ProRes זוכה לפופלריות רבה כמקודד ביניים והמפיק ג'ונתן פאול מציע טיפים לתהליך העבודה.


"כשהתחלתי את הקרירה שלי עשיתי זאת על FCP 7 של אפל, כך שמקודד ProRes היה החבר הטוב שלי. לאחר מכן עברתי קצת למערכות AVID ולאחר מכן לפרמייר פרו משום האפשרות לערוך בפורמט RAW. אמנם היום והשימוש ב- ProResהולך וקטן, בגלל עבודה עם קובצי RAW אבל מול לוח זמנים צפוף – השימוש ב- ProRes הוא פשוט וללא בעיות.


הכירו את הפורמטים


ישנן בסך הכל שש גרסאות לפורמט ProRes והן נעות מדחיסה גבוהה ועד דחיסה מינימאלית. חשוב לציין שפורמט ProRes תומך בכל כושר ההפרדה –  SD, HD, 2k, 4k ו-5k. הרשימה להלן מציגה את האפשרויות השונות.



 


קידוד בקצבים משתנים


קידוד זה – VBRVariable Bitrate – מאפשר לפורמט חסכנות בגדלי הקובצים ללא פגיעה באיכות התמונה. פגיעה כזו יכולה להיגרם לפעמים כאשר משלבים מספר קצבים במקודדים לא משתנים. לדוגמא – כשמקודדים קטעי אקשן – הפורמט משתמש בקצבים גבוהים יותר כדי להבטיח מינימום פגיעה בפרטים. כשמקודדים קטעי ראיונות – הפורמט ישתמש רק בקצבים שהוא צריך. התאמת קצב הדיגום לתוכן – מרשימה.


 


אחסון ושימוש ב-RAW


בעוד שקובץ ProRes גדול מ-h.264, הוא עדיין זול יותר ומאפשר שמירת קובצי RAW כגון RED RAW. רוב אנשי המקצוע סבורים ש-444ProRes עדיף כאשר לוח הזמנים דחוק. אולם כמו כן קיימת הסכמה שכאשר אין לחץ זמן – עדיף לעבוד ב-RAW למרות ש- ProResכולל כמות גדולה של מידע –  RAW עדיין כולל יותר.


RAW מבטיח את הדחיסה הנמוכה ביותר. שימוש ב-RED RAW לעומת I ProRes (שמירה של שדות I בלבד) מאפשר גמישות רבה יותר בפוסט. לאחר מכן הומרו החומרים ל-422 ProRes כדי להשיג מהירות עריכה גבוהה יותר בבודה עם חומרי גלם RAW 4k .


 


הסרט הבא מציג השוואה בין CinemaDNG ל-ProRes HQ. חומר הגלם צולם ב-Cinema של Blackmagic.



 


ניתן לערוך גם לא ב-FCPx


למרות הדעה הרווחת לפיה ProRes עובד רק בתוכנת FCP, ניתן לערוך ב-ProRes גם בפרמייר פרו, Media Composer ועוד.


 


 


ProRes הוא מקודד 10 ביט


הדיעה הרווחת היא שככל שכמות הביטים גבוהה – יותר כך איכות התמונה טובה יותר. הביטים נותנים התייחסות לכמות הגוונים שנדגמו בזמן הצילום (ברוב מצלמות DSLR מדובר  ב-8 ביט).  ProRes הוא מקודד 10 ביט, וזה אומר שהוא מעבד כמות גדולה יותר של גוונים. לכן, גם בצילום 8 ביט (5D Mark III של קנון) המרה של הפורמט ל- ProRes תספק את היתרונות של 10 ביט לעיבוד צבע קל יותר.


למאמר המקורי