אנדרו רייד, עורך אתר EOSHD בחן את אפשרות הצילום בקצבים מהירים במצלמות סוני החדשות – RX100IV ו-RX10II – והוא מסכם: "אפשרויות הצילום האיטי חדשניות במיוחד כשמדובר במצלמות בגודל ובמחיר הזה. צילמתי מקצב 100 תמונות בשנייה ועד 1000 תמונות בשנייה ואלה התוצאות.


 



 


100 תמונות בשנייה


סוני היתה הראשונה שהציגה צילום בקצב של 60 תמונות בשנייה באיכות 1080 במצלמה NEX7. עתה היא הראשונה שמציעה צילום באיכות 1080 בקצב 120 תמונות בשנייה באיכות טובה. בפועל זו איכות זהה ל-24P במצלמות C300 של קנון או A7s של סוני. איכות הצילום בסמסונג NX1 בקצב של 120 תמונות בשנייה, או 96 תמונות בשנייה בפנסוניק GH4 – לא מתקרבת לאותה רמה. גם אין תופעות moire או aliasing.


 


הווידיאו הבא מציג איכות צילום מ-120 ועד 960 תמונות בשנייה במצב  full gamut.לא נעשה כל חידוד בפוסט והגדרת הפרטים (detail) היא מינימום בפרופיל S-LOG.


 



 


250 תמונות בשנייה


כפי שניתן לראות האיכות ממש טובה. אבל למצלמה יש בג בפוקוס בצילום במצב HFR  240 ל-960 תמונות בשנייה. כדי לצלם 100 תמונות בשנייה, אין צורך לעבור למצב HFR ואז הבאג לא מופיע. ניתן לבחון את המיקוד בזמן הצילום, להקליט ברציפות ולעבור לצילום סטילס.


בקצב הקידוד 100Mbit/s בפורמט XAVC-S (כפול ממצלמת A7S) נוצרות תופעות זעירות של בלוקים בשמים. הדבר המדהים שניתן לבצע ב-100 תמונות בשנייה הוא נעילת מיקוד מהירה על אובייקט נע ולאחר מכן ללחוץ על כפתור ההקלטה. לא ניתן לבצע פונקציה זו במצב צילום של HFR ולכן לצילומים בשיטת run and gun – 100 תמונות בשנייה הוא הפתרון.


 


כדי לצלם בקצב כזה יש לעבור למצב HFR ואז התוצאה מצויינת. אולם בצילום HFR יש  מספר בעיות ((RX10 II שכבר דווחו לסוני. איכות התמונה מצויינת וממש כיף לצלם במצב זה. במצב צילום HFR קריאת התמונות מהשבב לזיכרון מהיר המחובר ישירות לשבב – מהירה מאד. לא ניתן להעביר מידע ישירות לכרטיס הזיכרון כי יש לעבדו (debayer) ולקודד אותו לפורמט XAVC-S שמבוסס על h.264. לאחר 2 שניות צילום –  יש להמתין 10 שניות כדי שהמידע ירשם. לפי הקצב שהוגדר בתפריט HFR (24,30,50 או 60 תמונות בשנייה). לאחר תום ההקלטה לכרטיס – ניתן לעבור לצילום הבא. זו שיטה דומה לשיטה שקיימת ב-FS7 של סוני.


הבעיה במצב זה במצלמות RX – היא ששילוב הצילון עם ההמתנה (standby) מיושם בצורה גרועה.י


לפני הקלטה במצב HFR צריך ללחוץ על אמצע כפתור d-pad כדי להכין את המצלמה לצילום. כאשר עוברים למצב המתנה – לא ניתן לבצע מיקוד, חשיפה או שינוי הפריים עם שימוש בזום. אם משנים את טבעת המיקוד, או לוחצים על המסך – המצב ישתנה ויש להתחיל מהתחלה.


בג הפוקוס במצב צילום HFR


 



בכל מצבי HFR הייתה בעיה עם ה-RX10 II. הן במיקוד ידני הן במיקוד אוטומטי. הדבר מורגש במיוחד כשמשתמשים בעדשה 200 מ"מ במיפתח F2.8.


לפעמים גם המיקוד ישתנה כאשר עוברים למצב המתנה ב-HFR לפני תחילת הצילום. כאשר יוצאים ממצב המתנה – הפוקוס חוזר להגדרה המקורית.


 


צילום בקצב של 500 תמונות בשנייה



במצב של צילום בקצב 500 תמונות בשניה התוצאה יפה. אבל איכות התמונה פחות טובה   משמעותית מזו שבקצב 250 תמונות. התוצאה היא רעש כבד והרבה תופעות aliasing התמונה הרבה יותר רכהp.


1000 תמונות בשנייה


בקצב זה התמונה נראית כמו סטילס שעברה אנימציה. הווידיאו מצולם ב-480 תמונות בשנייה ועובר עדכון דיגטלי ל-1000 תמונות בשנייה. התוצאה תראה מאד מעניינת בעצמים שזזים מהר אם מצליחים למקד.  


מסקנות:


הצילום המהיר במצב HFR במצלמות החדשות RX של סוני – הוא מצויין אבל לדעתי אין כל סיבה למישהו לצלם בקצב של למעלה מ-250 תמונות עם שילוב סטילס. יש יותר מדי הודעות קופצות בממשק של המשתמש. צריך להביא בחשבון את הזמן הארוך בין הקלטה להקלטה. הצילום המועדף עלי היה 120 תמונות בשנייה.


 


למאמר המלא