"הסרט "מעשיה אורבנית" הינו סיפור מסע של אח ואחות, בני 17 ו18, שאביהם עזב אותם כשהם היו בני שנתיים ושלוש. לפני פטירתה, האם ביקשה מהם למצוא את האב. הסרט מתאר את המסע לחיפוש האב השחקנים הראשיים הם ברק ונועה פרידמן  המחפשים את האב ברחבי הארץ. הדמויות שהם פוגשים מאפשרות להם הצצה לעולם שמחכה להם. את הדמויות שהם פוגשים מגלמים שחקנים ידועים כגון: אוהד קנולר, זוהר שטראוס, אסתי ירושלמי, סנדרה שדה ועוד רבים אחרים.  


 


ההפקה הייתה הפקת "גרילה", מספר אליאב, (ביטוי בתעשיית הקולנוע שמשמעותו מינימום אנשים, מינימום אנשי צוות). היתרון בהפקה מסוג זה הינו החופש האומנותי, ההפקתי והכלכלי, מאחר ורציתי להיות בלתי תלוי במפיקים או בקרנות. בחיי המקצועיים אני עובד עם סרטים גדולים, ביימתי לא מעט פרויקטים, הייתי מנהל קריאייטיב במחלקת הפרומו בקשת, כך שאני מכיר את המגבלות של הפקות עתירות כסף ולא רציתי זאת בסרט שלי. רציתי משהו אחר שנותן לי את החופש המוחלט ורואים זאת בתוצאה בפועל לא ויתרתי על כלום למרות שיצאתי לדרך עם תקציב זעום. 


 


אחד השיקולים הכלכליים היה בחירת ציוד הצילום. חיפשתי מצלמה שתתן לי את החופש שכולל ניידות, זוויות צילום וגם כמובן המחיר של המצלמה שהיווה שיקול חשוב. לאחר שנחשפתי לידיעות בעיתונות העולמית לגבי ההתפתחויות החדשות המאפשרות צילום וידאו באיכות HD באמצעות מצלמות SLR, פניתי לחברת קרט ועניינתי אותם בפרויקט. לשמחתי הם הרימו את הכפפה ותמכו בפרויקט לאורך כל הדרך, כולל שבועיים של בחינות מדוקדקות שבצענו למצלמה לפני הצילומים עם נדב הקסלמן הצלם ואני יכול לומר שכבר בשלב הניסיונות הופתענו מהאיכות הגבוהה של התוצאה.


 


כדי להחליט באיזו מצלמה נצלם, בחנתי מספר מצלמות. המצלמה הראשונה הייתה מדגם D5 ולמרות איכותה הגבוהה החלטנו לא להשתמש איתה והמצלמה המובילה בסרט הינה 7D. הסיבות לכך היו של 5D אין 25   FPS דבר שהיה חשוב במיוחד משום שרצינו להפיק סרט שיוקרן בפילם ובנוסף החיישן של 7D היה יותר נוח לעבודה, דבר שהתבטא בפחות רגישות ואפשרות לחיבור מגוון עדשות בהן רצינו להשתמש.


 


על אף ההחלטה שלנו להתמקד במצלמה מדגם D7, קיבלנו מקרט גם את מצלמתSLR מדגם 1D (סדרה 4). אולם בפועל השתמשנו במצלמה זו כאשר רצינו להשיג רגישות גבוהה יותר או לשלב עדשות רחבות יותר (כשהחיישן של מצלמה D1 הינו בין D5 לD-7). למעשה, כאשר הרגשנו שמיצינו את 7D עברנו למצלמת 1D ונתנו עוד "פוש" לתמונה. חשוב לציין כי היינו מסתדרים גם רק עם דגם 7D אבל הודות לקרט יכולנו להתפנק עם שתי מצלמות.


 


כמובן שבחנו גם את איכות התמונה. על מנת להגיע לאיכות שקיבלתי מדגם D7 לעומת מצלמת וידאו או פילם הייתי צריך להשקיע בציוד מאד יקר ולכן השיקול העיקרי היה כלכלי, אבל בהחלט לא רק, שכן אם המצלמה לא הייתה מתאימה לנו מבחינת איכות וביצועים, לא הייתי משתמש בה למרות מחירה הנמוך יחסית.


 


השיקול השני היה הנוחות והגמישות, המהירות והפשוטות שניתן להתחיל לצלם עם המצלמה היה פשוט מדהים לעומת לדוגמא מצלמת באיכות זהה ה RED, המסורבלת הרבה יותר, על מנת לנייד מצלמת RED יש צורך בשלושה ארגזים גדולים ועוזר צמוד כל הזמן. להרים שוט עם מצלמת RED לוקח הרבה יותר זמן מאשר לשלוף את המצלמה ולצלם. אמנם זו רק פונקציה של זמן אבל כשאתה מצלם סרט קולנוע או הפקות מקצועיות אחרות, הזמן הוא גורם חשוב מאד, וגם אם אין הרבה כסף מושקע בסרט, עדיין זמן הוא גורם מאד יקר.


 


השיקול השלישי הוא האפשרות לצלם במצבים שונים בצורה מאד פשוטה אפילו ברמה אינטימית. לדוגמא, הסרט כולל מספר קטעי עירום וסקס ובמצבים אלו מצמצמים את הצוות למינימום אולם לא מגיעים לרמה של שלושה אנשים בחדר וזהו. כל החופש בשימוש במצלמה הוא האפשרות לצלם מכל זווית ללא בעיה. לדוגמא, צילמנו מזווית נמוכה שהמצלמה מותקנת על גבי רולר בליידס, דבר שאפשר לנו לצלם מגובה הרצפה. אמנם, גם בסרטים המשתמשים במצלמות וידאו או פילם מצלמים בזוויות אלו אבל זה מורכב ומסובך. והודות למצלמה שבחרנו, את הקטע של צילום מזווית נמוכה צלמנו ברבע שעה. ואני לא מאמין שזה היה ניתן לביצוע בזמן כה קצר אם היינו משתמשים בציוד בסוג אחר.  


 


אין ספק כי אחד הדברים המפתיעים במצלמות אלו לעומת מצלמות פילם הינה הרגישות לאור. עבדנו במצבים בהם בכל מצלמה אחרת התמונה הייתה אמורה להיות רועשת ולמרות זאת התמונה הייתה נקייה  לחלוטין וללא רעשים. אפילו נדב הצלם הופתע מהתוצאות. כאשר בצענו סיורים לבדיקת אתרי צילום לפני תחילת הצילומים היו אתרי צילום שבהם היינו בטוחים שנזדקק לתאורה אולם בפועל לא היה צורך בכך. צילמנו בלילה עם תאורת רחוב או ללא תאורה כלל ויצאו תמונות מדהימות ללא טיפת רעש. 


 


צילמנו במצבים בהם כמעט ולא היה אור ללא בעיות של רעש. צילמנו עם מגוון סוגי עדשות כולל עדשות מהירות כדי שנוכל לצלם במצבים שונים ולמרות זאת, לא היינו צריכים להוסיף תאורה. לדוגמא, צילמנו בלילה בתוך בית עם מעט אור שחדר לתוך הבית ועדיין הצלחנו להפיק תמונה איכותית עם שימוש במינימום פנסים. האירועים עם כמות הפנסים הגדולה ביותר התבצעו בצילום לילה, וכשרצינו לדמות אור ירח השתמשנו בשלושה פנסים חזקים. שוב אני חייב להדגיש את נושא החופש השתמשתי עם מצלמה שעל מנת להפיק תמונה איכותית לא היינו צריכים להסתובב עם משאית תאורה שיש להקימה בכל סט הצילום, דבר שיארך שעות וידרוש סיוע מאנשי צוות רבים.  


 


כמו לכל דבר טוב יש גם מגרעות, בעת צילום עם צידוד מהיר נתקלנו בתופעה של מריחה בתמונה. התפעול של הפוקוס הוא פחות נוח עקב העובדה שאלו עדשות סטילס ולא קולנוע, ולמרות זאת למדנו את הבעיות וכיצד ניתן להימנע מהן, בעיה נוספת הינה האחיזה במצלמה היא לא אחיזה טבעית כמו שיש למצלמות וידאו או פילם לכן המצלמה רוב הזמן הייתה על חצובה או על מכתוף שפתר בעיה זו. חיסרון נוסף שיש למצלמה זו לעומת מצלמות וידאו הוא שאין לה מייצבי תמונה כך שזה מגביל במידת מה את הצילום. אבל חוץ מבעיות אלו, מאד נהנו להשתמש במצלמה. 


 


ההקלטה של החומר גלם בצילומים התבצעה על כרטיסי זיכרון של המצלמה והורדנו את החומרים למחשב אחת ליום, עוזרת עריכה בדקה שכל החומרים קיימים ואני צפיתי בחומרי הגלם בכל יום, לפעמים גם הצלם צפה כאשר לא היינו בטוחים בתוצאות או מסיבות אחרות.  


 


את העריכה אני מבצע רק לאחר סיום הצילומים. בשלב הראשון אני עורך Off Line עם תוכנת עריכה של Avid. המחשב מקבל את הקבצים כקובצי קוויק טיים והוא ממיר את הקבצים לקובצי MXF. לגבי ביצוע העריכה On Line עדיין לא החלטתי באיזו מערכת עריכה אשתמש . בפועל יש לי את הגמישות לעבוד עם מספר מערכות עריכה כולל סימפוני או מערכות אחרות.


 


בבדיקות הראשוניות עוד לפני תחילת הצילומים בדקנו את תחום העריכה ואת איכות התוצאה לאחר מספר דורות, הבדיקות כללו מעבר למערכות On Line והתוצאה מאד מרשימה. לא בצענו ניסיונות להעביר לפילם אבל מניסיוני ומצפייה על מסך גדול אני יודע שזה יראה מצוין. אין לי שום ספק שהבחירה שלי במצלמה היתה נכונה בהתייחס לשיקולים הכלכליים ולציוד שיכלתי להרשות לעצמי ולגבי התוצאה הסופית אני שקט לחלוטין.


 


צילמנו מעל 24 ימי צילום, עבדנו יחסית בצורה שפויה, כ-12 שעות עבודה ביום, החשיבה הקולנועית הינה יותר חסכונית כך שהנתון בדרך כלל הינו יחס חומר גלם למאסטר הינו 1:10. למרות זאת אין לי ספק שצילמנו יותר מפילם אבל כאשר מצלמים סרט, החשיבה הינה יותר מדויקת דבר החוסך חומרי גלם ובפועל חוסך גם זמן בפוסט.


קיבלנו תקציב ממספר קרנות ואנו מצפים להביא עוד כסף ואני מעריך שהתקציב מול סרט ישראלי באחוזים יהיה חמישית. 


 


כיום לאחר שהשתמשתי במצלמה, גם אם לא תהיינה לי בעיות תקציב, אני חושב שאשתמש במצלמה גם בעתיד. ההמלצה שלי היא שלפני שיוצאים לצלם, יש לבצע טסטים, להבין את המגבלות ואת היתרונות של צילום עם מצלמת SLR, באמצעות כמה שיותר טסטים לומדים את המכסימום שיש למצלמה זו להציע.