בבית הפוסט הקנדי המוביל SKYLAB (בעבר Digital Film Central) פּוּתח לאחרונה תהליך עבודה חדשני שמאִפשר לשלב בצורה מדויקת עבודה יצירתית של עיצוב צבע עם עבודת עריכה ושילוב אפקטים חזותיים, כל זאת עבור סרטו החדש של ניל בלומקאמפ 'צ'אפי'. בשיתוף עם אולפני "אימג' אנג'ין" (Image Engine) לעיצוב אפקטים חזותיים גיבש הצוות תהליך עבודה מוקפד לגימור מראֵה הסרט. התהליך מפיק תועלת מיתרונות קבצי BLG של FilmLight, ממערכת Baselight ומסטנדרט ACES (Academy Color Encoding System).


במהלך עיצוב סרטו הקודם של בלומקאמפ במעבדות SKYLAB   הסרט עתיר האפקטים "אליסיום" –  החל הצוות לדון בדרכים אפשריות לחדשנות רבה יותר בעיצוב מראֵה הסרט "צ'אפי". התוצאה: שיטת עבודה שמבוססת על סטנדרט ACES ובה משולבים אפקטים חזותיים, צילומי גלם (dailies), נתוני עריכה ועיצוב צבע בתהליך שמאפשר שליטה רבה יותר בתהליך היצירתי, וניהול הנתונים בצורה מאובטחת יותר.


במעבדות SKYLAB מכנים את הפילוסופיה החדשה שפיתחו בשם "צבע בעל משמעות" מכיוון שהיא מאפשרת לקבל החלטות יצירתיות מדויקות בכל אחד משלבי ההפקה.


עלילת "צ'אפי" מתרחשת בעתיד הלא רחוק, שבו נבלמת הפשיעה על-ידי כוח משטרה ממוּכּן ודכּאני. הדמות הנושאת את שם הסרט – שנוצרה כולה באמצעות אפקטים חזותיים ובעזרת שיטת motion capture להנפשת דמויות על פי רישום ממוחשב של נתוני תנועה – – נגנבת ונטענת בתוכנה ניסיונית שמאפשרת לה לחשוב ולהרגיש באופן עצמאי.


אולם לא רק הדמות המרכזית מבוססת על אפקטים חזותיים. צבאות שלמים של רובוטים, נופים עירוניים שטרם נראו כמותם וכמה סצנות קרב מרשימות, נוצרו בשלב הפוסט-פרודקשן, כך שרוב הסרט מכיל אפקטים חזותיים.


רוב צילומי הסרט נערכו בדרום אפריקה. השימוש במערכת עיצוב הצבע של Baselight נעשה כבר באתרי הצילום לצורך יצירת שרתי פּרוֹקְסי (proxies) שיאפשרו עבודת עריכה והכנת תכנים ברזולוציה מלאה לצורך העברה. בית הפּוֹסט SKYLAB ניהל את כל החומרים, לרבות המטא-נתונים של עיצוב הצבע, מטעם האולפנים. לוחות רקע נשלחו כקבצי OpenEXR לאולפני "אימג' אנג'ין" ולאולפנים אחרים להפקת אפקטים חזותיים לפי סטנדרט ACES, כדי לוודא שמראה הצילומים יהיה אחיד בכל סביבה שבה צופים בהם. קובצי BLG אפשרו לנהל את הנתונים הטכניים של עיצוב הצבע בצורה שלא תפגום בתוכן המצולם.


כל זה אִפשר לצוות מעבדות SKYLAB למנף את יכולות מערכת Baselight ולגבש בעזרתה נתונים אחידים והרמוניים. ניתן להשיג את אותה תוצאה גם בשימוש בכל אחד ממוצרי FilmLight המותאמים לעבודה עם קבצי BLG, לרבות מערכת Baselight Editions, מעבד התמונה FLIP ויישום Daylight לתיקוני צבע בצילומי גלם באתרי צילום.


 


באמצעות כלי מערכת Baselight לעיצוב צבע ולגימור צבע, החלה המנהלת האמנותית והקולוריסטית אנדראה צ'לבאק לעצב את מראה הסרט לפני הצילומים ובמהלכם, תהליך גימור מראה הסרט התנהל ביעילות רבה, ולמחלקות אחרות בהפקה היה מידע שעל בסיסו יכלו לקבל החלטות.


"עיצוב המראה הסופי כבר מהשלבים הראשונים של עיבוד האפקטים החזותיים בסרט שבו כמעט בכל פריים יש אפקטים, היה בעל ערך רב בתהליך העבודה", אמרה צ'לבאק. "הייתה לכל אחד אפשרות לראות באמצעות Baselight כיצד ייראה השוֹט ולהבין, בגדול, מה אנחנו מתכננים לעשות בתהליך עיצוב הצבע"ץ


 


המנהל הטכני של SKYLAB, כריס דיוויס, פיתח גם מגוון טבלאות המרת צבעים (LUTs) בהתאמה אישית, שניתן ליישם בצורה אוטומטית בסצנות מסוימות ובשכבות של אפקטים חזותיים, כדי לוודא שכל הרכיבים משתלבים יחד בעיצוב הצבע הסופי.


"כשפרויקט עשיר כל כך באפקטים חזותיים כמו 'צ'אפי' – תהליך העבודה המיטבי הוא זה שבו העריכה, האפקטים החזותיים ועיצוב הצבע מתבצעים במקביל, כדי להימנע מלחצים  לקראת סיום תהליך ההדמיה הדיגיטלית (DI)", אומר דיוויס.


"בעבר אולפני אפקטים מיוחדים ומעבדות הדמיה דיגיטלית עבדו על בסיס נתוני צבע ייחודיים להם. כעת הגענו סוף-סוף למצב שבו ניתן לחבר זו לזו טכנולוגיות שונות, וליצור תהליך עבודה כוללני שמאפשר לכולם לעבוד על בסיס מערכת אחידה. המערכות של FilmLight, הנתמכות על ידי קבצי BLG של מטא-נתונים לפי סטנדרט ACES, הן בעלות ערך רב בזכות יכולתן לסייע בכך".


מנכ"ל SKYLAB ג'יימס טוצ'ר מסביר: "אנחנו לא בית פוסט רגיל שמבצע הדמיה דיגיטלית, אלא 'חברת גימור' שנוקטת גישה הוליסטית. פשוט הגיוני שהחברה שמוטלת עליה משימת גימור מראֵה הסרט – עובדת 'לאחור' משלב ההדמיה הדיגיטלית, דרך צילומי הגלם והאפקטים החזותיים ועד עבודת העריכה, כדי לספק שיטה שמעניקה לצבע משמעות בכל אחד משלבי העבודה".


"אחת הדרכים הטובות ביותר לשפר תהליכי עבודה בפוסט-פרודקשן, במיוחד בעידן הנוכחי של מצלמות דיגיטליות בעלות טווח דינמי מאוד, היא להעניק לסרט מראֵה איכותי כבר בשלבים הראשונים, לשמור את הנתונים באתר הצילום, ולהוסיף ולעדן אותם עד שלב הגימור של עיצוב הצבע", אומר וולפגנג למפּ, מנכ"ל FilmLight. "פיתחנו את שיטת העבודה בעזרת קבצי BLG כדי לאפשר לחברות הדור הבא של פוסט-פרודקשן, חברות כמו SKYLAB, ליהנות משליטה יעילה וגמישה במראה הסרט בכל אחד משלבי תהליך עיצוב הצבע".


למאמר המלא