בשנים האחרונות רוב המצלמות מצויידות בשבב CMOS שיתרונו ברגישותו הרבה לאור. אולם החשיפה של שבב הCMOS מבוססת על Rolling Shutter שעל פיה התריס חושף את השבב שורה-אחר-שורה – אופקית ואנכית (בשונה מה-Global Shatter החושף את כל השבב בפעם אחת). החיסרון הוא בכך שהחלק העליון של השבב נדגם מוקדם יותר מהחלק התחתון וכך נוצר אפקט jello או skew. אפקט זה נוצר במקרים שבהם בצילום יש פסים מלמעלה למטה והוא נע אופקית. התופעה מופיעה בתנועה מהירה גם כאשר המצלמה מוחזקת ביד או כשמבצעים זום מהיר וצידוד מהיר.


במקרים אלה, על מנת לפתור את הבעיה באופן מוחלט – יש להשתמש ב-global shutter או shutter מכני. מצלמות באיכות גבוהה, כמו אלקסה או EPIC, שמשתמשות במערכות rolling shutter מהירות, השילוב של טכנולוגיית global shutterלא כדאי כי הוא תופס במצלמה את המקום שבמקרה האחר משמש ללכידת האור. זו הסיבה שלמצלמת Production Camera של Blackmagic יש פחות רגישות מאשר למצלמת Cinema Camera. במצלמת F55 ה-ISO הטבעי נמוך יותר מאשר ב-F5 של סוני.


כמובן שבמצלמות DSLR ניתן להשתמש ב-shutter מכני – אבל הדבר לא ישים בצילום ווידיאו. במצלמות קולנוע משתמשים ב- mechanical rotary shutter– בדיוק מה שסוני שלבה במצלמת F65.


מכל מקום, מערכות אלו הן היום יקרות, גדולות ודורשות מתח גבוה להפעלתן, לכן לא יגיעו לאולם לתחום הביתי. זאת ועוד – חיישנים של קריאה מהירה, שמפיקים כמות גדולה של מידע – יוצרים חום גבוה, שבגוף הקטן אינו יכול להתפזר בשל חוסר במאוורר. לכן היצרנים מעדיפים לשמור על קצבים נמוכים של השבבים במצלמות הקטנות.


 


הסבר על rolling shutter מאתר Lynda