במאמר הבא Luke Edwards פרסם באתר Recombu את ההבדל בין טכנולוגיות HDR השונות Dolby Vision לעומת HDR 10 ואת היתרונות והחסרונות של כל טכנולוגיה. הוא כותב: בעולם הטלוויזיה, המעבר מאיכות FHD ל-4k כבר קורה, ועכשיו הדבר הגדול הבא הוא HDR או תחום דינמי רחב (High Dynamic Range), אבל כמובן על מנת לעשות את הדברים כמה שיותר קשים למשתמשים קיימות מספר שיטות שעל המשתמש לבחור מביניהן."

השוואה בין Dolby Vision ל-HDR10 – מהו HDR:
שתי השיטות הנן אותו דבר, תחום דינמי רחב. במילים פשוטות: יכולת HDR בטלוויזיה מאפשרת תצוגה של צבע וניגודיות באופן שמראה תמונה מציאותית.

בסיכומו של דבר לטלוויזיות HDR יש מרחב צבעים גדול יותר בין השחור לבן שמשמעותו תמונה ברורה יותר, עם יותר גון עור אמיתי ומגוון גוונים שחורים על מנת להפיק תמונה כהה איכותית. מובן שיש הבדלים בן מסכי LCD ל-OLED, לטלוויזיות LCD יש בהיקות גבוהה יותר ולעומת OLED יש שחור עמוק יותר.

השוואה בין Dolby Vision ל-HDR10 – עומק צבע:
אחד ההבדלים המשמעותיים בין השיטות הוא כמות הגוונים שכל שיטה יכולה להציג, בקיצור – טכנולוגיית Dolby Vision מבוססת על 12 ביט ומשמעותה 68 מיליארד גוונים לעומת HDR 10 שהיא 10 ביט שיכולה להציג רק מיליארד גוונים. האולפנים מפיקים את הסרטים בסטנדרט Dolby, מה שמחזק את מחנה Dolby Vision. יש לזכור כי שתי השיטות נראות הרבה יותר מרשים ממה שקיים כיום שהוא 16 מיליון גוונים.

השוואה בין Dolby Vision ל-HDR10 – בהיקות וניגודיות:
אחת השיטות להשיג ניגודיות הנה עוצמת הבהיקות של התמונה. בעוד ש- HDR 10מסוגל להגיע ל-4,000nits שיטת Dolby Vision לא מגיעה למקסימום שלה לפני 10,000nits. חשוב לציין כי כיום אין טלוויזיות המאפשרות עוצמה כה גבוהה אבל אין ספק ש- Dolby Visionמוכנה יותר לעתיד.

השוואה בין Dolby Vision ל-HDR10 – תצוגה:
טכנולוגיית Dolby Vision פותחה במערכת מקצה לקצה, והמשמעות היא הפקת הסרט, הפצתו ולאחר מכן תצוגה על מסך הטלוויזיה. זה ניתן תודות לפיתוח של שבבים הקיימים בטלוויזיות Dolby Vision שמזהים את הטכנולוגיה של הסרט.

השבב מזהה את המקור ומעבד את התמונה כל שדה בנפרד על מנת להתאים את הצבע והבהיקות למסך המסוים. התוצאה היא התוצאה הקרובה ביותר למה שהתכוונו בהפקה של הסרט.

לעומתה HDR 10 נוצרה על ידי יצרני הטלוויזיות על מנת להימנע מלהיות בשליטה של חברת אדובי (תשלום תגמולים), התוצאה היא טכנולוגיה פתוחה שלא מיועדת ספציפית לשידורי טלוויזיה, וכתוצאה מכך התוצר הסופי מדויק פחות.

השוואה בין Dolby Vision ל-HDR10 – אז מה בוחרים?
אחד הדברים הטובים במלחמת HDR הוא שקיימים יצרנים שלא רוצים לבחור בצד. לדוגמה: LG כוללת את שתי הטכנולוגיות בטלוויזיות OLED של החברה. חשוב לציין שטלוויזיות התומכות בסטנדרט Dolby Vision תומכות גם בסטנדרט HDR 10. גם בתחום הזרמה של התכנים אין קביעה סופית. לדוגמה: Netflix מזרימה את שתי השיטות.

הבעיה היחידה הנה שכמות היצרניות התומכות ב- Dolby Visionנמוכה (LG, פיליפס, TCL וVizio), לעומת זאת יצרניות טלוויזיות התומכות בפורמט HDR 10 רבות יותר (סמסונג, סוני, פנסוניק, פילפיס, LG, שרפ וטושיבה).

אין ספק שטכנולוגיית  Dolby Visionטובה יותר מ- ,HDR 10אבל ממלחמות פורמטים בעבר אנחנו למדים שלא תמיד הפלטפורמה הטובה מנצחת (בטה מול VHS ועוד). לאור העובדה ששילוב של טכנולוגיית HDR 10 לא מצריך רישיון ושהיא תהיה זמינה בטלוויזיות זולות לדולבי צפויה מלחמה קשה.

למקור המאמר