"הרומן שלנו עם הערוץ הראשון בתחום HD, אינו חדש", משחזר דניאל לנקרי, הבעלים של 'מזמור הפקות'. "הוא התחיל במונדיאל, כאשר הערוץ הראשון השתמש בניידת השידור שלנו וביכולות נוספות שהעמדנו לרשות אנשיו. השלב הבא היה האולימפיאדה, ששודרו גם ההיא ב-HD. לאחר שהערוץ הראשון רכש ציוד מחברת AVCOM והתאים אותו למערכת הקליטה והשידור HD – דבר שנעשה בהליך מזורז שלקח מספר חודשים בלבד  – כבר לא היה ספק ששידורי הבחירות יעשו  תחת HD באופן מלא.


 


אולם אין די בהצטיידות במערך שידור וקליטה, כשמערך צילום החוץ עדיין לא עבר ל-HD. שלב זה הושלם עם הפנייה של הערוץ לחברת 'מזמור הפקות'. "בפועל אנו הולכים להיות מיקור החוץ של הערוץ הראשון למערכות צילום ב-HD", אומר לנקרי בגווה לא מוסתרת. "16 מטות של מפלגות יכוסו על ידי מערכות שלנו, שיעבירו את התכנים דרך סיבים אופטיים שנפרסו במיוחד לשם כך על ידי בזק עבור כל הערוצים".


  


מזמור הפקות תעמיד שתי ניידות ליד מטות המפלגות הגדולות. בגני התערוכה עבור הליכוד ובבית ברל עבור מפלגת העבודה. "את שתי המפלגות ישרתו הניידת הגדולות שלנו שכוללת 7 מצלמות היטאצ'י SK-1000, ובהן מצלמה אלחוטית שזו תהיה ההשקה הראשונה שלה בארץ", מפרט לנקרי. "מצלמת של היטאצ'י, בשילוב עם Bms, מספקת את כל הפונקציות הדרשות: שליטה, CCU, אינטרקום ועוד, למעט אות וידאו חוזר. ליד מפלגות התנועה והבית היהודי נציב שתי ניידות של 4 ושל 3 מצלמות, חלקן סוני  HSC300. בנוסף אנו בונים מערכות צילום שמבוססות על מארזים. מערכת אחת כוללת שלוש מצלמות ומערבל BlackMagic, שני מארזים עם שתי מצלמות ומערבלי BlackMagic ועוד 7 עמדות של מצלמה אחת. סך הכל 35 מצלמות".


 


בשטח מדובר בשיתוף פעולה מלא של הערוץ הראשון עם 'מזמור הפקות'. הדבר כולל כח האדם שכן הצוותים בעמדות הגדולות יהיו משולבים כוח אדם של 'מזמור הפקות' ושל צוותי הערוץ הראשון. בכל ניידת יהיה מפקח טכני ומפיק שיקשרו בין הצוות של 'מזמור הפקות', לצוות של הערוץ הראשון. בעמדות הקטנות יהיו צוותים של 'מזמור הפקות' בלבד תחת פיקודו של מפיק של הערוץ הראשון. בסך הכל יפעלו יותר מ-100 אנשי צוות, כ-50 מהם של 'מזמור הפקות'.


 


לאחר הניתוב המקומי יעברו הצילומים למערכת MCR החדשה, שתוזן מכל הערוצים – לשרת Omneon. כל המערכות מבוססות המארזים יפרסו ביום שני בבוקר, יממה לפני שיגיעו הניידות. "זאת חייבת להיות עבודה בתזמון מדוייק", מסביר לנקרי. "ביום שני יש לנו צילום של משחק כדור רגל עבור ערוץ הראשון ומיד לאחר מכן יפורק הציוד ויועבר לגני התערוכה. שם יכול לחול עיכוב קל, בגלל הבדיקות הביטחוניות באתר. לכן אנו מעביר את הציוד בלילה, כדי להשלים את התהליך בזמן.


 


"כדי לבצע את הפרוייקט כראוי, רכשנו פרטי ציוד בסיסיים נוספים, כמו שני מערבלי תמונה של BlackMagic, 7 מערבלי סאונד קטנים, מערכות 'נא באוזן', ומיקרופונים. כל המערכות כוללות גיבוי לחשמל ולווידיאו".


 


ללנקרי נסיון רב במערכות בחירות, בהן הוא מעורב ב-20 השנים האחרונות. "למעשה, היום הכל  פשוט יותר, כי מדובר בעולם דיגיטלי", הוא אומר. "למצלמות של היום רגישות רבה יותר וניתן לעבוד ב-2000 לוקס עם צמצם 11, בשילוב של תאורה קרה. אנחנו כבר לא 'מבשלים' את איזור הצילום. כל הצילומים יהיו בתאורה קרה ואני בטוח שהתמונה תצא מדהימה", הוא אומר בהתלהבות. "חיבור המצלמות הוא בכבלי טרייקס, או בסיבים אופטיים ולא בכבלים מרובי סיבים (Multicord) – וכך יוסרו הרבה הגבלות בפריסה למרחקים. זאת ועוד, היום יש מצלמות אלחוטיות ואין רע על הקו.


 


"עד לפני שנים אחדות, כדי להעביר את מידע למרכזי השידור – היה צורך להשתמש במערכות לווייניות או בכבלי הבזק שלא נגמלו עדיין מתקלות ילדות. כיום ניתן לקבל סיב אופטי כמעט בכל מקום בארץ וישנן טכנולוגיות נוספות שמאפשרות העברה של קבצים בקצבים של 100 מ"ב בשנייה, או העברת שידורים דרך האינטרנט בזמן אמת, כמוLIVE VIEW  שמבוססת על מערכות תקשורת סלולארית קלה וזולה יחסית".


 


במילים אחרות, לנקרי יודע שחלק מהצופים כלל לא יפתחו את מכשירי הטלוויזיה – בעיקר אלה שהמסך לא יזמין בסביבתם. אולם הוא משוכנע שרוב הצופים ישבו סביב המסכים הכחולים, בעיקר בשל האפשרות הקלה לזפזפ ביניהם.


 



מימד נוסף לשידור הבחירות, מציגה סימה מואס, מפיקת משדרי הבחירות בערוץ הראשון, שמספרת: "בנוסף לכוח האדם הרגיל, יהיו לנו 4 צוותים נוספים שיופקדו על העברת השידורים במערכות סלולאריות של  LIVEU. אנו המשתמשים הראשונים בארץ במערכת באיכות HD. בפועל יהיו לנו 20 מקורות חיצוניים שיכנסו לתוך MSR ושני אולפנים כאשר האולפן הראשי שוכן בבניין 'נקדי', ומרוחק כ-300 מטר מחדר הבקרה. בחדר זה הותקן קיר וידאו בגודל  7×1.5 מטר שמורכב ממסכי 60 אינץ'.


"האולפן השני יהיה צמוד לחדר הבקרה ויהווה את מרכז המדגם בו ישהו כ- 50 איש מתוכם 40 איש יהיו תחת פיקודו של מנו גבע בהכנת מדגם הקלפיות. קליטת מקורות השידור וניגון הקליפים יתבצע על תוכנות של חברת AVCOM שביצעה את פרוייקט ה- HD בערוץ הראשון, תוך כדי ההקלטה תהיה האפשרות לבצע צפייה באיכות וידיאו נמוכה ולבצע לוגיגנ ורישום לחומרים הנכנסים ולאחר קליטת החומר לשרת המרכזי תהיה נגישות לכל עמדות העריכה במקביל.


כמידי בחירות נעשה שימוש גם בתצוגה גרפית מיוחדת שתכלול מסך מגע, תצוגה וירטואלית,


טיקר שיעביר את תוצאות האמת המתעדכנות בכל מספר דקות ועוד. כל זה מתבצע בתוכנות וחומרות של חברת ORAD המאפשרות On Air Graphics המתעדכן ע"י DATA.