חברות שאינן רוצות להישאר מאחור  צריכות למהר וליישם טכנולוגיות דיגיטליות חדשות


 


בסקר שערכה חברתAccenture , חברת הייעוץ העסקי והשירותים הטכנולוגיים הגלובלית, עולה כי בין חברות הבידור והמדיה  יש הסכמה רחבה באשר להתפתחותו העתידית של השוק הדיגיטלי, ההזדמנויות הטמונות בו והגורמים שיניעו רווחים במהלך חמש השנים הקרובות.


בסקר תכני המדיה הגלובלי של אקסנצ'ר לשנת 2008 (שנה שלישית בה נערך הסקר) השתתפו יותר ממאה מנהלים בכירים בתעשיית הבידור והמדיה. בסקר בוחנת החברה את אסטרטגיות הצמיחה של חברות במגוון תחומים, ביניהם פרסום, קולנוע, מוסיקה, מו"לות, רדיו, אינטרנט, משחקי ווידיאו וטלוויזיה.


מהסקר עולה  כי יש הסכמה רחבה בעניין הגורמים שיניעו את הגידול בעתיד. רוב רובם של המשיבים (70%) ציינו שחלק מהכנסותיהם כיום (גם אם פחות מ-10%),  נגזרות  מצורות חדשות שונות של מדיה, כמו הורדת תוכניות טלוויזיה או "תשלום לפי שימוש" (Pay Per Play), פרסום דיגיטלי או תכנים שיוצר המשתמש. חלקם השיבו כי הם אינם יכולים לקבוע בדיוק כמה מההכנסות שלהם מגיעות ממקורות חדשים אלה. בהתבסס על החברות שלקחו חלק בסקר, אחוז קטן זה של הכנסות  מייצג גידול עצום וזרמי הכנסות אדירים הנגזרים מצורות חדשות אלה של מדיה.


ארבעה מהמקורות העיקריים לגידול בהכנסות, שצוינו על-ידי המשיבים בסקר של שנה זו, זהים למקורות שזוהו בסקר אשתקד, מה שמלמד על קונצנזוס הולך וגדל באשר לפוטנציאל הטמון בפלטפורמות החדשות הללו. המקורות לגידול בהכנסות, הצפויים להפוך למודל עסקי דומיננטי בעוד חמש שנים, הם: הפצת תכנים ע"י  פלטפורמות רבות, וידאו בגרסה מקוצרת, תכני מדיה חברתיים/תכנים ביצירת המשתמש ופרסום.


 


הפצה מרובת פלטפורמות- כשהמשיבים לסקר נתבקשו לזהות את המניעים הבולטים ביותר לגידול בהכנסות במהלך חמש השנים הקרובות, שני-שלישים (66%) מהם ציינו פלטפורמות חדשות או דרכים חדשות לספק תכנים.  מדובר במספר גבוה יותר באופן משמעותי מאלו שציינו סוגים חדשים של תכנים (24%) או כניסה לאזורים גיאוגרפיים חדשים (10%). כמעט שני-שלישים (63%) מהמשיבים אמרו שבכוונתם לנקוט באסטרטגיה מרובת-מסכים, הכוללת טלוויזיה, רשת והתקנים ניידים.


 


וידאו בגרסה מקוצרת – כשהמשיבים לסקר נשאלו איזה סוג של תוכן יחולל את הגידול הגבוה ביותר, המספר הגדול ביותר של משיבים (38%) הזכירו את הוידיאו בגרסה מקוצרת. במקום השני (23%) היו הוצאה לאור/פורטלים מקוונים, ובמקום השלישי (18%) היו משחקי  וידיאו.


 


מדיה חברתית ותכנים ביצירת המשתמש הם הזדמנויות לגידול- שני שלישים (68%) מהמשיבים זיהו את המדיה החברתית ואת התכנים ביצירת המשתמש כהזדמנויות טובות לגידול, ויותר ממחצית (56%) אמרו שהם כבר מעורבים באיזושהי פעילות של מדיה חברתית.


 


פרסום- כשנתבקשו המשיבים לזהות מה לדעתם יהיה המודל העסקי הדומיננטי בעוד חמש שנים, כמעט שני-שלישים (62%) בחרו במודלים עסקיים הנתמכים על-ידי פרסום, בהשוואה ל-25% שציינו שירותים מבוססי מנוי, ו-11% הזכירו שירותי  PPP (תשלום לפי שימוש).


 


"העובדה שארגוני מדיה מפתחים ראייה אסטרטגית עקבית באשר לתחומי הגידול העיקריים היא בגדר חדשות נהדרות, אבל הביצוע איטי", אומר גאווין מאן, מנהל תחום המדיה הדיגיטלית בחטיבת המחקר Accenture Media & Entertainment. "אין ספק שיידרש עוד מאמץ עצום כדי להגיע ליכולות הנדרשות, ומובן שמימדיה של המשימה עדיין אינם ברורים. אינני טוען שקל לשנות את צורת החשיבה של כמה מארגוני המדיה הגדולים בעולם, אבל אני מאמין שזה חיוני עבורם אם הם רוצים להמשיך ולהישאר גדולים".


 


בעוד שמחצית (50%) מהמנהלים שהתראיינו אמרו שהם יודעים אילו יכולות יידרשו להם כדי לנצל את יתרונותיו של העולם הדיגיטלי החדש, באקסנצ'ר סבורים שלרבים מהם יש תחושה שגויה באשר ליכולות שלהם היום. ל66% מהמשיבים יש פחות מ-40% מהיכולות הנדרשות, מספר שלא השתנה מאז הסקר אשתקד, מה שמלמד שהחברות צריכות למהר וליישם טכנולוגיות דיגיטליות חדשות אם אינן רוצות לפגר מאחור.


לדוגמה, כמעט 80% מהמנהלים אמרו שלארגונים שלהם יש השקפה עקבית בנושא של זכויות קניין רוחני (כלומר, כולם בארגון חושבים באותה צורה ומבינים באותה דרך את סוגיית הזכויות הקשורות לקניין רוחני כלשהו). על-פי הניסיון של אקסנצ'ר, המספר אינו מציאותי, ובשטח, להרבה פחות ארגונים יש באמת את הגמישות הנדרשת כדי לנצל הזדמנויות לפיתוח מהיר.


"ראיינו מנהלים בכירים ביותר בארגוניהם, וברמה הזו אולי נראה שלכולם עמדה עקבית גמישה בנושא של קניין רוחני", אומר מאן. "עם זאת, במקרים רבים אנחנו סבורים שבסוגיה זו יידרשו למעשה יוזמות לא מסודרות ונקודתיות, או דרכי עקיפה, בכל הארגון כולו, בכל פעם שערוץ הפצה חדש יושק. הבעיה היא שמבנה עלויות כזו אינו בר-קיימא לאורך זמן".


בין הממצאים הנוספים בסקר:


 


הפרסום הדיגיטלי יניע אחוז גדול מההכנסות בעתיד – כמעט כל חברת מדיה מנסה להתאים עצמה למציאות שבה הפרסום הדיגיטלי הוא מקור הרווחים העיקרי. 52% מהמשיבים אמרו שלדעתם הפרסום הדיגיטלי יאפיל על הפרסום המסורתי תוך חמש שנים, ו-62% אמרו שהם מאמינים שהתכנים ייתמכו על-ידי מגוון שיטות של פרסום דיגיטלי, לרבות תכנים ממותגים, חיפוש, חסות, ביצועים ותמהיל של כל אלה, בתוך חמש שנים.


תופעת ה-Web 2.0 כאן כדי להישאר- שני-שלישים (66%) מהמשיבים אמרו שאין כל סבירות שבועת ה-Web 2.0 תתנפץ במהלך השנתיים הקרובות, ואילו 71% אמרו שלא נראה להם שהם נוטלים סיכון כלשהו כשהם מקשרים בין המותגים שלהם לבין מדיה חברתית.


 


חוסר ודאות באשר למועד נסיקתו של שוק הניידים- כשנשאלו המשיבים לסקר מתי לדעתם שוק הניידים, המצוי עדיין בחיתוליו, עתיד להפוך לשוק המוני, הם נחלקו לשתי קבוצות, קצת יותר ממחציתם (55%) אמרו שתוך שלוש שנים, ומעט פחות ממחצית (45%) אמרו שלדעתם זה ייקח יותר זמן.



יש כמה מחסומים העומדים בדרכו של שוק הניידים- המוכנות של הצרכנים ממשיכה להיות המחסום הגדול ביותר בדרכו של שוק הניידים להפוך לשוק המוני, כך לפי כמחצית (51%) מהמשיבים בסקר. בנוסף הזכירו המשיבים מכשולים נוספים, לרבות יכולתן של חברות  – או נכון יותר היעדר היכולת – לספק חווית משתמש עקבית (כך לפי 42% מהמשיבים), וכן היעדר המוכנות בקרב בעלי תכנים ובקרב מפעילות/רשתות ניידות כאחד (37%).