תנועה מדוייקת, חלקה, מהירה, זוויות מיוחדות ותנועה חוזרת הם חלק מהיכולות של רובוט צילום
פגשתי את עופר בן יהודה ואמנון חורי הבעלים של הרובוטים

כבר שנים שתעשיית הסרטים בארץ משוועת ליכולות הצילום של רובוט. עד היום כשהתגלה הצורך הזה נאלצו חברות ההפקה לצאת לחול ולצלם באולפנים המתמחים בתחום זה. לפני מספר חודשים צלם הפרסומות עופר בן יהודה , המתמחה בפרסומת לאוכל (ויסוצקי, מחלבות גד, עלית, סודהסטרים ועוד) ואמנון חורי צלם קולנוע המתמחה בצילום בהילוך איטי חברו יחד לתת מענה לצורך הזה.

בתחום ההפקות, במיוחד בתחום הפרסומות, יש לא פעם את הצורך לחזור בדיוק על אותה פעולה. קיימים כלים שונים המאפשרים זאת: סליידרים, מצלמות כבל ועוד, שבאמצעותם ניתן לתכנת את המסלול ואת המהירות, אולם כל זה ניתן רק בדו מימד מה שמגביל מאד את ההפקה. פתרון שיאפשר להניע את המצלמה בחלל יאפשר מראה חדש שלא ניתן להפיק עם אף פתרון אחר.

"על מנת לאפשר חזרה על אותה פעולה צריך מערכת ללא התערבות אנושית", מספר בן יהודה, "התחלנו לבחון מערכות רובוטיות המיועדות לתעשייה הקולנוע ואכן ישנן מערכות כאלו בעולם, אולם הן גדולות, מגושמות ויקרות יותר, במיוחד לתעשייה קטנה כמו שלנו. לכן התחלנו לבחון רובוטים שונים שרמת הדיוק והאמינות שלהם גבוהים במיוחד. לאחר בחינה מעמיקה בחרנו בחברת KUKA , חברה גרמנית שנוסדה ב-1898, הידועה כאחת החברת הרובוטים מהמובילות והחדשניות בעולם.
"הבדיקה כללה מגוון של פרמטרים מרמה של תנועה חלקה, גודל בסיס, משקל, אורך זרוע, ניידות, משקלי נשיאה ועוד."

"לאחר הרכישה של הרובוט הראשון שלנו (כיום יש לנו שניים) ובו שישה צירי תנועה, בחרנו זרוע באורך של 1.1 מטר המאפשרת מרווח תנועה של כשני מטרים, מה שמכסה את רוב צילומי המוצר והמזון, ואז התחיל החלק הקשה יותר והוא התאמה של הרובוט לתעשיית הקולנוע והפרסומות. מכיוון שרמת הדיוק של הרובוט היא במילימטרים, חשוב שהמצלמה תהיה אחוזה בזרוע שלא תזוז לחלוטין גם לאחר תנועות מהירות ."

רמת הדיוק הגבוהה מאפשרת לפוסט לבצע מעבר שלא נראה (כמו שניתן לראות בפרסומת של הסתדרות הרופאים) 

כצלמי פרסומת וצלמים המתמחים בצילום מהיר חשובה היתה לנו הגמישות בשילוב מצלמות במשקלים שונים כולל משקלים כבדים והרובוטים שנרכשו נותנים מענה למצלמות עד למשקל של 10 קילו מה שמאפשר לשלב מצלמה מרמת של מצלמה ללא מראה ועד מצלמות כגון AMIRA, Alexa Mini  ומצלמות מהירות של חברת Vision Research ממשפחת .Phantom

"היתרון הגדול של הרובוט הוא שהוא מאפשר תנועה מהירה. מעולם לא הייתה בארץ יכולת לבצע צילומים בהילוך איטי יחד עם תנועת מצלמה מהירה או תנועה מאד איטית לצילום של סרט מקטעים. רמת הדיוק היא פנומנאלית.

"רובוטים תעשייתיים מיועדים לעשות את אותה עבודה לפרק זמן ממושך, הם אינם מיועדים לשינויים תכופים בפרק זמן קצר, מה שאינו מתאים לצורת העבודה של עולם הצילום. הקדשנו זמן רב לפיתוח מיומנות גבוהה והכרה לעומק של יכולות הרובוט על מנת שניתן יהיה לבצע שינוי פרמטרים של התנועה ברמה מיידית עם דרישה של הבמאי בלחיצת כפתור. "

סוכנות רוברטו

"יותר ויותר תסריטים שנכתבים היום מבוססים לחלוטין על הרובוט. כנותני שירותים לחברות הפקה המודעים לעלויות הגבוהות של יום צילומים, זה חייב אותנו לרכוש רובוט נוסף. המהלך פותח בפנינו גם את האפשרות להתקין על רובוט אחד את המצלמה ולרובוט השני ניתן להתקין פנס או כל חפץ אחר כמו סכין וכך שני הרובוטים יכולים לעבוד יחד בתזמון מושלם, כולל תנועות מהירות ולדוגמה לחתוך עגבנייה בתזמון מדויק. את שירותי הצילום עם הרובוט אנו מספקים  גם כצלמי DP וגם כמפעילי רובוט עבור צלמים אחרים."

"הרובוט מעשיר את שפת הצילום, ניתן לקבל בעזרתו זוויות ודיוק שלא היה ניתן להפיק קודם, מה שנותן לבמאי עולם חדש שלא היה זמין עד עתה בארץ. כמו לדוגמה בקולקציה של נועה קירל בטרמינל X שלבנו אפשרויות מיוחדות כמו סיבוב של המצלמה ב360 מעלות תוך כדי תנועה של המצלמה כלפי מעלה או לבצע תנועות אלכסוניות מורכבות, תנועה קבועה חוזרת ועוד. אפקטים אלו מתאפשרים עם הרובוט בצורה מהירה ומדויקת."

כיצד מתבצע התפעול של המצלמה, שילוב של מערכות follow focus ועוד?

"כדי לשלוט על העדשה של המצלמה אנחנו עובדים בשלב זה עם focus puller ומכיוון שניתן לתכנת ברמת דיוק גבוהה את תנועת המצלמה גם בקצבים מהירים או איטיים, התוצאות איכותיות, זאת בשילוב עם כוח האדם האיכותי הקיים בארץ. למרות זאת, אנחנו נמצאים בשלבים של פיתוח על מנת לשלב אוטומטיזציה גם לפונקציות אלו."

בתהליך הרכישה נלקח בחשבון החיסרון המשמעותי ברובוטים מהסוג הזה והוא הגודל המשקל והניידות. במיוחד במדינה כמו שלנו שלוח הזמנים תמיד צפוף, להזיז רובוט צילום יכל היה לקחת זמן רב. על מנת שהרובוט יתאים לתעשייה הישראלית והצרכים הייחודיים שלה פיתחנו בסיס גלגלים  לרובוט השוקל מאות ק"ג ויכול לעבור בדלתות סטנדרטיות.  בזמן הצילום אנחנו מנתקים את הגלגלים וכך ההתקנה וההפעלה של הרובוט מהירים, לדוגמה, בפרסומת האחרונה של לפ"מ עברנו שישה אתרי צילום בפחות מיומיים. המטרה הייתה להשיג את הגמישות כמו שמעבירים דולי לא יותר מכך."

גדי פורטנוי, שהפיק לאחרונה את הפרסומת של למ"פ עבור מפקד האוכלוסין מספר:

"נכנסתי אל הפרויקט כשאני מאוד אופטימי שהאפקט המיוחד שאנחנו רוצים ליצור עם הזרוע הרובוטית יעבוד כמו שדמיינו, וגם האמנתי וקיוויתי שיהיה לנו מאוד כיף ופורה בצילומים ובעריכות ויצאתי מהפרויקט כשאני מאוד מרוצה כשכל מה שקיוויתי שיקרה קרה ועוד עם ריבית."