פרוייקט מיוחד העוסק בעולם האמנות הישראלי ובמסגרתו יוצגו בתערוכה תצלומי ענק, מיצב, ציור, חנות מותג, פינת קריאה, סטטיסטיקות ומידע לשימוש המבקרים


 


ביום שבת ה- 15 במרץ בשעה 20:00 פותח האמן איתן שוקר את התערוכה "משחק הפירמידה" בחלל העליון של בית האמנים בתל אביב.


על הפרויקט:


הפרויקט, פרי מחקר ועבודה של תשע שנים, עוסק בעולם האמנות הישראלי. התערוכה משקפת את יחסי הכוחות בין השחקנים בשדה האמנות ומאפשרת מבט ישיר על מצב האמנות, מצב השוק המסחרי, התמיכות הכספיות, מיקומם ומצבם של הסטודנטים לאמנות, האמנים הממסדיים והלא ממסדיים, והמרצים לאמנות בתוך "עולם האמנות" הפלסטית בישראל.


בתערוכה יוצגו תצלומי ענק, מיצב, ציור, חנות מותג, פינת קריאה, סטטיסטיקות ומידע לשימוש המבקרים. כמו כן ניתן יהיה לצפות בכ- 20 ראיונות וידאו שנערכו עם אנשי מפתח מעולם האמנות: אמנים "נחשבים", אמנים שלא התברגו בשדה האמנות, בוגרים טריים, אוצרים מוזיאליים, אוצרים עצמאיים, אספנים, מנהלים מהממסד האמנותי האחראים על תקציבים ותמיכות, בעלי גלריות, תיאורטיקנים ומבקרי אמנות. התערוכה מהווה המשך למאמרו "על מצבו של האמן" שהתפרסם באתר מארב, ולהרצאתו במוזיאון תל אביב לאמנות בשנה שעברה שעוררו הדים רבים. כל אלה יוצרים סקרנות גדולה לגבי התערוכה בקרב קהל שוחרי האמנות בארץ.


התערוכה מציגה תמונת מצב, אך גם קוראת לשילוב כוחות ועשייה אקטיבית של האמנים ושאר השחקנים ב"עולם האמנות" ליצירת שדה רחב יותר, תוך קידום שינויים במישורים חקיקתיים, כלכליים, אתיים, וסוציולוגיים.


לקראת התערוכה הושק אתר www.artinisrael.org המהווה פלטפורמה נטולת שומרי סף להעלאת עבודות אמנות לאינטרנט, ומכשיר לגיוס משאבים למימוש הפרויקט. העבודות שתועלנה לאתר תוצגנה בתערוכה בין התאריכים 15 במרץ ועד 8 באפריל  2008. עם סיום התערוכה תיערך הגרלה בין משתתפי האתר ולזוכה יוענק פרס כספי לעידוד היצירה בסכום של 10% מהכנסות האתר. הכנסות אלה שקופות בכל רגע נתון למשתמשים.


ההגרלה תיערך באירוע נעילת התערוכה לאחר שיח גלריה עם האמן.


אירוע הנעילה יתקיים במוצ"ש ה- 5 באפריל 2008 בשעה 20:00


 


לפרטים נוספים


אסתי אלמו – 052-8519355


אסיסטנטית ומפיקת התערוכה


 



איתן שוקר


העיסוק המרכזי של יצירתו של איתן שוקר סובב סביב שאלות של חברה וזהות. לצד עובדותיו האישיות הוא מציג בשנים האחרונות עבודות המתייחסות לחברה, תקשורת, פרסום ופוליטיקה של האמנות. איתן מעביר בבצלאל קורס לצילום מבויים במחלקה לצילום, ואת הקורס הרב מחלקתי "אמנות ואקטיביזם" בשיתוף אלדד סידור. ניתן לצפות בעבודותיו באתר www.studiosc.co.il


קורות חיים


1963    נולד בתל-אביב.


 


לימודים


1997/8     לימודי ניהול הפרסום, אוניברסיטת ת"א, לה"ב.


1992        בית הספר לתיאטרון חזותי, ירושלים. (חילופי סטודנטים).


1991        ביה"ס לאומנות חזותית S.V.A)), ניו- יורק, ארה"ב. (חילופי סטודנטים).


1988-92   בצלאל-אקדמיה לאומנות ועיצוב, בוגר המח' לצילום.(B.F.A).


 


הוראה


2005– 2003        ראש המחלקה לצילום, אסכולה-מימד, תל אביב.


מ-1996              מלמד צילום באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, מח' לצילום.


מ- 1991             מלמד צילום – ביה"ס ללימודי צילום, מוסררה, ירושלים.


 


פרסומים והרצאות


2007   הרצאה במוזיאון תל אביב לאמנות בכנס "צילום ואספנות" לצד האספן ליאון קונסטנטינר, האספן דורון סבג והאמו מיקי קרצמן.


2007   הרצאה בפני פורום 'קפה דה-מארקר' בגלריה שטרן בתל- אביב


2007     הרצאה ביום העיון "ימין ושמאל ורוח הקודש" של היח' להיסטוריה ותיאוריה,  בצלאל. שם    ההרצאה: "הפוליטיקה של האמנות".


2007     אמנות לשינוי חברתי, הרצאה ודיון במוסררה מיקס #7, מוסררה, ירושלים


2007     כוחו של הצילום להשפיע" הרצאה ודיון לצד תערוכת צלמים ישראלים למען החטופים. מכללת תלתן, חיפה.


על מצבו של האמן- מניפסט. מארב- אמנות-תרבות-מדיה, מגזין אמנות מקוון.


2006     איך הופכים פירמידה? סוגייה 2 Sala Manca על היחס שבין האמנים לממסד האמנותי, ובין הממסד האקדמי לבין האמנות, ועל יצירת אקלים לשינוי מבני באמצעות אקטיביזם של האמנים עצמם.


2005   סוגיה 1 Sala Manca סקירה של פרויקטים אישיים המשלבים אמנות ומעורבות חברתית, תוך התייחסות לתפיסות הרווחות בבתי הספר הגבוהים לאמנות בארץ בהקשר של אמנות- חברה.


2004     סדרת הרצאות על עבודותיו בהקשר של אמנות אקטיביסטית באקדמיה לאמנות Victorian Collage of Art במלבורן, אוסטרליה.


2003     וירוס, פרסום כתבה ועבודות במגזין Ad busters הישראלי עוד!


2001     הוגה הכנס אמנות ועסקים. מנחה: ירון לונדון


2000     הרצאה על עבודותיו במסגרת כנס בינלאומי בנושא: "הגבול –הקונצפט והרוח". מיכאלאנג'לו פיסטולטו בצ'יטה דל ארטה, איטליה.


 



עבודות אמנות בהקשר של חברה וקהילה


2006     עבודה על שישה פרויקטים של סטודנטים בקורס "אמנות ואקטיביזם" מבצלאל בעיר שדרות


2006      Absolut Election עבודה עם סטודנטים מהמח' לצילום במוסררה המתייחסת למערכת הבחירות


2005     שדרות האמנות פרויקט של סטודנטים בקורס "אמנות ואקטיביזם" בבצלאל 2005


2004     יוזם ומפיק את הפנינג האמנות "הרחצה אסורה" בנמל ת"א. היוזמה להפנינג נולדה מקורס במחלקה לצילום, אסכולה-מימד בהדרכת אלדד סידור. "במסגרת ההפנינג הקמנו 10 קונסטרוקציות מתכת בגודל2.5×2.5  מטר עליהן הדפסנו הגדלות ענק שצולמו ע"י הסטודנטים, הקמנו סטודיו במקום, וערכנו מיצב."


2003     עבודת אמנות רחובות אסורים- מאירועי Out of Focus"", מיקום ועיתוי: אירוע פתיחת תערוכת ארטפוקוס 4 במוזיאון אסירי המחתרות במגרש הרוסים. "ברחובות המובילים לתערוכה, החלפנו את שלטי הרחובות בשלטים אלטרנטיביים בהם מופיעים שמותיהם של ארגונים הפועלים למען זכויות האדם בישראל במקום השלטים הקיימים. העבודה התייחסה למקום, לצנזורה שמשרד הביטחון כפה על האמנים, ולפוליטיקה הישראלית". עבודה בשיתוף אלדד סידור ונועם כוזר


 


Pen Pal Project


2002 –   Juedisches Museum Berlin – המוזיאון היהודי בברלין. מציג את תערוכת חבר לעט, Pen-Pal Project קטלוג, אתר אינטרנט.


במהלך חודש דצמבר 2002 הוקרן הסרט "מבית לחם לתל-אביב" המספר את סיפור הפרויקט  במסגרת הסדרה "אנשים פשוטים" בערוץ 8 בכבלים.


1997-    יוזם ומפיק פרויקט התכתבות מצולמת ואישית בין בני נוער פלסטינים וישראלים. במסגרת הפרויקט חולקו מצלמות חד פעמיות ל-500 בני נוער פלסטינים וישראלים. כל משתתף צילם תמונות מעולמו, מעין פורטרט עצמי שלו ושל סביבתו. המצלמות נאספו והודפסו מהן גלויות דואר. כל משתתף קיבל חבילה של גלויות מתוך צילומיו. ע"ג הגלויות הודבקו בולי דואר והודפסה כתובתו של חברו לעט, כפי ששידכנו לו בהתאם לשאלון שבני הנוער מילאו. למעשה לכל משתתף שודך חבר לעט אחד והם מתכתבים בטקסט וצילומים.


הפרויקט נעשה בשיתוף מוחמד ג'ודה מתנועת השלום הפלסטינית, ומומן ע"י ארגון עם-לעם, נורבגיה. ההפקה בפועל נעשתה ע"י  סטודיו איתן שוקר. ניהול הפקה: אלדד סידור.


הפרויקט זכה לחשיפה תקשורתית נרחבת ביותר בכל המדיות בארץ ובחו"ל, כולל כתבות טלוויזיה ביומני החדשות, תוכניות טלוויזיה שוקו טלעד, קפה טלעד, גיא פינס, מגזין תרבות ערוץ 1, תוכניות רדיו, עיתונות: זמנים מודרנים-ידיעות אחרונות, מעריב לנוער, ראש אחד ועוד.


החשיפה התקשורתית הנה גורם משמעותי להפצת הפרויקט בהקשר תרבותי ומעודדת את המשתתפים להמשיך ולהתכתב 


1999          פרויקט חבר לעטהתערוכה


2000     מתוך אלפי הצילומים שצולמו ע"י בני הנוער בחרנו כ-50 צילומים המשקפים,לדעתנו, את אופיו האישי של הפרויקט. כמו כן השאלנו התכתבויות מהחברים לעט, שאפשרו לציבור הרחב להציץ אל עולמם. בתערוכה הצגנו הגדלות של הצילומים לצד רפרודוקציות של הדיאלוג בין החברים לעט. בפתיחה בבית האמנים בירושלים נכחו כ-100 בני נוער פלסטינים שהשתתפו בפרויקט וחלקם נפגשו לראשונה עם חברם לעט.


2000     האמן מיכאלאנג'לו פיסטולטו הזמין את התערוכה והרצאה של איתן שוקר במסגרת כנס בינלאומי  בנושא: "הגבול –הקונצפט והרוח". הכנס התקיים בצ'יטה דל ארטה, איטליה


2001     מכון גתה, תל-אביב. פתיחה חגיגית וחלוקת קטלוגים. ביום הפתיחה צולם סרט תיעודי על הפרויקט בהפקה משותפת של Radical Production הבריטית וערוץ 8 הישראלי. הסרט עוקב אחרי יום בחייהן של שתי חברות לעט: סאמר חזבון מבית ג'אלה ולין פוליאק ממושב סיתריה.


יוצר את סוכת הצילום בפסטיבל 7 מוזות ב- 7 סוכות בשהם. במהלך שני ימי הפסטיבל הזמין הצלם שוקר את הקהל להיכנס ולהחליף לרגע את זהותם החיצונית. המבקרים הוזמנו להחליף את בגדיהם ולהראות כמתנחלים, ערבים, "שנטיפים", בחורות פרובוקטיביות ועוד. כל סט ביגוד ייצג לבוש של דמויות להן קיים ייצוג סטריאוטיפי בחברה הישראלית. כל משתתף צולם לאחר שבחר כיתוב לזהות שבחר, לדוגמה: "הפחד שלי", "הצד האחר שלי", "הגבול שלי" וכו'. תוך זמן קצר התמונות הודפסו ונתלו על גבי פיאות הסוכה כך שהסוכה "הולבשה" בדיוקנאות המשתתפים בלבושם המושאל עם הכיתוב שבחרו.


2001-    הוגה את רעיון כנס אמנות ועסקים. הכנס נערך במלון שרתון סיטי טאואר ע"י מגזין סטטוס ועלמ"א ודן בנושאים הבאים: עסקים אמנות ואחריות חברתית, הפירמה העסקית ותמיכתה באמנות-השקעה או פילנתרופיה? עמדת הממסד ומדיניות המיסוי. מנחה: ירון לונדון מנהלת ומפיקה: ריקי דרורי


בין המרצים: שולמית אלוני, יעקב פרי, דוד תמיר, יאיר גרבוז, איתן שוקר.


2001     סטטוס-הירחון לחשיבה ניהולית- יצירת קונצפט צילומי, הפקה וצילום מדור "חיים אחרי העבודה". דיאלוג בין שיר בעריכת רוני סומק ובין תצלום. הצילומים ממשיכים את הקו של "המשוטט" ועוסקים במצבים אנושיים הקשורים לתרבות הישראלית האקטואלית תוך דיאלוג עם טקסט השיר. עבודה משותפת עם האמן אלדד סידור.


2000-    "מעריב- המשוטט – מדריך הבילויים של תל-אביב" פיתוח הקונצפט הצילומי של עמודי השער בגיליונות 1-9 . פיתוח הקונצפט והפקות הצילום נעשו ע"י סטודיו שוקר-סידור. הצילומים עוסקים באספקטים של התל-אביביות  בהקשרים אקטואליים. עבודה משותפת עם האמן אלדד סידור.


1998-    סטטוס קוו ואדיס? -תערוכה קבוצתית של אמנים חרדיים וחילוניים, בבית האומנים בי-ם. העבודה של איתן שוקר מורכבת מצילום של חרדי וחילוני לאחר שהחליפו את בגדיהם,  וכן בחורה דתית לאומית ובחורה חילונית שהחליפו את בגדיהן.  אוצרים: אייל בן דב ויעל כץ בן- שלום.


העבודה הוצגה ביותר מעשרה עיתונים ומגזינים, ברדיו- שלי יחימוביץ- בגלי צה"ל  וב- T.V ביומן השבוע של יום שישי בערוץ 1. כמו כן העבודה הוצגה בתערוכה של משרד החינוך והתרבות ובמגזין "פנים".


1997     קטלוג בעל אוריינטציה חברתית לחב' נעלי דפנה. חורף 98. קטלוג נעליים בו המצולמים הם משכבות אוכלוסיה שונות, מילואימניקים, דתיים, "אנשים פשוטים" לצד יאפים וכו'. ייחודם של הצילומים הוא בכך שהאובייקטים להזדהות אינם רק "מצליחנים" בסטריאוטיפ הנהוג בעולם הפרסום, כי אם אנשים מהישוב. הקונצפט הצילומי נעשה בשיתוף גליה ארז. הקטלוג הודפס ב-550,000 עותקים וחולק כאינסרט ברשת שוקן. הפרויקט מוצג בספר לימוד של מורים לתקשורת בהוצאת משרד החינוך.


 1997 –  O.R.S – פרסומת ייחודית לחברת או.אר.אס במגזין לאומנות "סטודיו".


בגיליונות 83-79 של המגזין "סטודיו" שלחתי מסר המעלה שאלות על עולם האמנות, המסר התחפש למודעה פרסומית של חברת או.אר.אס בבעלותו של אספן האומנות דורון סבג. ל"מודעה" יצרתי פולו-אפ באמצעות דיוור ישיר לאמנים ואוצרים שגרם לפתיחת דיאלוג בינם וביני בנושא יחסי אמן- אוצר, אמנות- פרסום ונושאים אחרים.


1996 – "כסף קונה חופש"- עבודת אומנות בשלט חוצות.


חברת 'אמריקן אקספרס' חגגה בשנת 1996 יום הולדת ראשון של כרטיס האשראי בישראל. לרגל אירוע זה הוזמנה תערוכת אומנות אשר הוצגה על גבי שלטי חוצות  ברחבי ישראל. עבודתי נקראה: "כסף קונה חופש".


אוצר: עופר זאבי. ניהול הפרויקט והקטלוג: רותי קנטור


העבודה הוצגה בספר לימוד של מורים לתקשורת בהוצאת משרד החינוך.




תערוכות:


2006     פלורנטין ביבנה-  אמני פלורנטין, הסדנה לאמנות יבנה. אוצר: רוני ראובן


2006     לילה לבן – צילום ישראלי במתחם בית ביאליק


2005     מציג את העבודה "חוזים" בגיליון המגזין "הערת שוליים 7" של קבוצת Sala-Manca


2005     שטיח אדום. אמנים אוהבים אמנים. חלל ליאורה קנטרוביץ, ת"א.


2004     מציג תערוכת יחיד ב- Uniting Arts Toorak במלבורן, אוסטרליה.


2004     משתתף במכירת צילום ישראלי בבית המכירות "אלול". קטלוג.


2003      ArtLink@Sotheby's, תערוכה ומכירה פומבית בישראל, אמסטרדם ומוסקבה.


2003     מוזמן ליצור את סוכת הצילום בפסטיבל 7 מוזות ב- 7 סוכות בשהם.


2002-    Juedisches Museum Berlin :Pen-Pal Project, המוזיאון היהודי ברלין.


2002-    Play Boyz – מוזיאון ינקו- דאדא, עין הוד. אוצר: יצחק גבר.


2001 –  המשוטט-מדריך הבילויים של ת"א/"מעריב" – סדרת עבודות שער.


2001 –   פרויקט חבר לעט – בעקבות המצב: מכון גתה, תערוכת חבר לעט וחלוקת    


            קטלוגים למשתתפים.


2000 –    "פרויקט חבר לעט – התערוכה", צ'יטה דל- ארטה, איטליה.


             אוצר: מיכלאנג'לו פיסטולטו. (Michelanglo Pistoletto)


2000 –     "100 שנות צילום" מוזיאון ישראל, ירושלים. אוצר: ניסן פרץ.


1999 –    "פרויקט חבר לעט" בית האמנים, ירושלים.


1998 –     סטטוס קוו- ואדיס? בית האמנים, י-ם. אוצרים: יעל כץ-בן שלום, אייל בן דב.


1997 –     "ארט שמוקכוס- אברי מין מטופלים" גלריה לימבוס, ת"א.  אוצר: עופר זאבי.


1996 –    "נוכחות", דיזינגוף סנטר, ת"א. הפקה: לוטן תדמיות.


1996 –    "צילום ישראלי עכשווי", רכישות חדשות. מוזיאון ישראל, י-ם.   אוצר: ניסן פרץ.


1995 –    "מבחן הכתם העיוור" בית הפרמידה, חיפה. אוצר: קבוצת לימבוס.


1995 –     "נקודת – מגע" גלריית המח' לצילום, בצלאל. אוצר: אסף רומנו.


1994 –     " פורטפוליו בורוכוב" פורטפוליו הגלריה 1994 .


1993 –     "אנטיפאתוס- הומור אפל, אירוניה וציניות באומנות ישראלית עשוית". מוזיאון ישראל, ירושלים. אוצרת: תמי כץ-פרימן.