פגשנו את איל בן יעיש, צלם ראשי של חדשות 12, לשיחה על תפקיד הצלם בזמן מלחמה, מהשבת הנוראה ועד הכניסה לאזור המלחמה, מאות מטרים מבית החולים שיפא בעזה.

יום שבת, 6:30, מה קורה?

איל בן יעיש - צלם ראשי

איל בן יעיש – צלם ראשי

"אני במיטה כמו כל עם ישראל, מתעורר מהאזעקות. מסתכל בווטסאפ של קבוצת החדשות, רואה שאין שום דבר וחושב לחזור לישון. אבל דקה אחרי מתחילים הודעות בקבוצה של המנהלים, אני נכנס לקבוצת טלגרם שלנו ושם מתחילים לזרום סרטונים שונים. התגובה המיידית היא להקפיץ צוותים יחד עם סמדר נוריאל ולנסוע למערכת שלנו בתל אביב. בדרך אני עובר דרך הנפילה בתל אביב ופוגש את עודד בינו ותומר אילן שכבר שם. כשאני מגיע נמצאים שם ארבעה צלמים ואנחנו כבר מבינים שהצוות שלנו מבאר שבע, רוני מרדכי ואיקו טבאשי נמצאים בשדרות.

בשעה 07:30 הם כבר היו בשדרות בלי להבין עוד מה שקורה. כשהבינו, הם עלו מהר לקומה השלישית ליד תחנת המשטרה והתחילו לשדר.

 

רוני מרדכי ואיקו טבאשי – צוות דרום

אנחנו מסתכלים על המסכים ורואים משהו לא הגיוני. אתה רואה תמונות בלתי נתפסות, אבל זה הצוות שלך שמצלם כאן בארץ. אנחנו מתחיל לפרוס את צוותי הצילום, גם את הפרילנסרים שלנו. בשלב ראשון כשהתמונה עוד לא ברורה, פורסים אותם בבתי חולים וצמתים. בשלב מאוחר יותר כשהתחלנו להבין מה שקורה, אנחנו מעביר ושולחים צוותים נוספים.

לצערנו סבבים זה לא משהו חדש לנו, אז יש לנו כבר נהלים של עבודה: עובדים בשני סבבים והם כבר מוכנים מראש. כמובן שביום הראשון לא יכולנו לעמוד בסבבים מכיוון שחלק מהצוותים הגיע לאתרי הצילום לפני שנסגרו הכבישים ולא היה ניתן לשלוח צוות נוסף (כמו לדוגמה ראאד איברהים המפיק שלנו שצילם את שדרות בצמוד לתחנת המשטרה, ששידר 30 שעות ברצף) וגם בגלל הביזור הגדול של האירועים והצורך לתת מענה לנקודות רבות.

בימים הראשונים הגענו ל-37 צוותי צילום, (מתוכם 17 צוותים קבועים שלנו ועוד פרילנסרים) כיום, חודש לאחר תחילת המלחמה יש לנו כ-30 צוותי צילום, שאותם מנהל יורם נידם, מפיק המהדורה שלנו, שכוללים גם את ארבעת ציוותי הצילום של הכתבות לסוף השבוע ולמגזינים השונים

ספר איך צוות צילום עובד הלכה למעשה, באיזה ציוד אתם משתמשים?

"צוותי הצילום הכוללים צלם ומקליט הם גוף עצמאי עם רכב משלהם הכולל את כל הציוד.

אוהד יתח וברנו טגנה

ערכת הצילום הקיימת ברכב של כל צוות כוללת שתי מצלמות סוני, מצלמת PXW-FX6 שנרכשו לאחרונה עם עדשות 24-70/2.8 ו-70-200 של סוני ומצלמת PXW-Z90. בנוסף, יש לנו מצלמת GoPro למקרים שיש צורך.

בנוסף לציוד הצילום יש לנו מערכת תאורה בסיסית פנס לד  ושני מינלייט. במערכת יש לנו פאלקונים 24 למי שצריך. את הסאונד אנחנו מקליטים על המצלמה ומשתמשים במיקרופון  416 של סנהייזר, מיקרופון דינמי SM-58 של Shure וסטים אלחוטיים של סנהייזר עד לאחרונה השתמשנו במיקסרים של Sound devices מדגם 302 אבל היצור הופסק ולכן עברנו למיקסרים שמונה ערוצים של ZOOM .

גיא שפירא ויעקב כץ

לכל צוות ומפיק יש מערכת LIVEU צמודה (מערכת שידור המוזנת באות SDI/VIDEO ומעבירה את הוידאו על בסיס של רשתות סלולריות. כדי לאפשר את בשידור ברמה הגבוהה ביותר היחידה מפצלת את הוידאו לשמונה סימים שמשדרים את הוידאו אל היעד, במקרה זה לנווה אילן שמחבר את הוידאו בחזרה). הצילום והשידור מתבצעים באיכות 1080/50i.

כל השידורים מוקלטים על גבי כרטיסי SD בנפח של 64 גיגה למעט עמדות קבועות, כמו האולפן שנפתח בדרום שהוא משדר בזמן אמת. לאור העובדה שמשתמשים בקווים סלולריים, יכולה להיות בעיה של עומסים, לכן  הצוותים מקליטים כגיבוי במקומות שיש הפרעות של שידור סלולרי (מעט מאוד) ומשודרים לנווה אילן לאחר שהצלם עובר למקום אחר פחות בעייתי. כמובן שיש לנו ציוד חליפי כמו מיקרופונים, כבלים, סוללות, יחידות IFB (אינטרקום) ועוד.

ישנה היערכות שונה מבחינת הציוד בימי הלחימה?

"כן. למרות שרוב הפרילנסרים באים עם ציוד, אנחנו שכרנו ורכשנו לא מעט ציוד ואמצעי תקשורת, כמו 40 מירסים, ציוד וידאו משלים, קסדות ושכפצים.

בנוסף לציוד של כל צוות, יש לנו מספר מצלמות PXW-FX6 אקסטרה, שמיועדות לתת מענה נוסף. לדוגמה, ביום הראשון בעמדת השידור מהדרום העמדנו את Z90 אבל כשראינו שזו הפכה להיות עמדה קבועה שאותה מפיק עודד בינו, ביום השני כבר היו 3 מצלמות PXW-FX6 עם עדשות שונות (2×28-200 ועדשת 24-70) שיתנו תמונה שונה. בעמדה הזו יש לנו יחידת שידור LU800 של LIVEU שמאפשרת לשדר ארבעה ערוצי SDI במקביל ואת הניתוב מבצעים בנווה אילן. כמו כן, יש לנו שלוש מצלמת FX3 של סוני."

איך מתמודדים עם המראות?

דני שטרק

"בסופו של דבר, אין לנו פוסט טראומה יש לנו טראומה תמידית. 30 שנות הדחקה עושות את העבודה טוב. צריך להבין, אנחנו באמת חושבים שאנחנו עושים שליחות, זה לא משהו שאנחנו מצלמים לפאן.

צריך להבין, זה לא כמו צילומי סטילס, שלכל צילום יש קרדיט לצלם, חומר הגלם הוא של חברת החדשות, אנחנו באמת מאמינים שאנחנו עושים שליחות לאומית הסברתית, חשוב שיראו מה שקרה שם, זה לא פשוט. אתה נכנס לקיבוצים רואה גופות והריח הנורא, נכנס לבתים בבארי ורואה את כתמי הדם על הקירות אתה מדבר עם אנשים של זק"א, אתה מתחלחל. אז מתמודדים כל אחד בדרכו, יש כאלה שמדחיקים ויש כאלה שמעבדים ומשחררים.

במסגרת ההתמודדות הייתה לנו שיחה עם יעל דורון (הפסיכולוגית של חתונה ממבט ראשון) כדי לשוחח ולפרוק.

אני יכול לומר לך שהנושא של השליחות הוא עמוק ברצון של כל הצוותים. היו צוותים שכעסו כי לא נסעו לצלם בקיבוצים. אנשים רוצים להיות בתוך האירוע, זהו אירוע היסטורי והם רוצים לקחת חלק."

אז אתם בהחלט מאמינים בצדקת הדרך ובעבודה החשובה שלכם. יש החלטות שאתה מתחרט או שמח עליהן מבחינת הצילום בחודש האחרון?

איל בן יעיש וקושמרו דני בקיבוץ בארי

"נכנסתי עם קושמרו ומוסקו בימים הראשונים לבארי, ובכל קיבוץ היה אלוף שהיה אחראי על הקיבוץ. לא היה לי ספק שהצילומים הללו הם היסטוריה וחייבים לתעד זאת, כדי להראות בארץ ובעולם. לא היה לי ספק שצריך לבצע צילום עם רחפן, לצלם מהקרקע זה בסדר אבל לצילום למעלה יש עוצמה אחרת, אז רציתי לעלות רחפן לאוויר. בהתחלה לא היה ניתן אך לאחר דיון קצר, אפשרו לי להעלות את הרחפן לאוויר, ואלו הם הצילומים שמשתמשים בהם כל העת גם כיום.

ברכב שלי יש שני רחפני DJI, אחד DJI Mini 3 ואת ה Mavic 2 PRO. בסוף הרחפן שצילם היה הMINI.

דוגמה נוספת לחשיבות התיעוד הייתה הכתבה עם מוסקו וחיים ילין. אנחנו רצים שעתיים ומצלמים מבית לבית ואז בסוף אני אומר שצריך גם צילומים עם חצובה. זו היסטוריה, עוד מעט זה לא יהיה, צריך לתעד זאת כמו שצריך, אז צלמתי עוד 20 דקות של היסטוריה עם חצובה. "

ספר על אחורי הקלעים ברמה היום-יומית

"אני חייב לציין זאת וזה לא רק בזמן חירום, אבל במיוחד כיום, גם חברת החדשות וגם קשת לא מקצצים בכלום. כמובן שלא מבזבזים כסף סתם, אבל לא קורה מצב שאנחנו צריכים משהו ואומרים לנו לא, וצריך להבין שיש גם מערך לוגיסטי מאחורי כל המפלצת הזו יש לנו את אורי שלוש המשנה למנכ"ל וגוסטבו קולונסקי המפיק הראשי שדואגים לנו להכל בכל מקום שצריך."

לצלם בתוך עזה

איל בן יעיש וקושמרו דני בעזה

"לפני שבועיים נסעתי ביחד עם קושמרו לעיר עזה עצמה, נסיעה של שעה, שלפנינו טנק ואנחנו נוסעים בתוך נמר. נסענו לבית ספר או יותר נכון מנהרה של קאסמים. דיברנו עם חיילים, היה מטורף לגמרי. 300 מטר מולנו מתנהלת לחימה, טנקים יורים חי"רניקים מסתערים. אתה חושב שאתה בסרט.

הצילום היה מאד מאתגר. צילמתי עם המצלמה שלי, Alpha A7s III של סוני, שבחרתי בגלל גודלה, אני מאד אוהב אותה, לי היא מאד נוחה. אני מצלם עם שני אלחוטיים

הסאונד היה מאוד מאתגר, "נמרים וטנקים  נמצאים מסביב וגם כשהם עומדים המנוע ממשיך לעבוד, הכל פיצוצים מסביב. מבחינת ראות, הכול מסביב פודרה, אבק, לא יודע איך המצלמה החזיקה זאת, לא יודע אם היא עכשיו בכלל תקינה."

"לסיכום, מבחינתנו זו שליחות ואנו מבצעים אותה בצורה הטובה ביותר שאנחנו יודעים ויכולים, למרות הסכנות והצופים מצביעים בשלט", הוא אומר בסיפוק

עודד בינו מפיק מפוצלת