המצב בשוק אילץ את העובדים לחשוב מחוץ לקופסה, וכך נולדו כל מיני יוזמות כמו שידורי אומנים בשיתוף של זאפה וקשת ועוד.

גדי ביטון ב"מרכז השידור"

גדי ביטון, המנהל האומנותי של פסטיבל כרמיאל, כוריאוגרף ומרקיד אלפי רוקדי ריקודי עם בשבוע, עמד בפני מציאות חדשה. "במשך עשרות שנים אני פוגש את הקהל שלי שלוש פעמים בשבוע וכעת זה לא ניתן". הדבר לא הרפה את ידיו והוא החליט שאם ההר לא בא למוחמד, מוחמד יבוא אל ההר, והחליט לבצע שידורים חיים לרוקדים בתקופה הזו.

לאחר בדיקה מקיפה, בחר בתוכנת OBS (ר"ת Open Broadcaster Software), תוכנת קוד פתוח המאפשרת שידור של תכנים הקיימים במחשב ותומכת במערכות הפעלה של מק, חלונות ולינוקס. "המטרה היא לשמור על הקשר עם הרוקדים לתקופת זמן לא קצרה, כנראה" מוסיף גדי ביטון.

מסך OBS

התוכנה מאפשרת הזרמת תכנים לאתרי קהילה כמו פייסבוק מתוך חומרים שיש במחשב, חלונות במחשב, סרטים, תוכנות, וכן מאפשרת הוספת גרפיקה כותרות ועוד. מכינים הכל מראש למעט הצילום בזמן אמת. למרות שישנה אפשרות של חיבור של מצלמות למערכת, האיכות לא הייתה ברמה הנדרשת ולכן השתמשו בישום DroidCam, שהופך כל טלפון למצלמת ווב, וכך המידע מגיע למחשב בתקשורת אלחוטית. את היישום משלבים כמקור נוסף לתוכנת OBS.

מהו תהליך העבודה?

"התוכנית חייבת להיות מעניינת", אומר גדי, "אני לא יכול להציג רק שירים וריקודים, לזה יש את הרדיו שלנו. לכן התוכנית בנויה ממספר שכבות: ראיונות עם מובילי דעה, ריקודים ועוד. את הבית שלי הפכנו לאולפן, הסלון הפך לרחבת ריקודים, הקצינו שישה מקומות לראיונות, ליד שולחן, ליד פינת אוכל ועוד כדי שלצופה יהיה מעניין".

מערכת העריכה FCPx

"אנו בונים את הליין אפ ולאחר מכן מתחילים לצלם עם טלפון גלקסי של סמסונג ולפעמים משלבים טלפון נוסף כדי שיהיו יותר חומרים לשלב העריכה. לאחר הצילומים אנחנו עורכים את כל החומרים עם תוכנת העריכה FCPx  של אפל  ומוסיפים באמצעותה כותרות, אפקטים וגרפיקה."

"בתוכנית הראשונה אנחנו חיברנו את כל הקטעים מראש ויצרנו וידאו אחד ובזמן השידור ביצענו ניתוב בין הצילום החי לווידאו המוקלט. שיטה זו, למרות שהיא פשוטה, צורכת זמן רב בשלב ההכנות כדי ליצור סרט אחד מהקטעים המצולמים. לקחו לנו 12 שעות לעבד (render) את החומר כך שכיום אנחנו בפועל ננתב בין קטעי הוידאו הערוכים השונים לצילום בזמן השידור.

"לאחר הפקת התוכנית הראשונה חשבנו לשלב פיתוח חדש שלנו שנקרא Yeahbit, מסיבת כושר ישראלית. המאמנים / רקדנים מבצעים תרגילי כושר מורכבים המשלבים מוזיקה ארץ ישראלית במשך של 45 דקות. אנחנו משדרים כל יום משעה 10:00 בבוקר עד 11:00 כשמתוכן 15 דקות ראשונות מיועדות לילדים. גם כאן, כדי ליצור עניין. השידור הראשון היה מהאולפן וכל בוקר אנחנו מבצעים שידור חי ממקום אחר בארץ על ידי מדריכי יביט מוסמכים."

ולמספרים: בתוכנית הראשונה צפו כ-500 צופים בזמן אמת ולמעלה מ15,000 צופים בצפייה מאוחרת.

התוכניות משודרת בימים א, ג ו-ה בין השעות 21:00 ועד 23:30 והשידורים היומיים בבקרים בין השעות 10-11 בבוקר.

 לעמוד הפייסבוק של גדי ביטון