לאחר קרוב ל-20 שנה מאז הקמתו, עומד ערוץ הקניות (21) לעבור לשידור דיגיטלי באיכות HD. עד עתה התבסס הערוץ על הפורמט האנלוגי ועל קלטות בטה-קאם – ללא כל התערבות מיחשובית בשידור. עוד בשנה שעברה עבר הערוץ לשדר ביחס 16:9, כדי להתאימו לשידורי HD, ועתה הוא ערוך ומוכן לרגע בו יתקבל אישור ממועצת הכבלים והלווין לעבור לשידור HD .


 


הקמת מערך השידור HD באולפני גלובוס גרופ נמשכה כשלושה חודשים שבמהלכם הועברו שידורי הערוץ לאולפן זמני. שלושה שבועות לפני תום המהלך, התקיימו הדרכות וסימולציות,השבוע האחרון הוקדש למעבר ממערכת מבוססת קלטות, למערכת ממוחשבת בצורה מלאה, כולל תזמונים. המערכת החדשה מספקת עתה תמונה טובה יותר, ושליטה טובה ביותר בתוכנה. כמובן שהמפיקים היו חייבים לשם כך לעבור שינוי מחשבתי משמעותי, מיוחד בקטע של הזנה ממוחשבת של קבצים, במקום ההזנה הידנית עד אז.


 


"לא מדובר בערוץ רגיל", מבהיר שלומי שאלתיאל סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיות באולפני גלובוס גרופ, מפעילי הערוץ. "מדובר למעשה בחנות מכירות וזהו תהליך עבודה אחר לגמרי. בין השאר יש לשמור על אחידות בשם המוצר לאורך כל מסלול הזרימה של התוכן, החל משלב הכנת האייטם, דרך אחסונו, שמירה על זהות השם ב-PLAY LIST וכדומה.


 


בגדול, תהליך העבודה בערוץ הקניות נחלק כיום לשניים: השידור הרציף-הישיר והשידורים החוזרים. השידור הישיר נעשה בין השעות 14:00 עד 24:00 והשידורים המחזוריים מבוצעים משעה 24:00 עד 14:00. בשעות השידור מפיק אחד אחראי על תזמון הגרפיקה, הכותרות, על הרקע הדינאמי ותזמון הצגת המוצרים ע"י המנחה. מפעיל מטעם ג.ג. מריץ את הכתבות ומנתב את השידור. מנהל הארכיב מוודא שכל הקליפים שעומדים בתור לשידור, אכן קיימים במאגר – הן לשידור הישיר, הן לשידורים החוזרים. בפועל אולפן הרצף מיצר בנוסף להגשת הרצף כ-5 תוכניות ביום באורך של   20-30 דקות כל אחת, שישודרו בלופ חוזר החל משעות הבוקר המוקדמות.


 


שגרת השעות של השידור המחזורי – שנעשית במיקור חוץ על ידי חברת סאטלינק – מוזילה את העלויות וממזערת את התקלות. "התכנון היום זהה למערכת הקודמת, אבל המחשבה שמאחורי מערך ההפקה והשידור – שונתה", מסביר שאלתיאל. ",הקליפים של המוצרים נדגמים ישירות מאולפן 1 לשרת השידור,תוכניות אולפן הרצף נדגמות אף הן ישירות לשרת השידור."


"הערוץ עובד עם מערכת 'טרפיק' משלו, שמקושרת לניהול המלאי. כל עוד מספר המוצר היה זהה למספרו שבהזמנה ולמספר הid  בקלטת וב-PLAY LIST – הכל היה פשוט. אולם ברגע שהערוץ הפך לדיגיטלי – היינו צריכים למצוא פתרון להפיכת ה-ID של המוצר, למצב שבו הוא ישתלב הן עם מערכות המחשוב שלנו, והן עם מערכות המחשוב של חברת סאטלניק. השרתים שלנו ושל סאטלינק זהים אמנם –  אבל מערכת ניהול תכנים שונה ונאלצנו לסנכרן אותם בדרך מאד מורכבת.


"העבודה העיקרית הייתה התאמת מערכות של סאטלינק למערכות ה-PLAY LIST שלנו. אנשי הארכיון, שמקבלים כל בוקר את רשימת השידור, מוודאים עתה בכל יום שכל החומרים זמינים בגרסאות הדיגיטליות שלהם. אם הם לא מוצאים את הגרסה הדיגיטלית – הם מיד ממירים אותה, בודקים את האיכות ומסנכרנים אותה עם ה-PLAY LIST…". 


 


ברכישת הציוד לאולפן – אומר שאלתיאל – דרישת הסף הייתה איכות HD והתממשקות למערכת הכוללת  WORKFLOW חדש לניהול זרימת התוכן של הערוץ.


 


"עבור אולפן הרצף רכשנו שרת שידור של OMNION בנפח של 16 טרה הכולל 4 ערוצים (2 הקלטה ו2 ניגון ) והפורמט המוקלט כיום הוא MXF50 (פורמט SD). רכשנו גם מערכת CHROMAKEY של ROSS. מערבל ה-EMC מאפשר לנו לעלות סמלי לוגו ישירות מהמכשיר – ללא אמצעי ביניים. כל התוכניות מוקלטות על השרת ועוברות למערכת העריכה media composer 7 של AVID לצורכי תיקונים קלים", מפרט שאלתיאל. "השרת הנוסף –  T2 של חברת GV – מנגן את הרקעים הדינאמיים לחיתוך הCHROMAKEY . רכשנו גם מערבל סאונד דיגיטלי AES וכן מערכות גרפיות כמו TITLE ONE של INSCRIBER ומערכת PICTURE BOX, שפותחה במיוחד עבור ערוץ הקניות על ידי חברת 'מעגל סגור'. ניהול הקבצים נעשה בעזרת תוכנת ה MOVER  שפותחה ע"י חברת AVCOM.


 המנחה מצולם על רקע ירוק (עד לפני זמן לא רב הרקע היה כחול) ע"י מצלמת PMW-400k SONY– שמופעלת בפריים קבוע ,הוספנו תאורה קרה, כדי לקבל חיתוך נקי של הרקע באיכות HD.


 


"הקפדנו על שילוב מוניטור ברמה 1GRADE   לאיזון הצבע של המצלמה – בשילוב של מסכים מפוצלים לניטור המקורות. מוניטור כזה שולב גם ב-CAR (הציוד החדש, שכולל מערכות מבוססות כוננים קשיחים, יצר, כמובן, רעש שהפריע לתפעול חדר השידור. לכן הכנסנו את כל המכשור האלקטרוני – כולל יחידות האלקטרוניקה של המערכות הגרפיות – לחדר CAR)".


 


החיבור לסאטלינק – שם נמצא הארכיב המרכזי של הערוץ – נעשה ע"י סיבים אופטיים (ראשי וגיבוי). חיבור נוסף הוא קו IP50 שמשמש להעברת קבצים. "מדובר בעיקר בתוכניות שהקלטנו כאן ויש להעבירם לסאטלינק לצרכי השידור המחזורי ", מסביר שאלתיאל. "בפועל סאטלינק מפיץ את שידור הערוץ להוט וליס.


 


"אגב, יש לנו היום גם מערכת חדשה שמקליטה על גבי שרת של סאטלינק את המידע המשודר לצורכי בקרה ורגולציה. עד לפני כחודש הקלטנו את המידע על מדייה DVD כשכל 8 שעות היינו צריכים להחליף את המדיה…".


 


אינטגרציה והכשרת צוות התפעול וההפקה והטמעת הWORKFLOW  התבצעה ע"י הצוות הטכני של אולפני גלובוס גרופ,


כאשר חילקנו את תהליך ההכשרה וההטמעה ע"פ המחלקות השונות: ווידאו באחריות – רונן, ניסים,יהודה , סאונד- אלמוג  ,IT MEDIA – דבוש ושלומי ה.


 


הערת סייפא: החברות שהשתתפו בפרוייקט הן: AVCOM (SONY, HARMONIC, EVERTZ, ,PALURA), מעגל סגור (TITEL 1), ONSET (ROSS AJA, ENSAMBLE,), איסטרוניקס-שרת T2 ,ואת ההתקנה כולה עשתה חברת 'מפץ'.