צלם הדוקו ג'וני בהירי מאתר צילום הוידאו המוביל בעולם Cinema5d, שהרצה בכנס input2019, פרסם סיכום של שנת 2019 מבחינת מצלמות ללא מראה. הוא כותב: "לאט אבל בטוח, שנת 2019 הולכת ונמוגה, ואין זמן טוב יותר להסיק ולראות אם יש מצלמה שאנחנו יכולים להכריז עליה כזוכה הברורה של השנה. חברות BlackMagic, סיגמא, פנסוניק, Leica, פוג'י ו-סוני עבדו קשה כדי לספק את צורכי הווידיאו שלנו כמפיקים וצלמים. האם מישהו הצליח בצורה יוצאת דופן וכבש את תשומת ליבנו?

מצלמות צילום עם חיישן גדול שיכולות לצלם וידאו באיכות גבוהה? נושא נוגע ללב … זוכרים את כל אלו שחזו שמצלמות DSLR או מצלמות ללא מראה המצלמות וידאו יינטשו על ידי המשתמשים ברגע שיופיעו מצלמות וידיאו עם חיישן גדול "אמיתי"? ובכן, האמת היא הפוכה. מעולם לא ראינו מבחר כה גדול של הצעות שמונעות על ידי תחרות מאסיבית בין יצרני המצלמות – בליבנו, כמו גם בכיסים. כיוצרי תוכן פעילים המעריכים את "הכלים", כמובן שאנחנו צריכים להיות מאושרים. מהתקדמות טכנית נעשית שנה אחר שנה, איכות התמונה משתפרת, פונקציונליות משופרת והמחירים, ככלל, נעשים נוחים. אך האם יש סיבה טובה לשמחה?

העתיד – האם הטלפונים הניידים יאכלו את כולם?
אני בעצם בוחר להמשיך במאמר שלי בפרספקטיבה מלנכולית. זה לא סוד ששוק המצלמות המסורתי מתכווץ במהירות והמכירות יורדות בחדות. האם יש סיבה יחידה לקחת את האשמה? האם קפיצת הקוונטים הענקית שעשו יצרני הטלפונים הסלולריים, כשמדובר בצילום תמונות, היא הסיבה? – אולי. בקריאת השוק, יצרני מצלמות מסורתיים מכובדים מוצאים את עצמם נאלצים לחפש מקורות הכנסה חלופיים. גם אלה שמעולם לא האמינו כי הווידאו במצלמות סטילס הוא בעל ערך היה צריך להסתדר עם המגמה. אבל האם המהלך הזה מספיק כדי לשרוד בשוק זה? האם יש דרך "להילחם" בדומיננטיות ההולכת וגוברת של טלפונים ניידים לכל אחד פרט לצלמים סטילס ווידיאו מקצועיים?

לדעתי, מדובר בשאלות רלוונטיות – במיוחד מכיוון שהטלפונים החכמים הגיעו לרמה של פונקציונליות ומהירות שבה משתמשים ממוצעים מסתפקים בטלפון שיש להם, הדרך של היצרנים להציג התקדמות היא על ידי שיפור יכולות הצילום והווידיאו של המכשירים שלהם. סכום הכסף שמושקע לפיתוח מצלמות סמארטפון איננו יכול להתאים להשקעה של אף יצרן מצלמות מסורתי! עכשיו, אם שאלתם את עצמכם מדוע אני קודח את מוחכם במקום להגיע לעניין (מאמר זה הוא בסך הכל המצלמה הטובה ביותר של השנה, בסופו של דבר), זה בגלל שזו אולי השנה האחרונה בה הרשימה שלנו מורכבת של מצלמות מסורתיות. אני בטוח שבשנת 2020 או 2021 ייראו אחרת לגמרי, אלא אם כן אנו כמשתמשים נציג אחריות וננסה לתמוך בחברות שעושות כל כך הרבה עבורנו על ידי תכנון, פיתוח, ייצור ומכירת המצלמות שלהם. (ולגבי שקיפות מלאה, אנו ב- cinema5Dנכסה, נדווח ונבדוק גם מצלמות טלפון סלולריות, אך יחד עם זאת, כמובן, מבלי להתפשר על תשומת הלב שאנו נותנים לכלי ייצור "מסורתיים" יותר).

אוקיי, עכשיו זה מחוץ לחזה שלי (לא ממש, אבל כמו שאלזה מ"לשבור את הקרח" אמרה: "לשחרר, לעזוב…"), נזכיר את מה שכיסינו השנה ותאמינו לי, זו הייתה שנה עסוקה. במקום ללכת בדרך הרגילה ולחלק ערכים לפי גדלי חיישנים, החלטתי על שתי נקודות חוזק, איכות תמונה והישגים טכניים.

הישגים טכנולוגיים
מבחינתי באופן אישי, שלוש מצלמות בלטו בכל הקשור להישגים טכניים.

איכות תמונה
ככל שאני סוקר דברים יותר, אני חושב שזה הוגן לומר, כך אני רואה ומגדיר דברים יותר סובייקטיביים – ו"איכות תמונה" היא אכן אחד הדברים שבהם חשוב לזכור את הסובייקטיביות. אחרי שאמרתי את זה, עם כל כך הרבה מצלמות שנמצאות בידינו, אני חושב שפיתחנו תחושה מסוימת לזה.

  • מצלמת הפוקט 6k של BlackMagic – איכות גבוהה בהקלטה פנימית, שבב APSc מחיר 2,495 דולר
  • מצלמת SL2 של Leica – אם רק היה לי את הכסף, מחיר 5,995 דולר

מצלמת השנהLumix S1 של פנסוניק
אוקיי, הגיע הזמן לחשוף את בחירתנו וכן, זה נכון, לא נעשתה כאן שום טעות בכתיבה (למקרה שבטח חשבתם שהתכוונו Lumix S1H) השנה לא היה קל בכלל לבחור זוכה. יש המון מצלמות טובות שם בחוץ, ובכל זאת אף אחת שלא ממש מאירה בצורה שיוצרת הצללה על אחרים. באומרו שאחרי המון לילות ללא שינה וקילומטרים של הליכה במעלה ובמורד במשרד, קיבלנו את ההחלטה למנות את ה- Lumix S1 כמנצח שלנו! (מזל טוב, פנסוניק)

בסופו של יום, תכונות המצלמה הכלולות המגובות במחיר נוח יחסית הובילו אותנו למסקנה. יכול להיות שפנסוניק לקחה את ה- Lumix S1 קצת רחוק מדי, והציעה סט של תכונות וידאו שהופכות את מצלמת ה- Lumix S1H שלהם לקנייה מפוקפקת תמורת הרבה יותר כסף. אצלנו זה המצב. בסך הכל שתי המצלמות (S1H ו- S1) אכן חולקות הרבה, ובהתאם לשימוש שלכם, ה-S1 מציעה יחס מחיר / ביצועים טוב יותר. אם אתה רציני בנושא יצירת וידאו, שלם את התוספת על השדרוג ה- S1 שמאפשר צילום ב-V-Log. טווח דינמי גדול יותר, גמישות בזמן עיבוד הצבע (בגלל הצילום ב- V-Log), קידוד פנימי וחיצוני של 10 סיביות ואפילו שליטה ידנית בעת צילום בקצב צילום גבוה (עדכון החומרה האחרון), הכל שם!"

למקור המאמר