הבמאי ומנהל הצילומים סבסטיאן וובר (Sebastian Wöber) ואחד הבעלים של אתר "cinema5d" קיבלו אב טיפוס של המצלמה "C200" של "קנון" לבדיקה מהירה, והוא כותב: מבחינת הנתונים, ה"C200" היא המצלמה המעניינת ביותר של "קנון" לתחום הקולנוע, המאפשרת הקלטת RAW במחיר נמוך.
לאחר יום של צילומים, אני יכול לסכם בשלב זה שיש הרבה דברים חיוביים במצלמה.
מצלמה המצלמת 4k RAW במחיר של 6,000 דולר נשמע מצויין במיוחד עד לקצב של 60 תמונות בשנייה בנוסף לצילום של 120 תמונות בשנייה באיכות FHD. המצלמה כוללת יכולות, ארגונמיה, שירות ואיכות ש"קנון" ידועים בהם ובכך הופכת את ההחלטה לרכישה של המצלמה קלה.

מצד שני, לא כל אחד צריך לצלם הRAW – בפועל יש הרבה צלמים שמעדיפים לא לצלם הRAW. צילום בRAW מספק את האיכות המכסימלית, והתמונה הקולנועית הטובה יותר אבל גם כוללת תהליך עיבוד של המרה וכוללת כמות גבוהה של חומרי גלם. ולכן אם לא מנצלים את היכולות המקסימליות של RAW זה לא יעיל להשתמש למשתמשים רבים כגון צלמי דוקו או אירועים שעבורם היתרון של צילום בRAW לא משמעותי.
ה"C200" מאפשרת צילום בMP4 בקצב של 150Mbps, פורמט שבכל המצלמות הסמי-מקצועיות קיים, אבל לצלמים מקצועיים האיכות לא מספיק טובה, ולכן, נראה שהמצלמה מספקת פתרון לצילום באיכות גבוהה ובאיכות נמוכה אבל אין פתרון לשוק הביניים. כיום המצלמה שנכנסת לשוק זה היא ה"C300 Mark II".
על מנת לבחון את המצלמה לא לפי המפרטים צלמו את חומרי הגלם במצבים שונים מאור שמש בוהק ועד רוח חזקה וגשם שוטף. להלן חומרי הגלם (מומלץ לראות את הווידאו ב4k על מסך 4k):

על מנת לבחון את התוצאה יצר פרופיל שיאפשר משחק בצבעים ובניגודיות, על מנת לעבוד עם חומרי הגלם המיר את החומרים בתוכנת "DaVinci Resolve" 14 Beta ל ProRes 4444 וערך אותם עם "פרמייר פרו", המרת חומר הגלם ערכה כ30 דקות ל16 דקות במחשב Mac Pro עם 8 ליבות.

המצלמה מספקת 12 ביט RAW באיכות מרשימה, התמונה נראית טבעית ויש כמות גדולה של פרטים בצללים. בפועל, עם כל צילום שביצע לא הייתה לו בעיה ליצור את החשיפה הנכונה. חלק מהצילומים בוצעו עם פילטר ND וחלק לא, על מנת להביא למצבים של חשיפות יתר ותת חשיפה. ניתן היה לשלב את הצילומים ללא בעיות של רעש. זה הדבר שהרשים אותו ביותר – האפשרות לצלם בכל צורה שרצה, ואפילו לא היה צריך לדייק בחשיפה. חומר הגלם (שצולם כולו ברגישות של 800 ISO) היה כל כך נקי שלא הייתה בעיה לדחוף אותו בחשש לרעש שיוצר.
עיבוד הצבע היה נח לעבודה, ניתן היה לשלוט בקלות בצבעים, תוך שמירה על התמונה האורגנית. למרות שהתחום הדינמי אינו כמו מצלמות "alexa" של "Arri", סך הכל תמונת ה- RAW של "C200" הינה תמונה מקצועית המופקת ממצלמה ברמה הגבוהה ביותר.

למרות הגרסה החדשה של "קנון" – "Cinema RAW Light" שמשמעותה קובץ קטן יותר בין 3 ל5 פעמים מאשר קובצי RAW סטנדרטים, עדיין הם קבצים גדולים. היתרון של "קנון" הוא שהמדיה (CFast 2.0) אינה מדיה בלעדית שלה ומחירה יורד כל העת, כך שניתן לרכוש מספר כרטיסים.
הצילומים בוצעו עם כרטיסי זיכרון Transcend" 128GB" בכל כרטיס הוקלטו 16 דקות של 4k בקצב של 24 תמונות בשנייה. לאחר ההמרה ל ProRes 4444 הקצבים היו בנפח של 134 גיגה, דבר שיש צורך לבצע בינתיים עד אשר יהיה ניתן לערוך ב"פרמייר פרו".
להשוואה, מצלמת "a7s II" של "סוני" המקליטה UHD ב100 Mbps תייצר קובץ בנפח של 12 גיגה ל16 דקות (100 Mbps) או מצלמת "פנסוניק "EVA1 תייצר קובץ 48 גיגה ל16 דקות (400 Mbps).

למשתמשים רבים הדבר יהווה מכשול משום שהם מצלמים הרבה חומר גלם או שאין להם את כוח המחשוב שמצריכה עבודת RAW.
כידוע, המצלמה מצלמת גם בדחיסת MP4 ב8 ביט בקצב של 150 Mbps, במבט ראשון זהו מקודד די פשוט הקיים ברוב המצלמות ללא מראה, אבל התוצאה היא לא רעה ולדעתי זה יכול בהחלט להתחרות עם כל מצלמות 8 ביט הקיימות.

לא צריך לצפות לתוצאה כמו RAW, התמונה רכה ומעט מרוחה.
ההילוך האיטי של 120 תמונות בשנייה עובד טוב, למרות שזה רק באיכות של FHD. ניתן לראות מעט תופעות של aliasing ו moire במיוחד במקומות של קווים דקים.
חשוב לזכור ש"קנון" הודיעה שבתחילת 2018 תשיק עדכון חומרה שתאפשר הקלטה בפורמט "XF-AVC" הנותן פתרון לאיכות גבוהה יותר בדחיסה.
מבחינת ארגונמיה החברה השקיעה את כל הידע שיש לה מנסיונה מסדרת המצלמות בC200"", והתוצאה – ארגונמיה איכותית.
בתחום המיקוד האוטומטי "קנון" שלבה את הטכנולוגיה "Dual Pixel" הידועה באיכותה הגבוהה אפילו טוב יותר מאשר המצלמות האחרות, בלחיצת אצבע על מסך ניתן לקבל מידית את המיקוד.
כמו במצלמת "C300 Mark II", "קנון" שלבה גם במצלמה זו את הכלי "Focus Assist" המתריע על תמונה ללא מיקוד.

מה פחות טוב?
בסך הכל, היה ניסיון טוב מאד עם המצלמה. פותח הרבה אפשריות, בעיקר בגלל המחיר הנמוך האפשרות לצלם ב12 ביט RAW. "קנון" שפרה את המתקון של המסך לעומת המצלמות האחרות אבל הוא עדיין מסורבל ולא גמיש, ולאחר מספר שעות המסך הצטודד בגלל שהברגים בחלק הקדמי השתחררו, זאת בנוסף לעובדה שהמסך אינו בהיר מספיק ולכן באור שמש ישיר לא ניתן היה לצלם עם המסך. (ניתן לשלוט על עוצמת הבהירות של המסך, כך שהערה זו אינה סופית).
אם "קנון" היו משלבים את המקודד "ProRes" במצלמה באיכות ProRes HQ 10-bit זו הייתה המצלמה המושלמת לרוב הצלמים.
בעיה נוספת הינה תופעת ה Aliasing בקצבי צילום מהירים כפי שצוין.

לסיכום:
קשה לא לאהוב את המצלמה. המצלמה עושה כמעט כל מה שצלם קולנוע היה רוצה במחיר של 6,000 דולר, איכות 12 ביט 4K RAW עונה לדרישות של עולם RAW. באותו זמן המצלמה עושה את תהליך העבודה בRAW קלה יותר במחירים נמוכים יותר, לאור העובדה שצריך רק שליש מקום אכסון וניתן להקליט על כרטיסי CFast 2.0.
בעוד מספר חודשים תוכנת "פרמייר" תתמוך בפורמט החדש בצורה טבעית, כמו גם תוכנות עריכה אחרות, כך שאם המחשב חזק דיו לא יהיה צורך אפילו לקודד את חומרי הגלם לפני תחילת העבודה.
להוסיף לכך שהמצלמה כוללת את מערכת המיקוד הטובה ביותר הקיימת במצלמות קולנוע, מערכת זיהוי פנים, כלי עזרה למיקוד (focus assist), צילום איכותי בתנאי תאורה קשים, אמינה, גוף ארגונומי עם תחום דינמי של 10 stops וסט פילטרים ND.

אני מוצא שהמחיר מעט נמוך, ה"a7s II" של סוני עולה 3,000 דולר – מצלמה ללא מראה קטנה (אבל מרשימה) עם 8 ביט ב100 Mbps וקיים הבדל משמעותי בינה לבין "C200", אפילו לעומת מצלמת "URSA Mini Pro" שמחירה 6,000 דולר. משתמשים יצטרכו לחשוב הרבה האם פורמט "ProRes" שווה מספיק כדי לוותר על "C200".
עד היום, נראה ש"קנון" עשו את "הדבר שלהם" תמיד במחיר כפול משאר המצלמות בשוק, אין ספר שC200"" משנה את המשחק בתחום זה וזו מצלמה שמתחרה בצורה ישירה מול החברות האחרות, עכשיו נשאר לבחון כיצד "סוני", "פנסוניק" ו-" "Blackmagic יגיבו.

למקור המאמר