כתבת השער של המגזין היוקרתי BusinessWeek  בגליון אפריל 2005:


 


שנת 2005 – תעשיית המוסיקה ותעשיית הסלולר פעילות משותפת ברחבי העולם


עתיד המוסיקה נמצא דווקא במכשירי הסלולר והם שיחסלו את הצלחת ה i pod . לאחר ההשקה של חברת Apple שהמציאה את נגן המוסיקה המצליח iPod ומכרה רק 10 מיליון נגנים, לעומת 1.4 מיליארד מכשירים סלולריים הקיימים ברחבי העולם, נראה כי ההצלחה בעולם המוסיקה דווקא בידי תעשיית הסלולר. תעשיית הסלולר שמציעה ללקוח לא עוד מכשיר תקשורת אלא תיבת מוסיקה זעירה המפיקה צלילי רינגטונים וטרוטונים באיכויות שעוד לא הכרתם.


 


 


יותר ויותר אומנים עושים שימוש ברינגטונים על מנת לפרוץ במוסיקה חדשה:



  • כיום, יותר ויותר אומנים מעדיפים את תעשיית הרינגטונים כמקדמת את הסינגלים החדשים שלהם. למשל, הראפר U4L העלה את הסינגל החדש שלו כרינגטון כאשר תוך חודש הורדו ממנו יותר מ- 500,000 הורדות. כאשר הראפר השיק את האלבום לחנויות כמה חודשים מאוחר יותר, כבר כולם הכירו את הלהיט של הרינגטון והאלבום הפך להצלחה גדולה. (Rolling stone, 1.12.2005).

  • מוסיקת ההיפ-הופ הובילה את הדרך לקפיטליזם באמצעות הרינגטונים, אבל אמני רוק ופופ רק מתחילים כעת לאמץ את פורמט זה. כך למשל, אחד הסינגלים החדשים של מדונה, הופיע לראשונה כרינגטון על מנת ליצור עוצמה להשקת האלבום החדש שלה. (Rolling stone, 1.12.2005).

  • "הרינגטונים הם הסינגלים החדשים", טוד מוסקוביץ, נשיא חברת המוסיקה Asylum. "הרינגטונים פשוט עשו את עבודתם, זה מדהים כמה מהר הם צמחו". (Rolling stone, 1.12.2005).

  • הסלולר מסייע בקידום אומנים אנינימיים. כך למשל לאומן בשם מייק ג'ונס היתה חשיפה גדולה בסלולר וכך הפך מיידית לבעל רינגטונים פופולארים, אשר יצרו כלפיהם אהדה גדולה מאוד, דבר שסייע למכירות הדיסק שלו. (Rolling stone, 1.12.2005).

  • הראפר המצליח  50 Cent הקליט את הסינגל של אלבומו החדש כרינגטון – מה שסייע  מאוד למכירת האלבום זמן קצר לאחר מכן. ( BusinessWeek, 25.4.2005).

  • בניסיון ליצור עניין רב סביב אמן ההיפ הופ קאסידי, דחתה סוני BMG את תקליטורי הסינגלים והקדימונים ב-MTV ובחרה בפס קול מתוך האלבום החדש של קאסידי והפכה אותו לדוגמית בת 25 שניות שניתנת להורדה כרינגטון – אשר הפך ללהיט מיידי. תוך ארבעה חודשים, הוא הורד חצי מיליון פעמים. עד שהאלבום יצא– ותפס את המקום החמישי במצעד הפזמונים – זכה הרינגטון להיקף מכירות של אלבום פלטינה. "שוק הרינגטונים הוא שוק הסינגלים של ימינו" אומר תומס הסה, נשיא החטיבה העולמית של מוסיקה דיגיטאלית של סוני BMG.  (Cnn, 1.9.2005)

  • ברווח של כ-5 מיליארד דולר לשנה, הרינגטונים הם הצמיחה העסקית הנדירה של תעשיית המוסיקה ומהווים כלי שיווקי טבעי להגיע למעריצים צעירים. "הרינגטונים מפיצים את בשורת השירים, את מה שאנשים מאזינים אליו". (Rolling stone, 1.12.2005).

  • ההכנסות מהורדות קבצים, התופסות כיום 5% מהכנסות חברות התקליטים, יוכפלו בכל חצי שנה בשנים הקרובות, לפי תחזיות האנליסטים. (guardian, 3.8.2005)

 


מגמה חדשה – מחלקות רינגטונים בתאגידי המוסיקה הגדולים:



  • כיוון שמנהלי חברות מוסיקה עדיין לא התאוששו מהורדות קבצי מוסיקה פיראטיות באינטרנט והם עומדים בפני ביקורת קשה על שאינם מתקדמים מהר מספיק כדי לנצל את האפשרויות הטמונות באינטרנט, הענף עושה מאמצים אדירים לא להיכשל שוב עם טכנולוגיות חדשות. הם רואים כי טלפונים סלולאריים חשובים באותה מידה כנגני תקליטורים ו-MP3, רדיו וקטעי וידיאו של מוסיקה. וכיום זה בגדר חובה ממש להבטיח שלאמנים פורצי דרך דוגמת 50 סנט יהיו תכנים המותאמים לטלפונים ניידים, לא רק לצורך קידום מכירות אלא גם כמקור הכנסות חדש בעל חשיבות מכרעת. ( BusinessWeek, 25.4.2005).

  • טלפונים סלולאריים נראים כיום מבטיחים מספיק לכל חברות המוסיקה הגדולות עד כדי הקמת חטיבות עסקיות של תקשורת ניידת. "עם 180 מיליון טלפונים ניידים בארצות הברית, כיצד אנו יכולים שלא להתמקד בשוק הטלפונים הניידים, בעיקר כעת שהורדות לטלפון אפשריות?" אומר תומס הסה, נשיא החטיבה העולמית של מוסיקה דיגיטאלית של סוני BMG Music Entertainment. ( BusinessWeek, 25.4.2005).

  • חלק ממפעילי השירותים הסלולאריים היו עסוקים בעשיית עסקות על רינגטונים. חברת Cingular Wireless עובדת עם חברות מוסיקה כדי לספק רינגטונים של מוסיקה פופולארית לפני או בעת ובעונה אחת שהשירים יוצאים לרדיו. "אנו רואים במוסיקה היבט חשוב ומושך מאוד של החלק הלא קולי של התקשורת הסלולארית, ללא כל ספק", אמר מרק סיגל, דובר Cingular. (wired news 20.6.2005).

הרינגטונים כקובעי סדר היום המוסיקלי:



  • "הרינגטונים משפיעים על הדרך בה המוסיקה נוצרת", אומר טד סו מנהל השיווק של חברת 9 Squared, חברת תוכן סלולרית. אם מסתכלים על ההיסטוריה של המוסיקה, הפורמט קובע איזו סוג מוסיקה קיימת, בידיוק כמו במוסיקה בסלולר". (Rolling stone, 1.12.2005).

  • מרק הארינגטון, אנליסט של שוק התקשורת בחברתBSC: "ענף המוסיקה נמצא כיום היכן שעסקי הסרטים היו לפני 20 שנה – מנסה למצוא מקורות הכנסה חדשים. להוליווד זה היה הפצה (תוך היסוסים מרובים) לווידיאו ולאחר מכן ל-DVD, לחברות הכבלים ולספריות סרטי ו- VOD כיום. המסר לענף המוסיקה והקטלוגים שלו דומה: הטכנולוגיות החדשות מאפשרות להפיק רווחים גדולים עוד יותר מספריות המוסיקה האדירות שלו. ( BusinessWeek, 25.4.2005).

  • "מנהלים בכירים בחברות מוסיקה כבר אינם צריכים לדאוג מהיכן יבואו ההכנסות", אומר הארינגטון, בעיקר כיוון שההכנסות התפעוליות של מכירות מוסיקה דיגיטאלית צפויות לעמוד על 18% לעומת 12% לתקליטורים. ענקי עולם המוסיקה מתלהבים עוד יותר מטלפונים סלולאריים בשל הביטחון היחסי שהם מציעים בהשוואה לאינטרנט. "טלפונים סלולאריים הם מערכת סגורה", אומר תומס הסה, נשיא החטיבה העולמית של מוסיקה דיגיטאלית של סוני BMG, "ומערכת תשלומים באמצעות חיוב כרטיסי אשראי מובנית בתוך מכשירי הטלפון". ( BusinessWeek, 25.4.2005).

  • הרינגטונים הם המניעים את רוב העסקים בתחום המוסיקה הסלולרית כיום. ככל שאיכות הקול תעלה – כך גם הדרישה לרינגטונים תעלה. כך, מספק מגזין המוסיקה האמריקאי "בילבורד" רשימה של 20 הרינגטונים הנבחרים. על פי היועץ האסרטגי של חברת Analytics inc., הודות לבני הנוער אשר מורידים כמות של כ- 3-4 ריגנטונים בשבוע, תעשיית הרינגטונים תהיה שווה לכ- 9.4 מיליארד בשנת 2008. ( BusinessWeek, 25.4.2005).

 


תעשיית המוסיקה בסלולר מתעמתת עם האינטרנט וה- i-pod:



  • על פי ההתאחדות הבינלאומית של תעשיית ההקלטות (IFPI), הטלפון הסלולרי עשוי, עד אמצע השנה, לגבור על האינטרנט כאמצעי הפופולרי ביותר להורדת קובצי מוסיקה. (guardian, 3.8.2005)

  • ההתאחדות גורסת כי טכנולוגיית הדור השלישי תוביל את הגידול בהורדות קובצי מוסיקה למכשירים סלולריים וכי יותר ויותר חברות טלפוניה עשויות להתחרות במכשירים הניידים, כגון ה-iPod. (guardian, 3.8.2005)

  • מאחר ש-90% מהאוכלוסייה במדינות מפותחות, כמו בריטניה, מחזיקים בטלפון סלולרי ורק 10% מחזיקים בנגן מוסיקה, צופה IFPI שההורדות הסלולריות יגברו בקרוב על ההורדות באינטרנט. (guardian, 3.8.2005)

  • "באירופה, טלפונים הם ככל הנראה האמצעי היחיד שיכול להתחרות באמת עם iTunes, אמר גילס באבינט, יו"ר ומייסד של חברת Musicwave, אשר מפעילה את שירותי הורדות התוכן של חברת הסלולר הגדולה בעולם – Vodafone. הוא מציין כי קרוב לוודאי שיותר אירופאים יאמצו מוסיקה בטלפונים הסלולאריים מאשר שיקנו שירים משירות הורדת קבצי המוסיקה של חברת המחשבים אפל. "האטרקציה ללקוחות בארצות הברית אולי תהיה פחות חזקה, שכן ה-iTunes הרבה יותר מפותח". ( Cnet – News.com, 12.11.2004).

  • הפוטנציאל של טלפונים ניידים כאמצעי להפצת מוסיקה ברור. ישנם מאות מיליוני בעלי טלפונים סלולאריים, בעיקר בארצות אירופה, היכן ששיעור החדירה עשוי להגיע לעד 80 אחוזים מהאוכלוסייה. מאגר לקוחות פוטנציאליים זה עשוי לייצג פוטנציאל שוק הרבה יותר גדול מאשר מיליוני האנשים שמשתמשים ב-iPod או נגני MP3 אחרים. ( Cnet – News.com, 12.11.2004).

  • באירופה ובאסיה, מפעילי השירותים הסלולאריים וחברות מוסיקה רואים את הדור האחרון של טלפוני מולטימדיה המחוברים לאינטרנט כהתרחבות טבעית של מכשירי ה-Walkman של סוני. טלפונים אלו, יהיו הרבה יותר נפוצים מאשר ה-iPod ויהפכו את קניית הדחף של מוסיקה בכל עת לקלה ופשוטה. ( Cnet – News.com, 12.11.2004).

חברות הסלולר העולמיות מתאימות עצמן למגמה החדשה:



  • השנה, הכריזו נאפסטר וענקית הטלפונים השוודית אריקסון על עסקה לפיתוח שירות המוסיקה הדיגיטאלי הראשון לטלפונים סלולאריים. השירות יושק במהלך השנה הבאה. חלק מהטלפונים כבר מצוידים בנגני MP3 מובנים כדי שאנשים יוכלו לקחת עמם חלק מהאוסף המוסיקלי שלהם. שירות המוסיקה הנייד של נאפסטר לטלפון יפעל בדומה ל-Napster To Go: המנויים יוכלו לסנכרן את הטלפונים שלהם עם המחשבים האישיים ולמלא או "sideload" את הטלפונים עם מנגינות. (wired news 20.6.2005).

  • חברת מוטורולה מצדה השיקה השנה מכשיר סלולרי בשיתוף חברת אפל, שגם איתו יהיה אפשר להוריד מספר גדול של שירים שתישמר בזיכרון. השירים יורדו ממאגר ששימש עד עתה רק את מכשירי iPOD. ( Cnet – News.com, 12.11.2004).

  • חברת נוקיה הודיעה על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט שיאפשר הורדת שירים למחשב ולסלולרי גם יחד באותו מחיר, כדי לאפשר למנויי הטלפונים הניידים להעלות מוסיקה מהמחשב האישי אל הטלפונים שלהם בדומה מאוד לדרך פעולתו של נגן המוסיקה הדיגיטאלי. בניגוד לבעלי נגני MP3 ייעודיים, משתמשי נוקיה יכולים גם להוריד פסי קול ישירות אל מכשירי הטלפון הניידים שלהם דרך רשת הטלפונים הסלולארית ולהעביר אותם למחשב לאחסון או לצריבה על גבי תקליטור. "מוסיקה הנה הדבר הגדול הבאה במולטימדיה הניידת", אמר אנסי ואניוקי, ראש חטיבת המולטימדיה של נוקיה. (msnbc, 14.2.2005)

  • "אנו סבורים כי בקרב חלק מהאוכלוסייה הטלפון יחליף בסופו של דבר את נגן MP3", אומר תומס ריאן, סגן נשיא בכיר ב-EMI. ( Cnet – News.com, 12.11.2004).