האיגוד הישראלי לשחייה נבחר השנה לארח את האליפות יחד עם LEB, איגוד השחייה האירופי, שמכתיב את כל התחרות מרמת המצלמה ועד לכיצד נערכים המקצים, בשיתוף ה-EBU, איגוד השידור האירופי שחברה בו גם ישראל.


השידורים שודרו ל15 ארצות חלקם בשידור ישיר עם עדיפות למקצי הגמר וחלקם משדרים את כל האליפות, לדוגמה רשות השידור האיטלקית RAI שלחה שדרי רדיו, ההונגרים, שספורט השחייה פופלארי מאוד אצלם, משדרים את כל האליפות בזמן אמת.


"מזמור הפקות" קיבלו את כל נושא שידורי הטלוויזיה מ-א' ועד ת' כולל תכנון ותיאום. על מנת לבצע זאת, בשלב ראשון בחנו את ההנחיות שניתנו לנו מהאיגוד האירופי על מנת לתת את המענה הנדרש, שכללו בנוסף לצילום של האירוע עצמו, עמדות שידור הכוללות מסכי וידאו ועמדות סטטיסטיקה, קווי תקשורת ועוד, עמדות של ריאיונות (שחלקם משתמשים בטכנולוגיה בסגנון liveU או הקצאת לוויין), מערכת סאונד נפרדת לערוצי רדיו באירופה, תיאום והכנה של קווי תקשורת יעודיים לרשתות הזרות, הקצאת קווי לוויין, בנוסף שיפרנו את המפרט על ידי הוספה של טכנולוגיות ואמצעים שלא היו קיימים במפרט.


בסך הכול היו כ-14 מצלמות שצילמו את כל האירוע המבוססות על מצלמות של היטצי SD-HD1000 (10), (אחת המצלמות מצלמת סטדיקאם לליווי השחיינים ולטקסי המדליותומצלמת מסילה לאורך הבריכה), מצלמות הילוך איטי המחוברות למערכת של אורעד SD-HD1500(2) המקליטות בקצב של 150 תמונות בשנייה, 2 מצלמות שהותקנו מתחת למים שתפקידן להראות את ההיפוך של השחיינים כאשר הם מגיעים לקצה הבריכה. המצלמות שנבחנו היו מצלמות של סוני EVI-HD1 שהנן מצלמות רובוטיות המאפשרות חיבור למערכת ניתוב השליטה על הצבע וכן שליטה על המצלמה מבחינת צידוד וזום. הבעיה הייתה שמצלמות אלו לא מיועדות לעבודה מתחת למים. לצורך זה פתחנו מארז מיוחד כולל זכוכית אטומה צלולה ויציאה של כבל התקשורת והווידאו מתוך המים, והצלילות של הזכוכית אפשרה לנו צילום למרחק של עד 12 מטר ומצלמת העכביש Dynamicam עם השקה עולמית של מצלמת המיקרו של Blackmagic. כל ההפקה בוצעה ב-HD-SDI.


לפי המפרט של האיגוד הוא דורש מצלמה הנעה מעל הבריכה בגובה קבוע באמצעות כבל. אנחנו שדרגנו את המפרט בהתקנה של מצלמת Dynamicam, פיתוח ישראלי המאפשר למקם את המצלמה בכל מקום מעל הבריכה בשליטה מלאה כולל שינוי גובה של היחידה. אנחנו משתמשים באורכי מוקד שונים כולל עדשות קובייה J70 (המיועדות לצילומי תקריב של השוחים). רוב העדשות הנן של חברת פוג'י.


בתחום הסאונד קיימים 18 מיקרופונים אלחוטיים כולל מיקרופונים שמוסלקים ומגני מים בתוך פרסומת צמוד לעמדות הזינוק, על מנת לאפשר להעביר את החוויה המקסימלית למשתמש. השידור הוא בסטראו מלא, לצערנו לא בדולבי, אבל זו הדרישה.


מקור נוסף שמוזן לניידת הנו מערכת הסטטיסטיקות והנתונים שנאספים על ידי חברת איטלקית microplus, שמודדת את מהירות השחיינים ומפיקה את התוצאות בגרפיקה. מערכת זו גם מספקת את דגלי המדינות שמופיעים לפני תחילת השחייה על גבי המים בכל נתיב ואת תצוגה של שיא העולם. כל המידע מועבר לניידת ואנו רק משלבים את הגרפיקה על גבי הווידאו בתאום בינינו לבין המערכת האיטלקית.


כל הערוצים (14) מוקלטת על שלוש מערכות של אורעד (playmaker), כאשר יחידה אחת מיועדת למערכות להילוך איטי ושתי יחידות נוספות לשאר המצלמות.


בנוסף לשידורים החיים, בסוף כל יום אנחנו מכינים קליפ מסכם של אותו יום שמשודר ל-EBU, המפיצה אותו לכל תחנות השידור החברות ב-EBU.


אני חייב לציין את הפתיח של האליפות שהוא בהפקה שלנו, פתיח ציוני שכלל את השחיינים בכנרת, נופים מים המלח, נתניה העיר המארחת ועוד.


אין ספק שההפקה הייתה מוצלחת, מספר זיו, והוכחה לכך שמקובל שאנשי ה-EBU שנמצאים בווינגייט שוהים כל העת בניידת ומוודאים שהכול עובד לפי הסטנדרטים הנדרשים, והשנה הם כמעט לא נראו בניידת והם חילקו לנו שבחים על איכות ההפקה ואיכות התמונה.


להמשך הכתבה: מצלמת DynamiCam- מצלמת הכבלים הרובוטית הישראלית בהשקה עולמית