קבוצת תיאטראות ישראל, מפעילת "יס פלאנט" ורשת רב-חן – תחנוך ביום חמישי הקרוב בראשון לציון את "יס פלאנט ראשון", קומפלקס הקולנוע הגדול בישראל, שכולל 26 אולמות.


במתחם החדש הושקעו מעל ל 200 מיליון שקל והוא משתרע על 30 דונם במערב ראשון לציון. בקומפלקס 4 אולמות VIP, אולם IMAX הדיגיטלי – הראשון בארץ, אולם DX4 לסרטים בארבעה מימדים – עם אפקטים של כיסאות זזים, רוח, מים ועוד – הוא הראשון מסוגו באירופה ובאמריקה. בקומפלקס גם 2 אולמות אירועים ומאות מסכי פלזמה.


אומר אילן שור, מנהל הטכני של הקבוצה: "כמו בכל בתי הקולנוע שהקמנו בארץ ובעולם – והם מסתכמים ב-927 מסכים, התקנו גם בקומפלקס בראשון לציון את הציוד הטוב ביותר. לא התפשרנו לא במקרנים, לא באיכות הסאונד, ולא במושבי הצופים".


המקרנים שנבחרו הם של חברת Christie, אחת משלוש החברות שאושרו על ידי אולפני הוליווד להקרנת סרטי קולנוע (שתי האחרות הן ברקו וNEC), והם מבוססים על טכנולוגיית DMD/DLP של טקסס אינסטרומנטס. למתחם בראשון לציון נרכשו שני סוגי מקרנים: דגם CP2230 לאולמות גדולים ודגם CP2220 לאולמות קטנים, "בפועל ההבדל בין המקרנים הוא בעוצמת האור בלבד", מסביר אילן. במקרן הגדול נורות קסנון של 6.0 KW ובמקרן השני 3.0 KW "האיכות, רזולוציה,עיבוד הצבע, ועיבוד התמונה זהים – לכולם. לכל המקרנים יכולת הן לדו ממד הן לתלת ממד. במיוחד הקפדנו על כך שעוצמת האור באולמות התלת מימד, לא תיפגע מכך שבמקרנים כאלה יש 'נפילה' בעוצמת האור, בגלל הפילטרים הרבים ובגלל ששיטת ההקרנה מבוססת על הבזקים של בקצב מהיר, תמונה לכל עין.


"צריך להבין שמקרן תלת ממד מקרין במהירות תמונה – פעם לעין ימין ופעם לעין שמאל. לעיני הצופה זה לא מורגש ועוצמת האור נשארת אחידה, אבל כתוצאה מאותו הבהוב, עוצמת האור נופלת ב-50 אחוז. צריך לזכור שגם האור העובר דרך פילטרים מיוחדים וגם המישקפיים שעל עיני הצופים , מורדים את עוצמת האור שבסופו של דבר מגיע לעינים.


כל המקרן מחובר לשרת יעודי שבו מאוכסנים הסרטים, מדובר בשרתים מתקדמים שמאפשרים גם התפתחות לעתיד של חברת doremi".


"אנו מקבלים את הסרטים על גבי כונן קשיח ומטעינים אותו לשרת מרכזי, שמפיץ לשרתים של כל אולם ואולם. ניתן גם להטעין את הסרט ישירות בשרת של אולם מסוים להקרנה מידית.


כמובן שהסרט מקודד, האינפורמציה שבכונן הקשיח לא ניתנת להקרנה ללא המקרן המחובר לשרת היעודי ,כך אפשר לשמור על העתקים שלא יעשה בהם שימוש ללא היתר. 


"ההקרנה ב IMAX מבוססת על שני מקרנים (המותקנים במקביל) של כריסטי, דגם 2CP2230 עם נורות של 6.0 KW (סה"כ W 12,000) שעברו שידרוג על ידי חברת אימקס. גם כאן המקרנים מחוברים לשרת יעודי.


היחודיות ב IMAX היא בגודל המסך ובמיוחד בתמונת התלת מימד עם "עומק" גדול שנותן תחושה לצופה שהוא נימצא במרכז התמונה והעלילה מתרכשת לפניו ו"כמעט" גם מאחוריו….


אילן מדגיש את חשיבות הנתון האחרון – דהיינו: התאמה לטכנולוגיות עתידיות. "מדובר כרגע על שתי טכנולוגיות", הוא מסביר. "הראשונה היא טכנולוגיה שמאפשרת הקרנה באיכות 4k. טכנולוגיה זו זמינה כבר בשוק, אולם מעט מאד סרטים הופקו באמצעותה. זאת משום שכדי להקרין באיכות 4k – כל תהליך העבודה חייב להיות ב-4k, הצילום ,העריכה ,הפוסט ,ההפצה ,השרת והמקרן. אבל אם וכאשר נקבל סרטים המקודדים באיכות 4K– נהיה מסוגלים להקרין אותם.


"הטכנולוגיה השנייה היא בתחום קצב שדות מהיר. כיום מדובר על קצב של 24 תמונות בשנייה והטכנולוגיה החדשה מדברת על הכפלת ויותר של מספר התמונות בשנייה. ההבדל יהיה מורגש מאד בעינו של הצופה. סרט שיוקרן ב2K עם 48 תמונות בשניה – יראה טוב יותר מסרט 4k בקצב של 24 תמונות בשנייה. הסרט 'הוביט', למשל, הראשון שמופק ב-48 תמונות בשנייה, מתוכנן להפצה בסוף השנה ואנחנו מוכנים מבחינת הציוד להקרין אותו, ללא כל שינוי או השקעה נוספת.


"רוב האנשים ממעטים בחשיבות הסאונד, למרות שהוא אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על חווית הצפייה. הרמקולים שהותקנו בקולנוע הם של JBL, המגברים של Crown מסידרת DSi ומעבדי הסאונד של Dolby.



בשלושה האולמות הגדולים שילבנו טכנולוגיה סאונד חדשנית של חברת Barco, שנקראת Auro 3D. טכנולוגיה זו מוסיפה רובד שהופך גם את הצליל לתלת מימדי. זאת לעומת מערכות הצליל ההיקפי שמקובלות כיום כמו ה 5.1 או ה 7.1 שהם בעצם סאונד דו ממדי. אם הטכנולוגיה הקיימת מבוססת על 7.1 ערוצים , המערכת החדשה היא בת 11.1 ערוצים, שיוצרת תחושת תלת ממד של 360 מעלות…"


במתחם הקולנוע החדש שולבו כ-200 מסכי פלזמה 42 אינץ' של LG שרובם אמורים להחליף את מודעות הנייר (פוסטרים ) אודות הסרטים המוצגים וניתן גם להקרין עליהם סרטים וקדימונים. כל המידע מרוכז בשרת מרכזי השולט בתכנים של כל המסכים. בכניסה ובתקרה נוספנו מסכי לד כדי ליצור מיד אווירה של קומפלקס קולנוע.


 


 מוקי גרידינגר, מנכ"ל יס פלאנט, מדגיש שמדובר במתחם קולנוע ובילוי יוצא דופן מסוגו בישראל, שמשלב קשת רחבה של אפשרויות בילוי והסעדה בסטנדרטים שטרם נראו בארץ. "לראשונה אנו מביאים לקהל את חוויית הצפייה הכוללת הטובה בישראל, ומסעדות בקשת רחבה של טעמים", הוא אומר.


קבוצת תיאטראות ישראל, מפעילת יס פלאנט ורשת רב-חן, היא מפעילת הקולנוע הוותיקה והגדולה בישראל משנת 1930. בשנת 1982 פתחה את "רב הקולנוע" הראשון בישראל – רב חן דיזינגוף תל אביב – שהוביל את מהפכת בתי הקולנוע בשנות ה-80 וה-90. כיום מפעילה הקבוצה את הרשת השלישית בגדולה באירופה.