אם אתם צלמים בעלי חיבה לתיעוד, שיש להם זמן לגדל עגבניות במרפסת, או להבדיל שוקלים לשחרר ספר שירה בעתיד הקרוב – המאמר הבא הוא בשבילכם. יום עסל יום בסל הוא הביטוי המושלם לתיאור חודשו של צלם הווידיאו העצמאי (המאמר כתוב בלשון זכר אבל מתייחס לשני המינים). כמו הרבה אנשים בתחום, אתם יודעים שלא כל חודש זהה לקודמו, לטוב ולרע. במקום לפנות להכנסות צדדיות שאינן קשורות למקצוע, להתאבל על עודף זמן פנוי או סתם להתעצל – ישנן אופציות נוספות.


 


בעקבות צורך של רשתות טלוויזיה ויוצרים בחומרי מדיה (תמונות, ווידיאו ואנימציה) עבור כתבות וסרטים, קמו עשרות אתרים המציעים מגוון אדיר של חומרים בכל נושא ולכל דורש.  


 


סוג הצלמים שמוכרים חומר און ליין נע בין כאלו שמקדישים לכך חלק ניכר מזמנם ומהכנסתם וכאלו שעושים את זה "על הדרך". אנו מכירים צלמים שמשקיעים הון עתק בייצור (למשל: רוכשים מסוקים-ללא-טייס לצילום מהאוויר) ומדווחים על הכנסה פסיבית של מאות ואף אלפי דולרים בחודש. ויש את אלו שמירב השקעתם מסתכמת בייצור שוטים שנולדו מטסט שהם עשו למצלמה חדשה. הכל לגיטימי, הכל אפשרי.


 


האתרים המשתלמים ביותר
האתר הראשון אליו העלנו חומר הוא
Pond5 הניו-יורקי. מלבד מחזור מכירות יפה ודרך העלאה ידידותיות למשתמש –  פונד 5 מתייחד בכך שהוא מאפשר ליצרן (אתם) לקבוע את רף המחיר המקסימאלי בעצמו. היות והאתר לוקח 50% מהרווחים (יש אתרים שלוקחים יותר) מדובר ביתרון משמעותי. יתרון נוסף הוא מהירות אישור הקבצים, תוך פחות משבוע תדעו אם הקובץ שהעלתם אושר או נדחה. אתר נוסף בו יש לנו מנוי הוא shutter stock, המופעל גם הוא בניו יורק.


בניגוד לפונד 5, הוא לא מאפשר לכם לקבוע את המחיר בעצמכם ואף לוקח בין 65 ל- 70% מהרווחים לעצמו. היתרון שלו הוא בכך שהוא ידוע באיכות המוצר שהוא מספק והאתר עצמו נראה מעולה. אתר נוסף בו יש לנו חשבון הוא i stock הקנדי ששייך לענקית המדיה Getty Images. מדובר באתר שנהנה מיוקרה רבה, אך אותו יתרון אחראי גם לחסרון העיקרי שלו והוא המורכבות והסרבול בהעלאת הקבצים. למתקדמים בלבד.


 


מקוריות ומקומיות


לפני שאתם רצים לצלם שקיעות מהמרפסת, או אתרים מגה-תיירותיים כמו הכותל המערבי, חשוב שתדעו מה מחפשים הלקוחות העתידיים שלכם. בעולם ה"פוטג' בנקס" (Footage Banks) אתם עשויים להתבלט בזכות חומר "מקומי" ומקורי. שוט שצולם בשוק הכרמל עשוי להיות אטרקטיבי יותר משוט שצולם בעיר העתיקה בירושלים בשל העובדה שבאחרון בטח כבר ביקר צוות מקצועי עם ציוד רציני משלכם, וכן, גם השוט שלהם מוצע למכירה ב-Pond 5.


 


ובאשר למקוריות, אם אתם מתכוונים לייצר חומר במיוחד עבור אותם מאגרים אנו מציעים לכם לבדוק את החורים השחורים שלהם. אנחנו התחלנו מחקר דומה וגילינו מחסור משמעותי בויז'ואלז של התאהבות (נקודה נחמדה להתחיל ממנה). ישנו אמן אנימציה אמריקאי שגילה תוצאות חיפוש דלות בכל פעם שחיפש מדוזה והחליט ליצור אחת בעצמו. שיא המכירות החודשי שלו עומד על 1,700 דולר בחודש.


 


נדרשת סבלנות


לאחר שצילמתם וערכתם את השוטים למקטעים הנעים בין מינימום 6 שניות ומקסימום 30 שניות (ישנם אתרים המקבלים שוטים ארוכים מכך, אבל מנסיוננו זה מיותר) מתחיל החלק הפחות זוהר בתהליך. אופן ההעלאה לאתרים השונים עשוי להיות עסק לא פשוט היות ולא כולם מציעים העלאה ישירה. אתר כמו istock, לדוגמא, ידרש מכם להעלות את הקבצים אחד-אחד דרך אתר ftp (שמאפשר להעביר קבצים מרובים ממחשב אחד לאחר), תהליך מייגע, איטי ומסורבל שנועד, אני מניחה, לסנן את כמות הקבצים שמגיעים (אם יש לכם מאות קבצים מוכנים, בדקו את האפשרות לשלוח כונן בדואר).


 


נשמע מסובך? זה לא הזמן להתייאש, אתם רק בתחילת הדרך. לאחר שהעלתם את הקבצים לאתר עליכם לקטלג אותם אחד-אחד. תהליך הקטלוג כולל נתינת שם לקובץ, תיאור מדויק שלו, הוספת מילות מפתח (עד 50 בחלק מן האתרים), חלוקה לקטגוריות, סריקה והעלאת טפסי שחרור במקרה שצילמתם בני אדם ולא מדובר בחומר בעל ערך חדשותי, ציון סוג ודגם המצלמה, וכמובן קביעת הסכום שאתם דורשים עבור השוט, אלא אם כן זה אתר שקובע עבורך את המחיר (כמו shutter stock). כדי שלא לעשות את אותה עבודה פעמיים, קחו בחשבון שאם תשמרו על אורך השוטים שלכם נמוך מ-30 שניות, גודל הקבצים פחות מ- 750MB ותייצאו אותם כ- Quicktime ו- Photo-JPEG באיכות של 95% – תענו על דרישות הקבלה של כמעט כל האתרים.


 


חלוקת רווחים


ברוב האתרים אתם יכולים לקבוע את המחיר של הווידיאו לפי ראות עיניכם. לנו, למשל, יש שוטים שאנחנו מוכרים ב-15 דולר ואחרים שאנו מוצאים לנכון למכור ב-55 דולר. כמובן שאתם יכולים  למכור גם במאות ואף אלפי דולרים. קחו בחשבון שלכיסכם יגיע רק מחצית מהסכום במקרה הטוב. אתר Pond 5, למשל, לוקח 50% מהמכירה. ב-shutterstock, נותנים לכם רק 30% ו- revostock ישלשלו ליכסם בין 45 ל-60% כרווח. ישנה אפשרות למכור את השוטים באופן אקסקלוסיבי לאתר מסוים ולהרוויח יותר. מניסיוננו למדנו שעדיף לטפח מאגר איכותי ולמכור אותו בכמה מקומות במקביל.


 


כמות לצד איכות


אם אתם אוהבים לתעד ויש לכם חומרים שנערמים בכוננים קשיחים שמעלים אבק, וכן זמן וסבלנות לטפל בחומרים הללו, תפתחו חשבון עוד היום. זה חינם. אבל אם אתם יודעים מראש שאין סיכוי שתטפחו את המאגר והוא יסתכם בחמישה שוטים בלבד, אל תטרחו. מלבד המקוריות והאיכות של החומר, חשוב לציין שהגודל הוא משמעותי. כמות השוטים שתעלו ותדירות ההעלאה (פעם בחצי שנה לעומת פעם בחודש) – תקבע את מיקומכם במנועי החיפוש הפנימיים של האתרים השונים. בדיוק כמוכם יש עוד הרבה לכן כדאי להתבלט.


 


היתרונות בטיפוח מאגר ווידיאו מקצועי לא נגמרים און-ליין. בתור חברה שמתמחה בכתיבה והפקה של תכני ווידיאו שיווקיים למגזר העסקי (סרטי תדמית, סרטי מוצר ועוד) אנו עושים שימוש בארכיון שלנו גם בסרטי החברה. הארכיון עומד לרשות הלקוחות שלנו ולא אחת קרה ששילבנו חומרים ממחלקת הפוטג' בנק בסרטי החברה. לאחרונה הכנו לגוגל ישראל ווידיאו פנימי שמסכם את פעילות החברה לשנת 2012 והשתמשנו בו בשוט יפהפה של זיקוקים שצילמנו ביום העצמאות 2010 בכיכר רבין. בנוסף, חברת YCD מולטימדיה רוכשת מאתנו באופן קבוע שוטים שצילמנו לאורך השנים בארץ ובעולם והם משובצים על מסכי-פרסום בכל הארץ. אם ראיתם שוט של מלון באקינגהאם על-רקע השקיעה במזנון של תחנת דלק בדרך לטיול בצפון, יש סיכוי שהוא שלנו.


 


גם בעולם בו ניתן להוריד כמעט כל דבר בחינם, עדיין רחוק היום שבו אנשים יפסיקו לשלם על תוכן איכותי וחוקי (למקרה שלא ידעתם עשיית שימוש בחומרים שהורדתם מיוטיוב, כאשר זכויות היוצרים שייכים למישהו אחר, היא עבירה על החוק). זכרו: התחילו באתרים יותר ידידותיים למשתמש כמו Pond 5 וברגע שתרגישו שאתם שולטים במתרחש המשיכו עם אתרים "קשוחים" יותר כמו Revostock ו- I stock המחמיר.


 


ניסינו לחלוק עמכם את ניסיוננו בן השנה וחצי בעולם מאגרי הווידיאו הוירטואלי (עורמים חומרים מקצועיים כבר למעלה משש שנים!). אז קדימה, נתראה מול דוכן הסוכריות בשוק הכרמל.


 


המאגר שלנו בדקה וחצי:



 


 


 רוניוולף


מיקוקה הפקות, חברה להפקת תוכן וידאו יצירתי עבור המגזר העסקי. מיקוקה הפקות מתמחה בווידיאו שיווקי-תדמיתי, דוקומנטריה, תיעוד לייב וקליפים.


 


מאגר הוידאו של מיקוקה הפקות ב-Pond5   


אתר החברה – www.mikooka.com