מחקר חדש של TCO Development בחן את ההבדלים בין טכנולוגיות משקפי התלת מימד השונות (אקטיביות ופסיביות), מסקנת המחקר הינה שקיימים הבדלים בין הטכנולוגיות השונות המשפיעות על חווית המשתמש. הבדיקות לא כללו נוחות או השפעה בריאותית.


הכפלת תמונות (cross-talk/image ghosting/image doubling)


לאור העובדה כי טכנולוגיית התלת מימד מבוססת על הקרנה של שני ערוצי שונים (ערוץ לכל עין) נבחנה המשמעות של הזליגה בין התמונות כאשר צופים בזוויות שונות. הבדיקות כללו צפייה בזוויות של פלוס מינוס 30 מעלות אופקי ואנכי.


בכיוון האופקי לא היה הבדל בין הטכנולוגיות השונות אולם בכיוון האנכי במשקפיים הפסיביות היו כבר השפעות בזווית של 15 מעלות. לצופים שהטלוויזיה שלהם תהיה מותקנת בגובה העיניים סביר להניח שבעיה זו לא תשפיע. חשוב לזכור זאת כי קיימים מצבים של מיתקון טלוויזיות בזוויות שונות שיכולות להשפיע על הצפייה במשקפיים פסיביות.


בהיקות


מרכז הבהיקות של משקפיים אקטיביות הינו פי 3 נמוך יותר ממשקפיים פסיביות וזאת בגלל שיטת העברת התכנים, כאשר הצופה מרכיב את המשקפיים הוא יסגל את הממוצע של הבהיקות כך שאין הבדל משמעותי בין הטכנולוגיות מבחינה זו. למרות זאת בהיקות גבוהה נחשבת כיתרון לאיכות התמונה אבל פרמטרים נוספים הינם חשובים לא פחות כגון: רמת השחור, כושר הפרדה, הכפלת תמונות ועוד. זה נכון עבור שני הסוגים, המשקפיים האקטיביות הינם כהים יותר.


מדידת כושר הפרדה לכל עין במצב של תלת מימד


על מנת להציג תכנים תלת מימדיים טכנולוגיית המשקפיים הפסיביות פוגעת בכושר ההפרדה האנכי, משקפיים פסיביות באיכות 1920×1080 יעבירו לכל עין 1920×540 לעומת משקפיים אקטיביות שיאפשרו איכות של 1920×1080 לכל עין.


מחקרים קובעים שתמונה עם אותה איכות נראית לצופה עם יותר פרטים בתלת מימד מאשר בדו מימד, המשמעות הינה שצפייה בשתי העיניים תיראה איכותית יותר מאשר צפייה בעין אחת.


התייחסות לנושא הבריאותי


ידוע שצפייה בתכנים תלת מימדיים גורמת לאי נוחות אצל צופים מסוימים. דבר זה הינו מעניין מאוד אבל במחקר הראשון של החברה בתחום התלת מימד נושא זה לא נבדק.


 


לפרטים נוספיםPDF