"אחד הדברים הבסיסיים שיש להחליט לגביהם בטרם מתחילים לצלם, הוא באיזו מצלמה לבחור לצורך הפרוייקט, וכיצד יטופלו חומרי הגלם בשלב של הפוסט". כך אומר עידן אור מנכ"ל אקט, איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל (ע"ר), לקראת השלב המעשי של הפקת סדרת סדנאות לחברי אקט ולאורחים נוספים.


 


"צריך לבדוק מה ניתן להפיק מהמצלמה ומה לא ניתן – ולא רק לבחור את המצלמה לפי תקציב ותחושות", הוא מפרט. "על ידי הקניית סדר מהלכים שכזה, אנו מספקים לאנשים ידע מה ניתן לדרוש ממערכות הפוסט לאחר הצילומים, כולל תיקון טעויות, שינוי אווירה וכן מהן המגבלות של המערכות בפוסט ומשמעותן…"


 


לצורך זה העמידו אקט, חברת אוטופיה שרותי מצלמה ואולפני עריכה ו-סינפוסט, בית פוסט פרודקשן לקולנוע וטלוויזיה, את כל הכלים שברשותם: מגוון גדול מאוד של מצלמות לשם עריכת ההשוואה, את אחת ממערכות תיקון הצבע הטובות בעולם Baselight  (של Filmlight) שמיועדת לקולנוע, ומערכתBaselight  שמיועדת לווידיאו (גם היא של Filmlight), ואולם הקרנה עם מסך גדול ומקרן מקצועי של חברתChristie .


תחילת הסמינרים שיתקיימו במהלך חודש מרץ מיועדים לצלמים, עוזרי צלמים, תאורנים, מעצבים אומנותיים, מאפרות, מפיקים, במאים, עורכים ועוד.


"בחרנו במצלמות הפופולאריות ביותר בשוק הישראלי", אומר רמי קצב הצלם שאחראי על עריכת והכנת הצד המקצועי של הסמינרים יחד עם עוזר צלם ראשון גיא רובנשטיין אחראי על התפעול של המערך הטכני לוגיסטי של ההכנות בסיועו של עוזר הצלם השני דני שוורצמן. בצילומים ישתמשו במצלמות Alexa של Arri, EPIC של Red, F55 של Sony, F3 של Sony, C-300 של Canon, מצלמת Cinema של Blackmagic, מצלמת  Poket של Blackmagic, ולצורכי התרשמות כללית גם נכללו מצלמת GoPRO3 black ומצלמת DSLR של Nikon D800. "השתדלנו לכלול את מרבית המצלמות שעובדות בשוק הישראלי כיום, אך כמובן שלא כולן נכללו בצילומים. כידוע קיים גשם של מצלמות חדשות שנכנסות לשוק, וביום הצילומים הוכרזה מצלמת ה 4k שלPanasonic GH4 "


 


כדי להתנסות בפועל במגוון כזה של מצלמות – שהועמדו לרשות מארגני הסמינר על ידי חברת 'אוטופיה' ("וזה בכלל לא פשוט להשבית מספר כזה גדול של מצלמות לצורך יום הצילומים", אומר עידן) – יצאו אנשי הצוות לאתרים שונים. נושא הצילום: הדוגמנית אולגה. הציוד הנלווה: שני לוחות כיול למצלמות שכוללים צבע, וכושר הפרדה. המטרה: בחינה מדוקדקת של מה ניתן להפיק מהמצלמות. לשם כך נשמרו תנאים אחידים כמו צילומים מאותה זווית, באותה עדשה PL mount   Ultra Prime 50mm (מלבד במצלמת הניקון ובמצלמת Black Magic Cinema), תחת תנאי תאורה זהים וכדומה.


 


"הצילומים התקיימו בשני אתרים, מפרט עידן. "הראשון – יפו, צילומי חוץ. לא משכנו את המצלמות לקיצוניות. בדקנו את הדברים שצוותי הצילום מתמודדים אתם ברמה יום יומית. כל מצלמה צילמה חשיפות נכונות וחשיפות יתר וחסר, כדי שנוכל לבחון כיצד מתמודדים עימן במערכות תיקון הצבע.


הרגישות של המצלמה נקבעה בהתאם להגדרת ה-ISO של השבב על פי היצרן.


לא בצענו כל תיקון בחידוד, ברגישות לאור וכדומה.


בפועל לכל מצלמה יש את 'הנקודה המתוקה', המקום שבו התמונה תראה הכי טוב וזה כולל את הרגישות של המצלמה והתחום הדינמי של המצלמה. כיצד היא מתמודדת עם חשיפות היתר והחסר.


במצלמה F55 בדקנו גם שני מצבי גמא שסוני שילבה במצלמה ב-S-log2 וגם S-log3, וכמו כן צילמנו במקביל ב   2k XAVC וגםRAW  4k.


במצלמת סוני F3 הקלטנו על גבי המדיה הפנימית של המכשיר ב 35mbps וגם על גבי מקליט חיצוני (PIX) ב 220mbps.


 


"לאחר צילומי החוץ ביפו עברנו לצילומי אולפן ב'אוטופיה'. בחרנו להאיר את הסט בתאורת יום בקלווין 5600. את הדוגמנית בחרנו להאיר בחשיפה נכונה ובחשיפת חסר, כאשר הרקע היה כרומה קי ירוק שנשאר מואר באופן זהה תמיד. על הרקע הירוק הוספנו נקודת אור חזקה על מנת לראות כיצד כל מצלמה מתמודדת עם שינוי הצבע מירוק ללבן בתקווה להצביע על הבדלים בין 8 ביט עד ל 16 ביט ייצוג צבע.