חלומות שמתגשמים, הם חלומות שנמשכים. על כך יעיד דוד (פילו) פילוסוף, שמיטב הפקותיו מתרחשות מתחת לפני המים. למצולותיו של ים סוף הוא מספק כבר מזה שנים רבות מימדים חדשים ולפני שנה הוא העביר ממעמקי הים שידור ישיר באיכות HD, למבקרי יריד הסחר הגדול ביותר בתעשיית הצילום, פוטוקינה, המתקיים אחת לשנתיים בעיר קלן שבגרמניה.



"כצוללן ותיק אני תמיד מנסה לשלב את הכלים החדשים ביותר שהטכנולוגיה מציעה, כדי לבטא את הדברים המופלאים שחיים מתחת למים", אומר  פילו.


 


 


לפני כ-7 שנים יזם פילו את התחרות הבינלאומית הראשונה לצילום תת ימי שנערכה באילת ומאז התחרות תופסת תאוצה וממותגת היום כמספר 1 בעולם . זו הייתה השנה השביעית ברציפות שתחרות אפסון הים האדום נערכת באילת. וברור לכל המעורבים שהשנה זה היה סיפור הצלחה אדיר. צלמים מהארץ ומחו"ל לקחו חלק בתחרות ואחרים הגיעו ליהנות ולחלוק בחוויה. האירוע הצליח מעל לכל תחזית והעדות הטובה ביותר לכך היא הסיקור המקיף, לפני ואחרי, בעיתונות היומית, באתרי האון ליין ובטלוויזיה.


 


אבל מסתבר שלים יש יותר מדגה ואלמוגים להציע ולפיכך ישב פילו לחשוב על נושא מסגרת חדש. התוצאה: תחרות אופנה ועירום מתחת למים! "הצלמים שהשתתפו בתחרות, נדרשו להראות יצירתיות, אסתטיקה, מקוריות, שליטה טכנית, שימוש מושכל בתאורה ושילוב חכם של גוף האדם בתמונה, יחד עם האופנה והטבע", מפרט פילוסוף. "כל צלם יכול היה לשלב עירום ופרטי לבוש לפי החלטתו, הכל כדי להשיג תוצאה אמנותית ומיוחדת".


החידוש הבא


קטגוריה מיוחדת – שכותרתה Fish & Fashion הייתה מוצלחת במיוחד ודרבנה את פילו לחשוב על היעד ההישגי הבא: שידור HD הראשון בעולם מתחת למים בכזמן אמת לתערוכת פוטוקינה. שרון ריניס, צוללנית וצלמת תת-ימית אשר לוקחת חלק פעיל בהפקותיו של פילו מזה מספר שנים, שידרה מתחת לפני המים והובילה את צוות ההפקה באילת. גם היעד הזה הושג לקול תשואות ומחיאות כפיים בפוטוקינה, והשדרוג המתבקש הבא שהוצב כיעד: שידור ישיר ראשון ממעמקי הים האדום  ב ת ל ת   מ י מ ד     לתערוכת פוטוקינה שתתקיים בספטמבר 2012. כדי לבדוק את היתכנות הפרוייקט, הפכה התחרות בפברואר אשתקד, לפיילוט. "למדנו את הנושא ואת השוני שבין צילום תלת מימד על היבשה לבין הצילום מתחת למים", מסבירה שרון. "עכשיו אנחנו מרגישים לגמרי מוכנים".


 


בימי חול עסוקה שרון בבדיקת ציוד צילום ובכתיבה עבור אתרי צילום, בעיקר כאלה שעוסקים בצילום מתחת למים. בנוסף היא מלווה כמעט כל אירוע של צילום מתחת למים שמתקיים באילת, ביניהם כאלה שאליהם מגיעים עשרות צלמים מחו"ל. "כל העניין התחיל אצלי כתחביב", היא משחזרת. "הייתי בת 19 וחברה אמרה לי יום אחד: בואי נרד לעשות צלילה בים סוף. בהתחלה לא התלהבתי, אבל היא הכריחה אותי ללבוש חליפת סקובה.לבשתי, ירדתי לים – ונדלקתי.


 


"זה קרה בשנת 2000. במשך השנתיים שלאחר מכן המשכתי ללמוד פסיכולוגיה וניהול. אבל בהדרגה העיסוק בצלילה וצילום מתחת למים, תפס אותי יותר ויותר. יום אחד נסעתי לטיול צלילה בפיליפינים. ישבתי על החוף וחשבתי שיש אנשים שכל חייהם מחפשים להגשים חלום ולא עושים דבר בקשר לזה. כשחזרתי ארצה היה לי ברור שאני מגשימה את החלום שלי. נפרדתי מהלימודים, התיישבתי קבע באילת, ואותו יום והלאה אני בעניין של צלילה וצילום".


 


באילת חברה שרון להווארד רוזנשטיין, מחלוצי הצילום התת ימי, שלפני 8 שנים הקים את "פנטזי" חברה שעסקה בתילום תת ימי. התפקיד של שרון היה, לצד הצילום בפועל – בדיקת ציוד צילום שנמסר לה על ידי יצרנים שונים, כתיבת חוברות הדרכה בתחום ועוד. את פילו היא הכירה לפני 7 שנים, מיד לאחר שיזם את תחרות הצילום התת-ימי הראשונה.


 


"כבר בתחרות הראשונה חשבתי שלא מספיק לצלם סתם דגים או אלמוגים", היא מספרת. "חשבתי שצריך למצוא רעיון קצת שונה, יצירתי ומקורי. ואז אמרתי לחברה שלי, הגר כהן, גם צוללנית: בואי נצלם אותך כשאת תולה כביסה מתחת למים!  כך הפקנו את סידרת הצילומים הראשונה בכיוון הזה. מאוחר יותר התבססה הקונספציה כולה: צילום אופנה מתחת למים, שמשכה אליה צלמים מכל העולם…"


 


למה דווקא אופנה? "אנחנו קוראים לזה אופנה אבל כמובן שזה יכול להיות גם אהבה מתחת למים, גם סקס מתחת למים וכדומה…"


 


ניסוי כלים


ואז, לפני כשנתיים, בא פילוסוף עם הרעיון הגדול: שידורים חיים ממעמקי ים סוף –  לתערוכת פוטוקינה. הרעיון הפך מעשי כאשר חברת "סטלינק" המספקת שרותי לוויין, יצרנית המצלמות אפסון, משרד התיירות ועירית אילת – השתתפו במימון ההפקה. ההצלחה היתה עצומה  וכך עלה הרעיון מדרגה: לתערוכת פוטוקינה הבאה, יעשה שידור ראשון מתחת למים, בתלת מימד!


 


פילו הצליח לרתום למימון את "רקסי סי-טול", יצרנית מארזים לציוד תת ימי שהעבירה לצורך התחרות שלושה מארזים תת-ימיים עבור מצלמת סוני HDR-TD10, מלווים בצוות מומחים יפני. אל הפרוייקט חברה גם רשת האופנה FTV ששלחה מומחי צילום ועריכה מטעמה וכמובן את חברות אפסון שדאגה לשלב הסופי , שלב ההקרנה בתלת מימד .


 


בסופו של דבר התכנסו לניסוי הכלים 4 צלמים-צוללים שכללו את שרון, בועז סמוראי, מדריך צלילה וצלם תתי-ימי אשר חבר לפרויקט, אוסקו פוקילה מפינלנד ואיי.ג'יי סאיטו מיפן. לאחר שעות שבילו הארבעה מתחת לפני המים, הובא הפוטג' לחדר העריכה ושם הוא נערך והוקרן תחת שני נושאים: דגים בתלת מימד ואופנה בתלת מימד. בהתחלה עשינו טסטים כדי ללמוד את היכולות הטכניות של המארזים ושל המצלמות", מפרטת שרון. "רק לאחר שהרגשנו שאנחנו מכירים את הציוד ולאחר שבעזרת חברת 'אקטיבי' הצלחנו להקרין את התוצאה – ידענו שלפחות מבחינה טכנית, אנחנו שולטים בציוד".



 


לאילת ירד צוות ההפקה עם מערכת העריכה של צוות FTV ועם שני מקרנים של אפסון. "בחרנו להשתמש בשני מקרנים, במקום במקרן תלת מימד, משום שעוצמת מקרן תלת היא 4000 לומן ואנו נזקקנו למקרן בעל עוצמה גדולה יותר, להקרנה בפני קהל גדול. באמצעות תוכנה מיוחדת כיילנו אותם כך שהמרווח בין שתי ההקרנות יהיה נכון ויספק את המימד השלישי…"



 


מפרט חגי דור, המפיק מקומי של FTV, שערך את החומר: "השתמשנו במערכת עריכת ווידיאו Edius של Grass Valley. בעיקרו תהליך העריכה הבסיסי של סרטים בתלת מימד, כמעט זהה לעריכה של דו מימד. לאחר שקיבלנו את חומר הגלם, עשינו אינדוקס ורק אחר כך התחלנו בעבודה. חשוב לזכור  שבתלת מימד מדובר בקבצים גדולים, שכן בפועל כל תמונה מוכפלת.


 



 


"התהליך כולו נעשה מול  מסך לתלת מימד, כך שיכולנו לעקוב אחר ההתאמה של הצילום לטכנולוגיה התלת ממדית. לאחר האינדוקס עשינו הפרדה בין הצילום לעין ימין ולצילם לעין שמאל ובפועל ערכנו רק הצילום לעין אחת. הדגשים ותשומת הלב בעריכת תלת מימד, שונים מאלה שמתייחסים אליהם בתלת מימד שמצולם ביבשה. למשל: חייבים תמיד לדעת היכן העצם הבא יכנס לתוך הפריים ובאיזה מיקום במרחב. מתחת למים חשוב שנושא הצילום לא ינוע מהר מדי וגם תנועת המצלמה צריכה להיות מינימאלית. למרות שאנו עורכים בדו מימד אנחנו צריכים כל העת לשמור שאפקט הפרלקס לא לעייף את הצופה. בשלב זה גם נעשו תיקוני הצבע. מבחינת הזמן הנדרש לעריכה של תלת מימד לעומת סרט רגיל – להערכתי מדובר בתוספת של כ-10%".


 


חגי סבור שתחום התלת מימד שרוי כרגע בשלביו הראשונים ולכן כל ההתעסקות אתו היא מעין ניסוי כלים. "אין לי ספק שכאשר הטכנולוגיה תבשיל יותר,  נגיע לאיכות גבוהה יותר, ולמיומנות גבוהה יותר", הוא מסכם.


 


 


מה מלמד הניסיון


מהם הדברים העיקריים שנלמדו בניסיון הצילום בתלת מימד מתחת למים?


 


"הצילום בתלת מימד מתחת למים, שונה מאד מצילום ביבשה", מסבירה שרון. "למשל, גילינו שצילומי תקריב של תלת מימד, שביבשה ניתן לעשות ממרחק מינימום של 80 סנטימטרים כדי להשיג אפקט של תלת מימד, מחייבים מרחק של 1.20 מטר מתחת למים, משום שהמים מגדילים את האובייקטים ב-30 אחוז. עוד למדנו שמתחת למים חייבים ליצור קונטרסט משמעותי בין האובייקט והרקע שלו, כדי לקבל אפקט של תלת מימד. אם נצלם אובייקט כחול על רקע כחול – לא נקבל את המימד השלישי. רק כשהצבנו פילטר אדום על העדשה של המצלמה והקפדנו להשתמש בסביבה  של צבעים עזים – אכן קיבלנו את האפקט התלת מימדי.


 


"הבעיה מתחת למים היא שבדרך כלל אין קונטראסט משמעותי בין האובייקט לרקע שלו. הכל חשוך יותר מאשר על היבשה ולכן לא פעם מתקבל אפקט של ghosting. כלומר – נוצרת מין הילה סביב האובייקט שמקלקלת את אפקט התלת מימד.  כשמצלמים סטילס, אפשר להשיג אפקט של עומק, על ידי כך שמצלמים את האובייקט בפוקוס ואת כל מה שלפני ואחריו מטושטש. בווידיאו, לעומת זאת, העין משוטטת על כל המסך, ולא מתרכזת רק באובייקט, לכן כל השכבות חייבות להישאר בפוקוס".


 


עוד גילו שרון ועמיתיה שלצורך השגת תלת מימד מתחת לים, יש לשחק עם הפארלקס הידני, שמשנה את היחס בין העדשות וקובע למעשה איזה עצם נמצא לפני האובייקט ואיזה מאחוריו. אם סומכים על פרלקס אוטומאטי, מגלים מהר מאד שהעדשה קופצת הלוך ושוב ולא מצליחה להתמקד. 


 


נושא לא פחות חשוב הוא התאורה המלאכותית מתחת למים. שרון ועמיתיה ירדו מתחת למים עם פנסים של 'לייט אנד מושן' שמתמחה בייצור פנסי לאד לשימוש תת-מימי, כאלה עם סוויץ' מגנטי ועוצמות לומן שונות. לצורך צילום האופנה, ירד הצוות מתחת למים עם פנס אחד של 4000 לומן ופנסים נוספים של 1200, אשר נתרמו לצורך הפרויקט על ידי חנות הצילום "האחים יוגנד". "צילמנו בדרך כלל ממרחק של 3 עד 5 מטרים", מפרטת שרון.


 


עוד בטרם כבו המצלמות ובטרם הועבר השידור הישיר לפוטוקינה – כבר חושבים פילו ושרון על הרעיון הבא. הניצוץ הראשון נדלק לא מכבר, כאשר פילוסוף ושרון החלו לחזר אחר גופים שונים, כדי לקבל מימון להמשך הפעילות. "יום אחד נפגשנו עם אנשי משרד התיירות בירושלים, וסיפרנו להם על הכוונה  לשדר תלת מימד מתחת למים –  ישירות לתערוכת פוטוקינה. בירושלים אומנם התרשמו מהיכולות הטכניות, אך סבר שהפורום איננו מספיק רחב".


 


וכך בהמשך השיחה הועלה רעיון שנשמע קצת דמיוני: להעלות הקרנות תלת מימד בקיץ, על מסכי ענק בבירות אירופיות, כדי לקדם את התיירות לאילת. "כולנו נדלקנו כי ראינו בעיני רוחנו איך הפקת הענק הזאת כובשת את אירופה וזוכה גם לשידור בתחנות טלוויזיה בכל היבשת", מדמיינת שרון. "תארו לעצמכם מאות אלפי אנשים מצטופפים בכיכרות בערים מרכזיות באירופה. בירה ביד אחת, משקפי תלת-מימד ביד השנייה, והם מחכים לתחילת השידור. ברקע מוסיקה קצבית, ועל הבמה המרכזית עולה מנחה, שמסביר מה הולכים לראות. הקהל מוחא כפיים, מרכיב את משקפי התלת מימד, המסכים מרצדים שניות אחדות – ואז מתחיל מופע עוצר נשימה של פסטיבל המסכות בוונציה, אך הפעם מתחת למימי הים האדום – באיכות HD ובתלת מימד !!!


 


שרון מאמינה שגם החלום הזה יתגשם יום אחד, אולי אפילו באוגוסט הקרוב בשילוב עם שידורי האולימפיאדה בתלת מימד. "לפילו יש נטייה כזו, להגשים פנטזיות בתחום הצילום התת-ימי. אז למה שלא נגשים אותן בתלת-מימד?"