למעלה מ2,500 חברות שהציגו כ-20,000 מוצרים ל120,000 מבקרים ו-5,000 עיתונאים שהגיעו לתערוכה הגדולה ביותר בתחום האלקטרוניקה הבידורית


 



תערוכת CES הסתיימה אתמול, למעלה מ2,500 חברות עם שיא חדש של 330 חברות חדשות שלא הציגו בעבר, 120,000 משתתפים ו5,000 עיתונאים נכחו בתערוכה הגדולה ביותר בתחום האלקטרוניקה הבידורית הנערכת אחת לשנה בלאס ווגאס, נוודה, ארה"ב.


התערוכה השנה נמצאת לאחר שנת המיתון בארה"ב ותחילת ההתאוששות, השנה שבה הפסיקו לשדר שידורים אנלוגיים, שנה שבה רוב היצרנים לא הציגו מהפכות או טכנולוגיות ייחודיות. עם זאת השנה הסתיימה עם מבט חיובי לעתיד, הושק מפרט 1.4 של HDMI ואושר מפרט 3d Blu-ray והמשמעות היא שהיצרנים כבר לא יושבים על הגדר ומחכים.


אז מה היה לנו בתערוכת CES 2010:


 


טלוויזיות ו-HD


תלת מימד המילה החמה בתערוכהאפשר לומר שהשנה שעברה הייתה אחת השנים המשמעותית ביותר בארה"ב; סיום של שידורים אנלוגיים (סיום עידן פורמט NTSC!), ולא רק שעוברים לשידורים דיגיטלים הרשתות הגדולות מפיקות ומשדרות באיכות HD. כל המסכים שהוצגו בתערוכה היו ברמה של לפחות HD ומילה הפופולארית ביותר בתערוכה תלת מימד 3D! לא היה יצרן בעל שם שלא הציג טלוויזיה או אב טיפוס של טלוויזיות התומכות בתכנים תלת מימד. בעוד שבשנה שעברה ראינו מסכים בודדים המאפשרים תצוגות תלת ממדיות, הרי שהשנה, ההתפתחויות הטכנולוגיות שהתרחשו השנה, כגון גרסה 1.4 של HDMI שמאפשרת תמיכה בתכנים תלת מימדים, הקביעה של סטנדרט התלת מימד שאושר לטלוויזיה בקצבים של 480 הרץאחרונה על ידי Blu-ray והחלטות של גופים משדרים לשדר תכנים בתלת מימד, כגון אליפות העולם בכדורגל והסרט AVATAR שהושק בדיוק בזמן והעובדה שטכנולוגית תלת מימד זמינה גרם ליצרניות של המוצרים לצאת עם מבול של מוצרים חדשים וציוד וכעת המאבק יהיה בין היצרנים, מי יהיה הראשון עם המוצר הגדול והדק ביותר, ששולבו בו יכולות נוספות. רוב היצרניות התחייבו על כך שהמוצרים יהיו על המדפים תוך חצי שנה.


אחד השיפורים שהוצגו בתחום זה היה קצבי רענון של המסכים שעברו לקצבים גבוהים יותר, 120 ו-240 הרץ, שלא היו רק אצל היצרנים המוביליםמצלמה לצילום תלת מימד וקצבים גבוהים יותר בדרך, עדות לכך LG הציגה בתערוכה אב טיפוס של מסך עם קצב רענון של 480 הרץ, כך שכנראה נראה במהלך השנה הקרובה עוד מסכים שישלבו קצבים הגבוהים מ-240 הרץ.


דגשים נוספים שהושמו בתחום HD היו המסכים הדקים. ככל שהמסך דק יותר זה טוב יותר ובתערוכה הוצגו לא מעט מסכים שלפני מספר מועט של שנים לא האמינו שאפשר יהיה להגיע לעובי מסך של פחות מאינץ. יחד עם העובי הדק של המסכים, יצרנים רבים שילבו את המילה האחרונה בתחום התאורה האחורית במסכי LCD והיא תאורה באמצעות LED. שימוש בטכנולוגיה זו הוא יותר מ"רק ירוק" וצריכת מתח נמוכה, אלא השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר עמעום של חלקים במסך, כך שניתן לשלוט על עוצמת התאורה האחורית וכך ניתן להפיק תמונה עם ניגודיות גבוהה יותר.


מסך 152 אינץ תומך תכנים תלת מימדיםפנסוניק, יצרנית הפלזמות הגדולה ביותר בעולם, השיקה בתערוכת CES את המסך הגדול ביותר בעולם, 152 אינץ המאפשר להציג תכנים תלת מימדים. (כדי לצפות בתכנים תלת מימדים באיכות HD מלאה יש צורך בפועל להציג פי 2 מידע מאיכות HD) המסך פרי פיתוח של פנסוניק הינו באיכות של 4,096×2,160!


"כעת הרבה יצרניות מייצרות מוצרים עבור תכנים תלת מימדים" אומר Yoshi Yamada נשיא פנסוניק בצפון אמריקה. "אנו נהיה החברה שמציגה קו מוצרים מלא בתחום של תלת ממד החל מרמת המצלמות (שהוצגה גם בתערוכה), עריכה ועד לרמות התצוגה.


בנוסף לטלוויזיות הוצגו גם מקרנים שונים שביניהם היה מקרן של LG המאפשר הקרנה של תכנים תלת ממדים עם עדשה אחת.


 



מכשירי Blu-ray


הלוגו הרישמי של גרסת 3Dכצפוי מכשירי Blu-ray נראו בכל פינה, למרות שמכשיר ה-Blu-ray הינו מכשיר נוסף, המאפשר תצוגה של תכני וידאו באיכות גבוהה (בשונה מהשקת ה-DVD בשנת 1996 לא היו קיימים מכשירים ניידים, הקלטה על כוננים קשיחים, או שרתים ביתיים) הוא עדיין המוצר המוביל בתצוגה של תכנים וידאו באיכות HD.


זו השנה השנייה לאחר ההחלטה לזנוח את הפורמט המתחרה שנפלה כמה שבועות לפני תחילת המשבר, כך שבפועל אנחנו עדיין בשלבי האימוץ של הפורמט.


חלק מהיצרנים בתערוכה כבר הציגו אבי טיפוס או מוצרים התומכים במפרט המעודכן, המאפשר עבודה בתלת ממד.


תמיכה בתלת מימדהחדשות הטובות לגבי ההגדרות של התלת מימד במפרט החדש הן שהמדיה עצמה תהיה תואמת גם למכשירים שאינם בגרסה החדשה, דהיינו שמכשיר המאפשר תצוגה תלת ממדית יוכל להציג גם תכנים דו ממדים. החדשות הרעות הן שכדי לצפות בתכנים תלת ממדיים יש צורך במכשיר Blu-ray חדש ובטלוויזיה התומכת בפורמט זה. (מכשיר PlayStation 3 יתמוך בפורמט תלת מימד רק עם עדכון תוכנה).


חברת פנסוניק וסוני פיתחו טכנולוגיה חדשנית המאפשרת להגדיל את כמות המידע על גבי הדיסק ללא שינוי של יחידת הלייזר. הטכנולוגיה החדשניתi-MLSE (ר"ת של Maximum Likelihood Sequence Estimation) מגדילה את כמות המידע שניתן לרשום על גבי המדיה מ-25 גיגה ביט ל-33.4 גיגה ביט או 66.8 גיגה ביט בדיסק כפול.


מועד האספקה של מכשירי Blu-ray יהיה בקרוב מכשיר המשלב כונן קשיחעם המפרט החדש, לעומת זאת, מועד האספקה של המקליטים טרם ידוע. מקליטי Blu-ray עם טיונרים דיגיטלים כבר קיימים באסיה מספר חודשים אבל מכשירים אלו לא מצויים באירופה או ארה"ב. (כנראה הבעיה העיקרית היא הנושא של זכויות יוצרים בתחנות השידור ובאולפנים). חברת JVC השיקה מכשיר מקליט בחורף האחרון אבל המכשיר הינו ללא טיונר ובמחיר של 2,000 דולר.


בתערוכה ראינו יותר ויותר מכשירי Blu-ray המשלבים חיבורים שונים, כגון חיבור לרשת ביתית, אינטרנט, תקשורת דיגיטלית, חיבור ישיר לשרותי תוכן, כגוןYouTube ,Netflix ועוד. ההערכה היא שגרסת BD-Live הינה הגרסה הסטנדרטית של פורמט זה וכבר בתערוכת CES הוצגו מכשירים ברמות מחיר של 199 דולר.


 



מצלמות סטילס ומצלמות וידאו


מצלמת כיסלאחר תקופה ארוכה אנו רואים כי הלקוח כן אימץ את גרסת מצלמות הכיס "Flip" ולא מעט יצרנים היו בטוחים שמצלמות אלו לא יצליחו לחדור את השוק אולם בפועל המצב שונה, וכתוצאה מכך נראה כי כל היצרניות הגדולות והקטנות מייצרות מצלמות גם מסוג זה. אולם מצלמות הכיס אינן כמו בשנה שעברה, איכות המצלמות עלתה לרמות שונות לחלוטין: איכות אופטית גבוהה יותר, אפשרות לצילום באיכות HD בקצבים גבוהים יותר מהאיכות הגבוהה ביותר של פורמטי AVCHD, זום אופטי, מייצבי תמונה, הפצה אלחוטית, כולל העלאה של קליפים לאתר וידאו ברשת, אפשרויות רבות יותר לשליטה על המצלמה ועוד מבססות את הפורמט של מצלמות הכיס.


כמו כן אין לשכוח את מצלמות הטלפונים. בעבר הלא רחוק מצלמות שהיו בתוך הטלפונים אפשרו רק צילום סטילס אך בשנה שעברה כבר ראינו ניצוצות לכיוון האפשרות לצילום של וידאו, וכמו במצלמות הכיס בתערוכה השנה הוצגו מצלמות טלפון המפיקות תוצאות מרשימות, וכוללות איכות ברמה של HD, זום אופטי, אוטו פוקוס איכותי יותר ועוד.


בתערוכה הוצגו מצלמות שונות המספקות פתרונות שונים באמצעות שילוב של טכנולוגיות שונות, כגון זיהוי פנים לצרכי צילום דיוקן, צילום פנורמה, המאפשרות לצלם גם וידאו וגם סטילס בצורה סבירה.


כמות מצלמות SLR המאפשרות החלפת עדשות לצילום סטילס קטנה ומחירן ירד בצורה משמעותית בשנה שעברה והמגמה הזו לא עוצרת.


מצלמת HD ב300 דולרבתערוכה השנה המצלמות החדשות משלבות שבבים גדולים המפיקים ביצועים טובים, כולל צילומים בתנאי תאורה קשים. רוב מצלמות ה-SLR יאפשרו צילום של וידאו באיכות HD. בשנה שעברה חברות כגון ניקון, קנון ופנטקס שילבו הקלטה של איכות HD במצלמות סטילס (לדברי חברת קנון זו הייתה דרישה של מוציאים לאור שרצו לשלב באתרי העיתונים מדיה נוספת). כנראה שמגמה זו תתפשט בשנה הבאה. בנוסף אנו רואים כי גם במצלמות הקטנות הביתיות הפשוטות ניתן כבר לצלם באיכות HD. דוגמא לכך היא חברת סוני שהציגה בתערוכת CES השנה מצלמה המאפשרת צילום HD במחיר של 200 דולר.


מלחמת הפיקסלים נגמרה וכעת ניתן לרכוש מצלמות בעלות 14 מליון פיקסלים במחיר של 120 דולר. כדי ליצור תחרות, היצרניות משלבות טכנולוגיות שונות במצלמות שלהן, כגון מערכות GPS המאפשרות תצוגה של התמונות על גבי מפות, וכן שירות המפות של גוגל. יתרה מזאת, אחת החברות השיקה מצלמה המצלמת סטילס המצלמת וידאו באיכות 1920x1080מאפשרת גם לציין את כיוון הצילום. מגמה מעניינת היא האפשרות להוריד את התמונות, ללא צורך בכבלים, באמצעות שילוב של טכנולוגיות כגון Wi-Fi או TransferJet. נציין כי מוצרים שכללו את הטכנולוגיות הללו היו קיימים כבר בשנה שעברה כולל מוצרים של חברת Eye-Fi המייצרת כרטיס זיכרון SD עם מערכת אלחוטית. אולם השנה נראה כי טכנולוגיות אלו שולבו במצלמות וראינו דגמים של מצלמות כאלה בתערוכה. על אף העובדה שרק חברה אחת, פנסוניק, הציגה מצלמה תלת ממדית ובגרסה מקצועית, הרי שכל החברות מדברות על כך שהן תאפשרנה צילומים תלת מימדים בעתיד אבל כנראה לא בשנה הקרובה.


על אף העובדה שתערוכת CES לא מתאפיינת כתערוכה המיועדת לתחום צילום הסטילס (תערוכת הצילום הינה PMA שמתקיימת בין התאריכים 17-23 בפברואר בלאס ווגאס) הוצגו בה השנה לא פחות מ-41 מצלמות חדשות של כל החברות המובילות.


 


רשתות ביתיות


תמיכה בפורמט  801.11nרשתות ביתיות לתחום AV חודרות לאט לאט לבתים אך לא בקצב הרצוי ליצרנות המוצרים. למרות זאת קיימת דרישה גוברת לחיבור מערכות אלו בגלל הניסיון של המשתמשים בחיבור רשתות המחשבים הביתים. המשתמשים כיום רוצים לחלוק את תכני המולטימדיה כפי שהם חולקים את קובצי הוורד או משחקים, תוך שילוב של הטלוויזיות ומערכות הקול השונות בבית. חברות כגון Belkin, D-Link, Linksys ו- Netgear מיקדו את התצוגות שלהן בנתבים אלחוטיים תוך התייחסות למוצרים ביתיים. יותר ויותר מוצרים מתחברים לרשתות כגון מכשירי Blu-ray, טלוויזיות ועוד.


אחד הדברים החשובים בתחום הרשתות ארע גם הוא בסוף השנה והוא אישור סטנדרט 802.11n, המאפשר רוחב סרט המספיק עבור העברה של תכני מולטימדיה, כולל תכני HD. השילוב של האינטרנט המדובר כבר שנים נראה קרוב מתמיד, החברות הביתיות מתחרות ביניהן מי תמצא את הפתרון הטוב ביותר לחלוק תכני קול ווידאו הקיימים באינטרנט או באמצעות המחשב הביתי. הפתרונות כוללים את נושא האיסוף, האירכוב והניהול של התכנים, כולל שליחה של התכנים לכל מקום ולכל מסך בבית. מוצרים אלו מתחברים ישירות לרשת על מנת לאפשמערכת מרכזית של D-Linkר השמעה או שמירה של וידאו, קובצי תמונות וסאונד. שילוב של האינטרנט במוצרים הייתה אחת המילים החמות בשנה שעברה לעומת זאת השנה אנו רואים מוצרים שעובדים ולא רק אבי טיפוס ומידע טכנולוגי. רוב המוצרים הללו תומכים ברוב הפורמטים הקיימים ויאפשרו בעתיד גם שדרוג של המוצרים בצורה קלה יותר.


אחת הטכנולוגיות שמאפשרת העברה של תכנים ממכשיר אחד לשני הינה תקשורת USB הידועה גם כאן. גרסה 3.0 מאפשרת תמיכה נוספת לחיבור של המערכות לעולם HD. גרסה 3.0 מאפשרת העברה מהירה של תכנים (4 גיגה ביט בשניה), ובפועל זהו הפתרון היעיל הראשון להעברת תכני וידאו כולל HD. בתערוכת CES השנה הוצגו מספר מוצרים הכוללים תקשורת זו, כגון Buffalo ואנו צפויים לראות מוצרים נוספים בשנה הקרובה.



 


סאונד


בתחום הסאונד נראה יותר ויותר מוצרים המיועדים להשתלב במערכות בבתים, וכפי שהטלוויזיות עוברות תהליך של להפוך לדקות יותר כך גם הרמקולים וקיימים כבר רמקולים איכותיים בעובי של פחות מ-4 אינץ. הסאונד לא מתעכב למרות שמערכות 7.1 קיימות כבר, השילוב של מערכות HD ופורמט Blu-ray המאפשר תמיכה בכמות יותר גדולה של ערוצים מביא את יצרני המוצרים לספק פתרונות גם בכיוון זה, תוך מחשבה על שילוב עם מוצרים נוספים כגון iPhone, חיבור לרשתות ועוד.



 


להתראות בשנה הבאה התאריכים 6-9.1.2011