10 טיפים לצילום קליפ חתונות


כולל התייחסות ל- GH4של פנסוניק


 


הצלם הקנדי מתי הפייה – שברוב ימות השנה הוא צלם פרילנס של פרסומות – עוסק מדי פעם בצילום חתונות וכנסיות. באתר CINEMA5D הוא מעניק  10 טיפים  שמתבססים על נסיונו בצילום חתונות במצלמת GH4 של פנסוניק. מתי ואחיו עברו בשנת 2009 מצילום חובבני של חתונות – לעיסוק מקצועי והעלו לרשת את אתר Heart Visuals. האינטרנט אז וכיום משמש אותם כבית הספר לצילום עם קווים מנחים נוספים.


 


"בצילום חתונות אני מקפיד להכניס גם את מראה המקום שבו צולמה החתונה – כמו כנסייה או בית כנסת. זה נותן מימד נוסף לסרט, למרות שרוב הצלמים חושבים שצילום חתונה צריך להתמקד רק בבגדים ובפרצופים", הוא אומר.


בחתונה הנראית כאן – שלצילומה הוזעק לצרפת – אחז מתי במצלמת GH4 של פנסוניק כשמצלמת קנון 5D Mark III משמשת כגיבוי. הציוד הנוסף:


·         GH4


·         Metabones Speedbooster (אז עדיין לא היה המתאם של ניקון)


·         Sigma 18-35mm 1.8


·         Nikon 85mm 1.8


·         Tiffen 77mm Variable ND


·         מונופד של מנפרוטו עם ראש בסדרת 500


·         Glidecam XR-4000


·         5D Mark III


·         Zeiss 50mm 1.4


 


להלן 10 הטיפים:



 


לא לצלם הרבה חומר גלם


"צריך תמיד לחשוב קדימה, על העריכה. אני תמיד שואל את עצמי מראש האם אשתמש בצילום הזה, מהזווית הזאת – בווידיאו? אם התשובה היא לא – לא אבזבז זמן צילום וגם לא אחר כך זמן לראות חומרי גלם מיותרים בפוסט".



 


 


האם תשתמש בצילום מסויים בווידיאו הסופי?


"בזמן הצילום אני כבר מתחיל לחשוב על העריכה ושואל את עצמי: האם אני הולך להשתמש בשוט מסויים או בזווית מסויימת בגרסה הסופית של הקליפ? אם התשובה היא שלילית – לא אבזז זמן על הצילום, ולא על צפייה בחומרי גלם מיותרים בפוסט.



 


קל ומהיר


"האסטרטגיה שלי היא להגיע ללא הרבה ציוד ועם אפשרות להחליף בצורה מהירה את העדשות ואת מערכות היצוב. לעולם איני נעזר בחצובה – אבל מונופד הוא פיתרון מושלם הן כדי להשיג תמונה יציבה, הן כדי להיות מסוגל לזוז מהר מצילום למשנהו. למערכת glidecam אני משתמש באותו לוח חיבור שבין המצלמה לראש של החצובה או glidecam – כך שניתן להעביר את המצלמה במהירות. רוב הסרט מצולם עם עדשה Sigma 18-35mm שזה הרבה יותר יעיל מאפשר להשתמש עם עדשת 85 מ"מ



 


 


שמירה על המימד הטבעי


"חתונות אני משתדל לצלם בסגנון דוקו ולהימנע מסצנות מבויימות. אני מנסה להשאר כמה שיותר טבעי ולהפיק צילומים ישירים. GH4 עם פרופיל של קולנוע והעדשת Sigma מאפשרים ליצור עומק שדה רדוד ותמונות טבעיות שנראות מצויין.



 


 


יש תמונות שחייבות להכנס


"ישתמונות שחייבות להכנס לסרט חתונה. למשל הנשיקה. לצילום כזה אני מתכנן להיות בזווית שתבטיח את התמונה, משום שפספוס של הנשיקה – בעיקר כשאני הצלם היחיד – פרושו שהיא לא תהייה בסרט. לכן לגבי החלק הזה, ולגבי קטעים נוספים שחייבים להכנס – אני מתכנן מראש. אני מברר היכן יעמדו האנשים והיכן יתרחשו הדברים הקריטיים.



 


זוויות יצירתיות ותיעוד רגשות


"אני תמיד מנסה זוויות חדשות ותנועות מצלמה שונות. האפקט החשוב ביותר הוא להעביר את ההרגשות של האנשים. חתונה היא אירוע מרגש ולכן אי הכנסה של חיוכים, דמעות וצחוקים של בני הזוג – מפספסת את האירוע כולו.


עוד דבר חשוב הוא לא למשוך את תשומת לב האנשים למצלמה. הטריק שלי בעניין זה הוא לכוון את המצלמה לנושא הצילום, לקבוע את ההגדרות, להפנות את המצלמה לכיוון אחר – ורק ברגע הנכון להחזיר אותה לנושא הצילום. כך אני מקבל תגובות אמיתיות של אנשים ולא את אלה שהם עושים עם הפרצוף למצלמה.


 



 


לא להפריע לטקס


"החלק המאתגר ביותר הוא הטקס הכלולות עצמו. בדרך כלל לא ניתן להשפיע או לשנות את האור והמטרה היא לקבל את הצילומים שצריך, מבלי להיות גורם מפריע בשטח. לא פעם אני רואה צלמים עם ערימה של ציוד נצמדים לחתן ולכלה. זה דבר שמפריע לטקס.



 


נסיון


"ככל שאתה מצלם יותר חתונות אתה יודע בדיוק מהם אותם צילומים טובים שאתה לא רוצה לפספס.


 


 



 


צילום שעובד בכל תנאי התאורה


בצילומי חתונה יש אתגרים רבים. אחד מהם הוא ההתגברות על תנאי התאורה. לכן יש להצטייד במצלמה ובעדשות שמאפשרות צילום בתנאי תאורה נמוכים. פעם חשבתי ש-GH4 תהיה בעייתית בצילומי ערב –  אבל בשטח היא עמדה יפה במשימה. Speedbooster  איפשר לי ביצועים טובים בתנאים של מעט אור וצילום עם מעט עומק שדה. גם מצלמות אחרות כגון 5D או A7s יכולות לתת תשובה טובה.



 


האם סרט חתונה צריך להיות ארוך?


"אני בדרך כלל מצלם גרסאות קצרות. רוב הזוגות לא מבקשים סרט ארוך – אלא אם כן הם רוצים להראות את כל הפרטים לידידים שלא הצליחו להגיע לחתונה. לדעתי כל הסיפור יכול להכנס בשלוש עד חמש דקות. אולי משום שאני לא רואה צורך לכלול בסרט את כל הנאומים והברכות…".


 


העבודה עם GH4


"אפילו אני התפעלתי מפשטות הפעלת המצלמה. אהבתי את מסך LCD הנשלף, את זמן הסוללה הארוך, את התמונה שמופקת גם באור לא אידיאלי. מה שהיה חסר לי כאן – לעומת 5D – זו האפשרות להפיק בצורה פשוטה תמונה עם עומק שדה רדוד ומרחב צבע.


הגדרות המצלמה


"אני השתמשתי בהגדרות של ג'יימס מילר שמופיעות בהקשר הבא . אגב, ניסיתי רק את גרסת cinelike D. כל הסרט צולם ב4k.


סאונד


"אני מוסיף מוסיקה ולא את הסאונד המקורי. לכן אני משתמש רק במיקרופון Videomic Pro של Rode ואת הסאונד ניתן יהיה לשלוב מאוחר יותר –  בעריכה.


גיבוי


לגיבויים אני משתמש במחשב שנמצא איתי בשטח. בפוסט אני משתמש בכונן נייד.


 


הסרט שכאן נערך על פרמייר פרו. לעיבוד צבע העברתי את החומרים לאפטר עם הגדרה ראשונית של Vision Color Impulz LUT ולאחר מכן נעשתה התאמה לדרישות המדויקות שלי.


 


מילים אחרונות


הצלמים בחתונה מבלים עם בני הזוג יותר זמן מכל אחד אחר מהאורחים. וזה בהחלט חשוב. כי צריך שבני הזוג ירגישו אתך נוח ורגוע. אם נוכחותך גורמת להם ללחץ – זה יראה בווידיאו ובתמונות. לכן כדאי להתחיל לדבר עם בני הזוג כבר בבוקר החתונה. כשהשניים ירגישו שהם מכירים אותך זה מכבר – תקבל את האפקט התיעודי הטוב ביותר…".


לעבודות נוספות


למאמר המקורי