מאחורי האולפן השקוף שהקים ערוץ 10 בכיכר רבין ביום הבחירות – הסתתרו אתגרים טכנולוגיים עצומים, שעליהם היה צורך להתגבר כדי שגם השידור יהיה שקוף וחלק. אפי דילמוני, סמנכ"ל טכנולוגיות והנדסה בערוץ 10, מספר על האתגרים ועל הפתרונות שיצרו שידור מוצלח


 


 


היום כבר אפשר לסכם ולומר שמבצע השידור השאפתני של ערוץ 10 ביום הבחירות, מהאולפן השקוף בכיכר רבין – היה הצלחה מכל היבט. הוא גם חשף את הערוץ לקהל פוטנציאלי עצום, וגם הוכיח את עוצמת יכולתו הטכנולוגית של הערוץ, בהעברת משדר כל כך מסובך, מאולפן שנבנה אד-הוק לצורך יום הבחירות.


 


האולפן השקוףאפי דלמוני, סמנכ"ל טכנולוגיות והנדסה בערוץ 10, יכול היום לנוח מעט על זרי הדפנה. אבל הדרך אל התוצאה המוצלחת, היתה, כפי שניתן להבין, ארוכה, קשה, ומורטת עצבים בכל אחד משלביה. החל בבחירת המקום, וכלה בתיזמור השידור החי.


 


"הכל החל בשיחה עם יעקב אילון שבה היה ברור לנו כבר בהתחלה, שהאולפן שלנו בבית הוורד בתל אביב – יהיה קטן מדי למטרת שידורי בחירות", משחזר דילמוני. "הוא בסך הכל בגודל של 150 מטר רבוע, ולכל הדיעות לא היה מספיק לארח 8 פרשנים בו זמנית, כפי שתכננו. לכן, המשימה מבחינתי היתה


כיצד ניתן לבנות אולפן מורכב עבור תשדיר מאוד מסובך, שבין השאר צריך לעמוד בהעברת שידורים מ-מ-28 מקורות נוספים ל-60 שיש לנו בכל יום.


 


מרכז השליטה בבית הורד"המטריצה בבית ורד היא ענקית – 128×128  וכולה מלאה. אנחנו רצינו להגיע למצב שבו האולפן בכיכר רבין, יוכל לספק בדיוק את אותה העוצמה שיש לנו באולפן הבית, ביניהן כאלה שלא מצויות באף אחת מהרשתות האחרות, כמו היכולת לטפל בהרבה מקורות בו זמנית עם כל המערכות התומכות MSR, כל החלונות, האפקטים, מערכת האינטרקום ועוד…"


 


כיכר הדמוקרטיה 


והיו עוד החלטות לקבל. למשל – בחירת המיקום עצמו. הועלו הצעות שונות, כמו, למשל, אולם נוקייה. לבסוף התקבלה החלטה לגבי כיכר רבין, שנראתה מיד כמובנת מאליה. שכן הכיכר מהווה לא רק מקום גדול מבחינה פיזית – אלא גם מקום שמתקשר מיד עם אירועים רבי משתתפים –  החל מהפגנות בעד ונגד, דרך הילולות לציון ניצחונות של מכבי, קפיצה לבריכה ועד רצח רבין. כיכר רבין מתחברת לתודעה הלאומית ככיכר הדמוקרטיה בישראל, ולכן לא היה מקום מתאים ממנה לשמש מוקד שידור בחירות.


 


כמובן שלאחר קבלת ההחלטה היה צורך להתמודד גם עם בעיות לוגיסטיות ופורמאליות, כמו תאום עירית תל אביב שבניינה מתנוסס מעל לכיכר, שיתופי פעולה עם גופים לוגיסטיים אחרים ועוד. אולם את דילמוני, כמי שמופקד על הצד הטכני – עניין כמובן רק הצד הטכני, והוא התחיל לאסוף מידע על אירועים דומים שנערכו במדינות אחרות.


 


יעקב הציג בפני המתכנסים את משדר הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שקיימה תחנת השידור NBC. זו הפכה את מרכז רוקפלר במנהטן – לאולפן שידור. על הקרח של זירת ההחלקה הפתוחה בטבורה של הרחבה מול המרכז, עוצבה מפה של ארצות הברית – עליה הודגמו התוצאות. למען האמת, עבור NBC הבעיות היו פחותות, שכן האולפן שוכן ממול מרכז רוקפלר, והוא זה שסיפק את התמיכה הטכנית לאולפנים השקופים שנבנו ברחבה.


 


עמדת כתבים זרים"השאיפה המרכזית היתה להביא לכך שמערך הבקרה שקיים באולפן הבית של ערוץ 10, ישרת ללא פשרות את משדר הבחירות. זה לא שידור רגיל, שכן בשידור חוץ רגיל מוציאים ניידת, מציבים בה במאי, שעומד בקשר עם הבמאי באולפן הבית. אולם במקרה שלנו לא ניתן היה לנצל את היכולות שיש בבית הורד. מה עוד שדובר בשידור בחירות שדורש תגובות מהירות, עם תאומים מהירים בין שני במאים, שני נתבים, שני מפיקים ושני העורכים.


 


"בעת השידור יעקב אילון ישב באולפן והיה עליו לדבר עם מגוון אתרים שונים – כמו מטה הבחירות של העבודה, הליכוד, קדימה וכדומה – להיות בקשר עם ניידת שידור שנוסעת אחרי פרץ, עם מרכז הבחירות הכללי ועוד – כשכל זה משודר בחלונות על המסך, דבר שמחייב תאום לוגיסטי משמעותי וגם מערכות אלקטרוניקה חזקות", מסביר דילמוני. "לכן הוחלט להעביר את כל מה שיש לנו באולפן בערוץ 10 – לכיכר רבין, כשרק הבקרה תישאר בבית הורד".


 


הנסיון שעזר


החלטה קלה באופן תאורטי, אבל מורכבת מאד לבצוע בזמן אמיתי. זאת משום שצריך היה לשמור על שיטות העבודה של מערך הבקרה, ולהביא לכך שכל ממלא תפקיד ידע על איזה כפתור ללחוץ על מנת לבצע פעולה מסוימת. למרבית המזל, השקת ערוץ 10 נעשתה, לפני שלוש שנים, בעיצומה של מערכת הבחירות הקודמת, וניסיון זה עמד לצידם של העושים במלאכה גם הפעם. "לו היינו צריכים לבנות את כל מערך הניתוב מהתחלה – היתה דרושה לנו תקופה ארוכה כדי להגביר את המיומנות של הצוותים מול המערכות החדשות", מבהיר דילמוני.


 


מצלמה אלחוטית "בסוג כזה של שידור, לא מדובר רק בחיבור חמש מצלמות באולפן למערבל – אלא בתוספת מגוון אמצעים כמו נורות חווי צילום (tally). הצלם חייב לדעת מתי הוא נמצא בשידור והמשמעות המיידית היא שהתקשורות צריכה להיות דו כיוונית. האינטרקום הצלמים-במאי כולל אפשרות הפרדה בין הערוצים, בין מפיקים לעורכים וכדומה, תוך שמירה על סאונד איכותי ושקוף לחלוטין, שכאילו מגיע  מעבר לקיר.


 


"העריכה של האייטמים מתבצעת בבית הוורד, ואחד הדברים החשובים בעריכה הוא הטלפרומפטר ומי ששולט על הטלפרומפטר, נמצא בבית הוורד. לכן גם את הטלפרומפטר היינו צריכים להעביר לכיכר רבין. למיקי ויעקב היו מחשבים ניידים וכל סדר השידור הופיע על המחשב הנייד שלהם. הוא חייב היה להיות מעודכן מיידית בדיוק כמו בבית הורד. מאחר שחלק מצוות ההפקה עבר גם הוא לכיכר – הם היו זקוקים למחשבים ומדפסות, וגם זה הוסיף לשכפול של סביבת העבודה…"


 


שני מסכי לדים בברכה מקבלים מקור ישירות בבית הורדביום הראשון של שבוע הבחירות שודרה התוכנית "לונדון וקירשנבאום" בשעה 7.30 מאולפן בית הורד ובשעה 8.00 כבר עבר השידור לכיכר. לגבי הבמאי, המצלמות של הכיכר פעלו כאילו באולפן הבית, והן נוטרו מאותו מקום בדיוק בקיר המוניטורים, במערכת הניתוב ובמערכת הסאונד. 12 המיקרופונים שבאולפן בכיכר – הוזרמו אף הם לבית הוורד כשטכנאי הסאונד מקבל כל מיקרופון בנפרד.


 


"החיבור בין המערכות באולפן שבכיכר – לבין בית הוורד, שילב מספר טכנולוגיות, כולל אפשרות לגיבוי המערכת על סיבים אופטיים של הבזק, קווי טלפון ISDN וקווי ADSL, כך שאם רשת הסיבים היתה נופלת – היינו נשארים עם רשת ה-IP כגבוי", מפרט דילמוני. "גיבוי נוסף היה אפיק של הערוץ ללווין, כך שבמקרה של קריסת מערכות – הניתוב יעבור לניידת.  בפועל העברנו ברשתות הסיבים האופטיים ועל רשת ה-IP מהכיכר לבית הוורד ובחזרה, כ-30 ערוצי קול ו-10 אפיקי וידיאו הלוך וחזור, שלוש תמסורות של rs232 לשליטה 6 GPI הלוך וחזור ותקשורת מחשבים שלמה.


 


"בכיכר היתה רשת אלחוטית מאובטחת שאפשרה לשדרנים יעקב ומיקי להסתובב עם מחשבים נישאים ולעדכן את מערכת ה- iNEWS ישירות מהכיכר, כאשר הכל מחובר תוך כדי שידור – מסנג'ר, Outlookוטלפרומפטר. המידע התעדכן בבית הורד וחזר אליהם. הכל שקוף…"


 


73 אלף אנסי 


בנוסף לכל אלה עמדה לרשות השדרים תוכנה מיוחדת להצגת אפשרויות שונות של הרכבת קואליציה,  והשדרים יכלו להציג בעזרתה את הנתונים בצורה נאה ומרשימה. בנוסף נבנתה מצלמות להוספת צבעמערכת מקבילה לבסיס המידע של מ.ל.מ שהתעדכנה אחת לשתי דקות על בסיס SQL2005 – כך שאפשר היה להציג חיתוכים והערכות בצורה שלא הייתה קיימת בעבר.


 


"בנוסף למצלמות באולפן – היו עוד חמש מצלמות מנותבות ניידת, שהעבירו תמונות 'צבע' של האווירה והקהל בכיכר" מוסיף דילמוני. "מדובר במצלמה אלחוטית דו כיוונית, מצלמת רחף, מצלמת כתף, מצלמה שהוצבה על אחד המגדלים ומצלמה בצפלין שריחף מעל הכיכר. בעת השידור, הבמאי בניידת היה אחראי על כל מה שצולם בכיכר, והבמאי בבית הוורד היה אחראי על אולפן התוכן והאקטואליה…"


 


גם תחום המקרנים דרש הערכות זהירה. על פי נסיון בחו"ל היה ברור שאסור להרכיב את השידור מהקרנה בחלקים, אלא מהקרנה של אחד על השני (סנדווץ). בהקרנה של שכבות אסור להשתמש ביותר מארבעה מקרנים – מסביר דילמוני – כדי שלא להקלע לאובדן מיקוד. במקרה כזה יש גם להשתמש במקרנים חכמים שיודעים לתקן כמעט כל פיקסל, ולהניע אותו נכון על המסך על מנת להתאים את התמונה.


 


מקרן 25,000 אנסילאחר בדיקה נמצא שהמקרן היחיד שעונה על דרישות אלו – הוא של חברת Christie. מדובר במקרן בעל עוצמה של 25,000 לומנאס מדגם Roadie 25K, שנמצא בחברת קול שר. "ערכנו מספר ניסויים בכיכר וכבר בהתחלה מצאנו שעוצמת אור של 25,000 לומאנס – אינה מספיקה", מספר דילמוני. "הפתרון נמצא בכך שחברת קל שר רכשה מחברת אראן אלקטרוניקס שלושה מקרנים נוספים מאותו משפחה, כך מסך בגודל של 50 על 40 מטרשבסך הכל קיבלנו הקרנה בעוצמה של 73,000 אנסי, על מסך של בערך 50×40 מטר. אגב, המסך היה סיפור בפני עצמו. הוא הורכב משתי שכבות של חומר סינטטי של 60% צפיפות ולאחר שתלינו אותו – נאלצנו להורידו שוב עד שקיבלנו אישור של מכון התקנים. האישור חייב אותנו, בין השאר,  להציב ליד המסך ניידת כיבוי, למרות שהמסך היה חסין אש".


 


מערבל הסאונד לסאונד החיצוניהבעיות בתחום הסאונד היו, קודם כל, חדירת הקולות מהכיכר – למיקרופונים שבאולפן. כדי לפתור את הבעיה – נשלח ערוץ של סאונד שעורבל במיוחד לצורכי המערכת וההשמעה הכללית ברחבי הכיכר. כמו כן שונה מיקום הרמקולים. בעוד שבשלב הראשון הרמקולים מוקמו מסביב לאולפן – הרי שבשלב השני הם הועברו לחזית האולפן, וסיפקו תחושה של סאונד שיוצא מהאולפן, ולא מסביבתו.


 


 


 


לתמונות נוספות