עבודה על חומרים מבוססי קבצים – אינה חדשה. במיוחד לא לחברת ברודקאסט. בתחום הפוסט יש להם ניסיון רב. אולם זו הפעם הראשונה שהם קיבלו הצעת עבודה לצילום-ללא-סרט. דהיינו – צילום מבוסס קבצים. הם ראו בכך אתגר אמיתי – ונערכו מיד לבצע את המשימה.


" משפחה לא בוחרים"  המבוססת על הסיטקום האמריקאי ״ כולם אוהבים את ריימונד״ הוזמנה על ידי רשת התוכנית בהפקת "בלאקשיפ" הישראלית, שקיבלה את זכויות ההפקה של גרסה ישראלית לקומדיית-המצבים (סיטקום) " משפחה לא בוחרים ". הדרישה הבסיסית של המזינים היתה: איכות HD וצילום מבוסס קבצים. בעצם, הדרישה לצילום מבוסס קבצים, היתה של "רשת", המעדיפה היום לעבור לשיטה זו בכל ההפקות החדשות.


מספר שחר ווינבלט מנהל הנדסה ופיתוח ברודקסט : "מכיוון שקונטרול 2 שלנו כבר תמך בצילום HD, כל מה שנותר לעשות היה לצייד אותו לעבודה ללא-סרט. בדקנו איזה ציוד קיים בעולם לצורך עבודת-קבצים. לכאורה יכולנו פשוט להחליף מקליטים מבוססי קלטות – לשרתים. אבל רצינו ליצור פתרון מלא, משלב החיווט – ועד למערכות הבקרה וצגי התאורה".


 


ליבו של השינוי הנו בשרת ההקלטה, שבעצם מחליף את הVTR המסורתי. תחילה הגדרנו את התכונות הנדרשות משרת הקלטה לסביבה אולפנית. לאחר מכן נבחנו מספר רב של פתרונות מיצרנים שונים, בכל קשת המחירים.


 


ולבסוף בחרנו בשרת geevs, מחברת EditShare – כולל מספר תוכנות לניהול והקלטה של סוג זה של צילום קומדיית מצבים. "אנחנו מקליטים ארבעה ערוצי ווידיאו במקביל כשניתן את כל הארבעה, או כל שילוב רצוי", מפרט שחר. "כל ארבעת הערוצים מוקלטים ומסונכרנים ממקור HD SDI. השרת מציע נפח של 8 טרה אולם מתוכם משמשים לצילום רק 4.5 טרה, שנותרים לאחר הגיבויים, תוכנות וכדומה. זמן ההקלטה תלוי כמובן בסוג המקודד. לפרוייקט הזה נבחר מקודד איכותי ביותר DNxHD 120".


יום צילום יכול להסתיים ב-800 ג"ב וזה אומר 5 ימי צילום רצופים. ירידה ברמת הקידוד – לדוגמא ל-XDcam – יכולה לכסות את כל עונת הצילומים. "התמונות שמוזנות למערבל – מגיעות מהמטריצה ואינן מוקלטות בפועל", ממשיך שחר. "למערבל שני תפקידים עיקריים: הראשון – לספק תמונת חיווי לבמאי, על מה שהמצלמה רואה וכיצד היא משתלבת עם המצלמות האחרות, כולל אפקט הכרומה קי. התפקיד השני – הצגה של מספר ערוצים על גבי מסך אחד בקוביות.


כמובן שהשינוי הזה גרר שינויים בכל התשתית, כולל הכבלים של הווידיאו – זאת כדי לעמוד בתקן. "מסלול האות הוא פשוט ביותר, במיוחד כשעובדים בשיטת הקבצים", מסביר שחר. "בצילום סיטקום, או תוכניות מסוג זה – אין ניתוב בקונטרול והווידיאו שמצולם מכל מצלמה – מוקלט על כונן ייעודי שלו".



 


ארבע המצלמות המשמשות בצילום הן HSC300 של סוני. האות הדיגיטלי המופק מהמצלמה (HD SDI) מזין את יחידת הבקרה (CCU) המפקחת על איכות התמונה. הוא עובר דרך נתבים חדשים של ADC שנרכשו לצורך זה, מזין את המטריצה ומשם עובר לשרת, למערבל התמונה וליחידות שמאפשרות לצפות בתוצאה על מסך רב-תמונות (Multi Viewer).


 


לצורך הפרויקט נבחרו המטריצות Videohub של חברת Blackmagic שענו על הצרכים ויותר – ממשיך שחר. "מדובר במהפכה כמעט. אתה מקבל מטריצת HD גדולה בעלת יכולות ובמחיר שלא נשמע עד כה.


השליטה על המטריצה נעשית באמצעות פאנלים שנרכשים כתוספת. ליתר בטחון רכשה ברודקאסט כמה וכמה פאנלים כאלה, למרות שבפועל ניתן לשלוט במטריצה באמצעות כל מחשב שנמצא על אותה רשת. הסיבה לדברי שחר: הפאנלים נותנים מהירות ונוחיות בעבודה.


"כמו כן יש לנו שתי יחידות Multi Viewer יעודיות של Avitech שמוזנות מהמטריצה. שתי יחידות אלה חיוניות לבמאים ולצוות, ומאפשרות לצפות בכל המצלמות במקביל על גבי מסך יחיד.


מוניטורים בטכנולוגיית OLED נבחרו עבור שתי העמדות החשובות ביותר מבחינת התמונה: הראשונה היא עמדת השליטה על המצלמה (CCU) כדי לפקח שרמות הווידיאו יהיו שוות, שהצבע שיהיה נכון ושתהייה התאמה בין המצלמות. למשל: שהאדום במצלמה 1 יהיה זהה לזה במצלמה 4. העמדה השנייה היא עמדת התאורה…"


 


מוסיף שחר בחיוך: "למרות ההתקדמות הטכנולוגית של מערכות התצוגה והפיתוח של מסכי LCD ופלזמה – עדיין אין תשובה הולמת למסך תצוגה, שיפיק את הצבע שהמצלמה, כפי שעשו מסכי השפופרת של פעם. לכן, רכשנו שני מסכי OLED לכל עמדה. זהו פיתרון שכל הזמן יחלתי לו: צבע נכון ותמונה מושלמת, ללא סטיות שקיימות במסכים אחרים, כולל הטכנולוגיות החדשות…"


 


בתחום הסאונד בהפקה הזו בחרו בברודקאסט לעבוד בשיטת סאונד ON SET. כלומר: המקליט לא יושב בבקרה אלא בסט, עם כל הצוות. בהפקה משתמשים במיקסר 788T של Sound Devices ושחר אומר: " זהו מיקסר שאנחנו מכירים מזמן והוא מדהים. אנחנו מקליטים עליו את הסאונד וגם שולחים סאונד ממנו אל השרת. בדרך כלל לא יותר משני ערוצים. מקליטים בבום. כל אחד מערוצי הווידיאו מקבל את שני המיקרופונים שיהיו צמודים אליו כל הפרק. לפעמים מתווסף מיקרופון קהל, ואז אנו עושים ניתוב טיפה שונה לאחד מערוצי הווידיאו, כדי להפיק בנפרד מיקרופון קהל.


"המזמינים רצו שנשתמש בקהל חי ולא בתוספת צחוקים מוקלטים. ואמנם מדי פעם עשינו זאת, למרות שהסטים לא ממש בנויים לקהל חי. לבסוף השתמשנו בקהל מזדמן, לאחר שההפקה נתנה אישור גם לצוות לצחוק מתי שצריך…"


 


העבודה החל כל יום בחיבור ההארד דיסק הנשלף של G-raid שחובר בתקשורת ESATA למחשב הקיים ברשת, דרכו המפעיל שולט על ההקלטה. לכל קליפ שהוקלט לשרת, הוקלט במקביל גם העתק לכונן החיצוני, כגיבוי. בכל התהליך הזה אין המרה או קידוד נוסף למה שמתבצע במצלמה. בסוף היום מנתקים את הכונן הקשיח ושולחים לחדר העריכה ב'רשת'. מאחר וההקלטה נעשית בקודק שהוא Native למערכות עריכה של Avid – אין צורך לעבור שום תהליך יבוא או דיגום העתקה של החומרים לשרת Unity של 'רשת', ברגע שהחומרים מגיעים אליהם – הם עושים גיבוי נוסף.


"בפועל אנו שומרים על החומר בשרת מספר ימים וכאשר הוא מתמלא – אנחנו מוחקים את היום הראשון.


 


זה נותן לנו הזדמנות לחוות בזמן אמת בהפקה של הכל חי – מהמצלמה למקליט", מפרט שחר. "כל הסביבה הזו, של צילום מבוסס קבצים, דרשה הסתגלות ועקומת למידה מצדנו וללמוד זה דבר מאד טוב. למדנו איך להתגבר על המגבלות, לא מעט בזכות בזכות שיתוף הפעולה המצוין עם ABS שמהם רכשנו את השרת. לאחר כל יום צילום, העברנו להם את הלוגים. ביחד גילינו גם כמה באגים במערכת, שנפתרו בסיוע האנשים הטכניים שלהם. לכאורה כל המערכת יושבת על מערכת ההפעלה חלונות, אבל צריך לזכור שפה נעשית כמות עצומה של עיבודים וכולם רצו לקבל תוצאות טובות – גם המזמינים וגם אנחנו…"