הרעיון להקלטה ישירה של צילומי וידיאו לתוך שרתים, כדי לחסוך בזמן ובכסף – הציק לאבי דבוש ואלי גרשזון מ-Vision On Films Productions – כבר זמן רב. הם פשוט חיכו להזדמנות ראשונה מתאימה לעבור משלב הרעיון – לשלב הניסיון.


והרגע הגיע. היה זה כאשר דבוש, שמשמש בין השאר כיועץ טכני לחברת ההפקות דרסט, עמד בפני הפקת אניגמה, טלה-נובלה קלסית על עסקים, משפחה ותככים – שמתכוננת לשידור בסוף השנה ביס, וכוללת 150 פרקים, 45 דקות לפרק. חברת דרסט שוכנת במתחם נווה אילן ומקבלת את שירותי הצילום מחברת גג. הפוסט נעשה על ציוד של דרסט, שמבוסס על מערכות AVID.


בלב המערכת שרת Unity והיא כוללת 40 טרה-ביט בתקשורת אופטית ו-12 מערכות עריכה עד לפרוייקט זה דרסט הקליטה על מדיה XDCAM, ופרושו של דבר הוא שלהפקה בסדר גודל כזה (800 שעות ווידיאו צילום) נדרשות מאות יחידות מדיה. כלומר: 35,000 דולר על המדיה בלבד בלי להזכיר את עלות מכשירי ההקלטה.


בעולם קיימים פתרונות להקלטה על גבי שרתים, במקום על מדיות שונות, אולם מבחינת עליות, תפעול ויכולות – הפתרונות הללו לא התאימו לדרישות ההפקה כמו כן. מה עוד שכמו ברוב המקרים, ישנה איזו הינעלות על חומרה של חברה מסויימת.


"המערכות שנבחנו היו מהיקרות ביותר ועד הפשוטות ביותר" משחזר דבוש. "לכן אני ואלי החלטנו ליצור תוכנה שתתמוך בחומרה סטנדרטית ותענה לדרישות של ההפקה של דרסט ושל השוק הישראלי. וכך פיתחנו את  InVision .


"כל מערך האיפיון נעשה בישראל", מדגיש דבוש. "אבל משום שכתיבת הישום בארץ היא עניין ייקר, העברנו את העבודה לחברת תוכנה מטייוואן שמתמחה בכתיבת ישומים לתעשיית השידור. המטרה היתה ליצור מערכת ווידיאו מודולארית מרובת ערוצים, שתוכל להשתמש בחומרה סטנדרטית כמו כרטיסי דגימה, שרתים וכדומה. הנה, חודשיים לאחר שהבטה הראשונה הופקה, שתי החברות משתמשות בה לשביעות רצונן".



לפני העבודה עם InVision – לאחר הצילום החומר הומר ועבר לשרתי Unity והמדיה עברה למדף. כלומר – לא היה ניתן לגשת ולצפות בחומרים, אלא רק על מערכת Avid. מערכת InVision מקצרת ומיעלת את העבודה משמעותית. קיצור הזמן מתבטא בחלק של העברת חומרי הגלם מהמקליטים לשרת ה-Unity. יום צילום צורך של 10 שעות (הקלטה של פרק אחד ליום, כולל 20 מצבים שונים). צריך להיות מודע לכך שתפוקת התכנים של יום אחד – דורשת 6 דיסקים לפחות, שהעברתם לשרת נמשכת קרוב  ל-7 שעות.


במערכת InVision החדשה העברת החומר נמשכת בסך הכל כשעתיים. בנוסף, העברת חומרי הגלם כוללת את המידע המצורף: מספר האירוע, תאריך ושעת הצילום, איזו מצלמה וכדומה. כך שניתן להוסיף הערות כלליות כגון 'טוב', 'לא טוב'. אבל אין צורך בהקלדה רבה. כך גם ניתן  לחפש טייק מסויים. "בתהליך עבודה הישן, ההקלטה נעשית על מדיה אופטית XDCAM התכנים מסומנים במספרים סידוריים בלבד –  כמו 01, 02 וכדומה. על מנת לצפות בחומרים יש צורך במערכת AVID. לאחר העברת החומר לשרת, יש להקליד את כל המידע כמו איזו מצלמה, הזמן, האירוע וכדומה. אחר כך מוסיפים הערות כגון 'טוב' ו'לא טוב', או הערות נוספות שיהיו שימושיות לעורך.



"בתהליך החדש הקלטה נעשית ישירות על איחסון פנימי של המערכת בן TB20 החומר מגובה בזמן אמת לאיחסון חיצוני נוסף שממנו בעצם נמשכים החומרים לעמדות העריכה. בזמן ההקלטה כבר נשמרים בצורה אוטומטית המידע על זמן הצילום, על המצלמה וכדומה, שמה שנשאר למקליט הוא למציין בהתחלה את מספר האירוע. הקבצים ניתנים לצפייה על כל מחשב סטנדטי, וכל מה שנשאר לעשות זה להוסיף את הערות. וזה חסכון של הרבה מאד שעות הקלדה.



"למשל, היינו צריכים לחזור על צילום שנעשה יומיים קודם, והמלבישים נאלצו לבדוק מה בדיוק לבשו אז השחקנים. מאחר שכל הקטעים נשאו ציוני תאריך וזמן, ולא רק מספרים ולא היינו צריכים מערכת AVID להציג את התכנים- הגישה לקטע הייתה מהירה ופשוטה…וכן זה נכון לשאר המחלקות הרלונטיות."



InVision מיועדת לחומרה סטנדרטית, דבר שמוזיל את היקף ההוצאות לרכישת מערכות יקרות. הכרטיסים שנבחרו הם של  Blacmagic דגם STUDIO 2 שמעברים את אות HD SDI לקובץ מחשב ללא קידוד. "מאחר שבדרסט היו מעוניינים לראות את הצילום באולפן עצמו, בחרנו כרטיסים שכוללים יציאת ווידיאו", מפרט דבוש. "ארבעה כרטיסים מוזנים לתוך המחשב ומאפשרים הקלטת ארבעה ערוצים במקביל. בפועל באניגמה נעשו שימוש רק בשלושה.



"כמובן שניתן להשתמש בכרטיסים אחרים של החברה. לדוגמא – כרטיס בודד שכולל 4 כניסות – ללא המרה לווידיאו – דבר שמאפשר למערכת לתמוך בעד 8 ערוצים. אנחנו בחרנו בכרטיסים של Blacmagic בשל האיכות הגבוהה שלהם, מחירם האטרקטיבי ומשום שהם פופולאריים ביותר. אבל אנו יכולים להשתמש בכל סוג של כרטיס בהתאם לדרישות של הלקוח. "



המצלמות של חברת גג, מחוברות לציוד האולפן ומזינות את חדר הבקרה בשלושה ערוצי HD SDI, האות מוזן לכרטיסי Blacmagic עובר דרך InVision ומאוחסן כקובץ


XDCAM HD 422 50MB/s  לתוך האיחסון של המערכת.


 


InVision מתבססת על השעון הפנימי של המחשב והקבצים נרשמים על פי זמן המחשב הפנימי. ניתן להוסיף כרטיס TC על מנת לאפשר סינכרון למקורות חיצוניים. "מהניסיון שלנו, הייחוס של קטעי הצילום לזמן אמיתי, הוא מאד יעיל. כי כך ניתן לאתר קטעי צילום שנעשו בעבר בצורה הקלה ביותר.



"אנחנו משתמשים בשעון ומיצרים בסיס זמן שעובד ברמת שידור 25 שדות בשנייה. בפרויקטים הנוכחים אנחנו משתמשים במקודדים XDCAM 422 בקצב של 50 מגה לשנייה. לדעתי זהו אחד המקודדים היעילים בפורמט HD. כמובן שהמערכת עצמה יכולה להתממשק לכל סוג מקודד בהתאם לדרישת הלקוח…"


בנוסף לווידיאו המערכת תומכת בעוד 4 ערוצי קול לכל ערוץ. המערכת מתוכננת להקליט עד 4 שניות לפני הלחיצה על הכפתור (באפר) שמפעיל את כל המקליטים יחד. המפעיל מוסיף את מספר הסצנה, והמערכת מוסיפה את מספר המצלמה בהתאם להגדרות שנקבעו.


עם תחילת ההקלטה מתחלף מחוון הצבע של בסיס הזמן לאדום וכך ניתן לוודא שהערוצים מקליטים. תצוגת המסך מוזנת חזרה לאולפן הצילום, וכך יש בקרה נוספת על כך שהמערכת במצב הקלטה ושגם נרשמות הערות שונות שנוספות לאחר למידע.



קובץ ה-MXF שמועבר אוטומטית לשרת יעודי, כולל גיבוי נוסף. הדוגם רואה את הקבצים כקובצי AMA ואנשי הפוסט יכולים לבצע את כל התהליכים של היבוא (1:1) ללא המרות, ולהתחיל את  הפוסט.



"בנוסף למערכת הנוכחית שעובדת כבר חודשיים, יש לנו מערכת נוספת שנמצאת במכון מאיר בירושלים", מסביר דבוש. "מערכת זו מפיקה תכנים למגזר הדתי. כעת המערכת שלנו יוצרת גם עבורם חיסכון משמעותי בעלות ובזמן. כדאי לציין שלמרות שאנו נמצאים במערכת בטה, גרסת ההקלטה מוכנה ועובדת ללא בעיות. המטרה שלנו היא ליצור מערכת מלאה שכוללת יכולות עבודה עם מספר שרתי הקלטה במקביל ולהגדיל את כמות הערוצים לפי הצורך. הערוצים יכולים להתאפיין כערוץ מקליט או ערוץ נגן ויכולות אלו בעצם יחליפו את כל מכשירי הפרופייל למיניהם. יעילות הנגן תתבטא בכך שיהיה ניתן לנגן את רוב סוגי קבצי הוידאו ללא המרה. להערכתנו הגירסה השלמה תהיה מוכנה בתוך פחות משנה ומחירה, כולל האחסון, יהיה בסביבות 100,000 שקל לכל ארבעה ערוצים"