יום פתיחת התערוכה הינו אחד הימים שעדיין לא רואים הרבה, זהו היום שבו אנו בוחנים את התערוכה ומנסים לראות היכן צריך להתמקד. העובדה שהרצתי ונכחתי בשתי פגישות פגמה בחוויית גילוי הדברים החדשים שהוצגו. זוהי סקירה קצרה, מחר אכתוב אחת ארוכה יותר (שתספר על הפיינל קאט החדש).


 


נראה כי אחד הדברים המעניינים יותר בתערוכה זו הינם המקליטים החיצוניים המבוססים על כוננים קשיחים או זיכרון נדיף, אחד מהם הינו המקליט החיצוני החדש והמאוד מבטיח של חברת Atomos שנקרא Ninja,


 


 


מדובר ביחידה קטנה ובנויה היטב שמקליטה באמצעות ממשק HDMI פורמט ProRes HQ של אפל על גבי כוננים קשיחים, מוצרים מסוג זה כבר קיימים בשוק. הייחודיות במוצר שהוא משלב גם מוניטור שהינו מסך מגע, התפריטים שלו פשוטים ואלגנטיים להפליא, גודלו 2.5 אייפונים, מתחבר לסוללות סטנדרטיות, בעל כניסת אודיו ויציאה לאוזניות, יכול להקליט על כמעט כל כונן 2.5 (אפילו במהירויות סיבוב נמוכות) ומגיע עם מארזים לכוננים נוספים. מחירו 995 דולר. ל Ninjaיש אח גדול, Samurai שההבדל בינהם הינו כניסות HD SDI. מחירו 1495 דולר


מוצרים אלה נראים כמו מועמדים להפוך ללהיט בטוח השנה.


 


חברת BlackMagic "הפציצו" שוב בשלל מוצרים חדשים ומחירים מפתיעים ולא גבוהים:


זוג מסכי reference קטנים לאולפנים וניידות – Smartview Duo שיעלו 695 דולר,


כרטיסי decklink 4k בפחות מ600 דולר, כרטיס חיצוני עתידי – UltraStudio 3D שיתחבר לחיבורי tunderbolt החדשים של אפל ואינטל ויספק כל כניסה ויציאה שצריך היום (עד 2k) כולל אופציית 3D ב 995 דולר, עדכונים לתוכנת דה וינצ'י ועוד.


וכמובן גם BlackMagic השיקה מקליטים חיצוניים – HyperDeck Shuttle הוא מקליט שטח מאוד מופשט הכולל כניסה של HD SDI ומקליט את הוידאו ללא דחיסה באמצעות מקודד  4:2:2 10 bit, המשמעות קבצים גדולים בנפחים של קרוב ל250 מגה לשנייה, על מנת לעמוד בדרישות אלו שולבו כוננים מבוססי זיכרון. המקליט מגיע ללא כוננים והכוננים המותאמים הינם כונני SSD בגודל 2.5 אינץ' (כונן יקר). לעומת הכונן מחירו של המקליט הוא 345 דולר, אין לו צג או תפריטים ואין לו אופציות למהירויות או איכויות שונות של הקלטה. בפועל כל אות שיוזן HD או SD יוקלט ללא דחיסה באמצעות המקודד של BlackMagic.


כמו לחברות אחרות גם לו יש אח גדול, יחידת אולפן שנקראת HyperDeck Studio שמקליטה אות עד 4:4:4 ללא דחיסה על גבי אותם כונני SSD, היחידה מצוידת ב2 פתחים לכוננים על מנת לאפשר החלפה בזמן ההקלטה. המחיר – 995 דולר


אחת הפגיעות מהאסון ביפן הינה הפגיעה במפעלי הקלטות והרכיבים לבתי הקלטות שנהרסו כליל ומורגש מאוד שהחברות מנסות להציע אלטרנטיבות לקלטות בדמות מקליטים חיצוניים וכוננים קשיחים. ייתכן ש2011 תיזכר כשנה שבה הקלטת מתה. כרגע, ערוצי טלוויזיה גדולים בעולם כולו מחפשים איך להיערך מחדש לעולם ללא אספקת קלטות סדירה.


 


מקליטים כגון הNINJA, הHyperDeck, הKiPro שהושק שנה שעברה והKiPROmini שהושק בתחילת השנה מספקים לפחות תשובה חלקית, יהיה מעניין לראות כיצד זה יתפתח.


 


חברת RED, שהבטיחה הפתעה גדולה, לא ממש עמדה בהבטחה שלה, ההפתעה היא שהיא עובדת על חיישן חדש גדול. כמה גדול? הם לא אומרים.


ממקור פנימי נאמר לי שמדובר בחיישן הMonstro עליו דיברו בRED לפני שנתיים. חיישן מפלצתי בגודל 6 על 17 סנטימטר, שמכונה גם 617 בשפה מקצועית (היחס שלו הוא 6:17) זה כמעט 1:3, יחס זה מדמה את פורמטי הפילם הגדולים ביותר שהיו בשימוש (מצומצם מאוד, כמה עשרות בודדות של סרטים צולמו בכאלה פורמטים בהיסטוריה כגון Ultra Panavision וSuper Panavision).


הבעיה העיקרית בפורמטים גדולים מסוג זה היא היעדר עדשות מתאימות, העדשות הקיימות לעבודה בכאלה יחסים נדירות ויקרות מאוד. 


RED מדגימה בביתן שלה כמות גדולה של מצלמות Epic וScarlet בלי תאריכים ברורים עדיין לאספקה סדירה אבל עם הסברים לגבי מפעלי הרכיבים שנהרסו ביפן.


 


הקטור ברבי PrePost


תערוכת NAB, לאס וגאס