עד סוף השנה על הסדרות המופקות לYES או הוט יופקו בHD אומר איווי הבעלים של אוטופיה לאחר רכישת מצלמת RED


  


לפני כארבעה חודשים נולד תינוק חדש באוטופיה, לקו המצלמות באיכות שידור נוספה מצלמה שונה וייחודית RED, (נכון להיום, אוגוסט 2008 יש כבר שני סטים מלאים נוספים) אחת המצלמות המדוברות ביותר בשוק השידור בגלל איכותה (מאפשרת צילום באיכות של 2,3 ו-4k) ומחירה. המצלמה מצלמת על גבי כוננים קשיחים את המידע הנקלט בשבב (דומה למצלמות בסטילס בפורמט RAW) ובפועל לא ניתן לראות את האיכות המצולמת אלא רק לאחר פענוח המידע על גבי הכוננים הקשיחים.


"אני מייעד את היישום של מצלמת RED בשוק הישראלי לתחום הפרסום והקדימונים" אומר אייוי טבצ'י, הבעלים של אוטופיה. "בעתיד אני מאמין יצלמו עם המצלמה הזו גם במגזרים נוספים כגון סרטים, אולם עקב העובדה שמדובר בגישה חדשה/ישנה המצריכה התייחסות שונה ממצלמות הוידיאו הרגילות, במיוחד כשמצלמות אלו מבוססות על טכנולוגיית IT, כל נושא הגיבוי עדיין נראה לי מאד מפחיד וגם בדומה לפילם יש צורך ביחידה נוספת לגיבוי שלא קיימת עדיין.


המשתמשים יתרגלו לנוחיות של הוידיאו המאפשרת לצפות בתוצאה באיכות הגבוהה באופן מידי באתר הצילום. שכחנו כבר את תהליך הפילם שהצריך המתנהעד לפיתוח הסרט.


מבדיקות שערכנו על המצלמה, התוצאות מרשימות. את הבדיקות ביצע עידו בן כנען ולא כללו רק צילום אלא גם את תהליך העבודה כולל גיבוי, המרות ועוד. בפועל ניתן לבצע המרות לכל מערכת קיימת Avid, FCP וכדומה. עורכים ב-Off Line ולאחר מכן עורכים ב-On Line עם המערכת שעידו הביא.


חשוב לציין, כי התוכנה מאפשרת יצוא ישיר לפילם 35 מ"מ, ועקב העובדה שאנו מקליטים את מה שהשבב רואה, ניתן לתקן גם טעויות אנוש עד 8F stop וזה משמעותי מאד במיוחד כשמדובר בתיקון תמונה ללא איבוד של כל מידע.


"אין ספק כי לרכוש מצלמה לא "רגילה", המבוססת על טכנולוגיה תעשייתית זה לא דבר פשוט, בגלל זה רכשתי רק מצלמה אחת לפני כשנתיים וחצי, ולאחר כחודשיים שהיא הייתה כאן עובדת רכשתי את שני הסטים הנוספים, אני מאמין כי טכנולוגיה זו תיתן מכה רצינית לכל מצלמות האיכות הקיימות בשוק, כולל מצלמות הפילם. אמנם לא היום או מחר אבל בעתיד הלא רחוק.


המצלמה יחסית זולה ועלותה כולל כל האביזרים היא כ-35 אלף דולר, שזה פחות ממחצית המחיר של מצלמות HD אחרות והאיכות מגיעה, לדעתי, כמעט ל35 מ"מ ורואים את זה בתוצאות. אמנם נכון שבזמן הצילום אנו לא רואים את האיכות וניתן לבחון את מבנה התמונה אולם לא את האיכות ורק לאחר מכן, אחרי שלב ה-Post אנו רואים את התוצאה –  ממש כמו פילם.


מי שהתרגל לעבוד בוידיאו הרי קרשמצלמה זו תהווה עבורו מגבלה לא פשוטה אבל כל צלמי הפילם רגילים לעבוד עם צמצמים, מדי אור ועוד כי כך עובדים וכך כולם עבדו עד לא מזמן.


עם זאת המצלמה מחזירה אותנו אחורה במידה מסוימת, לפחות מבחינת ניהול ובדיקת האיכות ואפילו במסגרת העריכה Off Line האיכות לא תהיה טובה. ההקלטה של המידע מתבצעת על גבי כוננים קשיחים וכרטיסי הבזק, ולמצלמה יש בעיה לנהל את הכוננים הקשיחים, כך שנוצרת בעיה לצפות בחומר גלם ויש צורך גם בתוכנה כבדה מאד על מנת לנתח את כמות המידע העצומה (1.6 גיגה לדקה) ולהפוך אותה לתמונה. אולם אני מעריך שזה רק עניין של זמן ובקרוב ימצא פתרון גם לכך.


רכשנו ארבעה כוננים קשיחים בנפח של 320 גיגה, שזה פחות או יותר 200 דקות צילום, ואנו משלבים את המצלמה עם עדשות 35 מ"מ.


אני יודע שמצלמה זו תנגוס בחלק מהעבודות שהיו לנו אבל היא גם תכניס עבודות חדשות שלא היו לנו. כמו הפקות של סרטים שמתלבטים באם לעבוד עם פורמט 16 מ"מ או ב-35 מ"מ.


בתור החברה המובילה את השוק אנו מחויבים להביא כל פורמט חדש שיוצא ולמעשה בכך אנו כמעט חלוצים – כזכור אנו הבאנו לארץ את פורמט XDCAM לפני שלוש שנים. מדינת ישראל לא אהבה את הפורמט הזה והמצלמות העלו אבק. מכרתי את המצלמות לחבר בהולנד והמצלמות לא מפסיקות לעבוד בייחוד כשבפועל בהולנד XDCAM החליף את הבטה דיגיטל.


רכשנו את המצלמה עם כל האביזרים להם זקוקים לשם תפעול המצלמה ואנו משתמשים באבזרים נוספים המתאימים למצלמת 900 אשר מתאימים גם למצלמה זו. אני צופה למספר הפתעות במחצית השנה הקרובה בארץ, בייחוד לאור התחרות שקיימת בין HOT ל-Yes בתחום HD ואני מעריך כי הסדרות שצולמו עד היום בבטה דיגיטל יעברו לפורמטי HD.


מחיר השכרה של מצלמה HD אמנם יקר יותר ב-25-30% ממצלמה בפורמט רגיל אך דבר זה זניח מבחינת ההפקה (עוד 3,000-5,000 דולר לכל פרק על מנת לצלם ולערוך באיכות HD), וזאת הודות לעלות התועלת מול המחיר והתוצר הסופי, המשמעותי ביותר הודות לאיכות הגבוהה, שמתקבלת והאפשרויות העתידיות של חומרי הגלם. כך שאני מאמין שעד סוף השנה כל שוק הסדרות הישראלי יעבור ל-HD.


חשוב לציין כי פורמט HDV זה לא HD למרות שאני מכיר מספר אנשים שרוצים שנחשוב כך, וכל מי שרוצה לעשות משהו עם חומר הגלם שלו (ואיני מדבר רק על צלמים שמצלמים לשוק העולמי) ידרוש איכות HD ולפי דעתי השוק הישראלי ידרוש מהר מאד את איכות HD. 


 



מפרט המצלמה:




  • שבב: 12 מליון פיקסלים


  • גודל שבב: 24.4×13.7 (כמו מצלמת סופר 35 מ"מ)


  • פיקסלים אקטיביים: 4520×2540


  • תחום דינמי: 66dB


  • עומק שדה: זהה למצלמות 35 מ"מ עם עדשות תואמות


  • אפשרות להפקה בפורמטים:


  • 4k RGB


  • 3k RGB


  • 2k RGB


  • 1920×1080 ללא שזירה (RGB או 4:2:2)


  • 1280×720 ללא שזירה (RGB או 4:2:2)


  • יציאות וידאו לצפייה HD SDI, 1280x720p


  • ממשקים: FireWire 800/400, USB-2 ו-e-SATA


  • סאונד: 4 ערוצים 24 ביט, 48KHz


  • משקל גוף בלבד: 4.5