רחבה- 17mm וגם מספיק טלה 120mm ויש לה servo ואיכות טובה מאוד.


"מבחינת גוון פנים (skin tone) -העדשות גרמניות, כחלק מהתרבות הקרה יפיקו תמונה כחולה יותר. עדשות צרפתיות יפיקו תמונה יותר חמה. עדשות יפניות נוטות יותר למגנטה. ברור שבפרויקטים עם תקציב גדול יותר, כמו פרסומות, עדיף להשתמש בעדשות טובות כדוגמת  Angenieux Optimo


שמצלמים עם הסוני FS7  עם עדשות קנון יש שני מתאמים: מתאם רגיל ומתאם עם speed booster שמגדיל כביכול את הגלאי לפול פרם של מצלמות סטילס. ועקב כך שימוש ב Speed booster מאפשר זווית רחבה יותר (עדשה 24-105 נראית כמו 17-75, בדומה שמצלמים עם אותה עדשה על קנון 5D ועל קנון 7D) בנוסף ה speed booster מוסיף צמצם אחד והעדשה Canon 24-105 F4 הופכת ל F2.8. עדשה Canon 24-105 יחד עם speed booster היא פתרון מאד טוב  מכיוון שזווית 24 מ"מ אינה מספיקה לצילום דוקו אך כאשר מחברים את השתים – מקבלים זווית 17 מ"מ. בהפקות דוקו מאותגרות תקציב היה נהוג לצאת עם קנון 17-55, קנון 24-105 ולעיתים גם  Canon 70-200. ז"א כדי לקבל טווח עבודה נוצר צורך בכמה עדשות. הצורך להחליף עדשות הוא לא ריאלי בהרבה מהמקרים בגלל מחסור זמן וצורך בדינמיות וגם בהעדר איש צוות מסייע  והבעיה היא ש- 17-55 היא רחבה מספיק אבל לא סגורה מספיק. ה- 24-105 נותנת פיתרון טוב בסגורים אבל היא לא רחבה מספיק ובנוסף יש לה צמצם 4. לקולגה שלה 24-70 עם הצמצם 2.8 אין סטיבליזר (שהוא חשוב), וה- Canon 70-200 היא עדשה נפלאה אבל כבדה וכמובן טובה רק לטלה. מכאן ש- 24-105 עם ספיד בוסטר מהווה פיתרון טוב. העדשה הופכת לפתוחה מספיק וגם ההטלה שלה יכול להתאים למרבית הסיטואציות. פתיחת הצמצם מאפשרת צילום בתנאי תאורה קשים יותר. שילוב 24-105 עם speed booster מספק עדשה רחבה, כושר הפרדה טוב יותר, צמצם 2.8 ומשקל נמוך. זהו הרכב מושלם להפקות קטנות ושילוב מושלם עם מצלמת FS7 .


"העדשה של Sony 28-135 שמתחילה ב-28 – פשוט לא רחב דיה והיא בעצם מיועדת לדוקו אבל לא ממש מתאימה, ובנוסף מנוע הזום שלה הוא אלקטרוני ולא מכני, דבר הגורם לחוסר דיוק כאשר עושים זום.



לסיום פרק העדשות: כל העדשות שבדקנו הן לרוב טובות חוץ מהקנון 17-55 שקצת איכזבה. העדשות היקרות יותר טובות יותר ללא יוצא מהכלל. ההחלטה עם איזו עדשה כדאי לצאת לפרויקט תלויה בסוג הפרויקט, אופי הפרויקט ובעיקר התקציב.


 


לחלק ב' – בדיקת גופי תאורה ותחום דינמי של מצלמת FS7