הרבה יותר בנושא זה נוכל ללמוד בקרוב מפיהם של מרטין קריטי, המנהל הטכני של בנד פרו מינכן ורנדי וודיק, מומחה המצלמות של בנד פרו לוס אנג'לס, שיגיעו לישראל לכנס של באנד פרו שיתקיים ביום חמישי. בינתיים הצגנו להם כמה שאלות קצרות:


מה היתרונות של צילום ב-4k?


שילוב של כושר הפרדה, תחום הצבע והתחום הדינמי שמייצרים תמונה יותר אמיתית ותחושת תלת מימד. גם האיכות משתפרת כאשר מפיקים מאסטר באיכות 2k, אפשרות של חיתוך הפריים, אפשרות יצוב של התמונה והדבר החשוב הפקת תמונה 2k יותר טובה מאשר היא צולמה ב2k.  


 


מה צריך לדעת לגבי צילום 4k?


שכושר ההפרדה הגבוה לא מיועד לצילום של כל דבר. במיוחד שחקנים, צילומי תקריב וצילומי גוף יכולים להיות מאד מאתגרים באיכות זו.


 


פורמט 4k קיים בשוק כבר מספר שנים. למה מדברים עליו עכשיו?


משתי סיבות. הראשונה: משום שמחירי המצלמות, מערכות הפוסט, מערכות השידור והטלוויזיות UHD יורדים כל העת. השניה: פורמט h.265 שהוא הגרסה המשופרת של h.264 מאפשר העברה של אות UHD באותו רוחב סרט כמו HD ב-h.264.


 


האין חשש שעתיד 4k יהיה זהה לזה של 3D?


לא. כי פה מדובר בהתפתחות הגיונית: SD ל-HD ל-4k. כמו כן הפעם לא צריך משקפיים, אותו מטרד שהיה  המכשול הרציני בדרך להצלחה של מערכות תלת מימד.


 


4k לטלפונים ניידים?


קיימים כבר טלפונים שמצלמים 4k. אבל משום שהמסכים קטנים, לא ניתן לראות את ההבדל. הוא נראה לעין רק בטבלטים מגודל מסך 7-10 אינץ'.


 


מה בקשר ל-8k?


רשות השידור היפנית NHK בוחנת את הפורמט הזה. אבל צריך לזכור שעל מנת להנות מתמונה באיכות זו בבית – נדרש מסך בגודל של 4-5 מטרים – דבר לא הגיוני לרוב הביתים בעולם. בתחום ההפקה צריך לזכור שאם לוקחים בחשבון את שיטת Bayer (שיטת קידוד הווידיאו) אנחנו מקבלים רק 75% מכושר ההפרדה. כך שכאשר מצלמים 4k אנו בפועל מקבלים 3k. כאשר מצלמים 6k יתקבל 4k. כאשר מצלמים ב8k יהיה ניתן לקלב את כל היתרונות של תמונת 4k אמיתית עם היכולת של העיבוד בפוסט (שינוי מסגור התמונה, יצוב ועוד)


 


מה צריך לשנות בתהליכי העבודה במעבר מ-HD ל-4k?


צריך לקחת בחשבון שיש לפחות פי 4 כמות מידע. אפילו יותר אם עובדים בתהליך RAW, 48 ביט צבע, 50 תמונות בשנייה. לכן יש צורך ביותר כוננים קשיחים מהירים יותר, ביותר כוח עיבוד, ביותר מערכות אחסון וביותר זמן עיבוד. למזלנו מחירי הכרטיסים הגרפיים וכונני SSD – ירדו משמעותית.


 


האם קיים פתרון לאחסון בענן ל4k?


אדובי מאפשרת לשמור את התכנים באיכות המקורית בשירותי הענן שלה.  


 


מהן אופציות הארכוב לחומרי 4k?


בשלב זה מדובר במערכות שמבוססת על קלטות LTO-6.


 


מה לגבי הסאונד?


הסאונד לא השתנה. 5.1 נשאר כסטנדרט. אבל יותר ויותר הפקות עובדות ל-7.1.


 


הסברים נוספים יהיה ניתן לקבל בכנס השנתי של באנד פרו יום חמישי הקרוב