החל מתחילת 2021 נכנסו לתוקף חוקים חדשים להטסת כל רחפן באיחוד האירופאי. ישנן קטגוריות חדשות לסוגים שונים של רחפנים וכן סט של חוקים המיועד לכל קטגוריה.

הדבר הבסיסי הוא שכל מטיס רחפנים גם מטיס רחפנים קטנים מתחת למשקל 250 גרם כמו Mini 2 של DJI חייב להירשם כמטיס. כל אחד חייב להירשם במדינתו, ומכיוון שכללים חדשים אלה חלים על האיחוד האירופי בנוסף לבריטניה, ליכטנשטיין, נורבגיה ואיסלנד, תושבי המדינות האלה חייבים אף הם ברישום.

בקצרה, אלו שלושת השלבים שיש לבצע על מנת להטיס רחפן ב-2021:

  • הרשמה ומבחן מקוון
  • להציג את מספר הרישום שלכם על הרחפן ולהוסיף אותו למערכת הזיהוי האלקטרוני.
  • ביטוחים

קטגוריה פתוחה, ספציפית ומוסמכת

מכאן והלאה הדברים מתפצלים מעט כתלות בסוג הרחפן. ראשית, יש מה שמכונה קטגוריה בסיכון נמוך או פתוחה, אשר מחולק לשלוש קטגוריות משנה: A1, A2 ו- A3. אלה נבדלים בעיקר מבחינת MTOM (מקסימום נשיאה – Maximum Take-Off Mass) ומהירות. הקטגוריה הפתוחה מכסה את מרבית הרחפנים הבסיסיים.

  • A1: משקל נמוך מ- 250 גרם // משקל נשיאה פחות מ- 900 גרם // מהירות 19 מטר לשנייה או פחות // ניתן להטיס מעל אנשים אך לא מעל קהל.
  • A2: משקל פחות מ 2 ק"ג // משקל נשיאה פחות מ-4 ק"ג // ניתן להטיס בלפחות 50 מטר מאנשים
  • A3: משקל נשיאה פחות מ-25 ק"ג // ניתן להטיס בלפחות 150 מטר מאנשים

קיימות עוד שתי קטגוריות בסיכון בינוני (קטגוריה ספציפית) וקטגוריה סיכון גבוה (קטגוריה מוסמכת) שחלים עליהם כללים מחמירים יותר. בכל הקטגוריות הפתוחות (בסיכון נמוך), יש להקפיד על הכללים הבאים, לא משנה באיזה רחפן משתמשים:

  • גובה טיסה מרבי: 120 מטר מעל פני הקרקע
  • גיל הטייס המינימלי: 16
  • אין הובלת סחורות מסוכנות
  • אין לצלם, קטעי וידאו או הקלטות קול של אנשים ללא אישורם.
  • אין הטלת חפצים
  • הרחפן חייב להיות בקו ראיה

קטגוריות מיוחדות C0-C4

קטגוריות UAS: C0 – C4. רחפנים המתאמים לקטגוריות אלו נדרשות לאישור מיוחד כדי לטוס, והם למעשה צריכים להיות מאושרים על ידי רשות התעופה הלאומית על פי הערכת סיכונים.

רחפנים שנרכשו לפני 1 בינואר 2021 לא אוחזים בתווית CE ולכן ניתן להטיס אותם בקטגוריה בסיכון נמוך או פתוח (A1 – A3) לעת עתה. עם זאת, לאחר 1 בינואר 2023, ניתן יהיה להטיס רחפנים אלה רק בקטגוריה המוגבלת.

לרחפנים שירכשו לאחר 1 בינואר השנה, אמור להיות סימון של הקטגוריה CE (C0 – C4) ויידרשו לעמוד בתקנות החלות על אותה קטגוריה. קישור לתקנות

באתר האירופאי dronerules.eu נמצאים כלים לפישוט התהליך.

בישראל, קיים הארגון הישראלי לרב להב המספק היתרים אמריקאיים ואירופאיים לכל מדינה דרך הארגון.

מנכ״ל הארגון, איציק בן שבת

מנכ״ל הארגון, איציק בן שבת, ציין כי כבר מהחודש הבא מטיסי רחפנים שירצו להטיס רחפנים במדינות אחרות יוכלו לבצע את כלל הליכי הרישום כאן בישראל טרם הגעתם למדינות היעד וזאת על מנת שיוכלו להטיס בראש שקט.

בעקבות פניות רבות של חברי הארגון והצורך שעלה מקהל מטיסי הרחפנים בישראל פועל הארגון להנגשת רישום רחפנים בחו"ל לרבות הנגשת רישום בכל מדינה ומדינה בכדי למנוע ממטיילים להיעצר בשל עבירה ומנגד לאפשר למטיסי הרחפנים לתפוס צילומים ייחודיים מטיולם.

כמו שקיים במדינות אירופה, הארגון הישראלי לרב להב פועל להקמת אתר ממוחשב שיאפשר הנגשת קבלת מידע על הרגולציה החלה באותן ארצות כמו גם ביצוע רישום של הרחפן וקבלת היתר/רישיון בקלות ובנוחות גם ללא ידיעת שפת המדינה בה מבקשים לבקר.

מנכ״ל הארגון הישראלי לרב להב מוסיף כי כבר בימים הקרובים ניתן יהיה להשיג גם היתרים אמריקאים באיחוד האירופאי למטרות מסחר או פנאי באתר