את עמוס רפאלי – המתמחה בצילום סרטי-מקטעים – אתם מכירים בזכות הפקות שלו כמו "לאהוב את אנה" בערוץ 10 , או "עבודה ערבית" בקשת, שם שימש כצלם ראשי בעונות השנייה, השלישית והרביעית (האחרונה טרם שודרה). אבל מגיע לו לא מעט קרדיט גם על סגנון צילום אחר – סרטי מקטעים, שאותו הוא מיישם בסרטי תדמית ודוקו. סרט התדמית האחרון שעשה בסיגנון המקטעים, היה עבור רשות שדות התעופה שם עבד לצד צלם הווידיאו עדי רייס, והבמאי רון אסולין. 


 



 


מה שלא פחות מעניין בעבודות של רפאלי, הוא השימוש שהוא עושה במצלמות SLR כדי לצלם וידיאו. "כשהתחלתי לצלם סרטי-מקטעים, לפני כארבע שנים, עשיתי זאת עם PMW-EX1 של סוני", הוא משחזר. "אבל מהר מאוד גיליתי את היתרונות של מצלמת סטילס, כשהבולט בהם הוא, כמובן, הרזולוציה. אפשר לצלם, לתקן קומפוזיציה בפוסט ועדיין לייצא HD. מצלמות סטילס גם קטנות יותר, זולות יותר ויש להן אופטיקה איכותית.


 


"כשעובדים ב-RAW זה כבר הבדל אדיר בכל הנוגע לגמישות הדינמית ולעומק הצבע, ומאפשר לתיקונים דרמטיים בפוסט. לפני קניית המצלמה הראשונה שלו הוא התחבט ביןPanasonic GH1  ו-Canon 7D , משום שאז טרם יצאה לשוק Canon 60D שהרבה צלמי ווידיאו מעדיפים. זאת  משום שכמו הפנסוניק, יש לה LCD מסתובב. לבסוף הוא בחר בפנסוניק מכמה שיקולים: איכות הווידיאו, קלות המשקל, "ואולי גם הליכה נגד הזרם", הוא מודה. "כולם קונים קנון, אז אני קניתי פנסוניק. היום כבר יש לי Panasonic GH2 שהיא רגישה גמישה וטובה הרבה יותר מ-GH1…"


 


במהלך השנה האחרונה הוא שיפר מאד, לדעתו, את איכות השוטים, בעיקר משני היבטים:


 


הראשון – הכנסת תנועה לשוטים. "רכשתי סליידר טיימלפס של Dynamic Perception, הוא מפרט. "צילום טיימלאפס בתנועה דורש זמן לניסוי וטעיה, כדי להבין את היכולות ואת התוצאה הצפויה. לדעתי, בעידן הדיגיטלי צילום מקטעים הוא כמעט הסיגנון היחיד שמזכיר צילום פילם. כצלם מקצועי מצפים ממך לצפות את התוצאה מבלי לראות אותה בזמן הצילום…"


 


השינוי השני – מעבר מצילום תמונות JPEG לצילום RAW. "יצירת טיימלאפס מתמונות RAW דורשת הרבה יותר עבודה בפוסט" הוא מסביר, "ואני עושה זאת בעזרת התוכנה המופלאה LRTimelapse שמאפשרת יצירת Keyframes in Lightroom.


אחרי שמגלים את היתרונות האדירים שבטווח הדינמי וביכולות תיקון הצבע , לחזור ל-Jpeg זה כמו לחזור מ-HD ל-DV…"


 



 


איזה ציוד נלווה נוסף יש לך?


"בנוסף למצלמות אני משתמש בטיימר, כי למצלמות אין אינטרוול מובנה. בשנה האחרונה אני משתמש גם בסליידר ממונע ונשלט מדגם Stage Zero. הוא אמנם לא מהמוצרים הכי משוכללים, אבל הוא לא יקר, והואר אמין מאוד ופשוט להפעלה. האיכות האומנותית של השוטים שצילמתי, עלתה משמעותית מרגע שהם בתנועה…"


 


והעדשות?


בצילום טיימלאפס עובדים בעיקר עם עדשות רחבות, כי רוצים לקבל פרספקטיבה רחבה של הנושא המצולם: נוף, בניין, שמיים. אני משתמש בעדשות של פנסוניק, אבל יש לי גם עדשה סופר רחבה מדהימה – Samyang 7.5…"


 


איך אתה מחליט על מקום הצילום?


"לפני הצילום אני עורך סיור קצר כדי לחפש נקודה טובה לצילום. כשמצלמים טיימלאפס בתנועה חשוב מאוד לחפש  forground מעניין, כי אחרת התנועה לא תורגש. כמו כן צריך להעריך מראש גורמים כמו תנועת הצל, השמש, העננים, הקהל וכדומה…"


 



  




 


 


 


איך אתה שולט על הקצב?


"כשהמצלמה על חצובה, אני מחבר אותה לטיימר, אם היא על הסליידר, אני משתמש בשלט שגם קובע את קצב התנועה וגם נותן טריגר למצלמה. בטיימלאפס הרבה פעמים משתמשים  בחשיפות איטיות. זה יוצר פחות תזזיתיות. הסליידר יודע לנוע גם בצורה אינטרוולית shoot move shoot. האינטרוול נע בין שניה ל-15 שניות. זה משהו שלומדים להעריך לפי הניסיון…"


 


מה אתה עושה כשמדובר בצילום של כמה שעות?


"אני מביא אתי ספר, נגן מוסיקה, או טאבלט. אבל הרבה פעמים אני מגלה שבכלל לא השתמשתי בהם, כי אני כל הזמן עסוק בלבדוק שהכל בסדר. אני גם שוקע במחשבות. זה סוג של מדיטציה. צריך סבלנות ואהבה להיות עם עצמך…"


 


איך אתה מתמודד עם צילומי לילה?


" עוד יתרון של מצלמות סטילס על מצלמות ווידיאו הוא שאפשר לעבוד איתן בלילה ברגישות נמוכה ובחשיפה ארוכה. אני לא מצלם כוכבים. בארץ צריך להתרחק עד לנגב כדי לקבל שמים נקיים, ללא אור סביבתי. בלילה אני בדרך כלל מצלם נופים אורבניים…"


 


איזה צילומים מעניינים  היו לך?


"בטבע תמיד מעניין. גם אם לא קורה שום דבר חריג. כשאני יושב בשקט במקום אחד לעתים עוברים בעלי חיים כמו תנים, שועלים, נמיות. בעיר האתגר הוא להסביר לסקרנים למה העמדת מצלמה על מתקן משונה, ואתה עומד לידה כמו עציץ".


 


היו גם פיספוסים ותקלות שמהם למדת?


"פספוסים זה חלק מהעניין בטיימלאפס. הפספוס של כל צלם מתחיל בתחום הפליקר (הבהובי אור). אבל לומדים מהר מאוד להתמודד אתו. כלל האצבע כשמצלמים בעדשה אלקטרונית – הוא צמצם הכי פתוח .יש מקום גם לטעויות נוספות כמו תזוזת המצלמה…"


 


מהו תהליך העבודה בהפקת סרט מיקטעים?


"אחרי בחירת הנושא והלוקיישן, זה כמובן הצילום. אני עושה את תיקוני הצבע בלייטרום על ה-RAW . אחר כך  אני מייצא ל-Jpeg ואז הופך לווידיאו ב-Quick time pro, or premiere…"


 


מניסיונך כמה זמן לוקח לייצר סרט מקטעים?


"זו כמובן שאלה שלא מתבססת על שום נתון. אבל אספר למשל שאת הקליפ באיטליה צילמתי בשלושה ימים, וקליפ שצילמתי בארץ נמתח על פני חצי שנה, אבל בפועל נמשך 5-6 ימי צילום…"