צלם הדוקו והבעלים של אתר CineD, ג'וני בהירי, מסכם את השנה עם סקירה של המצלמות שהושקו. הוא כותב: "לא מאמין שעוד שנה עומדת להסתיים, ואיזו שנה זו הייתה! היצרנים בהחלט לא עמדו במקום אבל המסר ברור: אין לכם תירוץ גדול לא לצאת ולצלם את שובר הקופות הבא, ללא קשר לתקציב. למעשה, קיימים כלים מודרניים מעולים שמציעים איכות הקלטה שיכולנו רק לחלום עליה בעבר. במחשבה שנייה, מכיוון שהציוד כבר כל כך טוב, לפעמים זה מרגיש כאילו "אמנות הסיפור" מפגרת קצת מאחור. אולי כדאי להכריז על שנת 2024 כשנת "איך לספר סיפור" ולא "עם מה לצלם"… בכל מקרה, חלומות בצד, בואו נצלול לסיבות להענקת ל אייפון 15 פרו | מקס ולמצלמת פוג'י GFX100 II כמצלמות שלנו של השנה 2023."

בשנת 2023, היצרנים הציעו מוצרים חדשים, בין אם זה טלפון, מצלמות ללא מראה או מצלמות קולנוע. עניין אותנו מאוד לשמוע את דעת הקהילה לפני פרסום פסק הדין שלנו, אז הרצנו את הסקר הזה. (תודה גדולה למי שהקדיש זמן להשתתף). כפי שניתן לראות מהסקר, שתי מצלמות קיבלו ציון גבוה: מצלמות של סוניBurano הייחודית (תחת "מצלמה ספציפית לווידאו של השנה") ו- Alpha a9 III מצלמה ללא תופעת Rolling Shutter (תחת "מצלמה ללא מראה של השנה").

גם Burano עם מסנן ND מובנה ומערכת ייצוב (ראשון במצלמת קולנוע), וגם a9 III עם חיישן הצמצם הגלובלי שלו עשויות לייצג נתיב למצלמות עתידיות רבות ללא מראה. העניין הוא שעבור שתי המצלמות, החומרה שלהן לא הושלמה סופית, כך שבדיקתן מבפנים החוצה היא כרגע לא אופציה. בקיצור, נסקור מקרוב את שתי המצלמות הללו בתחילת 2024, אז אל תתפלאו לפגוש את שתי אלה שוב במאמר "מצלמת השנה 2024".

אם כן, עדיין נשארנו עם המון מועמדות אחרות, חלקן טובות יותר מאחרות, אבל בסך הכל, רשימה מכובדת! כל אחד מהיצרנים שהוזכרו כאן ניסה כמיטב יכולתו לכבוש את ליבנו עם כלי שהם יצרו בקפידה כדי לענות על הדרישות ההולכות וגדלות שלנו. מהרשימה הזו אספנו את שתי המצלמות שלדעתנו ניצבו מעל האחרות.

Apple iPhone 15 Pro/Max
בקטגוריית האקשן/כיס/סמארטפון הייתה לנו לא מעט תחרות (מצלמת Pocket 3 של DJI בוודאי תפסה את תשומת ליבנו) אבל בסופו של דבר הבחירה נעשתה, והאייפון 15 החדש הוא המנצח המוחלט שלנו. בעבר, כמו רבים מאיתנו, הייתי אומר: "המצלמה הטובה ביותר היא המצלמה שיש לך איתך." זה בדרך כלל התייחס לעובדה ש"אוקיי, יש לנו טלפון איתנו, ואנחנו יכולים להשתמש בו במידת הצורך." כעת, לאחר שביליתי מספר לא מבוטל של שעות בצילומים עם האייפון 15 פרו החדש, אני יכול לראות שאני נוטה להתייחס לכלי הזה כאל מועמד תקף לחלק מהדברים שאני (אנחנו) עושה. כפי שצוין קודם, הקלטת ProRes פנימית או חיצונית ב-LOG/HDR/SDR אפשרית כעת לצד בקרת הגדרות ידנית מלאה, הודות לאפליקציית Blackmagic Camera של BlackMagic

לאיכות וידאו גבוהה יותר ניתן להשתמש בעדשת 24 מ"מ, אך כפי שמצב הצילום מכתיב, אין שום דבר רע בצילום גם בשתי העדשות האחרות.

"נכון לעכשיו, האייפון מתפקד כמצלמה שנייה מושלמת לצילום סרטים תיעודיים. כל כך קל לעקוב אחר הנושא תוך כדי השימוש בו. לאחרונה, כשערכתי ראיון וידאו, קיבלתי החלטה ברגע האחרון לצלם מזווית נוספת, ולא פחדתי להשתמש באייפון לשם כך. ישנן הרבה דוגמאות שימוש טובות של האייפון החדש כבר שם בחוץ, אבל זו שהייתי רוצה להדגיש היא ההפקה האחרונה של TILTA  עבור אביזרי האייפון החדשים של Khronos הקרובים שלהם. אני אשים בצד כל ויכוח פוטנציאלי בשאלה האם טלפון מאובזר במלואו באמת מגדיר את "המטרה הניידת" שלו, ובמקום זאת אתמקד באיכות התמונה האולטימטיבית, מתוך הכרה שסביר להניח שההפקה הזו נגישה בסגנון מיני הוליוודי."

GFX100 II
פוג'י  היא אחת מאותן חברות שבמהלך השנתיים האחרונות העלו את המשחק שלהן בכל הנוגע ליכולות הווידאו של המצלמה חסרת המראה שלהן. בשנה שעברה, תשומת הלב שלנו נתפסה על ידי ה X-H2S  והמצלמה שלנו לשנת 2022, הייתה X-H2. השנה, מצלמת X-S20, לצד דגם GFX100 II עתיר התכונות, הפך למציאות.

המצלמה GFX100 II,  בעלת שבב 102MP, חיישן גדול ללא מראה יושבת על סולם תמחור גבוה יותר בהשוואה למצלמות אחרות (7,499$), כך שלבטח נדרשת מחשבה זהירה לפני ביצוע הרכישה, אך במחיר הזה מקבלים כלי עבודה גמיש מאוד. הרשו לי לציין כמה מהתכונות הייחודיות שהופכות זאת למצלמה של "אולר שוויצרי": החיישן החדש לצד X-Processor 5 מאפשר הקלטה פנימית של עד 8k בקצב של 30 תמונות בשנייה 4:2:2 כולל צילום ב4k לא חתוך בקצב של 60 תמונות בשנייה. מבחר של כיסוי מעגל תמונה והקלטת מקודדים/רזולוציות שונות אפשרי; הקלטת ProRes HQ חיצונית ל-SSD באמצעות USB-C, ופלט RAW של 12 סיביות דרך HDMI. בפעם הראשונה, מופעלת הקלטה אנמורפית של 2X ביטול סחיטה (8k חתוכים). אפשרויות ניטור שונות זמינות. חיישן מיוצב משופר (לא כל כך קל להשיג כשמדברים על חיישן כל כך גדול). מיקוד אוטומטי משופר עם "מעקב אחר נושאים" (מעולה למעקב אחר אובייקטים). אני רוצה להזכיר גם את העינית המעולה, המשדר המובנה להקלטת מצלמה לענן (תואם Frame.io), סנכרון Timecode (עם Atomos ULTRASYNC Blue), הדמיית סרטים של REALA ACE (האהוב עליי האישי, ליד F -log2), והאפשרות להוסיף מאוורר קירור חיצוני כדי להפחית התחממות יתר אפשרית.

וכמובן, זו מצלמת צילום מעולה. דבר אחד שקצת דאגתי לגביו היה בחירת העדשות למצלמה הזו, אבל אני רואה יותר יצרני עדשות של צד שלישי שמייצרים עדשות Full Frame עם עיגולי תמונה גדולים יותר שבמקרים רבים יכולים להתאים למצלמה הזו עם מינימלית ויגנט.

יש עוד שלוש מצלמות שאני רוצה להזכיר במאמר זה מכיוון שהן עושות עבודה מצוינת בתמיכה בעבודתנו כיוצרי סרטים.

LUMIX S5 IIX
חם על עקביו של LUMIX S5 II, מצלמת LUMIX S5 IIX מייצגת את מצלמת ה-Full Frame התמורה הטובה ביותר לכסף מבחינתי, סוס העבודה "בלי שטויות" הזה עומד גבוה מעל מצלמות אחרות בקטגוריה שלו. פנסוניק עשתה עבודה נהדרת לזהות מה יוצרי סרטים באמת צריכים, (מיקוד אוטומטי של זיהוי שלב טוב מישהו?) אריזה אותו בגוף אטרקטיבי, וצייד אותו באחד הטובים (אם לא הטובים ביותר) הזמינים ב"ייצוב תמונה בגוף" ( IBIS) מערכות. הוסיפו את זה עם הקלטת וידאו פנימית של עד 6k (ProRes/All-I), אפשרות לרגישות כפולה, חיבור כונן SSD ישרות למצלמה דרך ממשק USB ועוד, ויש לכם מנצח!

X-S20 של פוג'י
באופן אישי, זו המצלמה שהשתמשתי בה הכי הרבה השנה. יש מכשיר קומפקטי כזה שיכול לצלם עד 6k תמורת 1,299 דולר שווה את תשומת הלב הנוספת עד עכשיו, יש לי אינספור שעות של צילום עם ה-X-S20 ואני לא יכול להפסיק לשבח את השמחה שבצילום איתו. יש לקוות, כמה שיפורים כמו הדמיית סרטים של REALA ACE לצד הקלטת USB-C חיצונית  יכולים לעקוב עם עדכון חומרה שיהפוך את המצלמה הזו לאטרקטיבית עוד יותר.

Z8
מצלמת Z8 של ניקון משכה את תשומת ליבנו כאחות הקטנה של מצלמת השנה 2021 שלנו, Z9. היכולת להקליט 8k RAW פנימי או 4k ב ProRes בקצב של 120 תמונות בשנייה במצלמה ועוד הרבה יותר, בדיוק כמו ה-Z9, עושה מצלמה זו כלי צילום נהדר לשקול. המצלמה נוטה להתחמם מהר יותר מה-Z 9 וכמובן מסתמכת על סוללות קטנות יותר, אבל הרווח כאן הוא ניידות גדולה יותר.

למקור המאמר