חברת החדשות הזמינה מנציגת Panasonic בישראל, יורוקום באמצעות חברת הבת DM, ציוד צילום בשווי של מאות אלפי דולרים
חברת החדשות של ערוץ 2 חתמה על הסכם עם חברת DM מקבוצת יורוקום על רכישה של ציוד צילום בשווי של מאות אלפי דולרים המיועד להחליף את הציוד הקיים בחברת החדשות מאז 1993. הציוד שהשתמשו בו עד לשנה האחרונה היו מצלמות BVW-400p של חברת Sony המקליטות בפורמט Betacam (פורמט אנלוגי).
ניתן לומר שהשבוע הינו משמעותי במיוחד עבור חברת Panasonic בתחום השידור בישראל, שכן חברת החדשות הינה הגוף הישראלי הראשון אשר מצטרף לחברות זרות כגון פוקס, רויטרס ו RAI אשר בחרו כבר בפורמט P2 לצילום ועריכת חומרים לחדשות.
לדברי אבי וייס מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2: "חברת החדשות משקיעה רבות בציוד ובטכנולוגיות מתקדמות על מנת לאפשר מערך שידורים איכותי זמין ומהיר". לדבריו, "ציוד Panasonic בטכנולוגיית P2 יאפשר לצלמים לשלוח את החומרים בזמן 0 על גבי פלטפורמת האינטרנט מכל נקודה בשטח ישירות לאולפני החדשות של ערוץ 2".
"עד לפני כשנה המצלמות שרתו אותנו נאמנה ובשנה האחרונה החלו להתקלקל בצורה חוזרת ונישנת" אומר דניאל דגן מ.מ. סמנכ"ל הנדסה בחברת החדשות,. "על מנת לפתור את הבעיה בצורה מיידית עברנו לפורמט DV. לא היה לנו ספק כי זהו שלב ביניים, האיכות לא הייתה מספיק טובה, היו בעיות עם הקלטות ועוד, והוחלט לבחון את האפשרות לרכוש ציוד צילום חדש על מנת לתת פתרון למצב בו אנו נמצאים".
חברת החדשות החליטה לבדוק שני פורמטים עיקריים הקיימים כיום בשוק החדשות העולמי. הפורמט הראשון של חברת Panasonic הוא פורמט P2 (מבוסס על כרטיסי PCMCIA הכוללים 4 כרטיסי SD בכל מארז, והמידע מוקלט על כרטיסי זיכרון מסוג הבזק) ופורמט של חברת Sony – XDCAM (הקלטה על מדיה אופטית, Blu-ray). שני הפורמטים תומכים הן באיכות SD (וידאו סטנדרטי דיגיטלי) והן HD.
כדי להגיע לידי החלטה הובאו לארץ מצלמות התומכות בשני הפורמטים לתקופה של חודש וצלמי חברת החדשות בדקו אותם הלכה למעשה בתנאי עבודה הקיימים בארץ.
כל התהליך זכה לתמיכת קשת ורשת זכייניות הערוץ, את תהליך הבחינה הובילו אנשי חברת החדשות גוסטבו קולונסקי, המפיק הראשי ואייל בן יעיש, הצלם הראשי. בסופו של דבר ההחלטה נפלה לגבי פורמט P2, "שתי המצלמות שבדקנו מצוינות ושני הפורמטים טובים" אומר דני, "הבחירה נבעה לא משיקולים כספיים אלא מהפילוסופיה של החברה, בעוד שPanasonic משווקת פורמט המבוסס על פורמט IT מחשבי שאינו צורך חלקים נעים (חיסכון בבלאי של המנגנון) וכן תאימות פשוטה יותר למערכות אחרות, כולל העברה מהירה של התכנים למחשב. הפורמט של סוני מבוסס על יחידה אופטית נעה ובגלל גודלה המצריכה כוננים גדולים ויחודים לחיבור למערכות העריכה והעובדה שהמדיה גדולה משפיעה גם על נוחות העבודה ".
המטרה של חברת החדשות היא מעבר לתהליך עבודה מלא ללא קלטות, וזהו החלק הראשון בתהליך רכישה של מערך הצילום. החברה רכשה 12 מצלמות כולל אביזרים על מנת לספק מענה לבעיית הצילום הקיימת תוך התחשבות בפיתרון הכולל שהחברה מתכננת.
"ההחלטה לא הייתה קלה" מספר דני, "בעוד שהיתרונות של פורמט P2 ברורים, עלות המדיה יקרה יותר בצורה משמעותית (בחומרה המחיר היה די זהה), למרות זאת אין לנו ספק כי ההבדל במחיר שווה.
אנחנו נצטרך לשנות הרגלים של המערכת ושל הצלמים. צלם לא יוכל לצאת עם ארגז של קלטות עכשיו, כל "כרטיס P2" יהיה רשום ומנוהל ולמרות הסרבול אני מאמין שהמערכת והצלמים יקבלו את השינויים בהבנה, לאור היתרונות הגדולים של המערכת החדשה".
כמן כן,המחירים של המדיה יורדים כל העת לעומת הנפחים ונכון להיום ישנם כבר כרטיסים בנפחים של 32 ו-64 גיגה ביט ובעתיד הקרוב יהיו גם כרטיסים של 128 גיגה ביט מה שמאפשר הרבה מאד זמן צילום.
חברת החדשות רכשה שני סוגי מצלמות: AJ-HPX2100 מצלמת הדגל של Panasonic ו-AJ-HPX500, מצלמה איכותית באיכות נמוכה יותר. בפועל נרכשו 6 מצלמות מכל סוג כשהיעוד של המצלמות AJ-HPX2100 הוא לשמש לכתבות מגזין וכתבות צבע לעומת מצלמת AJ-HPX500 שתשמש לצילומי חדשות.
"בשלב זה אנו לא מצלמים באיכות של HD למרות ששתי המצלמות מאפשרות זאת, לאור העובדה שכל הטיפול באיכות HD שונה, נפחים גדולים יותר, שרתים גדולים יותר, מערכות עריכה ועוד, במיוחד כשערוץ 2 לא משדר בפורמט HD והצופה הממוצע לא יראה כל הבדל אם אנו נצלם בפורמט זה. למרות זאת אין לי ספק כי אירועים חשובים כגון הביקור של האפיפיור יצולם ב-HD ורק לצורך של ארכיב איכותי".
המצלמות שנרכשו כוללת עדשות פוג'י 17×7.6, כ-100 כרטיסי זיכרון בנפח של 16 גיגה ביט וכוננים לחיבור למערכות העריכה.
לדברי מוטי אלמליח מנכ"ל יורוקום-פנסוניק: "קונצרן Panasonic הינו מוביל עולמי בתחום מצלמות הברודקסט. פנסוניק ראתה חשיבות אסטרטגית, בקנה מידה עולמי, בזכייה במכרז של חברת חדשות ערוץ 2 ולראייה, בשלבי הסגירה הסופיים נחתו בארץ מנכ"ל חטיבת ברודקסט של פנסוניק וסגנו שליוו את התהליך עד לחתימה על החוזה".
"ברצוני לציין" מסכם דני, "שתי החברות DM ו-AVCOM רצו את העסקה ושתי החברות השקיעו את המירב. ההחלטה לבחור ב-DM נבעה משיקולים של טכנולוגיה ושילוב עתידי.
"חברת החדשות מובילה ברייטינג והגיע הזמן שנוביל גם בטכנולוגיה" מסיים דני.