כאלב ווד, הבעלים של חברת הפקה ומתאם שיווק של אתר Premiumbeat – אומר שרכישת מצלמת להפקות וידאו היא לא משימה פשוטה, במיוחד נוכח מבול המצלמות החדשות המושקות בכל שבוע. לכן, הוא מציג 10 נושאים שהרוכש הפוטנציאלי לבדוק לפני הרכישה עצמה.


 


מה האופציות לעדשות?


למי שרוכש מצלמה  שלא ניתן להחליף בה עדשות, אין בעיה. אך על מי שרוכש מצלמה עם אפשרות החלפת עדשות – לדעת שהוא הולך להוציא הרבה כסף על עדשות. רוב בעלי המצלמות השקיעו יותר כסף בעדשות מאשר ברכישת גוף המצלמה, כך שבדיקת הנושא היא קריטית. לדוגמא עדשות עם חיבור E למצלמות סוני – יותר יקרות מעדשות למצלמות קנון.


 


תחום דינמי


חומרי גלם במראה קולנועי מצולם במצלמות שמאפשרות תחום דינמי רחב. תחום דינמי רחב מאפשר למצלמה לצלם גם מקומות מוארים וגם במקומות חשוכים באותו צילום שוט. למצלמות טובות יהיה תחום דינמי של12 stops  ומעלה. לדוגמא למצלמת אלקסה של Arri (80% מהפקות הוליווד) יש 13.5 stops. 


מי שחושב לעבור מוידיאו לפילם – צריך להשקיע בנושא זה. מי שמעוניין במצלמה זולה – יוכל לבדוק את הפוקט של  Blackmagic


 


רגישות לאור


רגישות לאור חשובה מאד במיוחד. חומרי גלם של צילום קולנועי נוטים במכוון לגוון חשוך יותר מצילומי פרסומת. גם כשהמצלמה יכולה לצלם בתנאי אור קשים –  הם לא יהיו שמישים בפוסט. מי שרוצה לרכוש מצלמה שמצלמת בתנאי תאורה קשים – מוטב יעשה אם יבדוק קודם לכן את חומרי הגלם על המחשב. הסרטים ביוטיוב הם לא דוגמא טובה משום ששם נדחס הווידיאו בצורה משמעותית וכך יכול להווצר רעש שלא קיים בצילום המקורי. מצלמה רגישה לאור פותחת אפשרויות נוספות בתחום העדשות, כאלה שיאפשרו לצלם בתנאי תאורה קשים בf-stops גבוה יותר.


 


פורמטי הקלטה


לא כל פורמטי ההקלטה זהים. סוג פורמט ההקלטה יקבע את רמת השליטה על החומר בפוסט. צלמים מעולים יכולים להשיג צילומים מצויינים, אבל חומר גלם הקולנועי יצטרך לעבור עיבוד בפוסט וכאן משתלבים המקודדים ((codecs.


פורמטים כמו h.264 ו-AVCHD אינם מסבירים פנים לתיקון ועיבוד צבע. לעומת זאת פורמטים כמו ProRes או RAW מעניקים הרבה יותר שליטה לאמן הצבע בהפקת תמונות קולנועיות.


 


תוחלת החיים של המצלמה


מצלמות הן יקרות, ולכן יש לקחת בחשבון את אורך החיים שלהן. מאחר שצילום 4k הופך יותר ויותר פופלרי – הגיוני שחומרי גלם 4k יהיו הסטנדרט בעוד מספר שנים. לכן הגיוני יהיה לרכוש מצלמת 4k.


מצלמה כמו URSA של Blackmagic שמאפשרת החלפת שבבים – יחסכו הרבה כסף


 


כרטיסי זיכרון


כרטיסי זיכרון יכולים להיות מאד יקרים. בעוד שכרטי SD או CF עולים פחות מ-200 דולר האחד, כרטיסי C-FAST  למצלמות כמו URSA מתחילים ב-200 דולר ומנפח 256 גיגה מגיע ל-500 דולר. צילום  ב-RAW יכול בקלות למלא שלושה כרטיסים. התוצאה: 1,500 דולר!


 


האם זה מתאים לסגנון הצילום שלי


אם אתה מצלם סרט עלילתי, בדרך כלל לא תהיה בעיה להרכיב מתקונים מסובכים למצלמה. אבל אם מדובר בסרט דוקו – כנראה שלא יהיה זמן להרכיב מתקון. לכן יש להעלות את השאלות הבאות:


·         האם יש צורך במקליט חיצוני


·         האם למצלמה יש מערכת אוטופוקוס


·         כמה שוקלת המצלמה


·         כמה זמן מחזיקות הסוללות


הפרעות קטנות כאלה יהיו מאד משמעותיות לאחר מספר שוטים, לכן יש לחשוב עליהן מראש. הספציפיות שלך.


 


סאונד


רוב צלמי הקולנוע מפרידים את הקלטת הסאונד מהקלטת הווידיאו, כדי לקבל איכות טובה יותר. אבל מפיקים עצמאיים שמחפשים מיקרופון שלא מחובר למצלמה – צריכים לחשוב על איש צוות נוסף שיקליט. או על הוספת שתי יחידות על מיתקון המצלמה. זה ממש לא נח במיוחד כאשר מצלמים חתונות או אירועים ולא רק סרטים.


 


יציאת וידיאו


מוניטור חיצוני באתר היא דבר קריטי כדי שלא להפסיד פרטים שלא  נראים במוניטור הקטן של המצלמה. מוניטור נוסף גם יעזור לצוות הצילום בתיכנון ובמיקום התפאורה והתאורה.


 


חיתוך (Crop)


צלמים מתחילים בדרך כלל לא מתייחסים לנתון הזה בזמן רכישת מצלמות הקולנוע. יש שטוענים שלא חייבים תמונת full-frame. זה לא נכון. במצלמה עם חיתוך גרוע – כמו הפוקט של Blackmagic (2.88x) – יהיה כמעט בלתי אפשרי להשיג תמונה רחבת זווית. כדי להשיג זווית רחבה – יש להשתמש בעדשות סופר רחבות או ב-Speed Boosters. שתי אופציות אלה מאד יקרות.


למקור המאמר