סיפורה של מצדה וסופה הטרגי הפך לאחד ממיזמי ההקרנה הגדולים בעולם שנעשו בחיק הטבע, תוך שימוש במקרני לייזר רבי עוצמה של Epson, מוזיקה שהולחנה במיוחד ועשרות שחקנים וניצבים שמקימים לחיים את ההיסטוריה.

כדי להעשיר את חוויית המטיילים הרבים, השקיעה רשות הטבע והגנים הישראלית משאבים רבים לשימור המקום וסיפורו ההיסטורי. אחד הכלים היותר עכשוויים שנבחרו למשימה, הוא מופע אור-קולי ענק שמספר את קורות ההר, שהיה המוצב האחרון של הקנאים היהודים בתקופת המרד הגדול ברומאים,  בשנת 73 לספירה.

המופע הלילי, "מצדה – משקיעה לזריחה", בהפקת "בריז קריאייטיב", כבר זכה לכינוי "אופרת רוק בלב המדבר". הוא מוקרן על ההר עצמו וניתן לראות בו שימוש במקרני לייזר רבי עוצמה של Epson (דוגמת ה-EB-L25000U) וטכנולוגיית הקרנה Video Mapping בקנה מידה ענק. עשרות שחקנים וניצבים גויסו למשימה והפסקול הולחן במיוחד על ידי שלמה גרוניך. ממרחק של 350 מטר מההר, מספקים המקרנים של Epson שטח הקרנה מרשים של מאות מ״ר שנראה למרחוק.

״המשימה שלנו הייתה לא קלה״, אומר שגיא יחזקאל, מנכ״ל חברת בריז: ״להפיח חיים בסיפורו של הר מצדה ובגיבוריו ההיסטוריים תוך שימוש בכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר. מעבר לעובדה שיצרנו כאן באמצע המדבר את אחד ממיזמי ההקרנה הגדולים ביותר שנעשו בחיק הטבע, היינו חייבים לחשוב גם איך הופכים סיפור בן 2000 שנה לרלוונטי למבקרים העכשוויים״. לדברי יחזקאל, האתגרים בשטח היו לא קלים. ״התמודדנו עם רוחות מדבריות, חום כבד, שטח פתוח וק"מ של כבלים אופטיים שצריך למתוח בלי לפגוע באבן אחת של האתר ההיסטורי…״.

ה- EB-L25000U הוא מקרן לייזר המפיק עוצמת אור של 25,000 לומן, ומהווה את שיאו של מחקר, פיתוח ובדיקה נרחבים. ״גם כשיצאו לבחור את המקרנים שיקרינו על חומות ירושלים, בחגיגות איחוד העיר, היה ברור למקבלי ההחלטות שזהו המקרן הנבחר (ראה ידיעה באתר AV)״, אומר קובי כהן, מנהל תחום מקרנים באפסון ישראל, כשהוא מתאר את הפרויקט שזכה לסיקור תקשורתי עולמי. ״מדובר באמת ב"תותח על", עם מערכת קירור מיוחדת, עם מערכת סגורה בפני עשן ואבק שניתן להעמיד בזירה הפתוחה הכי קשוחה שיש. הוא בנוי לטלטולים ולהצבה במקומות בהם מקרנים אחרים לא שורדים ומצד שני הוא קל לתפעול ולניוד. הוא נולד מתוך ההקשבה של Epson  לדרישות מהשטח והוא ללא ספק הבחירה המועדפת על המקצוענים״.

לדברי יחזקאל, את המקרנים בחרו לאחר שביצעו לא מעט ניסויים בתנאי שטח והמקרנים של Epson הושוו מול דגמים מתחרים. ״מדובר כאן במקרנים רבי עוצמה, בטכנולוגיית לייזר מתקדמת, שכבר הוכיחו את ביצועיהם, זכו לשבחים בינלאומיים ובסך הכל שינו את חוקי המשחק״.