עם השקתה בישראל של מצלמת ה- GH4 של Panasonic השייכת לקטגוריית המצלמות ללא מראה (Mirrorless), נפתחה האפשרות בפני העוסקים בענף הצילום לצלם תכני וידאו ברזולוציית 4k ללא מקליט חיצוני, במצלמת סטילס מעולם ה-DSLR לא יקרה, מתקדמת וקלה משמעותית ממצלמות הווידאו המקצועיות הייעודיות ואף ממצלמותDSLR .

 

קבוצת יורוקום, נציגתה הרשמית בישראל של ענקית האלקטרוניקה היפנית  Panasonic, החליטה להרים את הכפפה ובשיתוף עם הפרויקט של עידן רייכל, ייצרה את הקליפ הראשון בישראל באורך מלא ומהראשונים בעולם שצולם ב-4K  בפורמט קולנועי מלא על ידי מצלמת סטילס.

 

בהפקה היו מעורבים הצלם גיא איציק (גיגי) – הבעלים של 'גיגי הפקות' ומי שמצלם באופן קבוע בתוכניות של גיא פינס. אפי יוספי – צלם סיטלס שלאחרונה החל לצלם וידאו במצלמות SLR. אריאל הדר – חברת כוורת, הבעלים של אחת ממצלמות GH4 הראשונות בארץ. ורז בירגר – צלם ווידיאו שמתמחה בצילום של סרטים עלילתיים, סרטים קצרים וסרטי תדמית עם הרבה ניסיון עם מצלמת GH2 של פנסוניק.

 

היוזמה לצילום הקליפ המוסיקאלי ברזולוציית 4k היתה של שי גרינברג מ'שלמור תקשורת', שפנה לנציגיו של עידן רייכל והציע להם הפקת קליפ באיכות 4k לאחד משיריו החדשים. עידן רייכל והצוות שלו השיבו לו מיד בחיוב. לדברי גיא איציק: "שי סיפר לי שמגיעה לארץ מצלמת GH4 ובא לו לעשות אתה משהו מיוחד", משחזר גיא איציק. "הועמדו לרשותנו 4 מצלמות, ואישור להפיק קליפ  4k בהופעה חיה של הפרוייקט של עידן רייכל בפארק הירקון אל מול 20 אלף צופים. התקציב היה קטן. לא היו שום אבזרי עזר כמו רחפנים למשל".

 

"מכיוון שלא ממש הכרתי את המצלמה, והזמן שהוקצב לנו לסיום הפרוייקט היה שבוע – התגובה המיידית שלי הייתה לוותר. אבל באיזשהו מקום המשימה הייחודית בכל זאת ריתקה אותי והחלטתי ללכת על זה. בשלב ראשון לא הצלחתי לאתר אנשים שיש להם ניסיון עם המצלמה שהושקה בישראל באותה העת, קיבלתי החלטה לעבוד עם הצלמים שאני מכיר מתוך הנחה שיצר הסקרנות שלהם ואהבתם לטכנולוגיית צילום חדשות יניע אותם ללמוד מהר על המצלמה".

 

גיא מוסיף, "שבועיים לפני ההופעה בפארק הירקון קיבלתי לידיי ארבע ערכות של GH4 עם עדשות של פנסוניק, עדשות 8 מ"מ עם צמצם 3.5 לצילומים של תמונות בזויות רחבות (שוות ערך לעדשת 15 מ"מ של קנון), עדשת 42.5 מ"מ עם צמצם של 1.2 20 מ"מ ,F1.7  המאפשר "בוקה" אידיאלי (העדשה שוות ערך לעדשת 85 של קנון). העדשה השלישית היא 14-140 מ"מ עם צמצם 5.6 (שוות ערך לעדשת 300 מ"מ של קנון) לצילום קלוזאפים על הבמה והבעות פנים של הקהל". 

 

"מיד עם קבלת ה- GH4  הבנו שהיא שונה מכל מצלמות DSLR שאיתן אנו עובדים ביום יום. בתקופת הלימוד על המצלמה, חרשתי את האינטרנט ונכנסתי לפורומים של צלמים מכל העולם שכבר התנסו במצלמה הזאת. אחד הדברים שדרשו לימוד היה הצורך 'לתרגם' את הנתונים החדשים של העדשות אל מול הנתונים המקובלים עד כה. הנתונים הקודמים השתנו בשל השינוי בגודל השבב ולכן, כל מה שהיה ידוע קודם למשל, כ-8 מ"מ – הוא עתה 16 מ"מ".

 

"נושא נוסף שדרש התנסות, ציין גיא, היה הרגישות. בדקנו ומצאנו שאין בעיה לצלם ברגישות 3200,  אבל לעבור ל-6400 אפשר רק בצילומי-חובה, בגלל הרעש. פה גילינו שמדובר לא ברעש של מצלמות דיגיטליות, אלא ברעש שחור לבן כמו שהוא מוכר בפילם. ברור שהרעש נוצר בגלל השבב הקטן, אבל עדיין התוצאה טובה יותר מאשר  בקנון D5mIII עם 1 STOP. יתרון נוסף הוא המקודד האיכותי שאינו מחריף את בעיית הרעש ואינו גורם ליצירת אפקטים מוזרים, כמו במצלמות SLR אחרות.

"פונקצייה נוספות שקיימת במצלמה הזאת ולא במצלמות SLR היא האפשרות לתפעל את המצלמה באמצעות מסך מגע. אמנם בתחילת הדרך היה לנו קשה להתרגל לזה אבל לאחר מספר ימים מתרגלים  לפונקציה הזו ודי קשה לחזור אחורה ולעבוד עם מקשי ה-SLR. כמו כן, במצלמה ישנו חיווי של הפוקוס (peaking) ושל חשיפות יתר (זברה) מה שלא קיים למשל ב-D5".

 

"שני דברים מפתיעים שגילינו במהלך העבודה עם המצלמה הוא אורך חיי הסוללה. במהלך ההופעה צלמנו ברצף למעלה משעתיים – ועשינו שימוש בסוללה אחת בלבד!. הדבר השני הוא המשקל הקל של המצלמה. כמי שרגיל להסתובב עם מארזים כבדים יחסית שכוללים את המצלמה והעדשות, אני זוכר מקרה אחד שחיפשתי את המצלמה במהלך ההופעה, כשהיא בכלל הייתה תלויה לי על הגב בתוך מארז קטן שכלל 3 עדשות".

 

"עוד הלהיבה אותי האפשרות לשלוט על המצלמה מיחידת ניידות, כמו טלפונים או מחשבי לוח. ההתקן הנייד יכול לשמש גם כמסך מוניטור לבמאי או לצלם שיכול להציבה על חצובה גבוהה, לצפות בתמונה דרך הנייד ואף לתפעל אותה ישירות משם. פונקציה נוספות שאהבתי היא האפשרות לצלם בהילוך איטי עד קצב של 60 תמונות בשנייה".

 

משלים הצלם רז בירגר: "הפונקציות של הוספת פרופילי צבע הן יתרון נחמד שמייתר את הצורך בפריצה למצלמה כמו במצלמות  קנון. גם הטווח הדינמי הרבה יותר טוב מאשר במצלמות SLR שאני מכיר. יחד עם זאת אני מצפה מפנסוניק לשפר בדגמים הבאים את הרגישות לאור, ו/או לעצב יחידה פחות מגושמת לממשקים לעולם המקצועי (XLR ו-SDI). אגב, בפרויקט הנוכחי לא נדרשנו לממשק סאונד, משום שהסאונד הוסף רק בחדר העריכה.

 

לדברי אריאל הדר עורך הקליפ:  "הקידוד הפנימי במצלמה באיכות 4k היה בh.264 בקצב של 100 מגה לשנייה ה-GH4 וזאת בהשוואה למצלמת DSLR מקבילות שיודעת להפיק קובץ של 30 מגהבייט לשנייה בלבד. גודל הקובץ המרשים מאפשר לעורך לבצע בה הרבה יותר משחקי עריכה עם פגיעה מינורית באיכויות הצילום". הדר מוסיף כי העריכה כולה התבססה  על מערכות אדובי פרמייר פרו CC, SpeedGrade ואפטר. עוד מציין הדר כי בשל דיגום 4:2:0 של הצבע היה צורך בלא מעט עבודה עם SpeedGrade אבל זה שווה על מנת להפיק תמונת 4k".