קנון השיקו בתרועה רמה את מצלמת EOS R5, מצלמת DSLR הראשונה בעולם המצלמת 8k ואת מצלמת EOS R6, אחותה הקטנה. עם ההשקה של המצלמות, הן סבלו מבעיית חימום משמעותית וכיום לאחר עדכון חומרה של שתיהן בגרסאות 1.1.0 (ראה ידיעה באתר AV) ו- 1.1.1 (ראה ידיעה באתר AV) המצב השתפר מעט.

צלם הדוקו ג'וני בהירי, הבעלים של אתר CineD (לשעבר Cinema5d) פרסם באתר ראיון עם מנהל חטיבת מוצרי הדמיה באירופה, קטויוקי נגאי-סן (Katsuyuki Nagai-san) העונה לשאלות הקשות.

בהירי: "אין ספק שמצלמת EOS R5 היא פלא, מה הביא את קנון ליצור את המוצר והאם ההשקה של מצלמה ללא מראה המצלמת 8k אינה מוקדמת מדי?"

נגאי סן: "מישהו צריך להיות ראשון, נכון? קנון מאז ומתמיד הייתה חלוצה בפיתוח מצלמות וידאו ומצלמות סטילס, EOS 5D MARK II הייתה המצלמה שצילמה FHD באותו זמן אנשים שאלו, 'למה תרצה לצלם וידאו עם מצלמת סטילס?', לאחר מכן פיתחנו את EOS-1Dc ב-2012 אחת המצלמות הראשונות המצלמות 4k במצלמה ושוב אנשים שאלו למה צריך 4k כשהרוב עדיין עבדו בFHD.

"מישהו צריך למתוח את הגבולות כמה שניתן. חשוב לציין שקונסולות המשחקים כבר תומכות ב8k ואנחנו רואים יותר ויותר יצרנים המשווקים טלוויזיות 8k שיהיו בבתים של הרבה משתמשים בעתיד הקרוב בקצב הרבה יותר מהיר מאשר 4k ב-2012.

"איכות 8k הייתה מטרה של קנון לא רק לצלמי וידאו, אלא גם לצלמי סטילס והיבריד. כאשר השקנו את מצלמת EOS 5D MARK II הצלמים צילמו עם שתי מצלמות שונות, וידאו וסטילס. הם ביקשו מוצר אחד שיכול לצלם גם סטילס וגם וידאו באותו זמן. עם מצלמה שצלמה FHD וצילומי סטילס באיכות של 20 מיליון פיקסלים. המעבר ל4k שיפר את האיכות ל8 מיליון פיקסלים עדיין 1/2 או אפילו 1/3 מאיכות של צילום סטילס. כעת עם ההשקה של מצלמת 8k צלמים לא צריכים להתלבט על צילום בווידאו או סטילס, הם יכולים להפיק תמונות מצוינות מצילומי הוידאו."

בהירי: כאשר בוחנים את האופן בו שיווקה קנון את המצלמות בעת השקתן הובטח כי מצלמות EOS R6 ו-EOS R5 הן "מצלמות ההיבריד האולטימטיביות" ו-"הכלי האולטימטיבי ליצירת תכנים" וכן הוזכר גם המונח "משנה את המשחק". כעת, במבט לאחור, האם הבטחות אלו קוימו?

נגאי סן: "אנחנו התחלנו עם ההצהרות הבאות: " EOS R5 ו-EOS R6 אינן מצלמות וידאו, הן מצלמות סטילס הייבריד".

מצלמות אלו מספקות רמה של ביצועים לצלמי סטילס שלא נראו בעבר, הרזולוציה הגבוהה של EOS R5 תואמת את המתחרות של קנון, בנוסף למהירות עבודה שעומדת בקצב של צילומי ספורט.

מערכת המיקוד האוטומטי ברמה עולמית, מערכת ייצוב תמונה, הקלטה ב10 סיביות ואפשרות הקלטה בפרופיל שטוח (log) הן פונקציות המשנות את המשחק, הגורמות למשתמשים לבצע הערכה מחדש לגבי מצלמות ללא מראה. כאשר מתייחסים לווידאו גם אם אנחנו מוציאים מהמשוואה את 8k והקלטה 4k בקצב של 60 תמונות בשנייה, שתי המצלמות הללו עדיין עם המפרט הגבוה ביותר לווידאו עם שילוב של סטילס שקנון יצרה עד עתה ואלו מצלמות ההיבריד האולטימטיביות נכון להיום."

בהירי: "שתי המצלמות סובלות מבעיות של חימום בהקלטת וידאו ואפילו יותר ממגבלות אורך זמן ההקלטה. עם ההשקה של העדכונים האחרונים נראה שקנון מנסים לפתור את בעיית החימום בכך שמאפשרים זמן הקלטה ארוך יותר וזמן המתנה קצר יותר (מהרגע שהמצלמה נכבית ועד שניתן לצלם שוב). מה בדיוק גורם למצלמות להתחמם ומה העדכונים החדשים עושים כדי לפתור את הבעיה?

נגאי סן: "אני חושב שעלינו לבחון את היסודות של כל הנושא כדי לתת נקודת מבט טובה יותר. המצלמות כוללות תכונות חדישות שנדחסו לגופים קומפקטיים שכוללים עמידות במזג האוויר.

"כאן הגענו לגורם הראשון משני הגורמים המשפיעים על המצלמות בכל הנוגע להתחממות יתר. להחזיק בחפץ חם מאוד לפרק זמן ממושך מביא לפוטנציאל לגרום כוויות בטמפרטורה נמוכה. והגורם השני הוא הגנה על הרכיבים הפנימיים של המצלמה מפני התחממות יתר. אנו מגבילים את החום של גוף המצלמה על מנת להגן על המשתמשים, וזה אחד הגורמים לכיבוי התחממות יתר. וכן יש להחיל גם ניהול חום כלשהו כדי להבטיח שהמצלמה תמשיך לפעול.

"זמן ההקלטה נשלט על ידי ניטור הטמפרטורה בתוך גוף המצלמה ומידע על מצב השימוש האחרון (זמן הפעלה). בעזרת עדכון החומרה החדש שיפרנו את מערכת גילוי הטמפרטורות ועדכנו את האלגוריתם לבקרת זמן הקלטת הווידיאו. השילוב של שתי נקודות אלה מאפשר למערכת להגדיל את זמן ההקלטה על ידי התחשבות בדברים כמו קירור חיצוני במהלך הצילומים.

"כמו כן, שופר זמן הקלטת הסרט המוצג בעת כיבוי / הפעלה מהירה של המצלמה בין הקלטת סרטונים קצרים רצופים (בטמפרטורת החדר)."

בהירי: "ניתן למצוא מידע רב באינטרנט המראה כיצד "לעקוף" חלק מהמגבלות שקנון הטילה במקור על ה- EOS R5 להקלטת וידיאו 8k RAW לזמן רב (ראה ידיעה באתר AV). כמובן, אני יכול להבין שאתה לא יכול להתייחס ל"פריצות", אז תן לי לשאול, האם יש סכנה למצלמה או לחיישן על ידי מתן זמני הקלטה ארוכים יותר של 8k RAW – ארוכים ממה שקנון מאפשרת כרגע?"

נגאי סן: "כדי להבטיח את בטיחות המשתמשים, אנו שולטים בזמן ההקלטה על ידי ניטור הטמפרטורה בתוך גוף המצלמה ומידע על מצב השימוש האחרון (זמן הפעלה). אנו לא ממליצים לאפס את המצלמה באמצעות הסרת הסוללה במהלך ההקלטה או באמצעות פירוק המצלמה. אם הזיכרון הפנימי מאופס בדרך זו, המצלמה עלולה להפוך ללא שמישה, בקרת הטמפרטורה כבר לא תפעל כראוי והמצלמה עלולה להתחמם יותר מהצפוי וכתוצאה מכך רכיבי אספקת החשמל אינם פועלים כהלכה.

בהירי: "עבור אנשים מסוימים, נראה שקנון ניסתה להגן על קו המצלמות המקצועי שלה על ידי הגבלת זמני ההקלטה. זה עלול לגרום לבעיות אמון בין לקוחות פוטנציאליים לחברה. האם יש משהו שתרצה להדגיש על מנת להרגיע אנשים שכל מה שנעשה, לא היה מכוון אלא כדי להגן טכנית על המצלמה?
נגאי סן: "זו האשמה שראינו בעבר ששייכת לערמת תיאוריות הקונספירציה. זה פשוט לא רעיון עסקי הגיוני מכיוון שמשתמשים נוטים יותר לעבור למערכות מתחרות מאשר לקנות מצלמה יקרה בהרבה כדי לקבל תכונה מסוימת.

"ישנם גורמים השולטים במה שמצלמה יכולה לעשות ולא יכולה לעשות, העיקרי שבהם הוא הרכיבים המשמשים בהתבסס על עלות המצלמה. יצירת מצלמה שתוכל לעשות הכול תדרוש עיניות ברזולוציה גבוהה יותר, זיכרון גדול יותר (buffers), מעבדים מהירים יותר לטיפול בנתונים, אפשרות מהירה יותר לכתיבה על כרטיסי הזיכרון ועוד, כל הרכיבים הללו עולים בדרך כלל יותר.

"חשוב שנעריך את הלקוח העיקרי עבור כל מוצר ונחליט אילו תכונות יידרשו עבור אותו משתמש טיפוסי. איננו 'משתיקים' את המצלמות שלנו, מטרתנו היא תמיד למקד את המוצר טוב יותר למשתמש הטיפוסי.

"נושא אחד שעומד בפני יצרנים הוא משוב על תפעול המצלמה ויש אנשים שמעדיפים להשתמש בסמארטפונים שלהם. אם אנו עוקבים אחר המודל של ייצור אותה מצלמה אך זולה יותר, זה לא מתמודד עם נושא הפיכת השימוש במצלמה לקל יותר. אנו שואפים להפוך כל דגם של מצלמה לאינטואיטיבי יותר לשימוש, ללא עודפי תפריטים או תכונות שעשויים להפריע או להרתיע את השימוש במקום להרחיב אותו.

בהירי: בקשר ל- EOS R6, האם אנו הולכים לראות שיפורים עתידיים באיכות הקידוד, שיאפשרו All-intra על גבי IBP או אפילו הקלטת 4k RAW למשל?

נגאי סן: "אנו מאזינים כל הזמן למשוב הלקוחות. מכירות ה- EOS R6 רק החלו, ולכן עלינו להקדיש מעט זמן להאזנה כדי להבין מה דרוש. כעת המצלמות נמצאות בידי משתמשי הקצה, לפני שנחשוב על  תוכניות נוספות לגבי עדכוני ה- EOS R6 בנוסף לאלו שכבר הכרזנו עליהן."

בהירי: בסופו של יום, למה עלינו לצפות ממצלמות ה- EOS R5 ו- EOS R6? האם זמן ההקלטה ישתפר בקרוב (ותשמר אותה איכות הווידאו), או שאנחנו מתקרבים לסוף השיפורים ושתי המצלמות הללו ימשיכו להיות מוגבלות כפי שהן היום?"

נגאי סן: "אנו מתכננים להמשיך ולשפר מוצרים אלה, אך כפי שהוסבר בתשובתי הקודמת, יש מגבלות שלא ניתן להתגבר עליהן באמצעות עדכון חומרה."

מקור הראיון