42 אומנים, 35 לוקיישונים, 80 יעפי טיסה, 10 ימי עריכה, 4 ימי צילום ורחפן אחד

לד"ר איתי פרץ מהנהלת הקרן Fighting Corona 2020, שמטרתה לגייס מתנדבים, ציוד וכספים שמופנים למלחמה בקורונה, היה רעיון – להפיק שיר לעידוד הישארות בבית. לצורך העניין, הוא פנה לארז דן, שהפיק את הקליפ של הלהיט "שבט אחים ואחיות" (עידן רייכל ודורון מדלי), שצבר מעל 31 מיליון צפיות ביוטיוב.

לארז יש דואליות בתחום, הוא ותיק בתחום המוזיקה, כאומן ויוצר שמופיע שנים לפני קהל שמלווה אותו. באמתחתו שני אלבומים ואלבום שלישי בדרך. במקביל, הוא מנהל קריירה טלוויזיונית עם הפקה של עשרות תוכניות ויצירת פורמטים שמשווקים בכל העולם. הוא מגיע מעולם הפריים טיים מ"קופרמן הפקות", ("אורי גלר מחפש את היורש", "השגריר", "האח הגדול" ועוד), ולאחר מכן הקים את חברת ההפקות ארז דן הפקות, שמתמחה בעיקר בצילומים בחו"ל. בין הפורמטים שלו, לפני עידן הקורונה, נמנתה תכנית הלייף סטייל "הכי בעולם" עם ירדן הראל. "המצב פשוט השאיר אותנו בארץ ומהמקום הכי נמוך – נולד "על מי את חכמה" הקליפ שמשגע את המדינה בימים האחרונים.

מימין לשמאל: עמיר טרקל – SkyVideo, עומר אדם, ארז דן במאי, אורן דלל מפיק

"כשפנו אלי ממש לא רציתי לעשות עוד פעם את שבט אחים ואחיות, הרי איך אפשר לנצח את זה? ופשוט בקשתי שיתנו לי לחשוב. הלכתי לאולפן ובחמש דקות השיר נולד על מי את חכמה. האתגר הכי גדול היה להראות משהו שונה על המסך. כולם עושים עכשיו ריבועים על המסך, כולם מחכים את שבט אחים ואחיות ולא יכולתי כבר לראות את זה. חיפשתי משהו עוצר נשימה, חריג ויוצא דופן.

מאחר והפרויקט המורכב הזה נעשה בזמן אפס גייסתי לפרוייקט את אחד המפיקים המוכשרים שיש בארץ למשימות עצומות ומאתגרות, אורן דלל. אני ואורן מפיקים ביחד שנים, והתקשורת שיש בינינו מאפשרת להגשים את כל משאלותיך עוד בלי שזרקת אותם לאוויר.

אורן כמפיק ראשי פשוט הסתער על הפרוייקט ובעיני ליהק את הכוכב האמיתי של הצילומים עמיר טירקל הבעלים של חברת Skyvideo, חיבור מדויק שיצר דינימיקה מקצועית וחברית עם צוות גרילה שמטרתו להצליח בכל מחיר במשימה המורכבת של צילומי המרפסות.

היה לי איזה ויז'ן שכל הכוכבים (41 כוכבים והנשיא) מצולמים בתוך הבית ואז נצא למרפסות וכולם ימחו כפיים. דמיינתי שאת החלק הזה נצלם עם רחפן, ולאחר התייעצות עם עמיר שהתחבר לפרויקט והתגייס אליו ב100 אחוז, עלתה השאלה האם ניתן לצלם בצורה יציבה את כולם שרים במרפסות. עמיר לא היסס לרגע וענה – 'ברור, אין שום בעיה' – והשאר היסטוריה. זה עבד חבל על הזמן."

איך הגעת לרעיון לצלם את כל הקליפ ברחפנים?

"הרעיון נולד מתוך הקושי. זה היה מאוד מאתגר לצלם את כולם, כי המצולמים היו בבידוד ולא יכולנו לעלות אליהם הביתה, שלא לדבר על לביים אותם. כדי לפתור את הבעיה, הסמכתי "עוזרי במאי" –  החבר, הבעל או האישה. נתתי לעוזרי הבמאי הלא מנוסים הוראות דרך הטלפון. היו מצבים קשים יותר, למשל, אריק סיני ואיתי לוי שהו לבד, ואז הייתי צריך לצרוח כמו מטורף. כל השכנים שמעו אותי, הערנו שכונות שלמות, הזמינו לנו משטרה כדי לפנות אותנו בגלל הבידוד!"

נשמע מאתגר וחווייתי בהחלט. מאיפה מתחילים?

"לפני תחילת הצילומים רוב האומנים הגיעו לאולפן Eclipse של טל פורר, שהיה המפיק המוזיקלי של הפרויקט והקליט את הסאונד מראש. בזמן הצילומים, האומנים שמעו את המוסיקה או שהניחו את הטלפון על המעקה או על הרגלים ושרו על המוזיקה שבקעה מהטלפון.

"בגלל הלחץ של הזמן וכמות הזמרים, צילמנו חלק מהזמרים שרים על סקיצה של השיר ורק לאחר מכן הקלטנו אותם באולפן, כך היה לדוגמה עם רוני דלומי. את עומר אדם צילמנו עם הרחפן אומר את המשפט שלו בסוף השיר ולאחר מכן הראנו לו את מה שהוא אמר והוא הקליט את המשפט לטלפון. "לאחר הצילומים, כל החומרים עברו ליעל אללוף ורע ברטפלד מסטודיו יעל."

אתה מרוצה מהתוצר הסופי?

"לי היה מאוד חשוב שלא לחזור על התבנית של "שבט אחים ואחיות", רציתי להתעלות על זה. לכן חיפשתי סימן עם משמעות מיוחדת, כזו שתבוא טוב לידי ביטוי בצילום עם רחפן.

בחו"ל אני עובד המון עם רחפנים, אחת ההתמחויות שלי היא צילומי יופי Beauty shots)) ותיירות, בתחום הזה חייבים להציג את המקום בצורה היפה ביותר וצילומי אוויר הם פתרון מדהים. הסימן שחיפשתי הוא תנועה כלשהי שהאנשים יעשו כשהרחפן יתרחק מהם. עשיתי עם עצמי כל מיני ניסויים, כמו לנופף לשלום, סיבובים.. אבל זה לא התחבר, ואז נפל האסימון על התנועה של הלב של פתיחת הידיים. בסוף זה לא עבד, החלום היה שהתנועה תמשיך עד הסוף, אבל בעריכה זה לא הסתדר. לשמחתי, יעל שילבה בעריכה את המילים של השיר "תפסיקו לשחק עם הגורל תופסת", לקחה את התנועה שלי ופשוט הפכה אותה לתופסת כוכבים  – בעיניי זה היסטרי."

ההפקה

על הצילום היה אחראי עמיר טרקל, הבעלים של SkyVideo.

בדרך כלל אנחנו עוסקים בצילום סדרות, פרסומות וקולנוע. תהליך תכנון הצילומים האוויריים נעשה בשיתוף פעולה בין הבמאי/ת והצלם/ת הראש/ית, כולנו יחד מנסים לחשוב על הערך המוסף שהרחפן יכול להביא, זוויות צילום, עדשות מתאימות וכו׳.
היות ובפרוייקט זה הרחפן הוא המצלמה הראשית, תיכננו קודם את את צילומי הראשית ולאחר מכן הוספנו עליהם את הזוויות, ותנועות המצלמה המיוחדות שרחפן יודע לתת.

לחברת SkyVideo מגוון רחפנים של חברת DJI, ביניהם MAVIC 2 PRO, Phantom 4 Pro ו-Inspire 2, בנוסף  לרחפן אחד נוסף לגיבוי מכל סוג כי מרפי כידוע אף פעם לא יוצא לחופשה.

איזה רחפן נבחר?

"בחרנו לצלם עם MAVIC 2 PRO מכמה סיבות: זמן הטיסה שלו ארוך יחסית כ-20 דקות, הוא בעל עמידות טובה לרוחות, מה שסייע כי חלק מהמרפסות היו בקומות גבוהות עם רוח חזקה; ובנוסף, הוא שקט יחסית ומהווה פחות מטרד לשכנים.

"אחד החסרונות של MAVIC 2 PRO הוא צילום באור נמוך, אבל היות שכל הצילומים נעשו באור יום מלא, זה לא היה שיקול.

"אבל הקלף המנצח של המאביק מבחינתי", מוסיף טרקל, "הוא מצב צילום HQ שמפיק זווית ראיה של עדשת 40 מ״מ (לעומת 24 במקור) ובכך הניב לנו צילומי תקריב טובים מבלי להתקרב יותר מידי לבניין עם הרחפן."

אילו אתגרים היו בצילום?

"כשמצלמים דמויות על גג עם רחפן, נהוג שיש עוזר במאי שני למעלה שמתקשר עם הבמאי ונותן הוראות לשחקנים. פה כמובן זה לא היה, והיה קומי למדי לשמוע את ארז צועק לזמרים מהרחוב כשכל השכונה שומעת. מצד שני, הוא כזה חביב שקשה לכעוס עליו", הוא צוחק.

הצילום עצמו בוצע באיכות 4k בקידוד h.264 כדי שבפוסט יוכלו לחתוך מהתמונה ועדיין להישאר באיכות של 1080p.

היה פיצ'ר נוסף שנעזרתם בו כדי להקל על הלוגיסטיקה של הצילום?

"עבדתי עם ממסך CrystalSKY של DJI שמאפשר צפייה במוניטור נוסף באמצעות תקשורת HDMI וכך ארז, הבמאי, יכול היה לראות את הצילומים בזמן אמת."

כיצד היה הממשק עם הפוסט?

"בפרויקט מסוג זה, שבו עבודות האפטר והפוסט קריטיות, בדרך כלל מגיע נציג מהפוסט לימי הצילום. הוא יושב על המוניטור בזמן אמת, נותן לנו אינפוטים וגם מבצע טסטים עם חומרי הגלם במקום. הפעם, היינו צריכים לעבוד בשלט רחוק – לשלוח חומרים שאיתם יעל ורע ביצעו טסטים ולקבל פידבקים על השוטים שעובדים ואלו שפחות. מתברר שפינות של מרפסות זה פחות טוב.." הוא מסביר.

אינטרנט מהיר הציל אותנו, צילמנו במשך ארבעה ימים ובסוף כל יום העברנו את חומרי גלם בנפח של כ 40-50 ג׳יגה.

אני לא יכול לדמיין איזה כאב ראש הפקתי היה מתווסף לנו בלי גישה לאינטרנט מהיר להעברת הקבצים.

תודה לרותם גרוזוביק מחברת מוביט הפקות שתרם לנו כל יום שירותי העברה בעזרת חיבור סיב אופטי של חברת אנלימטד שיש לו במשרד.  מתסכל שאנחנו מדשדשים בנגישות לאינטרנט מהיר.

תל אביב השקטה

"הקליפ צולם ב-35 בתים ברחבי הארץ, אבל מה שנשאר איתי זה לראות מלמעלה את תל אביב כל כך ריקה כפי שמעולם לא ראיתי אותה, אפילו לא ביום כיפור."

ואיך הייתה העבודה עם הצוות?

"העבודה עם אורן, המפיק בפועל, ארז הבמאי ויעל ורע בפוסט הייתה חוויה אינטנסיבית ביותר ונפלאה, חבורת אנשים נעימים ויצירתיים שעובדים מכל הלב.. זו הפעם ראשונה שיוצא לי לשתף איתם פעולה ואני כבר מחכה להזדמנות הבאה.

הפוסט

עריכת הפוסט התבצעה בסטודיו יעל אללוף שהתגייסו למאמץ, אותו סטודיו שערך את הקליפ "שבט אחים ואחיות".

יעל אללוף

הסטודיו הוקם ב2006 על ידי יעל אללוף, בעלת תואר בעיצוב, ארט-דיירקטורית, עוסקת באמנות ועיצוב רב תחומי: איור, עיצוב גרפי, תכנות ועוד. אליה חבר רע ברטפלד, עורך אוף ליין, אפטריסט ואנימטור ותיק מחדשות 13.

"עוד לפני הצילומים", מספרת יעל, "קיבלנו צילומים עצמיים של הזמרים. המטרה הייתה ליצור משהו חדש ושונה, לא גרסה חדשה של "שבט אחים ואחיות". בסופו של דבר יצרנו בניין וירטואלי שאנחנו עוברים מקומה לקומה או ימינה ושמאלה כדי לראות את האומן הבא. העברנו את הקונספט בכמה שניות לדן ולאחר האישור קיבלנו יד חופשית."

מה היה תהליך העבודה?

"את החומרים קיבלנו ברמה יומית מעמיר צלם הרחפן עם השירות WeTransfer, כל החומרים (עשרות קליפים קצרים) באיכות 4k נשמרו באולפן וערכנו עריכה בסיסית שכללה מיון ראשוני של החומרים מספר רע ברטפלד ומיקומם על ציר הזמן של תוכנת פרמייר פרו של אדובי, שהוגדר על 25 תמונות בשנייה באיכות של 1080p מספר רע ברטפלד. הסיבה שהווידאו לא נערך באיכות גבוהה יותר היא שנדרשנו לצלם צילומי תקריב (זום). לאחר המיון הראשוני התאמנו את הקליפים לערוץ הסאונד וקיבלנו כמה גרסאות עד לגרסה הסופית. נדרשנו למיין את חומרי הגלם בקפידה, וזה לא היה פשוט כי הם צולמו באתרים שונים, בשעות שונות.

רע ברטפלד

קיבלנו לא מעט קטעים שצולמו בטלפון, ע״י האמנים או מי שהיה איתם בבית, למשל: מגי אזרזר, מור ממן, ערן זהבי מסין, יובל שם טוב, צחי ולוסי, עודד מנשה ועדן הראל, טילטיל, ועוד… אגם בוחבוט, עדן חסון ודויד ברוזה, שהיה בבידוד בניו יורק, שלחו וידאו באופן עצמאי, ללא רחפן, וקיבלו הדרכה טלפונית באמצעות שיחת וידאו משולבת של יעל אללוף וארז דן, על האופן הטכני ומה צריך בפריים. לעיתים זה לקח יותר פעם אחת, בכדי לדייק את הצילום ונדרשו לצלם שוב.

לאחר סיום העריכה ושילוב האפקטים של המעברים בין אומן לאומן, עם אלמנט של ניאון שרץ בין המסכים של האומנים, כל חלק של קליפ שנמצא בציר הזמן עבר לתוכנת אפטר לעיבודי צבע. באפטר השתמשנו בכלים הקיימים ללא תוספים מיוחדים, גם את אפקט הסיום בו רואים את כל האומנים יחד, ערכנו בתוכנת אפטר.

בפועל, העבודה על הקליפ הייתה מאד מאומצת. היו 10 ימי עבודה, יותר משתי משמרות כל יום מ-7:00 ועד 3:00 לפנות בוקר, כל יום כלל שתי תחנות עבודה – תחנת אפטר ותחנת פרמייר.

לאחר הסיום קיבלנו את הגרסה הסופית של ערוץ הקול שכלל גם אפקטים שונים, כמו רעש של הים בתחילת הקליפ והסאונד הסופי גם הוא הותאם באפטר. לאחר מכן זה עבר לאישור והיו מעט תיקונים, בעיקר בטקסטים ברולר. המאסטר נסגר באיכות של 1080p בmp4.

רוצים לפרגן לארז דן על החזון והיצירתיות, בייחוד על היוזמה והעשייה המבורכת, ולצוות  המצויין שגיבש, לצלם המוכשר עמיר טרקל, שהצליח להוציא את המיטב מעבודה לחוצה ומאומצת, לאורן דלל המפיק המקצועי, ליערה לניר מנהלת ההפקה, שעבדה על פניה לאמנים ואיסוף החומרים, ולאורן בר-אל שאחראי על היח״צ וההפצה ולכל מי שידו היתה בעשייה של הקליפ.