ג'ימי אוונס מפרסם באתר  Mastering Filmמאמר שמתאר את הכללים הבסיסיים של עריכה, כולל כיצד לחתוך בין קליפים בגודל צילום שונה, לבחור מיקום ועוד.


בין השאר הוא כותב: "עריכה היא מלאכת אמנות שלא תמיד נראית לצופה, אבל הוא מושפע מהאפקט שלה. ישנם מספר פרמטרים בסיסים שיוצרים את החוויה…".


הכתבה סוקרת את הכללים היותר פופולאריים"



  • המנעות מחיתוך בין צילומים בגדלים שונים (צילום תקריב וצילום long shot) זה מפריע לצופה.

  • המנעות מחיתוך בין צילומים דומים (צילום של מרואיין אחד מלפנים לצילום של המרואיין השני), כי הדבר יכוטל להתפרש בעיני הצופה כאילו מדובר באותו אדם, משני צדדיו.

  • אין לחתוך בין צילומי תקריב של אותו נושא.

  • כששני נושאי צילום נעים, יש להקפיד בעריכה על אותו המשכיות של אותו כיוון

  • יש להמנע ממעבר מתמונת סטילס לתמונה נעה (צידוד, זום וכדומה), למעט בנסיבות מיוחדות

  • כשרוצים לחתוך רצף פעולה, יש להשתמש בצילום "זנב" (cutaway ) תוך שמירה על הזנב בהתייחס לנושא הראשי. 

  • יש להמנע מחיתוך תמונות שיגרמו לנושא הצילום לקפוץ מצד אחד של המסך לצידו האחר.

כאשר חותכים בין תמונות של אנשים יש להימנע מ:



  • זוויות לא מתאימות של המצלמה

  • שינוי מרווח הגובה

  • שינוי גודל ומיקום האיש המצולם

הכנה לצילום


לא משנה מה תהיה איכות הווידיאו עצמו. אם לא הקפדתם מראש על כללי העריכה שבסוף – יכול להיות שלא תוכלו להשתמש בגלם. להלן רשימה המלצות על מה צריך לחשוב עוד לפני שמתחילים לצלם.



  • צילום של אירוע ב-long shots כללי – כדי להראות במה מדובר

  • יש להתחיל ולסיים את הצילום כמה שניות לפני ואחרי שהוא מתקיים. עם חומר גלם בתחילה ובסוף – יותר נוח לעבוד.

  • יש לתכנן מראש קטעי צילום שיהיו גלם לזנבות. זה יכול להיות צילום של קהל, אנשים הולכים, צילום longs shots ועוד

  • יש להמנע משימוש בזווית הפוכה, למעט אם זה באמת דרוש, כמו במקרים של אדם שעובר מצד אחד של הכביש לצדו השני. יש לשלב תמונה ראש בקטע מעבר.

  • יש לזכור שמעברים, הילוך איטי ואפקטים – מציינים שינוי של מקום וזמן

  • כדי לתכנן ולצפות את הרצף. למשל, במקרה של צילומי יום וצילומי לילה – יתכן שאי אפשר יהיה לערוך אותם ברצף אחד

  • כאשר מתוכנן רצף ווידיאו (לצורכי voiceover או כל סיבה אחרת) יש לצלם קטעים ארוכים יותר ומספר טייקים

  • יש לתכנן צילומי long shots וצילומי תקריב כך שיהיה יותר חומר לעריכה

  • סאונד סביבתי לא מתוכנן, יכול לפעמים לפסול את כל החומר.

  • לפעמים כדאי להוסיף צילומים מאפיינים, שיאפשר לצופה להתחבר לתוכן האירוע. למשל: שם רחוב, סביבה מוכרת וכדומה.

  • חייבים תמיד לבדוק מה קורה מאחורי נושא הצילום: אנשים מנופפים בידיים, פחי זבל, שלטי רחוב ודברים דומים שמסיטים את תשומת לב הצופה.

  • חשוב: כל פעולת עריכה צריכה שתהיה סיבה מאחוריה.

לכתבה