The Sphere היא זירת המוסיקה והבידור הגדולה בעולם. האולם הוקם ביולי השנה בלאס ווגאס ושוויו 2.3 מיליארד דולר. זהו המבנה הכדורי הגדול ביותר בעולם, בגובה 111 מטר ורוחבו 157 מטר בנקודה הרחבה ביותר שלו. הוא מכיל 17,500 מושבים – ו-10,000 מהמושבים הללו משלבים טכנולוגיה המאפשרת לצופים חווית מגע על ידי הפעלת כוחות, רעידות או תנועות. בנוסף, שטחה של הזירה הוא 14,864 מ"ר וכולל את מסך ה-LED בעל הרזולוציה הגבוהה בעולם ב-19,000×13,500 פיקסלים.

סרטון מרתק של The Wall Street Journal מספר על מאחורי הקלעים של המסך והמצלמה שפותחה במיוחד לנושא זה.

בעלי האולם מגדירים את האולם כ"חוויה סוחפת שלמה" – מסך וידאו פנימי ענק המקיף את הקהל – מסך שגדול פי 20 ממסך ה-IMAX הגדול ביותר. אבל זה רק חלק אחד מהפאזל. האתגר הבא יהיה יצירת מערכת צילום מותאמת אישית, חיונית ביצירת תוכן ואספקת ויזואליה שתתאים לקנה המידה והמשטח המעוגל של המסך העצום.

המצלמה
הפתרון הראשון של צוות ההנדסה החדשני ב-Sphere Studios בקליפורניה, היה 11 מצלמות מחוברות זו לזו, כל אחת מהן מציעה פרספקטיבה ייחודית מה שהיה מאד מורכב לעריכה. בהדרכתו של Deanan DaSilva (CTO של האולפנים) נולדה מצלמת ביג סקיי, יחד עם מערכת עדשות ששילבה בצורה חלקה את 11 הפרספקטיבות הללו לתצוגה יחידה, באופן הדומה לעין האנושית.

צילום בהתאמה למסך באיכות ובגודל כזה מציג שני אתגרים עיקריים. ראשית, יש צורך במצלמה שיכולה לתפוס זוויות רחבות מאוד, ושנית, התמונות צריכות להיות ברזולוציית על. כדי לענות לדרישה של זווית רחבה, הצוות פיתח גרסה של עדשת עין דג שרוחבה 30.48 ס"מ. נוצרת תמונה מעגלית וליניארית, אשר מעוותת את התצוגה כך שניתן לתפוס זווית רחבה יותר במעגל. באופן טבעי, נדרש חיישן גדול יותר 18kx18k כדי ללכוד פרטים נוספים, וחיישן זה מרובע בניגוד לחיישן מלבני רגיל. התמונה העגולה מתאימה בצורה מושלמת לריבוע, ומבטלת פיקסלים מבוזבזים. העדשה והחיישן עובדים יחד כדי ליצור את התצוגה הרחבה והצלולה במיוחד הדרושה למסך.

שדה הראייה משתרע כמעט מאחורי העדשה. כאשר המצלמה מוטה כלפי מעלה, היא לוכדת את שדה הראייה המלא, שנראה טבעי מהמקום שבו הקהל יושב באולם. על ידי הטיית המצלמה, האופק מסודר כך שכאשר התמונה תהפוך לתלת ממדית, היא תיראה רגילה מהמקום שבו יושב כל אדם בקהל. הצוות יכול לבדוק איך זה נראה על ידי שימוש במשקפי VR עם צילומים חיים ומדומים. כמו כן, הם בודקים את החומרים ב Big Dome, שהוא קטן ברבע מהמסך בלאס ווגאס אבל נותן את התחושה.

המסך
המסך מבוסס על 32 LED ב30 ס"מ וכך מגיעים לאיכות של 16kx16k, 170 מיליון פיקסלים סך הכול שמעניקים את התחושה של להיות בתוך התמונה. בגלל המבנה של המסך קיימת חשיבות גדולה לאיכות בכל מקום כי הצופה יכול להסתכל כל פעם בחלק אחר של המסך, מכיוון שהפיקסלים אינם צמודים. "החורים" בין הפיקסלים מאפשרים לסאונד לעבור מהרמקולים שנמצאים מאחורי המסך, מה שמאפשר ליצור סאונד שונה בכל חלק של תמונה באותו זמן.

הבמאי דרן ארונופסקי (Darren Aronofsky), הצליח ליצור סרט בלעדי עבור הכדור שכותרתו "גלויה מכדור הארץ", ולהציג סצנות סוחפות מרחבי העולם. נראה שהצוות ב-Sphere Studios רק התחיל – הם ממשיכים לעבוד על הפרטים של המצלמה (כמו צילום עצמים קטנים וצילום פשוט יותר). יהיה מעניין לראות אם זהו קרש קפיצה לדמיון של מישהו אחר ולאן זה עשוי לקחת אותנו.

תמונה: CineD