מבחינתו של רמי דניאל, הקמת השרת בחברת החדשות – היא השלמת מעגל. את אבן הפינה הוא הניח לפני 12 שנים, כאשר היה סמנכ"ל חברת ג.ג., ובנה את מערך ההפקה והשידור עבור חברת החדשות של ערוץ 2 בנווה אילן. משם עבר רמי לתפקיד סמנכ"ל הנדסה של רשת והיום סמנכ"ל הנדסה בחברת החדשות.


 


עד לאחרונה מערך החדשות היה מבוסס על קלטות אנלוגיות (BETCAM), למעט מצלמות AJ-HPX2100 של פנסוניק שנרכשו לפני כשנתיים וחצי, והן מבוססות הקלטה על כרטיסי זיכרון מסוג P2", הוא מסביר.  "בפועל עד לאחרונה הכרטיסים שנשאו על גבם ווידיאו דיגיטאלי, שימשו לצפייה בסיסית ומיד הועברו  לקלטות אנלוגיות, שעליהן נעשתה העריכה. למערכת בתל אביב יש כבר שרת והעבודה שם נעשית מול שלוש מערכות עריכה. אולם למעשה מדובר באי-בודד, שכל הסובב אותו בחברת החדשות התנהל בשיטה אנלוגית".


 


מערכת תל אביב הייתה הסנונית הראשונה במסע להעברת כל מערך החדשות לפורמט דיגיטלי, ללא קלטות. בפועל המטרה הייתה להעביר את כל המערך לפורמט דיגיטלי הן מהמצלמות הן מכל המקורות האחרים, כמו קבצים, שידור לוויני ועוד. הכל יהיה מבוסס על קבצים עם שקיפות מלאה בין מערכת תל אביב למערכת בנווה אילן.


 


בגלל האילוצים הכספיים – הזכייניות קשת ורשת, הבעלים של חברת החדשות, לא הקצו תקציב למעבר ל-HD  והמערכת הנוכחית עובדת ב-SD  עם הכנה ל HD. "כאשר יוקצו הכספים למעבר לגרסת HD – לא יהיה צורך לרכוש חומרה נוספת, אלא רק לרכוש רישיונות ואפשר יהיה לפתוח את ערוצי HD שבשרתים", מסביר רמי. "ברכישת המערכות כבר נלקחה מראש עבודה ב-HD ולכן כל החומרה מותאמת לפורמט הזה. כיום אנו עובדים ב-SD ביחס מסך 4:3.


 


"כל אחד מבין שבסוג העבודה שלנו כחברת חדשות, אי אפשר לעצור ולומר: אנחנו עוצרים כי דרוש לנו זמן של ימים אחדים כדי לעבור למערכת דיגיטאלית. העבודה חייבת להמשך ללא הפסקה, וזאת במקביל להעברת המערכת לשיטה שונה לחלוטין לא רק מבחינת ציוד וטכנולוגיה, גם כול תהליכי עבודה והנהלים שהיו משתנים וחייבים להיות מותאמים לטכנולוגיה החדשה.


 


האולפן, ששודרג לא מזמן, נראה טוב עם המצלמות הדיגיטליות והוא לא הולך להשתנות. השנוי שיעשה כפי שמגדיר זאת רמי הוא 'שינוי לב המערכת'. עד היום הווידיאו ששודר היה מקלטות אנאלוגיות 'שכללו את כל המחלות של הדור האנלוגי ודור הקלטות', הוא אומר. 'כלומר, הדרופים, השריטות על חומר הגלם, רעשים ועוד. כך שהשינוי הולך להיות משמעותי. בנוסף, כל מערך החדשות יהיה יותר נגיש ולכתבים יהיה יותר מידע במהירות רבה יותר, וזה בהחלט יעלה את רמת התוכן.


 


שיפור נוסף הוא בארכיב של חברת החדשות. נכון להיום דגמנו את התכנים עד לשנת 2009. מיהרנו לעשות זאת, כי תוקף האיכות של הקלטות פג מזמן וחששנו שהן ממש יתפוררו. לכן דגמנו והעלנו אותם לספריה דיגיטלית (LTO). עכשיו אנו עסוקים בדיגום לאחור משנת 2013, כדי שלעורכים יהיו חומרים אקטואליים לעבודה.


 


בתחילת 2012 יצאנו למכרז להפיכת חברת החדשות למערכת דיגיטלית ללא קלטות ובסיומו התייצבו שתי חברות: דראקו, נציגת AVID בישראל וחברת אראן אלקטרוניקס נציגת Quntel. בשישי ביוני אשתקד חתמנו עם חברת דראקו על ביצוע כל הפרוייקט. כשהכוונה להשלים את המעבר לפני סוף השנה שעברה. אבל אז נפלו עלינו ימי 'עמוד ענן', הבחירות, ביקור אובמה  ועוד. אירועים אלה גזלו הרבה משאבים וכוח אדם ואז קיבלנו החלטה להעלות את המערכת בשלושה שלבים.


שלב 1 – הטמעת מערך הקלטה ועריכה דיגיטאליים.


שלב 2 –  מערך Line Up וטלפרומפטר ממוחשב.


שלב 3 –  שילוב שני השלבים למערך דיגיטאלי מלא.


 


רמי מציין במשפט אחד את התהליך "הטמעת מערכת מורכבת כזו בגוף כמו חברת החדשות, דומה להשתלת לב וכל האברים הפנימיים בגוף חי ובועט".


 


המערכת שנבחרה מבוססת על שלוש חברות שונות שמתחברות ו'מדברות' אחת עם השנייה, כל שהמשתמש כל לא רואה ולא יודע מתי הוא עובר ממערכת אחת לשנייה. לב המערכת הוא שרתי  Avid . חברת Telestream אחראית על החומרים המוזנים למערכת. חברת EVS היא הטבעת שמסביב לשרת, שדוגמת את החומרים ומציגה אותם. כיום אנו יכולים להזין ישירות למערכת מדיה מסוג P2.


 


(המדיה שהמצלמות מקליטות עליה, היא רב שימושית ויקרה וחובה לרוקן אותה במהירות, כדי שאפשר יהיה לחזור לצלם מקלטות, מכונני הבזק, ממקורות לוויניים, או מהזנות מסיבים אופטיים. הכל מגיע דרך מערכת Vantage Pipelinel של Telestream, המאפשרת לקלוט חומרים לתוך מערכת השרת מקלטות, מכונני הבזק, ממקורות לוויניים, או מהזנות מסיבים אופטיים וממירה את האות לפורמט IMX30 (פורמט MPEG2, שדות I בלבד, 30 מגה לשנייה, 4:2:2, דחיסה 5.6:1). פורמט זה "אהוב" על EVS ו-AVID. כיום אנחנו מקליטים במצלמות בפורמט DV25. " בחרתי שהמערכת כולה תעבוד באיכות IMX30 שזה יותר מDV25 כל שאני יכול בכל עת לעבור לאיכיות גבוהות כמו 40 מגה לשניה ואפילו 50 מגה לשנייה. אלא מדובר במערכת חדשות ולא בחברת הפקה, ולכן הנפחים העצומים על השרתים – לא מוצדקים לגבי מערך חדשות".


 


מערכת Vantage מאפשרת המרה אוטומטית של כל פורמט שמגיע אליה, בין אם זה IMX30 שקבענו כיום ובין כל פורמט שעליו נחליט בעתיד. דבר זה יתרום לגמישות המערכת. האות מועבר למערכת EVS, שמאפשרת רישום ותצוגה של קטעי הווידיאו. כלומר, ברגע שיש לנו הזנה של אות לתוך EVS – ניתן להעלות אותו מיידית לאוויר, ללא חיתוך. זאת במיוחד באירועים חדשותיים כשהמהירות היא שם המשחק.


 


שרתי מדיה של Avid מדגם ISIS5000 בתא ו-ISIS7000 שמוצבים בנווה אילן  – הם לב המערכת. שני אלה מחוברים בקו ברוחב 1 גיגה שנשכר מבזק (לאחר תחרות בין בזק להוט) וכך העורכים בנווה אילן יכולים להשתמש בחומרים שנמצאים בתל אביב ולהיפך. מכל קובץ שמוזן למערכת, נוצרים שני קבצים: האחד באיכות גבוהה IMX30 והשני באיכות נמוכה h.264 (כל האינדקסים של האיכות הגבוהה נשמרים גם באיכות הנמוכה, כך שאין כל הבדל לצורכי תהליך העבודה למעט השידור עצמו.,


 


בשונה מצורת העבודה שנהוגה בהפקות עריכות OFF LINE ואחר כך ,ON LINE בחדשות העריכות חייבות להיות מאוד מהירות ובאיכות HI RES כדי להגיע עם הידיעה הכי מהר לשידור.


במידה ובכתבה שעורכים יש שילוב של חומריי ארכיון, צופים בהם ב LOW RES משלבים אותם ב TIME LINE ואחר כך ממירים אותם ל HI RES לפני שליחת האייטם לשידור.


בנוסף האיכות הנמוכה משמשת אותנו לצפייה ושיתוף בין שני האתרים ת"א ונווה אילן.


הקבצים באיכות הנמוכה LOW RES נשמרים במערכת לעד, הם נגישים לחיפוש והם בעצם הדפדפן חיפוש שלנו לכל נושא ועניין.


 


העורכים משתמשים באיכות הנמוכה שנשמרת "לכל החיים" ועם החומר המשוחזר המערכת מייצרת את המסטר לשידור.


 


המידע באיכות נמוכה נשמר בשרת נפרד – ISIS2000 שזו לו ההתקנה הראשונה בעולם ומשתמשת למה שאנו קוראים NEAR ON LINE. זה ו שרת בנפח 248 טרה ולפי החישובים שלנו הוא יספיק לפחות לחמש שנים. הוא משמש גם כתחנת ביניים לחומרי הגלם באיכות הגבוהה ומשם הווידיאו מועבר למערכת ארכוב על גבי קלטות LTO של חברת Masstech שקיימת כאן כבר מספר שנים.


 


מערך ההפקה הולך לשנות משמעותית את תהליכי העבודה. עד היום השתמשנו בדף נייר ועט כדי לרשום את התוכניות. חומר גלם שהגיע למערכת שוכפל לחמש קלטות והופץ לחדרי העריכה, הסאונד ועוד. כיום יש לנו מערכת מרכזת שמופעלת משלב ההחלטות ועד לשידור. בישיבת הצוות נקבעים התכנים ונושאים לטיפול נרשמים במערכת iNEWS כרשימת טקסט בשלב זה הכתבה מקבלת את המספר האישי שלה (ID) וכל החומרים שיגיעו בעתיד ישויכו לID שנקבע עוד לפני תחילת הצילומים.  צוותי הצילום יוצאים להביא חומרים והחומר מוזן לשרתים כשהוא נרשם באותו שם שנקבע בבוקר על ידי העורכים. מערכת זו תלווה גם את התכנים בעריכה ובאמצעותה יקבע סדר השידור על ידי  העורך הראשי באמצעות iNEWS, השולטת על שרתי ה-EVS משם התכנים ישדרו. השילוב בין מערכת iNEWS לבין השרתיים הוא שילוב מנצח ומפשט את כל תהליך העבודה מתחילה ועד הסוף.


 


שני כלים נוספים שנמצאים במערכת הם Interplay Assist שמחליף את מכשיר הבטא שלנו. הוא  מאפשר לנו להוסיף בעברית הערות והוראות וההתייחסות שלהן למיקום בסרט. אלה נראות בכל המערכות, של היצרניות השונות. אגב, את העברית פיתחה החברה המייצרת על פי דרישה שלנו.


 



הכלי השני הוא Interplay Access שמאפשר ניהול של המידע המצורף (metadata) לקובץ. יכולת זו יעילה במיוחד לאנשי ארכיב, שצריכים להוסיף את מכסימום הפרטים כדי לאפשר אחזור מהיר ומדוייק. הוא למעשה מערכת ניהול המדיה שלנו כל הקבצים מסודרים לפי התאריכים ושעות השידור ופרטים אלו נשמרים במערכת כחודש. כך העורכים יכולים לראות את החומרים לפי תרשים-עץ, כפי שמקובל בכל מערכת מחשב סטנדרטית.


מערכות העריכה של חברת החדשות היו עד לפרויקט Media Composer ושודרגו למערכות NEWS Cutter כדי להתאימן בצורה מושלמת לכל המערך החדשות החדש המבוסס על iNEWS.


 


אחד האתגרים שלנו היה להכשיר את כח האדם. בחברת החדשות עובדים כ-450 אנשים שחלקם לא מגיע מתחום המחשוב. הקמנו מערכת הדרכה שהורתה לצוותים כיצד לעבוד והסבירה את המערכת לחצן לחצן. אבל מהר מאד גילינו שזה לא עובד. אז עברנו ללמד את העובדים לא את הפונקציות של המערכת – אלא את תהליך העבודה של כל בעל תפקיד ותפקיד, מחלקת הנדסה וצוות מנטורים נהדר שנבחר מתוך המערכת ממגוון תפקידים בארגון הדריכו וליוו את העובדים בעבודה עם המערכת החדשה. שיטה זו הצליחה ובזמן קצר מאד העברנו את כל הצוותים למערכת החדשה. אני חייב לציין לשבח את חברת דראקו שתמכו ולמעשה ממש 'עברו לגור כאן' בחודשים האחרונים כדי לסייע לנו לעבור את התהליך בצורה המהירה והקלה ביותר.