עשרות ערוצי קול, בעיות של הפרעות במשדרים אלחוטיים, תחזוקה במרחק של עשרות אלפי קילומטרים ובעיות עם צרצרים, משה דור מנהל הסאונד בהישרדות מספר


 


משה דור, הבעלים של חברת "Reality-Sound", שמנהל את הסאונד בהישרדות, מסביר: "הקלטת סאונד בתוכנית ריאליטי היא אחד הדברים החשובים בתוכנית. הסאונד מעביר את התככים, הלבטים והרגשות של המתמודדים. הוא למעשה המלח והפלפל של התוכנית.


משה דור, הבעלים של חברת "Reality-Sound", שמנהל את הסאונד בהישרדותהמקליט בצוות הריאלטי חייב להיות מודע לכל המתרחש בשבט רק כך יכול להגיב נכון בתנועת המיקרופון למתמודד הבא שעלול לדבר או לענות לאמירה כזו או אחרת, המקליט צריך להיות כל העת דרוך שלא יפספס את המשפט שיהיה בסופו של דבר המשפט שילווה את כל הפרק או אפילו את העונה כמו "עוף זה לא חיה" בתוכנית "דוגמניות", משפט אחד, ערוץ סאונד אחד וכל התוכנית קיבלה אופי שונה, אין כאן אפשרות לעשות טייק נוסף. הצוות חייב לאהוב את העבודה שהיא עבודה לא פשוטה במיוחד בתנאים כאלה, לאחר סיום של יום עבודה בחום, לחות וחול הצוות חייב לחזור ולטפל בציוד עוד לפני שהוא חושב על המקלחת, הצוות בעונה זו כולו ישראלי, צוות צעיר, חלקו לאחר לימודים ביצעו עבודה מרשימה.


 


במשחקים יש מספר רב של מצלמות , אנחנו שואפים להקליט את הסאונד של אזור הצילום על המצלמה של אותה סצנה.לעיתים לא התאפשר והסאונד מוקלט על מצלמות שונות לכן כול משחק חסינות, פרס או מועצת השבט מלווה בדו"ח סאונד מפורט. רק כך ניתן להשתלט על ריבוי האינפורמציה.


 הסתרה של מיקרופונים


השאיפה לעבוד במידת האפשר במיקרופונים קווים ולא אלחוטיים כדי להימנע מבעיות רדיו או מהצורך להחלפת בטריות שנפרקות מהר מהרגיל בגלל החום.


 


אתרי הצילום הם איים בתוליים ושקטים, רוב הזמן אנחנו מתמודדים עם צורך למצוא פיתרונות יצירתיים להשתקת הרוח או צרצרים למיניהם . אנחנו חייבים להביא לצופה את הסאונד הטוב ביותר. הפתרון הפשוט ביותר למנוע רעשים הוא להקטין את הטווח בין המיקרופון לבין המשתתף, צלמי הראלטי מודעים לכך ומאפשרים למקליטים תנועה חופשית, בפועל זאת עבודת צוות שהתבצעה בצורה טובה מאוד. לצוות המשחקים הפיתרון הוא דווקא ריבוי מיקרופונים וריבוי ערוצי הקלטה, כך שרק מיקרופון חשוב יערך לפס הקול.הפתרון לרוחות הקשות, ויש לא מעט, הוא מגני רוח בשילוב של ארט. שמצד אחד מעלים את המיקרופון מהמצלמה אבל נותן הגנה נוספת מהרוח, וכמובן מיקום נכון למיקרופון.


נושא נוסף שאנו צריכים להתמודד איתו הוא פגעי מזג האוויר וגשמים קשים, לפני כל משימה אנו ממקמים את כל המיקרופונים בשטח ומכסים אותם עם ניילון עד לתחילת הצילומים. עם תחילת הצילומים אנו מסירים את הניילון ומתחילים להקליט. תופעה מעניינת היא העמידות של סוגי המיקרופונים שונים אפילו של אותה חברה, לדוגמא מיקרופון גאן מייק של “Sennheiser” מדגם MK60 לא הצליח לעמוד בתלאות מזג האוויר לעומתו P416 של אותה חברה היה מדהים לא משנה מה קרה למיקרופון הוא עבד. פעם אחת המיקרופון נפל לתוך מים מלוחים, שטיפה במים מתוקים, יבוש והמיקרופון חזר לעבודה.


השנה כל הציוד שודרג בצורה משמעותית לאחר שעבדנו שני עונות עם ציוד שהינו ציוד ביתי משופר שקבלנו במסגרת כלל השירותים מהחברה הארגנטינאית. השנה הבאנו את הציוד הטוב ביותר ואמין ביותר בתנאי עבודה קשים.


לא רק התפעול של הציוד גם הניוד שלו, האריזה של הציוד לפני התנועה במיוחד שחלק ניכר מהזמן הציוד עבר ממקום למקום בסירות מהירות. יש צורך לנתק את כל החיבורים (XLR. PL) לפני שהוא נארז לתזוזה על מנת שהמעגלים הפנמיים לא יפגעו.


 


במשימות בעונה הנוכחית התמודדנו בצרכים מורכבים יותר, משימות גדולות היו יכולות להגיע לאורך של 250 מטר ויותר, במשימות אלו הותקנו עד 18 מיקרופונים שהוקלטו ב10 ערוצי סאונד (לא כול המיקרופונים רלוונטיים באותו זמן). הערוץ החשוב ביותר הינו הערוץ של המנחה. מספר פעמים במשימות מורכבות וארוכות ביצענו גיבוי לערוץ כאשר שני מצלמות הקליטו את אותו ערוץ. בכל עונה אנחנו רוכשים מיקרופון חדש למנחה, התנאים שהמיקרופונים עוברים הינם קשים והאיכות יורדת כך שיש צורך לרכוש מיקרופונים חדשים.


כאשר מדובר במשימות ארוכות, המיקרופון הסטנדרטי“Sennheiser” מדגם 416 P מורכב על בום 6 מטר ואלחוטי למיקסר. מצב זה מאפשר הגעה מהירה עם המיקרופון לכול אירוע שרק יכול לקרות, מאחר ובמשימות ארכות יש שטחים שלא נוכח בהם כל מיקרופון.התהליך של המשימה ברור אבל לפעמים קוראות תקלות כגון נפילה של אחד המשתתפים או כל דבר אחר ובמצבים אלו מפעיל הבום יכול להגיע במהירות ולספק לנו את הסאונד מהאירוע.


 


למועצת השבט ההתייחסות כמו לאולפן אבל בשטח, כאן זאת הפעם היחידה שאנחנו משתמשים עם מערבל קול, מערבל ותיק של “Yamaha” מדגם O2R שעושה עבודה נאמנה, חרקים עולים עליו, נמלים נכנסים לאלקטרוניקה חלקם יוצאים חלקם לא, והמערבל עדין עובד. כל המיקרופונים .“Sanken” מדגם COS-11xPT


 


אנחנו משתמשים עם מערכות אלחוטיות המאפשרות טווחים גדולים “Lectrosonic” SMQa;  מדגם UM401. הטווח חשוב לאנשי התוכן אנו משמשים ממש מרגלים שומעים את המתחרים לפני שהם נכנסים לתוך המועצה. בתחילת העונה כשכל המתחרים נמצאים אנו מקליטים 6 ערוצים PRE בנוסף לשני ערוצים POST MIX שמופק מהמערבל והינו המאסטר של המועצה. כך שאם בשלב הפוסט רוצים לשמוע משהו שלא נותב ב"אולפן" ניתן לשלב את הערוץ בשלב מאוחר יותר.


בעונה הבאה אנו כבר מתכננים שינויים להקלטת המועצה, אנו נעבור להלקטה דיגיטלית עלגבי מקליט 788T של חברת “Sound Device”.


 


תחום התקשורת בין הבמאי לבין מנחה (IFB) הינה חשובה במיוחד, אנחנו משתמשים באוזניה אלחוטית שונה מהרגיל, האוזנייה הסטנדרטית סובלת מכול הפרעה מגנטית קלה ומשפיעה על איכות הקול . איכות ירודה מפריעה לריכוז ולהקשבה של המנחה. מצאנו פתרון לנושא זה מחברה המייצרת ציוד לתחום הביטחוני.


טווח שידור הינו דבר לא פחות חשוב, היה לנו מצב שהיינו צריכים לתקשר עם המנחה שהיה צריך להגיע עם המסוק לאתר הצילום. בנינו בפועל מעין תחנת רדיו פיראטית קטנה שאפשרה תקשורת מלאה עם המנחה גם בזמן טיסה.


אין ספק שהעבודה בתחום הסאונד קשה אבל לא פחות מרתקת ומאתגרת",מסכם משה.