בסוף המאה הקודמת התחוללה מהפכה בתחום הגשת הנתונים בזמן אמת בטלוויזיה. למהפכה אחראית חברה ישראלית קטנה שנוסדה ב-1993, חברת ORAD שהצליחה להציג נתונים רבים ומשתנים בזמן אמת בצורה גרפית מושכת על ידי הוספת שכבה של מציאות רבודה. 

השידורים הראשונים שהשתמשו ביכולות אלו היו השידורים שרשתות השידור השקיעו בהם הון עתק וכללו כמות גדולה של נתונים שהשתנתה לאורך השידור – שידורים הבחירות. בשנת 2015 חברת "אורעד" נרכשה על ידי חברת AVID (ראה ידיעה באתר AV) כדי לתת מענה משלים למערכת מחשוב חדרי שידור החדשות של AVID.  

עם ההתפתחות הטכנולוגית המרשימה בשני העשורים האחרונים, תחנות שידור החלו לרכוש את המערכות הללו (עד לאותו זמן מערכות אלו היו זמינות להשכרה עם צוותים גדולים של כוח אדם) ולהכשיר צוותים לתפעולן. למרות זאת, מערכות אלו עדיין מצריכות חומרה הכוללת שרתים, כמות זיכרון עצומה, מעבדים גרפים ומעבדים המאפשרים עיבוד מהיר של וידאו והוספת שכבת גרפיקה תלת ממדית בזמן אמת באיכות שידור.

ירון זכאי מנכ"ל Arti

לפני כשנה נוסד סטארט אפ ישראלי בשם Arti שמטרתו לתת מענה בתחום זה. ירון זכאי-אור, מנכ"ל החברה מספר על כך ועוד בראיון "זום" עם מיכאל ברנס, הבעלים של אתר AV

בחברה ארבעה שותפים: ההשראה של הפרויקט הגיעה מדרור בלקין ועדו למפרט, להם יש למעלה מ25 שנות ניסיון בתחום השידור והמדיה. מקימי "פרומותאוס": חברת קריאייטיב בעלת נסיון במציאות רבודה בארץ ובחו״ל. הם אנשי המקצוע שמבינים בתחום השידור והמדיה.

אליהם מצטרף אבנר וילן (CTO), בוגר תוכנית תלפיות, עבד במערכת הביטחון 19 שנה ביחידה טכנולוגית מיוחדת. לאבנר יש תואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה ותואר שני בניהול מהרווארד.

"ואני (ירון), טכנולוג, בעל תואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה. ב2012 הקמתי והייתי המנכ״ל של סיילספרדיקט, סטארט אפ שנמכר לאיביי ב2016. בפועל אנחנו מכירים אחד את השני כבר שנים וכך קבוצה של חברים יצרה את הקסם הזה, Arti.

מימין לשמאל: עדו למפרט, אבנר וילן, דרור בלקין וירון זכאי

השם ARti הוא שילוב של מציאות רבודה, AR, והמילה ART שזה אומנות. "ובמקרה שלנו, אומנות הסיפור", הוא מוסיף. "בפועל, זהו שם חיבה למציאות רבודה. כולנו מספרי סיפורים ואנחנו רוצים לשלב בין המציאות שלנו למציאות וירטואלית כפי שכל העולם פועל בה. בסופו של דבר, הסביבה הווירטואלית צריכה לתת לנו כלים לספר את הסיפור בצורה ברורה ויפה יותר, כך שהשילוב בין השניים אינו מפריע או מודע ששני העולמות מתחברים.

מטרות החברה
מטרת החברה היא להנגיש את עולם המציאות הרבודה לכל יצרני התכנים מאולפני טלוויזיה ועד יצרני תוכן לאינטרנט בשלב ראשון אני מתמקדים באולפני הטלוויזיה.

חשוב להבין שבתחום הזה ישנם שני מסלולים: קיימים הגימיקים שבאמצעותם אפשר להוסיף דמויות או עצמים בתמונה, אבל הם לא מוסיפים או עוזרים לספר את הסיפור, ולכן זה לא מעניין אותנו. המטרה שלנו היא שאם אני מוסיף משהו בתמונה הוא חייב להיות חלק מהסיפור והוא כלי נוסף של מפיק התוכן או מספר הסיפור ולא גימיק. ולכן המטרה והכלים שאנחנו מעמידים הם כלים שיכולים לתת מענה לעולם זה.

פרשנות למשחק טניס מהבית

"נכון להיום, כדי לעשות זאת, אולפנים צריכים להשקיע מאות אלפי דולרים וצוות גדול של אנשים: גרפיקאים, תלתיסטים, מפעילי מצלמות כיול ועוד ועוד… בנוסף לעוד חומרה יקרה כמו שרתים, כרטיסי זיכרון ועוד, אופרציה יקרה ומורכבת. זו הבעיה שאנו באים לפתור, אנחנו מנגישים את עולם המציאות הרבודה לכולם, כשבשלב בראשון אנו נותנים מענה לתחום השידור, גם כיום האולפנים הווירטואליים הם רק האולפנים המקומיים ברשתות השידור. כאשר המגיש עובר לנקודה אחרת, כל היכולות של שילוב שכבות נוספות נעלם. כאשר אנחנו בוחנים את האולפנים של הערוצים הדיגיטליים, אין להם את התקציבים לעשות זאת, שלא נדבר על אולפני יוטיוב.

"התפקיד שלנו הוא לקחת את היכולות הללו, הקיימות ברשתות השידור הגדולות, ולהנגיש זאת גם לכל מקום בתחנות השידור וגם למספרי סיפורים שאין להם מאית מהתקציב."

כיצד זה עובד?
"לצורך העניין שילבנו טכנולוגיה שנמצאת בימים אלו בתאוצה: יכולות הענן. חשוב לזכור שהכוונה אינה רק להוסיף אובייקט תלת ממדי בתמונה, אלא להוסיף את ההרגשה שנותנת לצופה את התחושה שאובייקט קיים כמו השתקפויות על עצמים הקיימים באולפן, פרספקטיבה בהתאם למיקום באולפן ועוד."

טבלאות ותרשימים מפרשנים בשטח

מהי החומרה בה אתם משתמשים?
"בפועל יוצר התוכן צריך מצלמת וידאו ואפשרות לחבר את המצלמה למחשב. אנחנו תומכים בכל מצלמה, החל ממצלמת רשת ועד מצלמות שידור מקצועיות, ולכן אנחנו תומכים במצלמות USB, בכרטיסי דגימה חיצוניים ופנימיים ההגדרה פשוטה, כל עוד ניתן להזרים את התוכן, מקור התמונה אינו חשוב.

"מחשב מבוסס "חלונות" (בעתיד הקרוב גם מק), בהספק ביניים ללא צורך בכרטיסים גרפיים. בפועל כל היעוד של המחשב הוא הזרמה של הוידאו לענן. כאשר כל העיבוד של התמונה נעשה בענן וכך תחנת השידור אינה צריכה את המעבד הגרפי. התוכנה שבה אנחנו משתמשים מיועדת במקור לעיבוד של משחקים: Unreal Engine, אותו מנוע המשולב במשחק פורטנייט. השרתים שלנו בענן משתמשים בכרטיסים של חברת NVIDIA לטובת תוצר גרפי ברמת שידור.

החיבור לאינטרנט צריך להיות סטנדרטי המאפשר העלאה של 2MB והורדה של 20MB. המשמעות של העיכוב (Latency) של כל תהליך מהשלב של ההעלאה ועד ההורדה חזרה הינו 200 מילישניה. עיכוב ברמה זו קריטי רק כאשר עובדים במצב של מצלמה נעה. במצב זה הפתרון הוא לעכב את כל הוידאו על ידי סינכרון.

מהי איכות המערכת?
"נכון להיום אנחנו תומכים באיכות של 1080p בקצבים של 25,30, 50 ו60 תמונות בשנייה, וכבר מתכננים לשדרג את האיכות ל4k."

ספר על תהליך העבודה
" יש לנו שני מצבים: מצב אחד בו משתמשים במצלמה קבועה ומצב בו מצלמים במצלמה נעה, במצב של מצלמה קבועה אנו שמים לוח התייחסות כך שהמערכת מזהה את המיקום, היכן יהיה האובייקט הווירטואלי. לאחר שהתוכנה מזהה את המיקום ניתן להסיר את לוח הכיול ובזמן השידור החי הלוח אינו קיים. לעומת זאת, במצב של מצלמה נעה יש להשאיר את לוח הכיול כל העת גם בזמן השידור הדיגיטלי. במקרים אלו אנו מוסיפים אלמנט גרפי תלת ממדי המסתיר את לוח הכיול. כעת אנחנו בפיתוח של דיגום האובייקט האמיתי הקיים בצילום ולהשלמה שלו בענן, כך יעלם לוח הכיול.

ממשק משתמש

"התכנון של העמוד פשוט ונעשה עם מחשב סטנדרטי כמו שימוש ב-PowerPoint  בענן המאפשר הוספת כותרות ועיצובים. נכון להיום ניתן להציג מסמכים, עצמים תלת ממדיים, אתרי אינטרנט, סרטי ווידאו וגרפים. בתחום הגרפיים קיימות שתי אפשריות: תצוגה אחת שהמשתמש קובע בה את סוג הגרף שיוצג וממלא טבלה סטנדרטית בסגנון של אקסל; או חיבור API (מבוסס JSON) למקורות חיצוניים. את הממשק עצמו אנו יוצרים ללקוח, אפשרות זו מציעה יצירת גרפיים עם נתונים דינמיים. כמו כן, אנחנו יכולים ליצור קביעת מועד לביצוע העדכון, כך שנראה מגמות ולא רק נקודת זמן מסוימת..

"כל השליטה במערכת נעשית על ידי הטלפון ואני יכול להעביר את התכנים בצורה פשוטה הכוללת אפשרות של העברת מצגות או עצמים שונים וכמובן את הגדרות המערכת"

האם המוצר שלכם מחליף את המוצר של אורעד?
"בשלב זה עדיין לא, אבל אנחנו בהחלט בעתיד רואים שזה יקרה.

מהו התמחור של השירות?
מבנה התמחור הוא מבוסס על מנוי שנתי לערוץ בודד, הכוונה שניתן להפיק איזו כמות של תוכניות שרוצים, רק השימוש הוא לצילום ווידאו אחד בכל נקודת זמן. אנחנו מעריכים שערוצים כמו ערוץ 13 יצטרך לרכוש 3-4 מנויים ומפיק עצמאי ירכוש מנוי אחד.

 מה לגבי העתיד?
"המטרה שלנו מאד ברורה – אנחנו רוצים לאפשר לכל יוצרי הווידאו המקצועי להשתמש בפתרון שלנו גם בשווקים אחרים, החל מצילומים ליוטיוב ושוק הלימוד מרחוק ועד גופים ארגוניים ועוד ועוד. לצורך זה אנחנו בוחנים את הפשטת הממשקים, כמו לדוגמה תמיכה בממשק SDI, שאיננה נחוצה ללימוד מרחוק. האיכות ובתמחיר על מנת להתאים לדרישות ולצרכים של  כלל הלקוחות שלנו.