תערוכת NAB הסתיימה, ולמעלה מ-88,044 איש ביקרו בתערוכה השנה, שזה 6.5% יותר משנת 2009.. למרות שתערוכת NAB נחשבת לתערוכה החשובה ביותר בתחום, נראה כי חברות רבות כבר לא מחכות לתערוכה עצמה כדי לצאת בהכרזות על מוצרים חדשים (למעט אדובי וסוני). חברת פנסוניק הודיעה על כל החידושים של התערוכה כבר בחודש ינואר / פברואר, וגם אפל הודיעה על תמיכה ב-RAD מספר שבועות לפני התערוכה (לאפל במסגרת המדיניות האחרונה שלה, שהיא לא משתתפת בתערוכות, אין עמדה בתערוכה אבל יש נציגות משמעותית ואירוע שהתקיים במלון RIO). אבל אין ספק כי מי שרוצה לראות ולבחון את המוצרים החדישים, תערוכת NAB מהווה את החשיפה הראשונה שלהם.  


תלת מימד 


תערוכת NAB התאפיינה השנה כתערוכת התלת מימד וכהמשך לתערוכה של העולם הביתי CES שהתקיימה בינואר והתמקדה אף היא בתחום התלת מימד.


בתערוכה היו מאות עמדות שנתנו פתרונות כאלו ואחרים לתחום זה, מצלמות, אביזרים למצלמות, חצובות ומתקנים שונים, צגים תלת מימדים, תוכנות ועוד, ולמרות שהיה אזור קטן מוגדר על ידי מארגני התערוכה כאזור תלת מימדי, ניתן לומר בברור שכל התערוכה הייתה תלת מימד. כל חברות מצילום כגון פנסוניק, סוני ואחרות, דרך יצרני עדשות פוג'י, קנון ועד מערכות עריכה Avid הציגו את הפתרון שלהן לתחום התלת ממד בין אם ברמה של אב טיפוס ועד למוצרים מוגמרים.  


תעשיית הקולנוע עושה הרבה כסף מעולם התלת מימד ונראה כי עולם הוידיאו רוצה דריסת רגל, עד לרמה של השקת מוצרים ביתיים בתלת ממד. אמנם סביר שיקח זמן עד אשר תהיה טלוויזיה תלת ממדית בכל מקום, בייחוד נוכח העובדה שקיימת התנגדות וחוסר נוחות לגבי המשקפיים, ונראה כי הטכנולוגיה המאפשרת תצוגה תלת ממדית ללא צורך במשקפיים לא תהיה זמינה בעתיד הקרוב.  


תכני תלת מימד מצוינים עבור תחום המחשוב ויישומים למערכות ניידות, ושני תחומים אלו מיועדים עבור הצופה הבודד, וכוללים תכנים ייעודיים לצופה ולפי בחירתו ומאחר שיש צופה אחד בלבד קל יותר להתקין צג המאפשר תצוגה תלת ממדית ללא צורך במשקפיים.  


לוח הזמנים של ערוצי השידור התלת מימדים של ESPN ו- Discoveryהמיועדים להיות זמינים עוד השנה, הביא את יצרניות מערכות העריכה הלא ליניארית לראות בכך כהזדמנות כלכלית נוספת, במיוחד חברות כמו  Quantel ו-Avid ששילבו תהליכי עבודה תלת מימדים במוצרים של החברות.  


נראה כי הצילום בתלת ממד יחסית פשוט, מחברים שתי מצלמות ומכיילים את האופטיקה על מנת להתאים למרחק בין העיניים. קיימים גם פתרונות לצילום במצבים בהם לא ניתן לצלם בזוויות הנכונות (הפתרון צילום אנכי עם חפיפה של 50%). עד כאן הכל בסדר אבל כשמגיעים לתחום הפוסט הבעיות מופיעות במיוחד בהפקות היוקרתיות. בתערוכה הוצגו פתרונות שונים לתלת ממד בתחום הפוסט, אבל נראה כי התעשייה עדיין לא החליטה איך תתמודד עם כמות המידע העצומה (רק לאחרונה החלו עם HD ותוך חודשים ספורים כולם רוצים לעבוד בכמות מידע כפולה ולסנכרן אותה). 


בתערוכה היו בעיקר מצלמות כפולות שהקליטו ערוצי מידע נפרדים, חלק מהערוצים הוצגו כמשולבים באמצעות תוכנה או חומרה בנוסף הושקו מצלמות תלת מימד בגוף אחד כגון המצלמה של פנסוניק AG-3DA1  ואב טיפוס של מצלמה של סוני התצוגה למסכים התבצעה בעיקר באמצעות חיבורי HDMI או HD SDI.  


עם ההתפתחויות בתקופה האחרונה של HD DSLR (צילום וידאו באיכות HD עם מצלמות SLR) כצפוי היתה כמות לא מבוטלת של אביזרים וכלים שונים על מנת לספק מענה לתחום החדש. אין ספק שהמצלמות של קנון 5D Mark II ו-7D חוללו מהפך בתחום הצילום ובתערוכה במסגרת זו קנון פרסמה שפרק האחרון בסדרה של FOX  "האוס" צולמה במצלמה 5D. 


מוצרים כמו Z-Finder Pro עינית LCD למצלמות SLR של Zacuto הושקו מספר ימים לפני התערוכה, הגרסה החדשה כוללת אפשרות להגדלה 2.5x או 3x. Manfrotto השיקה את 504HD, שהוא ראש שמן, שלדברי החברה, תוכנן לפי הדרישות של צלמי DSLR.


Redrock Micro השיקה את microRemote, המאפשר עקיבה אחרי הפוקוס ושליטה באמצעות iPhone. 


מסתמן כי יצרני המצלמות החליטו להגיב לתופעה זו ולתופעת RED על ידי שילוב חיישנים גדולים בתוך מצלמות וידאו, דהיינו איכות גבוהה יותר, רגישות לאור ועוד. 


Panasonic השיקה את AG-AF101, מצלמה המאפשרת החלפת עדשה (כולל עדשות סטילס), עם שבב 4/3 אינץ מסוג MOS, המאפשר הקלטה באיכות 1080 בקצבי תמונה משתנים על גבי כרטיס זיכרון, מסוג SDHC/SDXC.  גם סוני הציגה במסיבת העיתונאים בתערוכה אב טיפוס של מצלמה המשלבת שבב 35 מ"מ עדין לא ברור איזה שבב משולב במצלמה והאם מדובר בשבב של סופר 35 מ"מ (כמו בתעשיית הקולנוע) או בשבב 24×36 (כמו שקיים במצלמה 5D של קנון). סוני הודיעה כי העדשות יהיו עם חיבור PL הקיים   


עריכה  


שוק השידור מתנהג כמו ילד שרוצה הכל ועכשיו למרות המחיר הגבוה, חוסר הסטנדרטים ובעיות של טכנולוגיה  


בתחום הפוסט בעיקר לא משפיעות על היצרנים המקווים שמישהו ירכוש את המוצר באיזשהו שלב.  


אחת החברות היחידות שתזמנה את השקת המוצרים שלה הייתה חברת Adobe כולל שעון עצר באתר החברה. החברה השיקה את Creative Suite 5 הכוללת את גרסה 64 ביט של Premiere Pro המאפשרת עבודה מהירה הרבה יותר ועם כרטיסים נכונים עד לרמה של 4 ערוצי RED או 9 ערוצי HD, כולל תמיכה מלאה במצלמות DLSR של קנון או ניקון.  


לחובבי המק Autodesk השיקה את גרסת Smoke למק (פרסום ראשון בסוף 2009). עד לאחרונה החברה פיתחה את כל המוצרים עבור מערכות Linux וזוהי המערכת הראשונה המשמעותית שעובדת בסביבת 64 ביט.  


הדבר המשמעותי ביותר בתחום מערכות העריכה היה תמיכה בפורמטים שונים במצב הבסיסי שלהם (native) והמקודדים השונים.  


EDIUS של Grass Valley ו- Vegas Pro של סוני היו מערכות העריכה הראשונות המשלבות מקודדים ותמיכה במגוון פורמטים. מערכת EDIUS שודרגה והגרסה החדשה תומכת באיכות מלאה, עבודה בזמן אמיתי AVCHD ותמיכה בחלונות 7. לעומת זאת מערכת Vegas Pro שודרגה לגרסת 64 ביט כבר למעלה משנה והיא אחת ממערכות העריכה הראשונות התומכות בפורמט NXCAM. מערכת העריכה תומכת בתהליכי עבודה עד לאיכות של 4k כולל תמיכה בקבצים של RED. 


המחירים של אכסון הולכים ויורדים בכל שנה עם יותר גיגה בייט ויותר טרה בייט וכתוצאה מכך קיימות לא מעט חברות המציעות פתרונות מעניינים עבור חברות אחרות.  


 Facilis Technology, אשר הציעה פתרונות באיכות גבוהה למשתמשים במערכות Avid ומערכות אפל בשנים האחרונות, הציגה את המערכות החדשות שלה התומכותב אינטרנט ובערוצי Fibre.  


מוצרים נוספים הציגו חברות כמו Square Box Systems או מערכות הקלטה ישירות על מידה DDR של 1 Beyond כולל ערוץ כפול HD SDI.  


מערכת הקלטה מעניינת נוספת שהוצגה בתערוכה וחוברה למצלמת Silicon Imaging’s SI-3D, מאפשרת הקלטה של שני ערוצים 2k, 10 ביט ללא דחיסה RAW או אות CineForm RAW. 


הסאונד 


אחת הידיעות המרעישות שהתפרסמה בפתיחה של התערוכה והרעש סביב הידיעה שליווה את התערוכה, היא הידיעה על הרכישה של Avid את חברת Euphonix. העסקה שהתבשלה כבר מתערוכת IBC (ספטמבר 2009) נעשתה מאחורי הקלעים והתפרסמה רק יום אחד לפני פתיחת התערוכה. למרות ההודעה על הרכישה, עסקת הרכישה יצרה יותר שאלות מאשר תשובות שאנו מעריכים שיפתרו רק בחודשים הקרובים.  


בתחום המערבלים, הרבה יותר כח וחבילות קטנות יותר. דוגמאות לכך הן גרסה 2 של MC של Euphonix הכוללת מסך מגע לשליטה באיכות 800×480, 4 מכוונים רגישים למגע ושליטה טובה יותר.  


Solid State Logic הציגה את הגרסה הקומפקטית של C10HD, גרסה של 16 מכוונים המאפשרים הפקה של תכנים בצליל היקפי (5.1) מערוץ סטריאו, כולל מערכת ניהול עוצמות מיקרופונים. 


Fairlight השיקה את EVO, שהוא מערבל המיועד לתחום הגבוה, הכולל מגוון כניסות וגישה מהירה לכלים שונים לצרכי ערבול סאונד, 


Soundcraft השיקה את Vi1, שהוא מערבל דיגיטלי הכולל 32 ערוצים ו-27 יציאות אנלוגיות. 


Renegade Labs השיקה פתרון לבקרה של ערוצי קול. המערכת החדשה M1 מאפשרת בקרה של 16 ערוצים קול ממקורות 3G/SD/HD SDI וכולל 8 יציאות אנלוגיות.  


Neyrinck הציגה יישום עצמאי או תוסף, המאפשר לחולל דולבי E. 


Denon Professional השיקה את יחידות ההשמעה המאפשרות להאזין לקובצי MP3 או WAV וכרטיסי SD או SDHC.  


AKG השיקה טכנולוגיה אלחוטית חדשה, המשתלבת עם מערכות של Harman לתפעול פשוט.


 


להתראות בשנה בבאה: 9-14.4.2011 (ערב פסח ב19.4)