פירוק קירות באזורי המתנה ובחדרי הלידה, ביטול נישות, הגדלת החדרים החלפת רצפות, צביעה לפי הדרישות של המפיקים חיווט של כל המערכת ועוד – אלה הן חלק מהפעולות המקדימות שנעשו על ידי 'גיל הפקות' בית החולים מאיר בכפר סבא  – לקראת העונה החדשה של 'בייבי בום' בערוץ 10.


כך היתה ההפקה יכולה להגדיל את מספר המצלמות ל-50 מצלמות לעומת 34 בעונה הקודמת. מדובר ב-36 מצלמות רובוטיות Sony BRC-330 ומצלמות הדגל של סוני Sony BRC900. "אני צופה שכל התעשייה תעבור לתחום הרובוטיקה בצילומי פנים בתוכניות  ריאליטי, חדשות, תכוניות בוקר ובכל התוכניות של צילום מרואיינים באולפן", אומר שי לוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ערוץ 10 וקבוצתR.G.E.


את טבילת האש הראשונה עם מצלמות רובוטיות עשה לוי לפני כשנתיים כשהיה צורך לעביר תוכנית בוקר מאילת. "במקום שלוש מצלמות שהצריכו שלושה צלמים – שילבנו  שש מצלמות רובוטיות שבהן גם קל יותר לעבור מזווית אחת לשנייה וגם זה תוך הפעלה של צלם אחד בלבד. אנחנו משתמשים במצלמות רובוטיות נוספות, ביניהן מצלמות בקרה קבועות בGeovision באיכות גבוהה המפיקות אות HD SDI.


"ההתקדמות הטכנולוגית בעולם הבקרה במעבר לעולם ה-IP אפשרה לנו לרכוש מצלמות HD SDI באיכות גבוהה ובמחיר הדומה למצלמות אבטחה. בחדרי הניתוח, למשל, שילבנו מצלמות בגודל של ליפסטיק, כדי  לקבל זוויות נוספות. בנינו מיתקנים לחיבור מהיר של מצלמות למיטה, מיקמנו מוניטור קטן עם מספר כניסות על מנת לכייל סופית את המצלמות הזעירות וזאת בנוסף למצלמות הרובוטיות ומצלמת ENG אלחוטית שצילמה בחדר הניתוח.


"אתר הצילומים החדש יצר גם מציאות חדשה בתחום מרחב העבודה. היינו צריכים לפתור בעיות לא קטנות בסלילת הכבלים, בתקשורת הסאונד ועוד. אני חייב לציין שהיה שיתוף פעולה מעולה בין ההפקה לצוותים הטכניים של הערוץ וגם בית החולים תרם לא מעט בתחום של שיפוץ מרחב הצילום. פורקו גומחות, שופצו שני חדרי לידה, המקום נצבע בצבעים בהירים שהפקה החליטה עליהם, ובמקביל נסללו הכבלים למצלמות ונוספו נקודות חשמל ועוד ".


הקמת האתר נמשכה כשלושה שבועות וזאת כשבית החולים ממשיך לפעול בסדר יומו הרגיל. לעיתים היה צורך להפסיק את העבודה בחדר מסויים שנדרש למטרה אחרת – ולחזור להמשך העבודה.  "ועוד לא אמרתי מילה על העבודה בחדרי הניתוח כאשר כל כניסה מצריכה סטריליזציה", אומר שי.


ההכנות החלו לפני מספר חודשים עם ההודעה שיוצאים לעונה השלישית. ההפקה עשתה מיון לזוגות שנבחרו לככב בעונה . "התהליך מתחיל ברגע שיולדת מקבלת צירים", משחזר שי. "היא מתקשרת לקו אדום שבחדר הבקרה בבית החולים וכל המערכות נדרכות. הרכב שנכנס למסלול מצולם בשתי מצלמות שמוצבות ברכב הזוגות . עוזרת הפקה מצוידת בשני סטים של מיקרופונים אלחוטיים של Sennheiser מדגם SD2000 פוגשה את היולדת בדלת הראשית. את הבעיה של אחזקת משדר המיקרופון פתרו על ידי מעין בגד ים אלסטי שחור שהוצמד ליולדת ולא הפריע לו לה ולא לצוות הרפואי.  במקביל מצלמת ENG אלחוטית מלווה את ההגעה והכניסה של הזוג ממחסום בית החולים לעבר החניה הייעודית במתחם .


תודה"אחר כך היתה בעיית הסוללה של המשדר שמוגבלת בזמן – כשאנו נזקקנו לפחות ל-30 שעות עבודה. הפתרון היה חיבור סוללה חיצונית לאותו לחגורת בטן הכוללת את המשדר המיקרופון . לעוזרת ההפקה נלווית צלמת שעוקבת אחר היולדות עם מצלמת סוניPVX200 משדרת בזמן אמת לחדר הבקרה. זאת  בנוסף למצלמה הרובוטית שמחוץ לבניין ומצלמה קבועה שמצלמת את המעבר מהחניה לכניסה לבנין חדרי הלידה.


"עם הגעת היולדת, טכנאי אוסף את המצלמות שהותקנו מראש בתוך הרכב וכך אנו מקבלים מימד נוסף. כדי לקבוע את סוג מערכת הווידאו לרכב – בחנו 7 סוגים שונים של מצלמות רכב. השאיפה הייתה לשלב GoPro – אבל אלה מצלמות יקרות והיה מדובר במספר לא מועט של מערכות צילום לרכבים . לבסוף בחרנו בOEM GS8000L בגלל שהיא HD, 25 תמונות בשנייה, ומקליטה בלולאה (מקליטה ומוחקת). גם אם המצלמה נמצאת אצל המשתתפים שבוע אנחנו מקבלים רק 4-5 קליפים אחרונים כשהם בדרך לבית החולים. על פי בקשתנו היצרן הכניס שינוי כך שברגע שהרכב הותנע- הופעלה גם המצלמה. גם בתחום הסאונד ביצענו שינויי ייעודי .


"האתר חולק לאזורים: אזור A היה אזור ההמתנה, אזור B היה חדרי הלידה ואיזור C היה חדרי הניתוח. כל אזור חובר בנפרד לחדר הבקרה. בכל אזור היו שני מקלטי וידאו שהעבירו בזמן אמת אות וידאו ללא דחיסה באיכות HD ממצלמות ניידות. לשם כך גייסנו את AMIMON, חברה ישראלי שהכינה עבורנו כרטיסים RND ושלבנו אותם במערכת.


"הסאונד היה משימה לא פשוטה. שילוב של טכנולוגיות אלחוטיות וחוטיות, מערכות גיבוי, שטח גדול לכיסוי, והתמודדות עם חדרי רנטגן אטומים וממוסכים. הבעיה הייתה כל כך חריפה שאפילו מכשירי הקשר של הצוות לא הצליח ליצור קשר עם חדר הבקרה (100 מטר). בתחום המערכות האלחוטיות היו לנו 20 ערוצים ועוד 30 ערוצים קוויים שכללו מיקרופונים של Sennheiser.


"לצוות הרופאים הועמדו כ-14 מיקרופונים אלחוטיים. על מנת לקלוט בכל שטח פיזרנו 14 אנטנות שסיפקו מענה ואיכות קליטה גבוהה. המטרה הייתה לשדר בהספק הנמוך ביותר שיאפשר חסכון במשאבי הסוללה,  למעט היולדת והבעל שהמערכות שלהם עבדו בהספק גבוה. הצוות השתמש בעוצמה של 5 מיליוואט וכך השתמשנו בסוללות פשוטות שהוחלפו כל 12 שעות (כאורך משמרת של מיילדת), במערכות של הזוגות עצמם השתמשנו בעוצמה של 50 מיליוואט לכן ליולדת השתמשנו בסוללות ליטיום נטענות שהורכבו על החגורה והספיקו ל-30 שעות. המיקרופונים הקוויים היו בתוך החדרים, הקליטו את הסאונד הסביבתי ותגברו את מערכות המיקרופונים האישיות.


"במחלקת היולדות בנינו מיני אולפן שם ראיינו את הזוגות ואת הצוות הרפואי.


המידע, וידאו וסאונד – הגיעו לחדר הבקרה. כל 40 ערוצי הקול מוקלטים כל העת, כל המצלמות הרובוטיות מוזנות לתוך 3 יחידות MulitViewer של BlackMagic שבחדר הבקרה, מבצעים reclocking מחדש ומוזנים לתוך מטריצה. למצלמות הלא רובוטיות. שילבנו ציוד של Opengear לחיבור למערכת וכן מטריצה חדשה של .BlackMagic במקביל שימוש במטריצה BlackMagic 12x12 עם סנכרון של כל המקורות "TBC". בפועל השתמשנו במטריצה כמערכת סנכרון למקורות שלא היו מסונכרנים. כל כניסה הייתה גם היציאה וכך קיבלנו 12 אפיקי סנכרון HD בעלות של 1500 דולר.


"כל אחד מארבעת אנשי התוכן היה אחראי לתחום מסויים. כמו כן השתמשנו ביישומון ייעודי ששולט על 40 ערוצי הקול ומאפשר לאיש התוכן לבחור איזה סאונד הוא רוצה לשמוע או איזו קבוצת ערוצי סאונד לפי קיבוץ שהוכן מראש. כהגדרה, נתנו מענה לעד שני זוגות במקביל, למעט מקרים בודדים שבהם טיפלנו בשלשה זוגות. "צריך לזכור שהמטופלים מקבלים יחס "VIP.


הזוג מגיע ומיד מקבל את הניירת הנדרשת. היולדת נכנסת מיד לחדר הבדיקות, משם לדלפק האחיות, ודרך הפרוזדור לחדר הלידה. כל העת הבמאי בחדר הבקרה שולט במצלמות. מקליטים 4 ערוצי וידאו ו-32 ערוצי סאונד. במקביל אשת התוכן העוקבת אחרי החלטות הבמאי, רושמת הערות ומתמללת את התכנים. היא פותחת לוג ראשוני שכולל את הטקסטים, עם התייחסות לבסיס הזמן (TC). הוידאו מוקלט על שני שרתים (אחד כגיבוי) שמותקנים במחשבי supermicro ומופעלים על ידי תוכנת Metus.


"כל שרת כולל חמישה דיסקים על בסיס raid דבר שמאפשר הקלטה של עד 5 ימים ב-HD. כולל קובצי Proxy.


"חשוב מאד לשמור על הסדר, כי כמות החומר היא עצומה ולכל העברה מצורף קובץ EXCEL המציין ועוכב אחרי מעבר הקבצים, כולל גודל הקובץ. רק לאחר בדיקות גודל הקבצים בבית הורד – החומר נמחק משרתי בית החולים. התהליך הזה חסך לערוץ כסף רב, כוח אדם ועוד.


"בפועל שני השרתים היו זהים לחלוטין. כל שרת מקבל את ארבעת ערוצי הווידיאו, 32 ערוצי הקול וכמובן את בסיס הזמן. הקלטה בפורמט XDCAM35 במעטפת Avid (דבר שחוסך זמן יבוא  החומרים לתוכנת העריכה) בנוסף לקידוד off line 15:1 שתי המכונות סגרו קובץ כל שעה עגולה –  איש הפקה מנקה את החומרים מהשרת הראשון כל יום וכך יש לנו עדיין גיבוי של 4 ימים. שרת השני מתחיל להעביר חומרים לבית הורד מיד לאחר שהוא סוגר את הקובץ (כל שעה)  קובץ on line נשלח לשרת Nearline בבית הורד לשמירה לשלב האונליין ולגיבוי. הפרוקסי (15:1) נשלח לEditShare בבית הורד לצורך עריכת האופליין המיועדים ל-8 חדרי העריכה שההפקה משתמשת לפרוייקט זה.


"בנוסף להעברה של התכנים לבית הורד אנו מאפשרים הפצה של התכנים באמצעות דוחס h.264 של blackmagic ותוכנת הצפנה. אנשים מורשים בבית הורד יכולים לראות את החומרים ולגשת אליהם מהבית באמצעות הדפדפן וסיסמא.


"בנוסף לחדרי העריכה בבית הורד הקמנו חדר עריכה בבית חולים שחובר ישירות לשרת המרכזי בבית הורד. חדר עריכה זה מאפשר סידור חומרים יעיל יותר מאחר והוא נעשה מיד לאחר סיום משמרת של עורכת התוכן שיושבת בחדר הבקרה. העורכים בבית הורד כבר לא רואים כמויות היסטריות של חומרי גלם אלא רק את אלה שהמפיקה ציינה. שיטה זו מיעלת את העבודה בצורה משמעותית.


את התכנים באיכות HD יהיה ניתן לראות ב NANA .


להמשך הכתבה – הפוסט של בייבי בום