ספר צילומים חדש של גיל ירום מציג את תל אביב מנקודת מבט אישית


 


ספרו של גיל ירום מציג את תל-אביב מנקודת מבט אישית, מחוייכת ומלאת חן.


מתוך ההקדמה של הספר: "כמו פרח ענק גדול וצבעוני, מלא צוף המושך את הדבורים, ככה היא תל אביב. הכבישים הסואנים, האנשים, ההמולה הרעש, בתי הקפה, מקומות הבילוי. מושכת רבבות מכל הארץ, זו היא תל אביב, הטרוויאלית הברורה המוכרת.


כשעוצרים לרגע וחושבים, עד לפני מאה שנה כל זה היה לא יותר מערמות חול, המרחק מנקודת ההתחלה ועד היום, מצביע על חיות עצומה בלתי מתפשרת המחדשת את עצמה כל יום, שועטת קדימה. מה היא תל אביב שהפכה להיות הסמל של החיים פה בישראל?


במשך שנה וחצי ניסיתי לתהות על קנקנה של העיר, בעזרת המצלמה. תמונות של העיר, האנשים והמקומות, של הלילה, של היום.


 


הרעיון, האסימון והספרון:


גיל ירום במהלך שיטוטיי בתקופת הצילומים של הספר, התישבתי בבית קפה שם גיליתי טקסט של ביאליק על בעיותיה של העיר ואז בעצם נפל לי האסימון.


ביאליק כותב מאמר נוקב על התכנון הלקוי של העיר כאשר הטקסט כאילו נקרא מאחד המאמרים העכשוויים על בעיותה של העיר, אט אט מתברר לי שקו המחשבה אינו חדש והוא אפיין את העיר עוד מימיה הראשונים. טקסט זה הביא אותי לגנזך העיר הנמצא בחדר קטן בקומה החמישית בבית העיריה, שם גיליתי את "ידיעות תל אביב" המקומון העירוני הראשון שיצא לאור בישראל החל מ 1924 ועד קום המדינה.


 



המקומון מכיל מבחר מאמרים, מספרים וסטטיסטיקות על העיר. פרוטוקולים של ישיבות המועצה והעלאת בעיות הדומות למה שמתרחש כיום, שנכתבו לפני 90 שנה. בעיות של התפתחות, תפיסה אורבנית, בנייה ועוד בעיות רגילות הנוגעות לחיינו אנו גם כיום: ניקיון, תאורה ו"תקנות" שהחלו בשנות ה- 20 רישום כלבים, רישוי עסקים, הדבקת מודעות, מכירת אלכוהול,שירותי ניקיון, תקנות רחצה ועוד.


 


פתאום קמו להם לתחייה בינות למילים המצהיבות במקומון כל אותם האנשים שאנו נוטים להכיר כ"רחובות" העיר דהיום. רוקח, סוקולוב, דיזנגוף ועוד. אנשים אמיתים שחיו ופעלו בעיר, אנשי רוח מראשוני הציונות, הפתאוס התחבר לאנשים חיים שדנו וטיפלו בבעיות שכאילו הזמן עמד לו מלכת, וגם כיום מעסיקות את העירייה הנוכחית אותן הבעיות עצמן.


 


הסוף של הסיפור מבחינתי הוא ראשיתו, את העיר תל אביב הקימו אנשים, מהגרים בעלי חלום, חלום שהפך למציאות, שאני חושב שהיא גדולה בהרבה ממה שהם העלו על דעתם, 2000 שנה העם היהודי חשב וחלם על השיבה לארץ ישראל, אנרגיה עצומה של דורות התפרצה לה בתחילת שנת 1909, אנרגיה שהולידה את העיר תל-אביב, המסמלת מבחינתי את "שיבת ציון" לא כרעיון דתי אלא כממשות היסטורית אמיתית של עם המגשים חלום.


 


במאמר שפרסם סוקולוב בתחילת המאה ה-20 תחת הכותרת "מהי תל אביב" נאמר שתל אביב היא תמצית הרעיון הציוני, עד כמה שהיום, זה נשמע אולי פתטי, לא מחובר, ארכאי וישן, אך בעיני זוהי אכן התמצית.


 


הכול ביחד יצר לי פסיפס ענק המאחד ביחד לתמונה הכוללת של העיר, עיר דינמית ופעלתנית המהווה את המוקד והסמל של החיים בישראל."


 


מחיר הספר: 79 שקלים


את הספר ניתן לרכוש בסטימצקי, צומת ספרים וחנות ייעודיות בעלות עניין של צלמים/תל-אביב


 


גיל ירום


גיל ירום גיל ירום, למד צילום בקמרה אובסקורה במשך שנה ועוסק בצילום משנת 1985. הוא החל את דרכו כעוזר צלם אצל יקי הלפרין מבכירי צלמי האופנה בישראל. התגורר שנתיים בניו יורק שם עבד כעוזר צלם עבור צלמים שונים בעיר ולמד לימודים ב: "School Of Visual Art" ,"Parson School Of Design"


 


גיל ירום בישראל עבד כצלם מסחרי וכצלם המערכת של עיתוני הרכב טורבו ואוטו צילומיו התפרסמו ב "7 ימים" של ידיעות, בעיתון "מעריב", בשבועון "אנשים" בירחון "מסע עולמי", במגזין "אל על", במגזין הבינ"לB.A.R. Magazine ובהוצאת הספרים – Readers Digest


 


גיל הציג שתי תערוכות יחיד של צילומי נוף: "ארץ ירדן וחרמונים" ו "עונות"


 


 


גיל ירום  גיל ירום  גיל ירום


 


גיל ירום  גיל ירום  גיל ירום